loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* مقامات ایران تأکید کردند:   مرحله پایانی مذاکرات وین بدون   تصمیم‌گیری سیاسی غرب شکل نخواهد گرفت     ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ علی شمخانی، دبیر شورای عالی ام

طاهر مهدوی بازدید : 30 شنبه 07 اسفند 1400 نظرات (0)
*
مقامات ایران تأکید کردند:
 
مرحله پایانی مذاکرات وین بدون
 
تصمیم‌گیری سیاسی غرب شکل نخواهد گرفت
 
  ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم روز پنجشنبه درباره مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌های آمریکا در توئیتی نوشت: دستیابی به توافق خوب به دلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده، امکانپذیر است.
وی یادآور شد: اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم‌گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقیمانده که لازمه «متوازن‌‌سازی توافق» است، شکل نخواهد گرفت.
باقری: برای اتمام کار در وین تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند
بر همین اساس، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت: هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.
وی یادآور شد: این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی‌تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.
باقری خاطرنشان کرد: برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.
امیرعبداللهیان: سه کشور اروپایی نقشی سازنده را در دستیابی به توافق ایفا کنند
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم در تماس تلفنی با «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس درباره برخی مسائل مورد اهتمام مشترک و از جمله مذاکرات جاری در وین به رایزنی پرداخت.
به پیشرفت‌های خوبی در وین رسیده‌ایم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین و با اشاره به گفت‌وگوهای خود با همتای آلمانی و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ گفت: در این گفت‌وگوها به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم و هیئت‌های مذاکره‌کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند. در عین حال تسریع در دستیابی به توافق نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع‌گرایانه از سوی طرف‌های غربی برای تضمین و تامین منافع ایران به خصوص رفع عینی تحریم‌ها برای دستیابی به توافقی پایدار است.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع‌بینانه نقش سازنده و مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفا کنند.
تراس، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این‌گفت‌وگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوها برای حل مشکل بدهی به ایران‌، نقطه نظرات لندن را در این خصوص و در مورد مذاکرات وین تشریح کرد. وزیر خارجه انگلیس روابط رو به رشد بین انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین‌کننده منافع دو کشور خواند.
وزیر خارجه انگلیس افزود: در فرآیند مذاکرات دستاوردهای خوبی تاکنون داشته‌ایم، اما مناسب است هر چه سریع‌تر گفت‌وگوها تکمیل و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم.
تراس در پایان ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک با همکاری مستمر طرفین و بر مبنای اصول بنیادین، موضوعات دوجانبه فیمابین از جمله موضوعات کنسولی مرتبط با زندانیان و همچنین تادیه بدهی‌های معوقه انگلیس به تهران حل و فصل شوند.
کمالوندی به وین رفت باقری به تهران بازگشت
فارس در گزارشی نوشت: بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران برای انجام رایزنی‌های فنی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر کرده است.
همچنین علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران شب پنج‌شنبه گذشته در چارچوب ترددهای معمول در جریان گفت‌وگوها، در سفری کوتاه راهی تهران شد، ولی هیئت کارشناسی ایران در وین حضور دارند و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهند.
در همین راستا، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی از دیدار و گفت‌وگو با «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و همچنین رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران خبر داد.
او در این خصوص نوشت: دکتر «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در مذاکرات وین درباره برجام هم اکنون در تهران است. اما همکارانش در وین می‌مانند. امروز با آقای بهروز کمالوندی قائم‌مقام سازمان انرژی اتمی ایران و آقای رضا نجفی معاون وزیر خارجه (ایران) دیدار کردم.
لازم به ذکر است که مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی هفته گذشته برای انجام امور محوله و برخی مشورت‌ها، ترددهایی به خارج از وین داشتند.
واشنگتن: گمانه‌زنی‌ها درباره حصول توافق در وین بسیار خام است
در ادامه بازی‌های رسانه‌ای آمریکا با افکار عمومی درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، وزارت خارجه این کشور بار دیگر به بیان اظهارات متناقض پرداخت.
به گزارش فارس «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود مدعی شد: «ما در مذاکرات هسته‌ای پیشرفت زیادی داریم و به توافق احتمالی با ایران نزدیک هستیم.» به نوشته رسانه‌های آمریکایی پرایس اما تصریح کرد: «در مذاکرات با ایران هنوز مسائلی وجود دارد و هیچ توافقی قبل از حل آنها وجود ندارد.» وی با ‌انداختن توپ به زمین ایران، ادعا کرد: «اگر ایرانی‌ها در مذاکرات جدی باشند، فکر می‌کنیم بتوانیم در مدت زمان کوتاهی به توافق برسیم.» این دیپلمات آمریکایی درباره برخی گزارش‌های تاییدنشده درباره برخی مفاد پیش‌نویس احتمالی توافق در وین، گفت: «مذاکرات هسته‌ای در وین جدا از تماس‌های ما برای آزادی آمریکایی‌ها در ایران است.»
کاخ سفید: چیزهای زیادی وجود دارد که هنوز باید کار شود
«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه طی نشست خبری در کاخ سفید مدعی شد زمان کمی برای رسیدن به توافق با ایران در مذاکرات وین باقی مانده است.
ساکی گفت: «آنچه ما می‌بینیم این است که پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما تعدادی از مسائل بسیار دشوار وجود دارد که حل نشده باقی مانده است.»
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به حصول توافق در مذاکرات وین نزدیک شده‌اند یا خیر، توضیح داد: «با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق باقی مانده است.»
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «همچنین، باید توجه داشته باشیم که معمولاً سخت‌ترین مؤلفه‌ها، جایی است که سخت‌ترین مکالمات و مذاکرات وجود دارد. بنابراین، بله، پیشرفت قابل توجهی است و ما به هم نزدیک هستیم. اما چیزهای زیادی وجود دارد که هنوز باید کار شود.»
ساکی با ‌انداختن توپ در زمین، مدعی شد: «ما معتقدیم اگر ایران جدیت نشان دهد، می‌توانیم و باید به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام در ظرف چند روز دست یابیم. اما هنوز کارهای بیش‌تری وجود دارد که باید انجام شود».
مقام آمریکایی: ممکن است در مذاکرات وین توافقی حاصل نشود
وبگاه «آکسیوس» به نقل از یک مقام آمریکایی اظهارنظرها درباره قریب‌الوقوع بودن توافق در مذاکرات وین را «گمانه‌زنی‌های بسیار خام» توصیف کرده و گفته تا وقتی همه مسائل باقی‌مانده حل نشوند توافقی در کار نیست.
آکسیوس به نقل از این مقام ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نوشته که هنوز چندین موضوع سخت وجود دارند که حل نشده‌اند. وی مدعی شده که ممکن است در مذاکرات وین توافقی حاصل نشود. آکسیوس به نقل از این مقام که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته اظهارات پاره‌ای از مقام‌های ایران و برخی از مذاکره‌کنندگان اروپایی مبنی بر اینکه ممکن است ظرف چند روز آینده توافق حاصل شود «گمانه‌زنی‌های بسیار خام» است.
در حالی که پاره‌ای از شواهد نشان می‌دهند که عدم آمادگی آمریکا برای اجرای تعهداتش عامل کندی پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بوده مقام مورد استناد آکسیوس در ادامه اظهاراتش بار دیگر به مسئله کوتاه بودن زمان اشاره کرده است.
او گفت: «با توجه به سرعت پیشروی‌های هسته‌ای ایران و دلالت‌های آن بر دوام‌پذیری برجام زمان بسیار کمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده در اختیار داریم. تا زمانی که این مسائل رفع نشوند توافقی در کار نخواهد بود.»
عربستان: مذاکره هسته‌ای با ایران نتیجه نمی‌دهد مگر اینکه ما را هم مشارکت دهند!
«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل‌سعود»، وزیر خارجه عربستان سعودی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری آلمان به سؤالاتی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پاسخ داد.
بنا بر گزارش پایگاه خبری «الخلیج اونلاین» به نقل از خبرگزاری آلمان (DPA)، وزیر امور خارجه عربستان که کشورش در تلاش برای توسعه توانمندی‌های اتمی خود است، در این خصوص گفته: «ایران امکانات ساخت بمب اتمی داشته باشد، این شاید سبب شود برخی کشورهای دیگر همین راه را بپیمایند.» فیصل بن فرحان در ادامه مدعی شد که برخورداری ایران از توانمندی هسته‌ای «طبیعتا نشانه‌ای بسیار خطرناک خواهد بود.» او ادعا کرد که کشورش اصل مخالفت با تسلیحات اتمی و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را می‌پذیرد.
بن فرحان در این خصوص گفت: «ما بر این اصل مُصـرّ هستیم.»
این مقام سعودی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «ما اعتماد نداریم که [برجام] در شکل کنونی خود بتواند جلوی ایران را برای ساخت بمب اتمی بگیرد. ما تمایل شرکایمان برای بازگشت به این مذاکرات را درک می‌کنیم؛ اما بر این باوریم که این مذاکرات بایست فقط آغاز باشد نه پایان خط.»
بن فرحان افزود، باید این مذاکرات «فقط یک گام در جهت درست باشد سپس برای مشخص کردن دقیق روند برنامه هسته‌ای و برای بررسی مسائل منطقه‌ای این گام اولیه، اساس قرار‌داده شود».
او ادامه داد: «این، به موفقیت نخواهد انجامید مگر آنکه جامعه بین‌الملل و به طور مشخص کشورهای عضو [طرح جامع اقدام مشترک] ما را در مذاکره با ایران مشارکت دهند».

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟