loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. ایران در رسانه های جهان    ۱۴۰۲/۰۵/۲۵   شگفت‌زدگی خبرگزاری آمریکایی از رکوردزنی ثبت‌نام انتخابات مجلس   خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری به رکورد پیش‌ثبت‌ن

طاهر مهدوی بازدید : 11 جمعه 27 مرداد 1402 نظرات (0)
.
ایران در رسانه های جهان
   ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
ایران در رسانه های جهان: از احتمال حمله اسرائیل تا «اعترافات» آشتیانی
 
شگفت‌زدگی خبرگزاری آمریکایی از رکوردزنی ثبت‌نام انتخابات مجلس
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری به رکورد پیش‌ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌اشاره کرد. این خبرگزاری در این خبر عنوان داشت: وزارت کشور ایران دوشنبه اعلام کرد که تعداد ثبت‌نام کنندگان برای نامزد شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار است در ماه مارس برگزار می‌شود، ثبت‌نام کنند به رکورد 49000 نفر رسید.
این خبرگزاری عنوان می‌دارد: این تعداد بیش از 3 برابر 16000 ثبت‌نام ثبت شده در آخرین انتخابات سال 2020 است
در ادامه این خبر آسوشیتدپرس عنوان شده است: حدود 14 درصد از ثبت‌نامی‌ها از زنان بود که نسبت به دور قبل افزایش یافته است.
 اجماع تحلیلگران در آمریکا بر این است که برجام قابل باز‌سازی نیست
روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی در روز 16 اوت (25 مرداد) با عنوان «آمریکا از ایران خواست فروش پهپاد به روسیه را متوقف کند» به قلم ‌اندرو انگلند (خبرنگار سابق آسوشیتد‌پرس) و فلیسیا شوارتز (خبرنگار امور خارجی و دفاعی فایننشال‌تایمز و خبرنگار سابق وال استریت‌ژورنال و سی ان ان ) با تکرار ادعاهای واهی خود درباره صادرات پهپاد‌های ایرانی به روسیه و استفاده از آن در جنگ اوکراین مدعی شده است ایالات متحده، ایران را تحت فشار قرار می‌دهد تا فروش پهپادهای مسلح به روسیه را به عنوان بخشی از گفت‌وگوها در مورد «تفاهم نانوشته» گسترده‌تر بین واشنگتن و تهران برای تنش‌زدایی و مهار بحران هسته‌ای طولانی‌مدت، متوقف کند.
فایننشال تایمز در ادامه عنوان می‌دارد: به گفته افراد مطلع در این مورد، دولت بایدن این موضوع را با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات غیرمستقیم در قطر و عمان در سال جاری مطرح کرده است.
این روزنامه انگلیسی در ادامه با ‌اشاره به ادعاهای واهی طرف آمریکایی اظهار می‌دارد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، ایالات متحده استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال می‌کند تا اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و تهران را به دلیل نقض حقوق بشر و «صادرات هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین » پاسخگو خواهد کرد.
بلینکن گفت: «ما به صراحت گفته‌ایم که ایران باید برای ایجاد فضا برای دیپلماسی آینده تنش‌زدایی کند. انتقال زندانیان ما به خارج از زندان و در حبس خانگی به هیچ جنبه دیگری از سیاست ما در قبال ایران مرتبط نیست. مذاکره‌کنندگان امیدوارند که مذاکرات غیرمستقیم منجر به توافق هر دو طرف با اقدامات تنش زدا شود.
بنابر ادعای این روزنامه، ایران از آمریکا می‌خواهد که متحدان اروپایی را متقاعد کند که فشار بر ایران را نیز کاهش دهند، این گزارش در ادامه جنگ روانی و القای ادعاهای کذب خود عنوان می‌دارد: نگرانی در تهران این است که انگلیس، آلمان و فرانسه، امضاکنندگان اروپایی توافق 2015،(برجام) می‌توانند به دنبال اعمال مجدد برخی تحریم‌ها به محض پایان یافتن بندهای توافق هسته‌ای درباره برنامه موشکی بالستیک ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، باشند (منظور نویسنده استفاده از مکانیزم ماشه است)
این گزارش همچنین اظهار می‌دارد: «بایدن می‌خواهد بحران هسته‌ای را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا مهار کند. به گفته تحلیلگران، اگر بایدن پیروز شود، ممکن است فرصتی برای تضمین یک توافق جامع‌تر وجود داشته باشد.»
در ادامه این یادداشت عنوان می‌شود: هنری روم، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: «بهترین سناریو از منظر سیاست ایالات متحده، جلوگیری از بدتر شدن اوضاع و جلوگیری از تشدید تنش است». اما خطرات زیادی وجود دارد... و دلایل زیادی برای احتیاط و اجتناب از اینکه بحران برای مدت طولانی ادامه داشته باشد وجود دارد. تلاش‌های دیپلماتیک قبلی برای عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای ایران شکست خورده است و مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که پیشرفت‌های این کشور در غنی‌‌سازی اورانیوم به این معناست که تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای سلاح هسته‌ای ممکن است دو هفته طول بکشد. ایران پس از افزایش شدید فعالیت‌های هسته‌ای خود در واکنش به اقدامات ترامپ، دو سال است که اورانیوم 60 درصد- بالاترین سطح خود و نزدیک به درجه تسلیحات- را غنی می‌کند. دولت بایدن مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن بر سر کار، با میانجیگری اتحادیه اروپا با تهران مذاکره کرد تا ببیند آیا توافق سال 2015 می‌تواند نجات یابد یا خیر. اما ایران دو بار پیشنهادهایی را که غرب معتقد بود می‌توانست توافق را احیا کند، رد کرد.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: تحلیلگران هشدار می‌دهند که حتی اگر ایران و ایالات متحده با اقدامات تنش زدا موافقت کنند، موضوع اصلی یعنی رسیدگی به توانمندی هسته‌ای ایران به همان‌اندازه چالش‌برانگیز و پیچیده باقی می‌ماند.
توافق بایدن و ایران‌، توجه منتقدان را در آمریکا به خود جلب و دعوا را تشدید کرده است
وبگاه پولیتیکو در روز 14 اوت (23 مرداد ) در گزارشی به قلم الکساندر وارد، مت برگ و اریک بازیل-ایمل عنوان می‌دارد:
«واکنش منفی به توافق عمدتاً از جانب محافظه‌کاران و برخی از اعضای جامعه ایرانی-آمریکایی (براندازان) است. آنها با استدلالی که توسط نامزدهای ریاست جمهوری رون دسانتیس و مایک پنس در میان دیگران مطرح شد، شروع می‌کنند که این پیمان «پرداخت باج توسط آمریکا به ایران» است.» این گزارش در ادامه افزود: کایلی مور گیلبرت (جاسوس بریتانیایی- استرالیایی که در سال 1399 در جریان تبادل زندانی آزاد شد) اخیراً گفت که این بودجه، تهران را تشویق می‌کند تا غربی‌های بیشتری را بازداشت کند.
در ادامه، این پایگاه خبری اظهار داشت: منتقدان همچنین تاکید دارند که تهران از 6 میلیارد دلار برای افزایش قدرت منطقه‌ای استفاده خواهد کرد.»
این گزارش تصریح کرد: حامیان نیز در حال بررسی هستند و خاطرنشان می‌کنند که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران از مدت‌ها پیش برای مقاصد بشردوستانه دارای معافیت‌هایی بوده است و تاکید می‌کنند که واشنگتن جزئیات را با کره‌جنوبی و قطر- دو کشوری که در فراهم کردن دسترسی ایران به این منابع مشارکت دارند- کار کرده است.
این گزارش در ادامه گفت: سناتور کریس مورفی روز شنبه در توئیتی (با ادعای واهی) نوشت که این 6 میلیارد دلار تنها می‌تواند برای خرید نفت و غذا برای افراد استفاده شود.
در پایان این گزارش از پولیتیکو عنوان شده است: این مخالفت‌ها و حمایت‌ها یادآور بحث‌های دوران اوباما در مورد توافق هسته‌ای 2015 ایران (برجام) است. از زمانی که دونالد ترامپ آمریکا را از آن توافق خارج کرد، گزاره «سیاست من در مورد ایران بهتر از سیاست شما در ایران است» بسیار پر استفاده‌تر و شدید‌تر شده است. (هر طرفی از آن استفاده می‌کند). اکنون این توافق، که اجرای آن هفته‌ها طول می‌کشد، پیچیدگی‌های آزادی آمریکایی‌هایی را که در خارج توسط کشورهای متخاصم نگهداری می‌شوند، کاهش می‌دهد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟