loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. اعتراف متهمان آشوب: تسلیم آمریکا می‌شدید آشوب نمی‌شد(!)    ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ کانال امتداد وابسته به حزب اتحاد ملت (بقایای حزب منحله مشارکت) می‌نویسد: مهم‌تری

طاهر مهدوی بازدید : 14 سه شنبه 26 مهر 1401 نظرات (0)

.

اعتراف متهمان آشوب:

تسلیم آمریکا می‌شدید آشوب نمی‌شد(!) 

  ۱۴۰۱/۰۷/۲۵

ببینید | اسلحه‌های یگان‌های ویژه در ناآرامی‌ها | اعترافات مهمی که از  آشوبگران گرفته شداغتشاشگران بازار تهران را شناسایی کنید + تصاویر - پایگاه خبری دیمه نیوزاغتشاشگران بازار تهران را شناسایی کنید + تصاویراغتشاشگران بازار تهران را شناسایی کنید +تصاویر - جهان نيوز
کانال امتداد وابسته به حزب اتحاد ملت (بقایای حزب منحله مشارکت) می‌نویسد: مهم‌ترین ویژگی مکتب رئالیسم در نظام بین‌الملل، مفهوم «قدرت» است و آنها که جهان را نه با نظریه‌هایی همچون، «ایده آلیست»، «جهانی شدن» یا «سازه انگاری»، بلکه با رئالیسم می‌بینند و تحلیل می‌کنند، معتقدند که «زور» و «قدرت» (در انواع آن) است که نظام بین‌الملل و رابط میان کشورها را می‌سازد. اصلی‌ترین نظریه‌پردازان این مکتب ماکیاولی و‌هابز هستند که عقایدشان برای اهل نظر گویاست. حالا سؤال این است که آمریکا، احیای برجام و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را از طریق فشارهای بیشتر دنبال می‌کند، یا از مسیر اوباما در سال 88 استفاده خواهد کرد؟ مسیری که اوباما اخیرا به آن اعتراف کرده که «اشتباه بود». مهم‌تر از آن اینکه آیا مسیر بایدن و اوباما از یکدیگر جداست؟ یا آنکه هر از دو مسیر جداگانه تنها به دنبال حصول یک توافق با ایران هستند؟ درست در شرایط بحران اعتراضات در ایران، چند پیام علنی از واشنگتن به تهران مخابره شده است که عبارتند از:
1. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید: مهم‌ترین کاری که دولت بایدن باید در برابر وقایع کنونی ایران انجام دهد «این است که قاطع، روشن و اصول‌مند باشد.» 
2. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید: مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام به بن بست رسیده و تمرکز دولت جو بایدن بر پاسخگو کردن حکومت ایران است.
3. دیدار آنتونی بلیکن وزیرخارجه آمریکا، به همراه وندی شرمن و راب مالی با چند تن از زنان ایرانی در آمریکا که در آن گفت: زنان و جوانان ایران رهبری این «نمایش خودجوش خشم» را بر عهده‌دارند. (تاکید بر خشم، تلاشی بود بر تبرئه خشونت و پیام روشن برای حاکمیت داشت) 
4. ند پرایس سخنگوی کاخ سفید: «تمرکز کنونی ما جلب توجهات به کاری است که آنها انجام می‌دهند و حمایت از آنها به روش‌هایی است که می‌توانیم». 
5. بایدن در کالیفرنیا ناگهان در میان جمعیت یک پلاکارد مربوط به ایران می‌بیند و می‌گوید: «آنچه در ایران بیدار شده، چیزی را بیدار کرده که فکر نمی‌کنم تا مدتها آرام بگیرد». 
6. مهم‌تر از همه، اظهارات باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکاست که سال 88، پنهانی به ایران نامه نوشت و به مسئولان ایران اطمینان داد «ما قصد تغییر رژیم ایران را نداریم». اوباما حالا در یک مصاحبه می‌گوید: «سال 88 اشتباه کردیم که از جنبش سبز حمایت نکردیم».
کانال وابسته به افراطیون غربگرا می‌افزاید: «آیا مسیری که بایدن می‌رود، با مسیری که اوباما رفت متفاوت است؟ تا به حال دولت بایدن در عمل همان کاری را کرده که اوباما انجام داد. دولت اوباما از توئیتر خواسته بود که تعمیرات خودش را به تعویق بیندازد. دولت بایدن هم تحریم‌های مربوط به مسائل IT را تغییر داده تا به ادعای خود دسترسی به اینترنت را برای ایرانیان آزاد کند. اما هر دو، یک مسیر را طی می‌کنند. اوباما تلاش می‌کرد با حمایت ظاهری از جنبش سبز و گفت‌وگوهای پشت پرده به توافقی با ایران دست پیدا کند. بایدن هم تلاش می‌کند تا با فشار بیشتر، به خواسته خود برسد. ظاهرا برداشت آمریکا این است که باید کاری که در دو سال پایانی دولت اوباما انجام دادند، از همین حالا انجام دهند. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه نیز با چنین برداشتی می‌نویسد: بدیهی است در چنین شرایطی کشورهای غربی و امپراطوری‌های رسانه‌ای وابسته به آنها به «آشوب» در داخل کشور نیاز دارند تا بتوانند در مذاکرات  به عنوان یک برگ چانه‌زنی استفاده کنند.
این طرف و در ایران، در دولت حسن روحانی، فشارهای حداکثری آمریکا تحمل شد و درحالی که امکان داشت از فرصت روی کار آمدن بایدن استفاده کنیم، با اقدام نامناسب مجلس در تصویب طرح «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» روبه رو شدیم و نتوانستیم آن همه هزینه‌ها را با یک پیروزی به پایان ببریم.  حالا باید دید ایران در مقابل گفتمان رئالیستی دولت بایدن چه گفتمانی را اتخاذ خواهد کرد؟ آیا در پاسخ به این رفتارها، دولت رئیسی تلاش برای چیده شدن دوباره میز مذاکره را رها می‌کند؟ در این صورت آیا می‌تواند مانع از اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها در داخل شود؟”.
تحلیل کانال وابسته به حزب اتحاد ملت (تیم شکوری‌راد و آذر منصوری)، اولا اعترافی صریح و شرم‌آور به این است که آمریکا و افراطیون مدعی اصلاحات در آشوب‌افکنی اخیر همانند سال 88، کنار هم ایستاده‌اند و ثانیا غرض آمریکا چه آن روز و چه امروز، نه حمایت از مردم ایران یا معترضان و آزادی، بلکه ضربه زدن و مجبور کردن به مذاکره از موضع ضعف بوده است. مفهوم دیگر این تحلیل رسوا، این است که مدعیان اصلاحات و تحرکات آنها، ابزاری مشابه و موازی ابزار فشار و تحریم، در خدمت رژیم جنایتکار و عهدشکن آمریکاست. از زاویه دیگر هم می‌توان این برداشت را کرد که افراطیون می‌گویند اگر در مقابل فشارهای آمریکا تسلیم می‌شدید، ضرورتی نداشت به نیابت از آمریکا، در سال‌های 1388، 1398 و 1401، اقدام به آشوب افکنی و ایجاد نا آرامی بکنیم!
یادآور می‌شود نشریه صدا، وابسته به حزب اتحاد ملت، دو سال قبل هنگام دیدار دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور صربستان -که او را پشت میز خود نشانده و تحقیر کرده بود- نوشت: «از نگاه منتقدان، عکسی که ‌ترامپ از مذاکره‌‌کننده می‌ پسندد، این تصویر [ملاقات تحقیر‌آمیز رئیس ‌جمهور صربستان] است: همچون برّه‌‌ای در مذبح و برده‌‌ای در مسلخ. آيا اقداماتي از این جنس را بايد مايه شرمساري دانست؟ فرض كنيم سياستمدار صرب همچون متهمي در اتاق بازجويي و حتي يك برده نشسته؛ اگر منافع، چنین اقتضایی كند، بايد آن را تمسخر كرد، يا عقلانيت سياسي خواند؟».
فائزه‌هاشمی عضو مرکزیت حزب کارگزاران هم با ابراز تاسف از عدم انتخاب مجدد ترامپ، به انصاف‌نیوز گفته بود «من یک جایی قبلاً هم گفتم برای ایران دوست داشتم آقای ‌ترامپ انتخاب شود؛ به‌خاطر همین فشارهایی که می‌‌‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ‌ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌‌‌شدیم یک تغییر سیاست‌‌هایی را داشته باشیم».

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟