loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. «محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران:    اهداف سیاسی بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس محقق نخواهد شد    ۱۴۰۱/۰۸/۲۷ شورای حک

طاهر مهدوی بازدید : 13 شنبه 28 آبان 1401 نظرات (0)
.
«محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران:  
 اهداف سیاسی بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس محقق نخواهد شد
   ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌‌ترین نشست خود مغلوب جو‌سازی‌های ایران‌هراسانه آمریکا و تروئیکای اروپا شد و قطعنامه پیشنهادی آنها درباره مسائل ادعایی پادمانی در پرونده هسته‌ای ایران را تصویب کرد.
تصویب این قطعنامه با توجه به فضای سنگین سیاسی و رسانه‌ای که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران به راه افتاد، قابل پیش‌بینی بود. قطعنامه‌ای که بار دیگر نشان داد برای اعضای شورای حکام و تروییکای اروپا حقیقت چندان اهمیتی نداشته و آنها بیش از هر موضوع دیگری در پی بهانه‌تراشی برای افزایش فشار حداکثری بر ملت ایران هستند.
سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از امضای برجام، در حالی با ۲۶ رای موافق و ۲ رای مخالف و 5 رای ممتنع به تصویب اعضا رسید که مبنای آن جز ادعاهای رژیم صهیونیستی، موضوع معتبر دیگری ندارد. ارائه اطلاعات درباره ذرات اورانیوم در سه مکان مورد ادعایی، ارائه اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز، اجازه دسترسی به اماکن و مواد مورد نیاز و اجازه نمونه‌برداری از سوی آژانس اتمی ازجمله اقداماتی است که در این قطعنامه، اجرای آن از ایران خواسته شده است.
ادعاهای تروییکای اروپا و آمریکا در حالی به سند این قطعنامه تبدیل شده است که جمهوری اسلامی به گواه گزارش‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین همکاری را با این نهاد بین‌المللی داشته است و به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از حرمت حرکت به سمت سلاح هسته‌ای و استفاده مسئولانه و صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کرده است. قطعنامه شورای حکام گرچه فاقد اثر حقوقی است اما در موقعیت کنونی آب و تاب فراوان دادن به آن، یکی از راه‌های هجمه رسانه‌ای به ایران است.
«محسن نذیری اصل»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس، پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع ایران، خطاب به نمایندگان کشورهای عضو ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اتخاذ هرگونه تصمیم عجولانه از سوی این شورا هشدار داد.
وی با بیان اینکه متاسفانه شورای حکام به جای کمک به صلح و امنیت بین‌المللی در راستای اساسنامه خود، در حال بررسی یک موضوع ساختگی است، افزود: سه نشست اخیر شورای حکام توسط سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و ایالات متحده به منظور پیگیری منافع سیاسی محدود خود مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.
نذیری اصل همچنین با اشاره به تکرار اقدام اشتباه برخی از دولت‌ها در ارائه قطعنامه علیه ایران علی‌رغم همه تعاملات ایران با آژانس، افزود: پذیرش قطعنامه غیرتوافقی نه ایران را تشویق به فراتر رفتن از سطح بالای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌کند و نه آن را مجبور می‌کند از مواضع اصلی خود دست بردارد.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که اهداف سیاسی بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس محقق نخواهد شد.
چین: ایران در حال همکاری با آژانس اتمی است
«وانگ چانگ» معاون نماینده چین در شورای حکام آژانس اتمی مستقر در شهر «وین»، گفت که اعمال فشار بر ایران کمکی به حل مسئله هسته‌ای این کشور نمی‌کند و تنها نتیجه معکوس خواهد داشت.
به نوشته خبرگزاری «شینهوا» وانگ پس از تصویب قطعنامه‌ در نشست شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران، گفت که چین با این قطعنامه مخالف فشار کشورهای مربوطه بر ایران است.
براساس این گزارش، چین به قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا و انتقاد از ایران درباره پادمان هسته‌ای رای منفی داد.
وی افزود: «چین به شدت با فشار کشورهای ذی‌ربط برای ایجاد تقابل و سیاسی کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌ویژه زمانی که ایران در حال تقویت همکاری با آژانس است، مخالف است».
 آمریکا: در صورت عدم همکاری ایران با آژانس اقدامات بیشتری انجام می‌دهیم
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه‌ شورای حکام این سازمان، ایران را به انجام اقدامات بیشتر در صورت عدم همکاری با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل تهدید کرد.
نماینده آمریکا قبل از تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس گفت: «ایران بایستی همین حالا بدون دادن وعده‌های توخالی، همکاری‌های لازم را [با آژانس] انجام دهد.»
وی اضافه کرد: «ایران بایستی متوجه باشد چنان‌که قادر به ارائه همکاری‌های لازم برای حل‌وفصل این مسائل نباشد، این شورا آماده توسل به اقدامات بیشتر، از جمله اقدامات ذیل بند XII.C اساسنامه آژانس خواهد بود.»
ذوق‌زدگی ریاض از قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران
نماینده عربستان سعودی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ذوق‌زدگی از قطعنامه پیشنهادی علیه ایران در شورای حکام، گفت که ریاض از این مسئله استقبال می‌کند.
وی ادعا کرد: خواستار اتخاذ موضع قاطعی برای مقابله با رفتار غیرمسئولانه ایران هستیم.
آمریکا ۱۳ شرکت مرتبط با فروش محصولات نفتی ایران را تحریم کرد
دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد اسامی ۱۳ شرکت را که ادعا می‌شود در تسهیل فروش صدها میلیون دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به خریدارانی در شرق آسیا نقش دارند در فهرست تحریم قرار داده است.
شرکت‌هایی که آمریکا تحریم کرده در امارات، هنگ‌کنگ، جزایر مارشال و چین مستقر هستند. دولت آمریکا مدعی شده شرکت‌‌های مذکور به نیابت از شرکت‌های تحریم‌شده صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی تریلیانس و شرکت ملی نفت ایران در رساندن محصولات نفت و پتروشیمی ایران به دست خریدارانی در شرق آسیا نقش داشته‌اند.
این پنجمین بسته تحریمی آمریکا علیه صادرات محصولات نفت و پتروشیمی ایران از ژوئن ۲۰۲۲ است. آمریکا گفته این تحریم‌ها «عزم ما برای مقابله با اقدامات‌ گریز از تحریم را نشان می‌دهد.»
بلینکن: با تلاش‌ها در دور زدن تحریم‌های ایران مقابله می‌کنیم
پس از تحریم‌های جدید نفتی، وزیر خارجه آمریکا مدعی مقابله با هرگونه تلاش در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران شد.
به گزارش منابع خبری، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در توئیتی نوشت: «ما همچنان در تلاشیم در مسیر دور زدن تحریم‌ها علیه ایران اختلال ایجاد کنیم.»
بلینکن در این توئیت نوشت: «وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در حال تعیین شرکت‌های مختلفی است که در امور پتروشیمی و نفت با ایران مشارکت دارند. هرکسی که در تسهیل این مبادلات دخیل باشد، تحریم‌های ایالات متحده را تهدید می‌کند».
دو قانونگذار آمریکایی: بایدن مقابل ایران  ترس نگران‌کننده‌ای نشان داده است
دو قانونگذار کنگره آمریکا در نامه‌ای به دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور کشورشان وی را به ترس متهم کرده و خواسته‌اند واشنگتن حملات اخیر به نیروهای آمریکایی در عراق را پاسخ دهد.
«گای رشنتلر»، نماینده ایالت پنسیلوانیا و «مایکل والتز»، نماینده ایالت فلوریدا در نامه‌ای به وزیران دفاع و خارجه کشورشان از دولت آمریکا خواسته‌اند حمله ایران به منافع آمریکا در عراق را پاسخ دهد.
اشاره این دو قانونگذار به حمله موشکی ایران به منطقه کردستان عراق است که دوشنبه هفته گذشته انجام شد.
بیانیه آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در جلسه آژانس + واکنش روسیه
انگلیس، آلمان و فرانسه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون در نظر گرفتن نقش کشورهای غربی در نقض تعهدات برجامی خود از ایران خواسته‌اند فوراً اجرای تعهدات خود در این توافق را از سر بگیرد.
این سه کشور در بیانیه خود در شورای حکام آژانس ادعا کرده‌اند: موقعیتی که در آن قرار داریم بسیار خطرناک است. از ایران می‌خواهیم فوراْ این روند را متوقف کرده و تنش‌آفرینی هسته‌ای را متوقف کند.
سه کشور اروپایی با بیان اینکه ذخایر اورانیوم ایران در حال حاضر ۱۸ برابر محدوده‌های تعیین‌شده در برجام است ادعا کرده‌اند «هیچ توجیه غیرنظامی برای این فعالیت‌ها که مغایر با تعهدات برجامی ایران هستند، وجود ندارد.»
نماینده آمریکا هم در این جلسه ادعا کرد: «همان‌طور که گزارش مدیرکل آژانس نشان می‌دهد ایران به طرق مختلف از جمله مستقر کردن سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت ذخایر اورانیوم دارای غنای بالا به توسعه برنامه هسته‌ای خود فراتر از محدوده‌های برجام ادامه می‌دهد.»
نماینده آمریکا همچنین در بخش دیگری از این بیانیه گفته است که تولید اورانیوم ۶۰ درصدی توسط ایران هیچ هدف صلح‌آمیز ندارد. وی گفت: «ایران باید این فعالیت تنش‌زا را متوقف کرده و از رفتارهایی که مغایر با رفتار همه کشورهای دیگر در سراسر جهان است صرف‌نظر کند.»
به گزارش فارس، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر در واکنش به بیانیه نماینده آمریکا که خواستار توقف غنی‌‌سازی ۶۰ درصدی از سوی ایران شده نوشته است: «برای اینکه این اتفاق بیفتد لازم است ما مذاکرات وین درخصوص احیای برجام را به پایان برسانیم.»

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟