loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی مجلس:  20 هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق دولت قبل پرداخت کرده‌ایم    ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ روز گذشته جلسه علنی مجلس

طاهر مهدوی بازدید : 22 چهارشنبه 25 مرداد 1402 نظرات (0)
.
رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی مجلس:
 20 هزار میلیارد تومان بابت اصل
و سود اوراق دولت قبل پرداخت کرده‌ایم
   ۱۴۰۲/۰۵/۲۴

هشدار معاون رئیسی به مجلس درباره یک تبصره بودجه: بن‌بست است

روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد و مواردی چون گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال 1402 و گزارش رئیس‌کمیسیون کشاورزی در مورد مسائل مرتبط با حوزه طیور، مشکلات و تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
منظور: درآمدهای کشور نسبت به پارسال
57 درصد رشد داشته است

در جریان گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال 1402، رئیس‌سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشت. وی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در 4 ماه اول امسال عملکرد شایسته‌ای داشته‌ایم، ابتدا به نسبت وصول درآمد کل که مبلغ دو هزار و 82 همت است توانسته‌ایم در 4 ماه، 448 همت را وصول کنیم که البته طبق قانون بودجه باید رقم 807 همت خلق منابع می‌شد، با این حال 63.5 درصد منابع به نسبت کل آنچه که باید تحقق پیدا می‌کرد وصول شده است.
منظور تأکید کرد: سال گذشته در 4 ماه ابتدایی سال خلق منابع ما بالغ بر 294 همت بود که با رشد 53 درصدی در سال 1402 مواجه هستیم. در همین ارتباط باید گفت منابع درآمدی ما 3 قسمت درآمدهای مالیاتی و گمرکی، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی است که در بخش درآمدها در 4 ماه ابتدای سال درآمد این بخش 84.8 درصد تحقق داشته، این در شرایطی است که در طی 3 سال گذشته رشد سالیانه درآمد مالیاتی 55 و 58 درصد بوده که امسال در قانون بودجه رشد درآمد مالیاتی 55 درصد پیش‌بینی شده بود بنابراین عملکرد نظام مالیاتی منطبق بر پیش‌بینی‌ها و فراتر از آن بوده است.
معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: میزان مالیات وصولی و سایر درآمدهای کشور در 4 ماه ابتدای سال رشد 57 درصدی به نسبت سال گذشته داشته است. اما درخصوص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمده آن درآمد نفتی است، طبق قانون بودجه باید در 4 ماه نخست سال درآمد نفتی ما بالغ بر 248 هزار همت می‌بود و آنچه که تحقق پیدا کرده است 105 همت است.
از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم
رئیس‌سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در بحث درآمد نفتی رشد 42 درصد داشته‌ایم که به نسبت سال گذشته 57 درصد رشد درآمد نفتی تحقق یافته است. یکی از نکات فروش نفت بر اساس آنچه که در قانون پیش‌بینی شده است این بود که روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت به فروش برسد که این فروش انجام می‌شود اما به دلیل شرایط تحریم تحقق درآمدها زمانبر است و تا درآمد فروش در اختیار ما قرار بگیرد مسیری باید طی شود، با این حال صادرات نفت و میعانات گازی بیش از 1.4 میلیون بشکه در روز انجام می‌شود.
منظور با بیان اینکه در کنار اجرای قانون بودجه سیاست‌هایی برای تحقق شعار سال دنبال می‌شود، گفت: امسال توانسته‌ایم از رشد نقدینگی و رشد پایه پولی جلوگیری کنیم. در حال حاضر رشد نقدینگی در حال کاهش است و رشد پایه پولی تحت کنترل قرار گرفته است، در 3 ماه گذشته شاهد آرامش و ثبات قیمت‌ها هستیم.
معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: از تنخواه‌گردان خزانه استفاده نکرده‌ایم که این به معنای کنترل تورم است و همچنین برای هزینه‌های جاری اوراق مشارکت منتشر نشده است و پایه پولی را صرف هزینه‌های جاری دولت نکرده‌ایم. در عین حال در پرداخت‌های هزینه‌ای رشد 53 درصدی داشته‌ایم و در بخش حقوق کارکنان دولت و سایر هزینه‌های مالی با رشد 54 درصدی مواجه بودیم. در زمینه صندوق بازنشستگان باید گفت به نسبت سال گذشته رشد 48 درصدی اتفاق افتاده است.
 رئیس‌سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: ماهانه سود و اصل اوراقی که در دولت گذشته منتشر شده بود، پرداخت می‌کنیم. در این زمینه 20 هزار میلیارد تومان بازپرداخت اصل و سود اوراق دولت قبل را داشته‌ایم که بازپرداخت‌ها، از درآمدهای امسال بوده است. همچنین از بانک مرکزی استقراض نکرده‌ایم و باید گفت انضباط بودجه به طور کامل در حال انجام است.
وی همچنین درباره راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: تمام مسیرهای اربعین تا قبل از این فریضه دینی تکمیل خواهد شد و تخصیص اعتبارات وزارت راه و شهر‌سازی، نیرو، آب و آبرسانی و طرح‌های ریلی با اولویت انجام می‌شود.
گزارش تفحص از حقوق‌های نجومی نهایی شد
مالک شریعتی نیاسر، رئیس‌هیئت تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی، در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: حدود یک ماه قبل گزارش نهایی هیئت درخصوص تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی نهایی شد. این گزارش در هیئت
۱۲ نفره به تصویب رسید. اکنون نیز آماده ارائه به کمیسیون برنامه و بودجه و طی کردن مسیر برای تصویب و ارائه به صحن مجلس است. کار هیئت تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در این مرحله به پایان رسیده است‌. بنده مجاز نیستم از جزئیات و مصادیق اسم ببرم اما کلیاتی را عرض می‌کنم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را بررسی کردیم که از دستگاه‌های مختلف در سه قوه بودند. آنچه که ما دنبال می‌کردیم هم در حوزه مصادیق بود و هم در حوزه قوانین بود. در حوزه مصادیق این عدد را برای سال ۱۴۰۰ بررسی کردیم. اعداد و ارقام در اختیار ما بود. از این جهت که حقوق نجومی تعریف قانونی ندارد ما مبنا را سقف قانون بودجه در نظر گرفتیم که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. بالاتر از این رقم را ما تخلف در نظر گرفتیم.  در حوزه قوانین و مقررات نیز ما کاری انجام دادیم که در هیئت‌های تحقیق و تفحص کم نظیر است.
رئیس‌هیئت تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در ادامه تاکید کرد: ما بیش از دو سوم وقت هیئت را به آسیب شناسی قوانین موجود، نظام‌های پرداخت حقوق و دستمزد، تخلفات مبتنی بر منافذ قانونی که اتفاق می‌افتد و احتمال دارد سال‌های بعد نیز تکرار شود، اختصاص دادیم. تصمیم این بود که تا جایی که می‌توانیم جلوی این منافذ را ببندیم که نیاز به آسیب‌شناسی قوانین داشت‌.  نتیجه این کار ۱۴ حکم پیشنهادی بود. خوشبختانه برخی از این احکام در قانون بودجه اعمال شد. بحث ساماندهی رفاهیات، یک فیش بودن پرداخت‌ها به‌اشخاص، اینکه همه بر اساس یک نظام هماهنگ دریافتی داشته باشند از احکام این هیئت بود که ان‌شاءالله در قانون برنامه دنبال خواهد شد.
دشمنان در سالگرد اغتشاشات به دنبال التهاب‌آفرینی هستند
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی در رابطه با وارونه‌نمایی حادثه تروریستی شاهچراغ در رسانه‌های غربی، گفت: اگر رسانه‌های غربی از ابتدا می‌خواستند بگویند که این عملیات کار داعش است، می‌بایست نام عملیات تروریستی را روی این اتفاق بگذارند و لذا این‌ها مجبور هستند، با روایت‌های متعدد مخاطب را گیج کنند و آدرس غلط به وی بدهند.
وی با بیان اینکه در حوادث اینچنینی، جنگ شناختی و روایت‌ها، غالب است، گفت: این‌ رسانه‌ها واکنش‌هایی در مخاطب ایجاد می‌کنند که ابتدا چیزی را در ذهن مخاطب می‌نشانند که پس از آن اقدامات طرف مقابل بی‌خاصیت شود، یعنی در حقیقت خنثی‌‌سازی روایت اصلی و دفاعیات طرف مقابل را از قبل طراحی می‌کنند، به این طریق که ابتدا تکذیب می‌کنند و پس از تکذیب، با اسناد و مدارک و روش‌شناسی عملیات‌های تروریستی مشابه، کم‌کم رسانه‌ها فعال می‌شوند و می‌گویند که این جنس عملیات داعش است، ولو اینکه هنوز اعلام نکرده باشد در صورتی که رسانه‌های آنان، تأثیر اولیه را روی مخاطب گذاشتند و ذهن مخاطب را از اصل ماجرا پرت کرده‌اند تا پس از آن، تأثیر روایت‌های واقعی از بین برود و بتوانند شبهه ایجاد کنند تا باور آن را برای مخاطب غیرممکن یا بی‌تأثیر کنند.
نایب‌رئیس‌مجلس افزود: وقتی این اتفاق افتاد، طبیعتاً طرف مقابل در موضع تدافعی قرار می‌گیرد، بنابراین ابتدا یک آدرس اشتباه را به مخاطب می‌دهند تا مخاطب نتواند آدرس واقعی را پیدا کند.
حجت‌الاسلام ذوالنور در ادامه اظهار کرد: دشمنان، جنگ نیابتی را در منطقه و در کشورهایی مثل ایران جایگزین جنگ نظامی کردند. ۸ سال از رژیم بعثی عراق حمایت کردند و موفق نشدند، سپس جنگ اقتصادی را از ابتدای انقلاب تا به حال به اجرا گذاشتند و به نتیجه نرسیدند و در بحث آشوب‌های خیابانی نیز نتوانستند نتیجه بگیرند و امروز یکی از بهترین روش‌ها، اقدامات تروریستی از طریق جنگ نیابتی است.
وی افزود: وقتی اساساً داعش را خودشان به وجود آورده‌اند، اگر به عملیات داعش، تروریستی بگویند، پس از آن، ذهن مخاطب به این سمت می‌رود که چه کسی این گروه تروریستی را تشکیل داد و از آن حمایت کرد؟ و جواب، خود آنان هستند و با این روایت، خودشان تروریست خطاب می‌شوند؛ لذا طبیعتاً نمی‌توانند این را بگویند.
نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به وارونه‌نمایی رسانه‌های معاند، گفت: از سوی دیگر نباید خیلی نگران وارونه‌گویی آنان شویم چون کسانی که این عملیات را هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و پشتیبانی و اجرا کردند، شبکه منسجم رسانه‌ای غرب، با گره خوردن به شبکه‌هایی مثل اینترنشنال و صهیونیست‌ها است که طبیعتاً انسان‌های وارونه‌ای هستند و نمی‌شود غیروارونه حرف بزنند؛ چرا که از کوزه همان برون تراود که در اوست.
وی افزود: مبنای کار این‌ها بر وارونگی است و اصلاً کلمات را جوری استفاده می‌کنند که رفع اتهام از طرف مقابل کنند و حتی به طرف خود مشروعیت بدهند. تحریف محتوایی آنان نیز بر همه آشکار است به عنوان مثال، درخصوص خود داعشی‌ها می‌گفتند که جنگجویان داعشی و هیچ‌گاه به آنان تروریست نگفتند حالا اگر حزب‌الله باشد، تروریست قلمداد می‌شود ولی داعش جنگجو و ‌ستیزه‌جو خطاب می‌شود، این الفاظ را استفاده می‌کنند که بار منفی معنایی را به مخاطب نسبت به آن جریان تروریستی منتقل نکنند.
نایب‌رئیس‌مجلس در ادامه تأکید کرد: دشمنان در آستانه سالگرد اغتشاشات، به دنبال التهاب‌آفرینی و بر هم زدن امنیت هستند که در کشور به‌وجود آمده است، چرا که سالگرد اغتشاشات را در پیش داریم و این‌ها در این اغتشاشات سال گذشته ناکام ماندند.
حجت‌الاسلام ذوالنور افزود: مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند که من کار دشمن را تحسین کردم که برای برنامه براندازی از هیچ چیزی غفلت نکردند و همه الزامات آن را فراهم کردند ولی به حول و قوه الهی این موضوع جمع شد و اغتشاش پایان پیدا کرد و اگر بخواهند به ناامنی در کشور دامن بزنند، نیاز به ایجاد فضای هیجانی در کشور دارند.
به گزارش فارس، نایب‌رئیس‌مجلس اظهار کرد: ما هرچه جلوتر می‌رویم و به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، تلاش دشمن برای برهم زدن فضای امن بیشتر می‌شود، چرا که انتخابات در یک بستر آرام موفقیت بالاتری دارد تا در یک فضای آشفته و دشمن این کارها را ترتیب می‌دهد تا به خیال خود، مشارکت مردم در انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟