loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. وزیر امور خارجه: ادعاها درخصوص پهپادهای ایرانی در اوکراین نادرست است     ۱۴۰۱/۱۲/۰۷ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته خطاب به همایش ملی دیپلماسی زیس

طاهر مهدوی بازدید : 12 سه شنبه 09 اسفند 1401 نظرات (0)
.
وزیر امور خارجه:
ادعاها درخصوص پهپادهای ایرانی در اوکراین نادرست است  
  ۱۴۰۱/۱۲/۰۷

فهرست وزیران امور خارجه ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته خطاب به همایش ملی دیپلماسی زیست‌محیطی پیامی صادر کرد.
وزیر امور خارجه در ابتدای این پیام با اشاره به عدم همخوانی ظرفیت‌های محیط‌زیست برای باز‌سازی خود و حجم تخریب ناشی از دست‌اندازی بشر به این موهبت الهی، اذعان نمود: نتیجه زیاده‌خواهی و بی‌مهری بشر به طبیعت، چالش‌های متعددی است که در حال حاضر مردم جهان از سطوح محلی تا بین‌المللی با آن دست به‌ گریبان هستند.
وی در ادامه دخالت خارجی، پدیده تروریسم و ایجاد ناامنی در برخی کشورهای منطقه را موجب غفلت از چالش‌های زیست‌محیطی دانست و تصریح کرد: این وضعیت، مدیریت پایدار محیط‌زیست را با موانع جدی رو‌به‌رو ساخته و تخریب سرزمینی را شدت بخشیده است.
امیرعبداللهیان نابودی منابع آبی و تالاب‌ها، آسیب به منابع زیستی و تخریب سرزمینی را از آثار دهشتناک درگیری‌های نظامی در منطقه برشمرد و تصریح کرد: در بهترین حالت نیازمند دهه‌ها همکاری نزدیک منطقه‌ای برای باز‌سازی این منابع هستیم.
وزیر امور خارجه در پیام خود اظهار داشت: جای تأسف است که دولت‌های توسعه‌یافته که بیشترین سهم را در مداخلات نظامی و بزرگ‌ترین نقش را در آلودگی محیط‌زیست به‌ویژه تغییرات اقلیمی داشته‌اند، برخلاف تعهدات مندرج در قراردادهای بین‌المللی، به مسئولیت‌های تاریخی خود توجهی ندارند. تأسف‌بارتر آنکه برخی از این کشورها سیاست‌های غیرقانونی خود نظیر تحریم‌های یک‌جانبه را حتی بر حوزه‌هایی چون همکاری‌های محیط‌زیستی تحمیل می‌نمایند؛ در حالی که این همکاری‌ها خیر و منفعت جهانی را تعقیب می‌کنند.
وی با اشاره به آسیب‌های زیست‌محیطی کشورمان از جمله تغییر اقلیم، طوفان‌های گرد و غبار و کمبود منابع آبی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه در تلاش بوده است تا در زمینه مقابله با طوفان‌های گرد و غبار و تغییرات اقلیمی نهادهای ذی‌ربط بین‌الدولی و بین‌المللی و همچنین منطقه‌ای را بسیج نماید و تاکنون با پیگیری‌های کشورمان چندین قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برنامه محیط‌زیست سازمان ملل و کمیسیون منطقه‌ای ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه به تصویب رسیده است.
حسین امیرعبداللهیان در بخش پایانی پیام خود تاکید کرد: وزارت امور خارجه آماده پیگیری همکاری‌های دو و چندجانبه در راستای توسعه پایدار با کشورهای منطقه است و این همکاری‌ها را برای ایجاد ثبات و آینده بهتر برای تمامی مردم منطقه مفید می‌داند. تبعات و معضلات زیست‌محیطی منطقه تنها متوجه چند کشور خاص نیست؛ بلکه تمامی منطقه غرب آسیا را متأثر نموده و توسعه و رفاه مردم این منطقه را دستخوش ناملایمات جدی کرده است. سیل و خشکسالی، مرزهای سیاسی یا ملاحظات سیستم‌های سیاسی را رعایت نمی‌کنند. پرهیز از همکاری‌های زیست‌محیطی برای هیچ کشوری چاره‌ساز نیست. این چالش‌ها در درازمدت و در فقدان همکاری به بحران‌های زیست‌محیطی بدل می‌شوند که هزینه‌های بسیار زیادی را بر همه کشورهای منطقه تحمیل خواهند کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز گذشته در صفحه توئیتری خود به ادعاهای برخی کشورهای غربی درخصوص پهپادهای ایرانی به کارگرفته شده در جنگ اوکراین واکنش نشان داد و آنها را نادرست دانست.
وی افزود: قرار بود دومین دیدار هیئت‌های سیاسی و نظامی ایران و اوکراین برگزار شود، اما برخی طرف‌های غربی فقط ادعا می‌کنند و هیچ سندی را ارائه نمی‌دهند.
به گزارش مهر، وزیر امور خارجه با بیان اینکه غرب باید دست از این بازی بی‌ثمر بردارد، افزود: ایران حامی صلح و مخالف جنگ است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟