loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رئیس سازمان محیط‌ زیست:  هیچ پروژه محیط زیستی در دولت سیزدهم بدون ارزشیابی کلنگ نخورد ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ نشست خبری هفته محیط‌زیست، روز دوشنبه با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس&zw

طاهر مهدوی بازدید : 6 سه شنبه 22 خرداد 1403 نظرات (0)
.
رئیس سازمان محیط‌ زیست:
 هیچ پروژه محیط زیستی در دولت سیزدهم بدون ارزشیابی کلنگ نخورد
۱۴۰۳/۰۳/۲۱

هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency

نشست خبری هفته محیط‌زیست، روز دوشنبه با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، جمعی از معاونین این سازمان و همچنین معاونین وزارت کشور، بهداشت و صمت، برگزار شد.
سلاجقه در این نشست با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی تحول مبنای کار قرار گرفت، اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست بر اساس برنامه تحولی خود رویکرد مردم‌محوری کردن محیط‌زیست را مبنا قرار داده است، سعی کردیم حصار بین مردم و محیط‌زیست حذف شود تا مردم خودشان محیط‌زیست را مدیریت کنند.
وی افزود: بر اساس میثاق‌های موجود در دولت سیزدهم هیچ پروژه محیط‌زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد و این روند نیز ادامه دارد. رئیس‌جمهور شهید اعتقاد داشت توسعه فرع بر محیط‌زیست است. شهید رئیسی همیشه فرمودند مسئله محیط‌زیست، اصل است و بقیه مسائل فرع هستند و ایشان محیط‌زیست را فدای سایر حوزه‌ها نکردند.
رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه یکی از مسائل اصلی کشور ما و جهان تغییر اقلیم است، ادامه داد: تغییر اقلیم در دستورکار جدی دولت شهید رئیسی قرار گرفت و این رویکرد باعث شد این موضوع در برنامه هفتم توسعه دیده شود. در برنامه هفتم توسعه، سازمان محیط‌زیست مکلف شده تغییر اقلیم چه از بعد خسارت و چه از بعد دستاورد را در تمام ابعاد بررسی کند.
تراز دریاچه ارومیه در شرایط بهتری است
سلاجقه درباره وضعیت دریاچه ارومیه با رد ادعای برخی افراد در فضای مجازی با تاکید بر اینکه دولت، دولت صادق‌الوعد است، گفت: زمانی که دریاچه شرایط بارندگی سابق را نداشت، بحث احیا پیش آمد، ولی اینکه دریاچه ارومیه را از دید مدیریتی قیاس کنیم، در دوره‌ای فقط دعا می‌شد باد و باران بیاید و به وظایف مدیریتی عمل نمی‌شد اما در رابطه با دریاچه ارومیه این دولت پای کار آمد و به وظایف خودش عمل کرد. هم توکل به خدا کرد و هم از ظرفیت دانشی و مدیریتی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه جدول حق‌آبه‌ها را تهیه کرده بودیم اما دولت‌ها تا پیش از دولت سیزدهم آن را اجرا نمی‌کردند، افزود: در بحث دریاچه ارومیه شهید آیت‌الله رئیسی به‌صورت میدانی ورود کردند، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها پای کار آمدند و در نهایت به‌خاطر کار اجرائی و خوشبختانه به دلیل بارش رحمت الهی، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال پیش در شرایط بسیار بهتری است. تبخیر جزو ذات محیط‌زیست است، حتی در اقیانوس‌ها هم زمانی که تبخیر رخ می‌دهد تراز آب کم می‌شود، در دریاچه ارومیه نیز به همین صورت است.
رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها درخصوص کاهش آلودگی هوا
به گزارش کیهان، پیش از این نشست خبری، مراسم رونمایی از اقدامات و دستاوردهای دستگاه‌ها در دولت سیزدهم درخصوص کاهش آلودگی هوا، توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری نیز صبح دوشنبه در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.
سردار سلیمی، معاون عملیات پلیس راهور فراجا در این مراسم اظهار داشت: تقاضای سفر روزبه‌روز در حال افزایش است. در تعطیلات نوروز امسال بالغ بر ۵۳۰میلیون تردد در سطح جاده‌های کشور ثبت شده است. اگر به طور میانگین یک‌ساعت از عمر شهروندان در ازدحام ترافیک هدر برود، ۲۰میلیون نفرساعت می‌شود و با این وضعیت ۲هزار و ۲۸۳ سال از عمر شهروندان ما تلف می‌شود.
وی تاکید کرد: توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومیِ انبوه‌بر، رژیم مسیرهای تردد و تلاش برای انسان‌محور شدن معابر باید در دستورکار دستگاه‌ها باشد.
سلیمی همچنین افزود: در حوزه آلایندگی زیست‌محیطی، قانون محیط‌زیست و هوای پاک در سال‌های مختلف دنبال شد، با این حال اگر به قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ در حدود ۵۰درصد اجرا می‌شد، اکنون وضعیت بسیار بهتری از نظر هوای پاک در کشور داشتیم.
تردد 7 میلیون خودروی فرسوده در کشور
داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه ۶۹درصد آلاینده مربوط به هفت حوزه است، افزود: بخشی عظیمی از آلاینده هوای کشور مربوط به خودروها است. طبق اصلاحیه قانون هوای پاک و اعمال سن فرسودگی، از ۲۷میلیون خودروی عامل کشور، تعداد ۷میلیون دستگاه به سن فرسودگی رسیده است. همچنین بخشی از خودروهای تولیدی کشور باید بر‌اساس گواهی اسقاط تولید شود و خودروسازان مکلف به اجرای این قانون هستند.
وی به حداقلی شدن وابستگی مراکز اسقاط خودرو به منابع دولتی اشاره کرد و گفت: استفاده از بخش خصوصی می‌تواند در سرعت‌بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده مؤثر باشد. موضوع تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه از جمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط‌زیست بود و اکنون میزان تسهیلات در ظرف حداقلی قرار دارد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟