loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. گزارش‌ها و اخبار سیاسی از ایران و جهان   ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ از کپی مطالب BBC تا نگرانی درباره نفوذ جریان انحرافی در دولت و مجلس! روزنامه غربگرا، نگران انحراف در دولت

طاهر مهدوی بازدید : 17 شنبه 28 مرداد 1402 نظرات (0)

.

گزارش‌ها و اخبار سیاسی از ایران و جهان  

۱۴۰۲/۰۵/۲۷

گزیده خبرهای ایران و جهان – اخترنیوز
از کپی مطالب BBC تا نگرانی درباره نفوذ جریان انحرافی در دولت و مجلس!
روزنامه غربگرا، نگران انحراف در دولت و مجلس شد! روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در تیتر اصلی خود، از قول یک نماینده مجلس مدعی شد: جريان انحرافي در دولت، مجلس و ساختار مديريتي نفوذ كرده است(!)
روزنامه اعتماد از این نماینده پرسیده: «شما توييت‌هايي منتشر كرده و از اتاق فكر عمليات تخريبي و جريان انحرافي در وزارت كشور و بخش‌هايي از جريان راست صحبت كرديد. درباره دامنه فعاليت‌هاي اين اتاق فكر توضيح مي‌دهيد؟». او در پاسخ بی‌آن که مصداقا و به طور مستند به فرد یا افراد مشخصی ‌اشاره کند، دایره تهمت پراکنی را گسترده‌تر کرده و می‌گوید: منظور من از استقرار اتاق فكر انحرافي، فقط در وزارت كشور نبود. اين اتاق فكر انحرافي، فراتر از وزارت كشور است و بخش‌هاي وسيعي از دولت، مجلس و فضاي مديريتي را شامل مي‌شود. اتاق فكر اين جريان انحرافي، محفلي است كه تركيب‌هاي مختلفي را در درون خود دارد.
وی می‌افزاید: پايگاه اصلي رئيس‌جمهور شدن ابراهيم رئيسي در درون مجلس شكل گرفت.220 امضاي نمايندگان مجلس، منشا اصلي رئيس‌جمهور شدن رئيسي بوده است اما به‌رغم اين حمايت‌ها، مجلس يازدهم تلاش كرده همواره منتقد دلسوز و منصفي در برابر كوتاهي‌ها، ناكارآمدي‌ها و كج‌روي‌هاي دولت، مديران و وزرا باشد؛ اين روند به مذاق اين محفل انحرافي خوش نيامده و اين جريان قصد داشته و دارد كه با مديريت رخدادها به تخريب نمايندگان و مجلس بپردازند تا مجلس بعدي به مجلسي كاملا وكيل‌الدوله بدل شود. نشانه‌هاي اين تلاش‌ها را در دخالت‌هاي مديريتي تهران و شهرستان‌ها به عينه مي‌توان رديابي كرد. هر موضوعي كه باعث تخريب نمايندگان فعلي و حمايت و تقويت رقباي آنها كه حاميان افراطي دولت هستند، شود، مورد استقبال اين جريان انحرافي در دولت و نهادهاي فراتر از آن قرار مي‌گيرد.
این نماینده همچنین گفت: ممكن است مهره‌هاي اتاق فكر اين جريان انحرافي جديد، دقيقا عين جريان انحرافي قبلي نباشند، اما الگوها و مدل حركتي يكساني دارند. اين جريان، جرياني است كه در برابر نظام، ولايت فقيه، در برابر همسويي و همدلي قواي سه‌گانه، مسير خدمتگزاري بي‌حاشيه و در برابر راي مردم، حاشيه‌سازي كرده و دكان جديدي ايجاد مي‌كنند. اين جريان به جاي اينكه در مسائل اعتقادي، دنبال‌روي علما، مراجع و ولايت فقيه باشند، دنباله‌روي افراد بي‌مايه و فاقد تحصيلات علوم ديني هستند. در مباحث سياسي به جاي همدلي، كمك به آرامش كشور و تلاش براي حل مشكلات مردم به سمت درگيري‌هاي سياسي، انگ‌زني، اتهام‌زني و... پيش مي‌روند. اين الگوهاي مشابه ميان اين دو جريان انحرافي باعث شده تا برخي اعلام كنند اين جريان در تداوم جريان انحرافي قبلي در سال‌هاي ابتدايي دهه 90 است.
سؤالی که در گفت‌و‌گوی نماینده مذکور با روزنامه اعتماد مسکوت مانده، این است که روزنامه وابسته به جریان واقعی انحراف در کشور (جریان ‌اشرافیت غربگرا و معارض با اصول و آرمان‌های انقلاب)، چه انگیزه‌ای از این گفت‌و‌گو و به بازی گرفتن یک نماینده منتسب به جریان انقلابی دارد؟ آیا روزنامه وامدار امثال شهرام جزایری که انبوهی از همکاران آن از کشور‌گریخته و جذب بی‌بی‌سی و رادیو فردا و.. شده‌اند، واقعاً دغدغه شناسایی جریان انحرافی را دارد یا در صدد است با تور کردن برخی افراد غافل، دولت و مجلس را یک‌جا تخریب کند؟!
القای نفوذ جریان انحراف در دولت و مجلس، در حالی است که شاکله دولت و مجلس را نیروهای انقلابی تشکیل می‌دهند و تعامل و هم‌افزایی این دو نهاد در دو سال گذشته، همچنان که موفقیت‌های بزرگی را برای کشور به ارمغان آورده،‌ اشرافیت غربگرا را نگران کرده است. 
یادآور می‌شود روزنامه اعتماد چند سال قبل و در یک دوره طولانی چند ماهه، عینا تحلیل‌های وبسایت بی‌بی‌سی را بدون ذکر منبع و به عنوان تولید خود منتشر می‌کرد که پس از لو رفتن ماجرا، مجبور به متوقف کردن این رونویسی علنی شد. در عین حال، هم اینک بخشی از مطالب روزنامه اعتماد، توسط رادیو فردا، بی‌بی‌سی، شبکه صهیونیستی اینترنشنال، و صدای آمریکا عیناً بازنشر می‌شود که حاکی از هم پوشانی کامل است.
 
آمریکا میان انواع بحران‌ها مجبور به توافق با ایران است
مجله فارین پالیسی درباره توافق مبادله زندانیان و آزادی 6 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران در کره جنوبی تاکید کرد:
هیچ توافق خوبی با ایران وجود ندارد؛ و این، انتخاب بین بد و بدتر است.
این مجله آمریکایی با بیان این‌که« هیچ معامله خوبی انتظار غرب را نمی‌کشد»، نوشت: این، مخمصه بد و بدتر برای واشنگتن است و به همین علت، بایدن به یک توافق تاکتیکی با تهران گردن نهاد. هیچ معامله خوبی با ایران وجود ندارد، اما مذاکرات دولت بایدن با تهران همچنان بهترین گزینه موجود است.
به نوشته آرون دیویدمیلر (مذاکره کننده در دولت های دموکرات و جمهوری‌خواه)، تام کاتن، سناتور ایالات متحده، این معامله را «باج» و 
«یک مماشات وسوسه انگیز مماشات» خواند. یک سناتور تندرو دیگر، جیم ریش هم ادعا کرد که این امر «سرمایه‌ای بادآورده» برای تجاوزات تهران فراهم می‌کند. مقامات آمریکایی برای ایجاد مجموعه‌ای از تفاهمات غیررسمی و نانوشته با ایران تلاش می‌کنند که برای کاهش تنش‌ها، به ویژه در مورد موضوعاتی مانند غنی‌سازی اورانیوم، و شاید در مقطعی برای بازگشت به یک توافق رسمی‌تر مانند توافق 2015 طراحی شده است. 
اما نکته اصلی این‌جاست: در حال حاضر، برای غرب، هیچ معامله خوبی با ایران در دسترس نیست و تنها بین بد و بدتر حق انتخاب دارد. برای دولت ایالات متحده که گرفتار مجموعه‌ای از معضلات از جنگ اوکراین و روسیه گرفته تا رقابت با چین است و انتخابات دور دوم ریاست جمهوری را نیز در پیش دارد، تلاش برای جلوگیری از یک بحران جدی بر سر برنامه هسته ای ایران، یک بازی هوشمندانه و مسئولانه است. آخرین چیزی که دولت بایدن به آن نیاز دارد، بحران در خاورمیانه بر سر برنامه هسته‌ای کنترل نشده ایران است.
اگر این استراتژی جواب دهد و بخت و اقبال با دولت بایدن یار باشد، ممکن است بتواند پرونده ایران را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری مدیریت کند. (البته نباید احتمال برخی تحریکات ایران یا اسرائیل در این دوره را دست کم گرفت؛ اقداماتی که ممکن است منجر به، به‌هم خوردن همه محاسبات شود) و بعد از انتخابات نیز ممکن است گزینه‌های بیشتری درباره نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران در دسترس باشد.
هرکسی که شاهد روند پرپیچ و خم مذاکره با ایران بر سر موضوع هسته‌ای بوده، می‌داند که در حال حاضر هیچ توافقی اساسی با ایران در دسترس نیست، بلکه فقط توافقات تاکتیکی است. این بدان معنا است که محدودیت‌ها و رفتار واشنگتن – به ویژه به واسطه تصمیم بی‌ملاحظه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای خروج از برجام– نیز بخش مهمی از مشکلی است که امروز دولت بایدن با آن مواجه است. به بیان ساده، آمریکا با ایران مشکل راهبردی دارد اما راه حل راهبردی ندارد.  همه گزینه‌های موجود، از جمله دیپلماسی و فشار اقتصادی و سیاسی، تنها راه حل‌های موقتی برای واشنگتن را ایجاد می‌کنند. حتی استفاده از نیروی نظامی در بهترین حالت ممکن است برنامه ایران را به تأخیر بیندازد -و به گفته تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، زور حتی می‌تواند ایران را به جلو بیندازد. بدین ترتیب  و با وجود تقریبا هیچ شانسی برای احیای برجام، ‌رویکرد دولت بایدن باید در چارچوب گزینه‌های بد در دسترس‌اش درک شود. 
برای غرب، هیچ معامله خوبی با ایران وجود ندارد. شرایط گزارش‌شده توافق، نه ذخایر اورانیوم ایران را کاهش می‌دهد و نه کار این کشور بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته را متوقف می‌کند.  و برای برخی، به دنبال تنش‌زدایی ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، این تفاهمات ایران و آمریکا تنها به شتاب شکستن انزوای تهران در منطقه و خارج از آن می‌افزاید. 
بیایید با واقعیات روبه‌رو شویم: تهران به دنبال نفوذ عمده در حداقل چهار پایتخت عربی (بیروت-لبنان، دمشق-سوریه، صنعا-یمن، و بغداد-عراق) است و از حملات علیه نیروهای آمریکایی حمایت می‌کند. 
علاوه بر این، جمهوری اسلامی اکنون نقش مهمی در حمایت از حمله روسیه به اوکراین ایفا می‌کند. و در نهایت، موضوع هسته‌ای وجود دارد. به بیان ساده، آمریکا با ایران مشکل راهبردی دارد، اما راه حل راهبردی برای آن ندارد. تلاش‌های واشنگتن، از برجام گرفته تا آخرین تلاش‌ها برای کاهش تنش از طریق مجموعه‌ای از تفاهمات، همگی توافقاتی غیر تحول آفرین، موقت و جزئی هستند. سیاست های داخلی ایران و آمریکا، همه تلاش‌های دیپلماتیک را محدود می‌کند و این محدودیت‌ها هستند که مشخص می‌کنند در نهایت چه چیزهایی می‌تواند مورد توافق قرار گیرد.
 
سناتور گراهام: خروج از افغانستان شرم‌آورترین تصمیم دیپلماتیک آمریکا بود
یک سناتور آمریکایی در دومین سالگرد فرار آمریکا از افغانستان (پس از بیست سال اشغالگری) گفت: خروج از افغانستان، شرم‌آورترین تصمیم در تاریخ سیاست خارجی آمریکا است.
لیندسی گراهام در توییتر، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را یکی از بد اندیشانه‌ترین، فاجعه‌بارترین و شرم‌آورترین تصمیمات در تاریخ سیاست خارجی آمریکا دانست. او سیاست خارجی اداره جوبایدن در قبال افغانستان را به شدت مورد انتقاد قرار داده و گفت: دو سال پس از تطبیق این سیاست خارجی، طالبان درحال سرکوب زنان هستند و افغانستان دوباره به عنوان سکوی پرتابی برای حملات گروه‌های تروریستی دیده می‌شود.
لیندسی گراهام در مورد خروج از افغانستان نوشت: این خروج فاجعه‌بار، سیگنالی از ضعف را به روسیه، چین و ایران فرستاد و سبب بی‌ثباتی بزرگ و اندوه در سراسر جهان شد.
در همین حال به گزارش رادیو فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا باوجود پیامدهای خروج از افغانستان، همچنان تاکید می‌کند که خروج از افغانستان، تصمیم درستی بود. او می‌گوید واشنگتن تلاش دارد تا طالبان را وادار به پاسخگویی در قبال تعهدهایی که داده بودند، کند و تاکید می‌کند که یکی از شرط‌های عادی‌سازی روابط با رژیم طالبان، احترام به حقوق زنان و دختران از سوی این گروه است.
یادآور می‌شود جو بایدن هنگام خروج نیروها از افغانستان اذعان کرد: « ما ٢٠ سال است روزانه ٣٠٠ میلیون دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم و نمی‌توانستیم به این هدر دادن ادامه دهیم. دنیا در حال تغییر و تحول است. ما درگیر رقابت جدی با چین و روسیه و حمله سایبری و اشاعه هسته‌ای (ایران) هستیم... چین و روسیه آرزو دارند که آمریکا ده سال دیگر در افغانستان گرفتار شود».
 
رویترز: 80 درصد استارت آپ‌های اسرائیل در صدد مهاجرت به آمریکا هستند
80 درصد شرکت‌های استارت آپی اسرائیل درصدد خروج از این رژیم و ثبت شرکت در آمریکا هستند.
به گزارش روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر حدود ۸۰٪ از استارت آپ‌های اسرائیل تصمیم دارند شرکت‌های خود را در ایالات متحده ثبت کنند. این میزان طبق آمارهای اداره نوآوری اسرائیل، در سال میلادی گذشته حدود 20 درصد بوده است.
کارآفرینان به رویترز گفتند این حرکت ناشی از امتیازهای آمریکا و  بلاتکلیفی روزافزونی است که در نتیجه تلاش دولت نتانیاهو به مهار دستگاه قضایی اسرائیل بوجود آمده است.
آمی آپلبام، رئیس اداره نوآوری اسرائیل، IIA، که دانشمند ارشد وزارت نوآوری، علوم، و فناوری نیز هست، به رویترز گفت «این امر که شما در حال تغییر بنیادین نظام قضایی هستید، اسرائیل را در سطح بسیار بالایی از بلاتکلیفی قرار می‌دهد و سرمایه‌گذاران بلاتکلیفی را خوش ندارند.»
شماری دیگر گفتند در ایالت دلاور مالیات شرکت‌ها پایین است و دولت مالیات فروش اخذ نمی‌کند.
آژانس مزبور گفت از سوی دیگر، سازمان غیرانتفاعی
Startup Nation Central که صنایع فناوری اسرائیل را پیگیری می‌کند، با نظرسنجی از ۶۱۵ شرکت نشان می‌دهد که ۸٪ شرکت‌های استارت‌آپ/فناوری، انتقال دفاتر مرکزی خود به خارج از اسرائیل را آغاز کرده و ۲۹٪تصمیم دارند به زودی چنین کنند.
یان آمیت، کارآفرینی که در پروسه ثبت یک شرکت هوش مصنوعی امنیت ابری در دلاور است،‌ گفت «مشکل فقط ابعاد بسیار بالای بلاتکلیفی است. آمیت گفت «در اصل، مسأله واقعاً حول فساد و بلاتکلیفی سیستمی است که برای محافظت از تجارت من از منظر مالیاتی، از منظر حقوقی و یا منظر مالکیت معنوی ایجاد شده است.
تومر تزخ، مدیرعامل شرکت فناوری کشاورزی CropX به رویترز گفت او نیز در فکر چنین اقدامی است. تزخ گفت «در نهایت، من به عنوان مدیرعامل کمپانی می‌بایست کاری بکنم که در راستای منافع سهامداران، سرمایه‌گذاران، و شرکت من است و از این بابت احساس بسیار بدی دارم.»
ایال شنهاو، که رئیس دپارتمان فناوری پیشرفته و سرمایه خطرپذیر در دفتر حقوقی Gross & Co. است، افزود: احساس می‌شود وضعیت مثل سابق باثبات نیست.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟