loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. خطیب زاده:    بدهی عراق به وزارت نیروی ایران وصول شده است    ۱۴۰۱/۰۳/۳۰ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) ۳۰ خرداد ماه در نشست

طاهر مهدوی بازدید : 15 چهارشنبه 01 تیر 1401 نظرات (0)
.
خطیب زاده: 
  بدهی عراق به وزارت نیروی ایران وصول شده است 
  ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) ۳۰ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بدهی عراق و پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور نیز خاطرنشان کرد: یک مدل تکراری وجود دارد که هر خبر خوبی را برخی دوست دارند تبدیل به امر استثنایی کرده و تلخی در آن اضافه و تشکیک در آن ایجاد کنند. به رغم تمامی فشارها، تلاش کردیم بدهی‌های خود را از منابع مختلف نقد و وصول کنیم. در این مورد بله، بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک تی.بی.آی
وصول شده و اجازه دهید کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و این مورد تایید است و از دولت عراق در این زمینه تشکر می‌کنم.
امیدواریم 
در عمل شاهد آزاد‌سازی محموله نفت ایران باشیم 
خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران و وضعیت محموله نفت توقیف شده ایران در یونان هم افزود: مراحل قضایی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود. دولت یونان از طریق وکلای خود تلاش کرده مستندات را آماده کند برای این‌که فرآیند آزاد‌سازی کشتی‌ها انجام شود. ما به دولت یونان توصیه کردیم که از ظرفیت‌های قانونی ایران استفاده لازم را کنند و اطمینان دارم مسیر خودش را در مسیر قانونی و قضایی طی کند. امیدواریم در عمل شاهد آزاد‌سازی محموله نفت متعلق به ایران باشیم و مطمئنم مسیری که خواهیم رفت حفظ روابط دوجانبه و مصون بودن از عامل سومی است که‌ آمریکا در تمامی آنها نقش پررنگی دارد.
سفر لاوروف به تهران در آخر هفته
این دیپلمات ارشد ایرانی به تحولات دیپلماتیک طی دو هفته اخیر نیز اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران مجددا جایگاه خودش را به عنوان‌هاب ترانزیتی منطقه به دست می‌آورد. اولین انتقال محموله قزاقستان از طریق ریل و از مسیر ایران با قرار گرفتن ترکمنستان و ترکیه در مسیر این خط ریلی، عملیاتی شده و کانتینر کالاها از قزاقستان می‌توانند از مسیر ریلی منتقل شود. از طرف دیگر در کریدور شمال- جنوب با برخی اقدامات انجام شده، اولین محموله‌ها به صورت کانتینری و ترکیبی از طریق دریا منتقل شده است. مسیر شمال- جنوب و مسیر شرق- غرب و مسیرهای جاده‌ای دیگر در حال فعال‌‌سازی است و یا فعال شده‌اند.
وی گفت: این موارد در سفرهایی که انجام می‌شود، برخی به امضای قرارداد منجر می‌شود و برخی در دست پیگیری است. در سفر رئیس‌جمهور قزاقستان متعاقب سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان و همچنین رئیس‌جمهور تاجیکستان تلاش کردیم حلقه اتصالات منطقه‌ای را تکمیل کنیم، چه در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اکو و شانگهای. الان هدفگذاری برای ارتقای روابط با قزاقستان از نیم میلیارد دلار کنونی به سه میلیارد دلار است که افزایش قابل توجهی است و پویایی را در حوزه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای می‌طلبد و این موارد ادامه دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در آخر هفته خبر داد و گفت: آخر هفته میزبان آقای لاوروف خواهیم بود تا بتوانیم همکاری‌ها را با منطقه اوراسیا و قفقاز گسترش دهیم.
حجم روابط تجاری ایران با همسایگان
در برخی حوزه‌ها چهار برابر شده
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مهم‌ترین اقدامات دستگاه دیپلماسی در یک سال گذشته نیز اظهار داشت: وزارت خارجه چه در حوزه رفع تحریم‌ها که به مذاکرات وین معروف است چندین دور مذاکره و چندین ماه تلاش صورت گرفت البته ایران تصمیم گرفته بود در مسیر رفع تحریم‌ها حتما به یک توافق خوب و پایدار برسد. آمریکا این اتلاف وقت و تطویل را انجام داده است. البته وزارت خارجه مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی و نهادهای بالادستی در حوزه‌ رفع تحریم‌ها بوده است. آنچه وزارت خارجه انجام داد این بود که وظایف دیگر وزارت خارجه را معطل مذاکرات هسته‌ای نکرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان بارها درباره اولویت‌های دستگاه دیپلماسی صحبت کرد و مهم‌ترین آنها همسایه‌محوری بود. یک سال گذشته بازتاب‌دهنده این سیاست در عمل بود. بیشترین رفت و آمدها و بیشترین تحرکات با همسایگان بوده است که همسایگان و ایران در محیط آرام‌تری همکاری خود را انجام دهند و این برخلاف اقداماتی بوده که برخی کنشگران فرامنطقه‌ای تلاش کردند این منطقه را ناآرام کنند.
خطیب‌زاده بیان کرد: حجم روابط تجاری ایران با همسایگان در برخی حوزه‌ها بعضا چهار برابر شده است. با آفریقا روابط اقتصادی ما در برخی حوزه‌ها به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. البته سیاست متوازن را فراموش نکردیم که با کشورهای شرق و غرب یکسان این مسیر را طی کنیم. در حوزه ایرانیان بعد از چندین سال شورای عالی ایرانیان به ریاست رئیس‌جمهور برگزار و مصوبات خوبی داشت و دبیرخانه فعالی در وزارت خارجه فعال شد و کار ایرانیان با سامانه پرسمان و سامانه میخک نظم و نسق متفاوتی را گرفت. 
وی ادامه داد: در حوزه همکاری‌هایی که باید با دستگاه‌ها و نهادهای داخلی انجام می‌دادیم تلاش کردیم روان‌‌سازی را در این حوزه‌ها داشته باشیم. اهدافی که پیگیری می‌شود بیشتر از آن چیزی است که گفتم. اگر امروز روز سومی است که فوتی کرونا نداریم به این خاطر است که دستگاه سیاست خارجی چه در حوزه تامین و چه در حوزه تولید واکسن و سلامت اقداماتی را صورت داد. چه در حوزه‌هایی که موفق بودیم و چه حوزه‌هایی که کمتر موفق بودیم، فرزندان این ملت لحظه‌ای را تلف نکردند برای این‌که بتوانند به این مردم بزرگ و ولی‌نعمتان خدمت کنند. 
مرتکبان، عاملان، مباشران و آمران ترور شهید سلیمانی قطعا مورد تعقیب هستند
سخنگوی وزارت خارجه درباره ترور سپهبد شهید سلیمانی و مستنداتی که ایران به عراق ارائه کرد و اظهارات اخیر پمپئو در این‌باره و انتظار ایران از عراق نیز گفت: آنچه در خاک عراق رخ داد جنایت آشکار بود و مرتکبان، عاملان، مباشران و آمران قطعا مورد تعقیب هستند و تصمیم قطعی ایران است که به پیشگاه عدالت آورده شوند. ما در این راستا با دوستان در عراق از طریق‌های رسمی با همکاری‌های اطلاعاتی و نزدیک انجام دادیم و قوه قضائیه به عنوان مسئول پرونده پیگیری‌های لازم را انجام می‌‌دهند و این پیگیری‌ها ادامه می‌یابد. این که برخی اظهارات توسط جرثومه‌های فساد و سرکرده‌های دروغ و تزویر و ریا گفته می‌شود همه از سهم‌خواهی‌هایی است که به تعبیر خودشان می‌خواهند برای سیاست داخلی داشته باشند ولی به واقع باید تا ابد در ترس زندگی کنند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟