loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: اگر جنایات اسرائیل ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود    ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ وزیر امور خارجه در دیدار با همتای لبنانی عملیات طوفان‌الاقصی را پاسخ فلسطینی

طاهر مهدوی بازدید : 9 شنبه 22 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
اگر جنایات اسرائیل ادامه یابد،
واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود
   ۱۴۰۲/۰۷/۲۱

امیرعبداللهیان با رییس جمهوری لبنان دیدار کرد - ایرنا

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای لبنانی عملیات طوفان‌الاقصی را پاسخ فلسطینی‌ها به تندروی‌ها و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و دولت افراطی این رژیم علیه ملت فلسطین و تعرض مکرر به مسجدالاقصی خواند و تصریح کرد: اگر جنایات رژیم صهیونیستی ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مقصد دوم سفرش به منطقه در بیروت حضور دارد، پیش از ظهر جمعه 21 مهر ماه با حضور در محل وزارت خارجه لبنان با عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات جاری در فلسطین و غزه به گفت‌وگو پرداخت.
وزیر امور خارجه در این دیدار مشورت و گفت‌وگوهای مستمر با برادران لبنانی را برای دو کشور و منطقه مفید خواند و از نقش وزیر خارجه لبنان در کمک به تقویت روابط ایران و لبنان قدردانی کرد.
وی تحولات فلسطین را مورد ‌اشاره قرار داد و اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را جنایت جنگی خواند و در عین حال عملیات اخیر مقاومت (طوفان الاقصی) را اقدامی صد در صد فلسطینی برشمرد.
امیرعبداللهیان بیان کرد: برخلاف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، مقاومت فلسطین اعلام کرده که امکانات بزرگی داریم که می‌توانیم تا مدت‌ها در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کنیم و هنوز از بسیاری از امکانات خود استفاده نکرده‌ایم. وزیر امور خارجه در این دیدار وضعیت انسانی و اقدام رژیم صهیونیستی در قطع آب و برق و سوخت و محاصره غزه را نگران‌کننده و شایسته توجه جهانی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگاه به شرایط فلسطین، پیشنهاد برگزاری اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرد و برگزاری سریع آن را برای بررسی شرایط کنونی فلسطین و حمایت جهان اسلام از فلسطین و ملت آن در غزه مهم می‌داند.
وی همچنین عملیات طوفان الاقصی را پاسخ فلسطینی‌ها به تندروی‌ها و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و دولت افراطی این رژیم علیه ملت فلسطین و تعرض مکرر به مسجدالاقصی خواند و تصریح کرد: اگر جنایات رژیم صهیونیستی ادامه یابد، واکنش جهان اسلام قوی خواهد بود.
این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه با ذکر این نکته که آمریکا همه را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کند اما دست رژیم صهیونیستی را برای تداوم جنایت علیه ملت فلسطین بازگذاشته و از آن حمایت می‌کند، تصریح کرد: منطقه نیاز به آرامش دارد، اما در سایه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا، تضمینی برای ادامه آرامش در منطقه وجود ندارد.
وی ادامه داد: از نظر ما فوری‌ترین اقدام در سطح سیاسی، تلاش برای توقف جنایات جنگی علیه مردم غزه است.
عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان نیز در این دیدار درخصوص تحولات فلسطین و جنایات اسرائیل در نوار غزه گفت: خواستار توقف فوری جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین و پایان دادن به حملات خونین رژیم علیه غزه و پایان دادن به محاصره ضدانسانی آن هستیم.
بوحبیب تداوم سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم و شهروندان فلسطین در غزه را شدیدا نگران‌کننده خواند و خواستار پایان فوری این حملات شد و از ایده جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی حمایت کرد.
امیرعبداللهیان: اگر جنایات جنگی سازمان‌یافته رژیم جعلی اسرائیل فورا متوقف نشود، هر احتمالی متصور است
امیرعبداللهیان همچنین در نشست خبری با همتای لبنانی تصریح کرد: آمریکایی‌ها نمی‌توانند با یک دست سلاح و بمب برای رژیم اسرائیل ارسال کنند تا زنان و کودکان فلسطینی را به قتل برسانند و در دست دیگر همه طرف‌های دیگر را به خویشتنداری فرابخوانند. اگر جنایات جنگی سازمان یافته رژیم جعلی اسرائیل فورا متوقف نشود، هر احتمالی متصور است.
وی خاطرنشان کرد: ما در هفته جاری از مقامات کشور جمهوری عربی مصر، دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل صلیب سرخ جهانی قویا خواسته‌ایم امکان ارسال کمک‌های غذایی، دارویی و آب آشامیدنی سالم از جمهوری اسلامی ایران به غزه و کرانه باختری را فورا فراهم کنند.
امیرعبداللهیان همچنین با نجیب میقاتی نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و درباره اوضاع جاری در فلسطین و نوار غزه گفت‌وگو کرده بود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.
«طوفان‌الاقصی» یک تصمیم و اقدام کاملاً فلسطینی بود
امیرعبداللهیان در دیدار با نبیه بری رئیس‌مجلس لبنان نیز از نقش حمایتی همیشگی او از مقاومت تشکر کرد و با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های جاری در روند سیاسی داخلی لبنان، گفت: با توجه به جایگاه مهم لبنان در منطقه، ثبات و امنیت لبنان از اولویت‌های بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران است و ایران از استقرار، امنیت و ثبات لبنان حمایت می‌کند. به گزارش مهر، وی درخصوص تحولات فلسطین اظهار داشت: «طوفان الاقصی» یک تصمیم و اقدام کاملاً فلسطینی و واکنشی طبیعی به افراطی‌گری مستمر رژیم صهیونیستی بود.
همچنین نبیه بری نیز در این دیدار آخرین وضعیت روند و تحولات سیاسی لبنان را مورد ‌اشاره قرار داد.
وی با تشکر و اعلام حمایت از تلاش‌ها و ابتکار عمل سیاسی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و مردم غزه، گفت: آنچه در غزه در حال رخ دادن است، غیرقابل باور است و رژیم صهیونیستی کشتارهای بی‌رحمانه‌ای را در حق کودکان و زنان و سالخوردگان و همه شهروندان و نیز زیرساخت‌ها و اماکن عمومی و درمانی و نیز مساجد غزه انجام می‌دهد که باید این روند متوقف شود.
نبیه بری حمایت از فلسطین را مسئولیتی همگانی و مسئولیت همه کشورهای اسلامی دانست.
امیرعبداللهیان در دیدار با مسئولان جنبش حماس: مقاومت حق مسلم ملت فلسطین در مقابل ‌اشغالگری است
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با برخی از مسئولان عالی جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار آخرین تحولات فلسطین و غزه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
مقامات فلسطینی شرکت‌کننده در این نشست، عملیات طوفان الاقصی را واکنش طبیعی مقاومت ملت فلسطین در قبال جنایات روزانه و مستمر رژیم صهیونیستی خاصه دولت افراطی نتانیاهو علیه ملت فلسطین و تعرض مکرر به مسجدالاقصی دانستند و گفتند به رغم جنایات جنگی رژیم غاصب صهیونیستی علیه شهروندان مظلوم غزه، گروه‌های مقاومت فلسطینی با اقتدار در مقابل تجاوزات رژیم ایستادگی می‌کنند و از توان، انگیزه و روحیه بسیار بالا برای استمرار مسیر مقاومت برخوردارند.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، مقاومت را حق مسلم ملت فلسطین در مقابل ‌اشغالگری دانست.
امیرعبداللهیان گفت: به اعتراف برخی مقامات غربی، طوفان الاقصی ثابت کرد که فلسطین زنده است و برخلاف برخی تصورها، با عادی‌‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی، قضیه فلسطین تمام نمی‌شود.
وی تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را تشریح کرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.
امیرعبداللهیان: رایزنی با عربستان در چارچوب راهبرد ما در حمایت از فلسطین است
امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه خبری المیادین نیز بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از جنبش مقاومت فلسطین حمایت کرد و عملیات طوفان‌الاقصی را پاسخی به جنایات رژیم صهیونیستی توصیف کرد.
وزیر خارجه ایران همچنین تصریح کرد: رایزنی‌های ایران با عربستان سعودی در چارچوب راهبرد تهران برای حمایت از فلسطین است. 
او با بیان اینکه ایران با قدرت حمایت سیاسی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین را ادامه می‌دهد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و حامیان آن بابت نتایج حملات مستمر به مردم فلسطین مسئول شناخته خواهند شد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه درباره اقدام رژیم صهیونیستی برای محاصره کامل غزه گفت: قطع آب و برق غزه یک جنایت جنگی است که رژیم ‌اشغالگر مرتکب شده است.
نخست‌وزیر عراق در دیدار امیرعبداللهیان: ما از طوفان‌الاقصی تعجب نمی‌کنیم
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جریان سفر به بغداد با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور کشورمان گفت: ما در بغداد هستیم که با توجه به تحولات فلسطین و غزه مشورت‌های در این زمینه داشته باشیم.
وزیر امور خارجه افزود: بر کسی پوشیده نیست که با جنایت جنگی رژیم صهیونیستی در غزه علیه ملت و شهروندان عادی فلسطین رو‌به‌رو هستیم و در شرایطی که رژیم صهیونیستی دست به محاصره کامل غزه زده و آب و برق و سوخت آن را قطع کرده و مانع ارسال مواد غذایی و دارو می‌شود، آمریکا و برخی طرفها در حال ارسال سلاح به اسرائیل هستند در چنین شرایطی هر احتمالی می‌تواند رخ دهد و اینکه شاهد رخدادهای جدیدی در منطقه باشیم.
وی گفت: مقامات برخی کشورها در تماس با ما از احتمال باز شدن جبهه جدیدی در منطقه می‌پرسند، به آنها گفتیم که پاسخ روشن ما درخصوص احتمالات آتی این است که همه چیز بستگی به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه دارد.
امیرعبداللهیان اقدام گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان‌ الاقصی را یک اقدام کاملا فلسطینی و خودجوش خواند و گفت: و خود غربی‌ها نیز تاکید می‌کنند که سلوک و رفتار افراطی نتانیاهو این شرایط را ایجاد کرد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: من در تماس‌های دیپلماتیک خود با دبیرکل سازمان ملل و جوزپ بورل گفتم که آنچه که اتفاق افتاد، واکنش به اقدامات تندروانه و افراط گرایی دولت نتانیاهو بود.
امیرعبداللهیان تاکید کرد: قطعا نیاز است جنایت رژیم صهیونیستی در غزه متوقف شود و نقش عراق نیز در تلاش برای تحقق این هدف بسیار مهم است.
وی همچنین با‌اشاره به توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، بر لزوم اجرای کامل آن تاکید کرد.
السودانی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر و خیرمقدم به وزیر امور خارجه گفت: این سفر نشان‌دهنده تاکید مجدد اهتمام ایران بر مسئله فلسطین است.
وی افزود: موضع ایران در قبال مسئله فلسطین یک موضع ثابت بوده و هیچ‌گاه تغییر نکرده است. مسئله فلسطین مسئله مرتبط با عقیده است و یک مسئله سیاسی نیست و حمایت از فلسطین نشان‌دهنده وجدان هر مسلمان و هر انسان آزاده‌ای در سراسر جهان است.
السودانی گفت: ما از طوفان‌ الاقصی تعجب نمی‌کنیم، چون نمی‌توان حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفت و ‌اشتباه است اگر گمان شود که با عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حقوق ملت فلسطین به فراموشی سپرده می‌شود.
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: حتی اگر بخواهیم از منظر سازمان ملل و ادبیات بین‌المللی نیز صحبت کنیم، دهها قطعنامه در سازمان ملل راجع به فلسطین و علیه اسرائیل تصویب شده و اسرائیل به هیچ‌کدام از آنها پایبند نبوده و ملت فلسطین از اولیه‌ترین حقوق خود محروم مانده‌اند، طبیعی است که ملت فلسطین برای برگرداندن حقوق خود دست به انتفاضه می‌زند.
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: ملت عراق یار و یاور ملت فلسطین است و گزارشی از تلاشهای دیپلماتیک عراق در ارتباط با فلسطین و در چارچوب حمایت از مردم غزه ارائه کرد.
السودانی افزود: ما از برگزاری اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی مسائل غزه در سطح وزرا و حتی رؤسا حمایت می‌کنیم و آماده هرگونه کمک برای برگزاری آن هستیم.
دیدار امیرعبداللهیان با مشاور امنیت ملی عراق در بغداد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با «قاسم‌الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
این سفر در راستای گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات کنونی در سرزمین فلسطین و نوار غزه صورت گرفته است.
امیرعبداللهیان پیش از این در گفت‌وگو با «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره ضرورت برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع جاری در فلسطین‌اشغالی گفت‌وگو کرده بود. وزیر خارجه ایران همچنین آمادگی ایران برای میزبانی این نشست را اعلام کرده بود.
رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای اماراتی درباره فلسطین
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش در پی تحولات اخیر در فلسطین‌اشغالی، شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر ماه در تماس تلفنی با «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات  عربی متحده درباره آخرین تحولات فلسطین و جنایات جنگی ‌اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین در غزه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
 
در پی بروز شایعاتی اعلام شد
  امیرعبداللهیان هنگام حمله به فرودگاه دمشق در هواپیمای ایرانی نبود
 

امیرعبداللهیان: بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس تاکید داریم | پایگاه  خبری جماران

وزیر امور خارجه کشورمان هنگام حمله به فرودگاه دمشق در هواپیمای ایرانی نبوده و در مسیر بغداد قرار داشته است.
در پی انتشار شایعه‌ای مبنی بر حضور وزیر خارجه ایران در یک هواپیمای ایرانی در هنگام حمله هوایی اسرائیل به فرودگاه دمشق، منابع مطلع این شایعه را رد کردند.
به گزارش مهر، ادعا شده بود در هنگام حمله هوایی به فرودگاه دمشق، هواپیمای ایرانی وزیر خارجه ایران تغییر مسیر داده است، این در حالی است که اگرچه هواپیمای ایرانی ماهان به دلیل حمله به فرودگاه دمشق قادر به فرود نبوده اما وزیر خارجه ایران در آن نبوده و امیرعبداللهیان هنگام حمله در مسیر بغداد بوده است.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟