loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: همواره پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم    بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت خواهیم کرد    ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ وزیر امور خارجه ایران

طاهر مهدوی بازدید : 14 سه شنبه 04 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان: همواره پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم 
  بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت خواهیم کرد
   ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
امیرعبداللهیان: ابتکاری درخصوص مذاکرات از سوی ژاپن پیشنهاد شده است | پایگاه  خبری جماران
وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در پایان سفر هفت روزه خود و پیش از ترک خاک آمریکا  عنوان داشت: در گفت و گو با «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها را بررسی کرده است.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد: هر طرح و ابتکاری که منافع ملت ایران را به خوبی تامین کند و خطوط قرمز ما را رعایت کند و نتیجه آن لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان باشد، طبعا می‌تواند در مرکز توجهات ما قرار بگیرد.
وی در رابطه با تبادل پیام میان تهران - واشنگتن عنوان داشت:  به هر حال یکی از اقداماتی که به طور ثابت در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار دارد، تلاش برای لغو تحریم‌ها آن هم از مسیر دیپلماسی عزتمندانه و از طریق مذاکراتی است که با طرف‌های مختلف در این رابطه داریم.
امیرعبداللهیان افزود: در گفت‌وگو با وزیر خارجه عمان، دبیرکل سازمان ملل و برخی دیگر از وزرای خارجه کشورها، به دلیل علاقه‌مندی آنها و هم به دلیل ابتکاری که به نام «سلطان عمان» روی میز قرار دارد در این رابطه گفت‌وگو کردیم.
وی همچنین عنوان داشت: هفته گذشته اتفاق مثبتی که رخ داد، زندانیان مد نظر بین ایران و آمریکا تبادل شدند و دارایی‌های ما پس از سال‌ها از کره جنوبی از مسیر رسمی بانکی و بدون اعمال تحریم، توانست در اختیار بانک مرکزی و در دسترس بانک‌های معرفی شده توسط بانک مرکزی قرار بگیرد.
وزیر امور خارجه عنوان داشت: در نیویورک در گفت‌وگوهایی که با سیاستمداران سابق آمریکایی در جلسات اندیشکده‌ها داشتیم، یکی از موضوعات مطرح، بحث لغو تحریم‌های ایران و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان بود. به طور طبیعی تبادل پیام‌ها بین دو طرف جریان دارد و موضوع جدیدی نیست اما باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما به تلاش‌هایمان برای لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی و مذاکره ادامه خواهیم داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد:  هر طرح و ابتکاری که منافع ملت ایران را به خوبی تامین و خطوط قرمز ما را رعایت کند و نتیجه آن لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان باشد، به طور طبیعی می‌تواند در مرکز توجهات ما قرار بگیرد.
وی در رابطه با ادامه مذاکرات و تاثیر احتمالی انتخابات آمریکا عنوان داشت: ما معتقد هستیم که مذاکرات به مقدار زیادی در وین ماه‌ها انجام و منجر به پیش‌نویسی شده است که آن پیش‌نویس هم هنوز نهایی نیست اما پیش‌نویس در دسترس هست. اگر طرف‌های مقابل و آمریکایی‌ها اراده لازم را داشته باشند در چارچوب مذاکرات قبلی انجام شده و اولویت‌هایی که مد نظر ایران است، می‌توانیم یک توافق را در دسترس بدانیم.
امیرعبداللهیان افزود: اما در این‌جا در دیدار با اندیشکده‌ها که دیپلمات‌ها و سیاستمداران سابق آمریکایی هم حضور داشتند به صراحت و شفافیت گفتم که رئیس جمهور ایران به خوبی روشن کرده که جمهوری اسلامی اهل مذاکره و دیپلماسی عزتمندانه است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار به تلاش‌های خودش از مسیر دیپلماسی همچنان ادامه خواهد داد اما تاکید کردم اقدامات و رفتار ریاکارانه آمریکا را هرگز برنمی‌تابیم و لزوما این‌طور نیست که همیشه همه چیز بخواهد از کانال برجام عبور کند. طبعا جمهوری اسلامی ایران هم دست بسته نیست ضمن اینکه مسیر دیپلماسی و مذاکره را برای رسیدن به توافق دنبال می‌کند اما این موضوع، طرف‌های دیگری هم دارد. رویکرد مثبت و اقدامات سازنده طرف‌های دیگر هم برای رسیدن به توافق، خود یک موضوع مهم است.
دکتر امیرعبداللهیان عنوان داشت: البته ما همواره پیام‌های مثبتی از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم اما در جلساتم در نیویورک به صراحت تاکید کردم که ما بر مبنای رفتار عملی آمریکا قضاوت خواهیم کرد. مایلم تاکید کنم که ابتکار سلطان عمان، در چارچوب شیوه‌ای برای تسریع و کمک به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام است. معنایش این نیست که سلطان عمان حامل یک طرح یا یک متن جدید باشد.
وی در ارتباط با برقراری رابطه بین ایران و مصر عنوان داشت: درباره مناسبات تهران - قاهره ما گفت‌وگوهایی مفید و سودمند را با جناب آقای سامح شکری وزیر خارجه مصر در نیویورک داشتیم. ما در خصوص همه ابعاد مورد علاقه مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کردیم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردیم. جمهوری اسلامی ایران، مصر را کشور بسیار مهمی در جهان اسلام و در منطقه می‌داند.
به گزارش ایرنا، وی در پایان عنوان داشت: ما معتقد هستیم که ارتقای روابط تهران - قاهره نه‌تنها به نفع دو کشور و دو ملت بلکه به نفع منطقه و جهان اسلام خواهد بود. آمادگی تهران برای ارتقای روابط بین دو کشور ایران و مصر را اعلام کردیم. در همین چارچوب، سخنان و ارزیابی مثبتی را از وزیر خارجه مصر شنیدیم. ما اتفاق نظر داریم که گام‌هایی را در آینده در این رابطه به طور مشترک اتخاذ کنیم.
 
پایان سفری ۷ روزه و رایزنی‌های فشرده؛
امیرعبداللهیان نیویورک را ترک کرد
 
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- دیدار دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور  خارجه جمهوری اسلامی ایران با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دوشنبه هفته گذشته برای شرکت در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، پس از عزیمت رئیس‌جمهور در آمریکا باقی ماند و به رایزنی‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خود ادامه داد.
وزیر امور خارجه ایران حدود ۴۳ برنامه داشت که ۳۴ مورد آن دیدار با همتایان و برخی مقامات از جمله دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود که در بخشی از گفت‌‌وگوها به موضوع ابتکار و پیشنهاد رئیس‌جمهور درخصوص ضرورت پایبندی و همبستگی‌ها در کانون گرم خانواده اختصاص پیدا کرد.
وزیر خارجه دولت سیزدهم در دیدار با سایر مقام‌ها و طرف‌ها در مورد برخی از چالش‌های موجود جهانی و منطقه‌ای گفت وگو کرد و با وزرای خارجه کشورها درباره پیگیری موضوعات دوجانبه و توافقنامه‌هایی که بین تهران و کشور مقابل در دستور کار قرار دارد، رایزنی کرد.
به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان سرانجام پس از هفت روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک عصر یکشنبه به وقت محلی نیویورک را ترک کرد تا نتایج حاصل از این رایزنی‌ها را در تهران و سفر به سایر کشورها دنبال کند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟