loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان:  هیچ‌گاه دنبال توافق موقت نبوده‌ایم و نخواهیم بود   ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) ۲۳ مردادم

طاهر مهدوی بازدید : 5 چهارشنبه 25 مرداد 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
 هیچ‌گاه دنبال توافق موقت نبوده‌ایم و نخواهیم بود
  ۱۴۰۲/۰۵/۲۳

امیرعبداللهیان: برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌ایم - ایسنا

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) ۲۳ مردادماه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در محل وزارت امور خارجه ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های اصحاب رسانه و خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.
می‌گفتند بدون FATF نمی‌توانیم واکسن بخریم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما وقتی در دولت کار را شروع کردیم اولین بحران ما فقدان واکسن کرونا بود و به ما گفتند که چون FATF حل نشده امکان جابه‌جایی حتی یک یورو هم نداریم، اما همکاران من تلاش کردند و ۱.۲ میلیارد یورو عملیات بانکی این موضوع را بدون هیچ مشکلی انجام دادیم.
هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم
سکاندار دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کند شدن روند انتقال دارایی‌های ما در بانکی در عراق گفت: همواره گفته‌ایم هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی و مذاکره فاصله نگرفتیم. از ابتدای کار دولت تصمیم رئیس‌جمهور این بود که در بی‌اثر کردن تحریم‌ها و تلاش از مسیر دیپلماسی برای لغو تحریم‌های یک‌جانبه و غیرعادلانه آمریکا اقدام کنیم. آن بخشی که مربوط به تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست به محتوای برجام برمی‌گردد.
ماه‌هاست مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف آمریکایی را روی میز داریم
وزیر خارجه تصریح کرد: ماه‌هاست گفت‌وگوها و مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف آمریکایی را روی میز داریم. ما هیچ‌گاه دنبال یک توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود. هیچ ارتباطی بین موضوع زندانیان با اموال خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم. در توافق تنظیم شده بین ما و طرف آمریکایی با وساطت کشور ثالث یک صورتجلسه‌ای در خصوص چگونگی تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورتجلسه جدا و دیگری داریم به عنوان مطالبه حقمان در آزاد‌سازی اموال بلوکه شده ایران نزد برخی بانک‌ها.
امیرعبداللهیان همچنین گفت: گام دوم در آزاد‌سازی اموال بلوکه شده ایران نزد انگلیس بود از قبل از پیروزی انقلاب به خاطر خریدهای تسلیحاتی مبلغی در یکی از بانک‌های بریتانیا متعلق به ایران بلوکه شده بود. ما با احتساب سود آن مبلغ توانستیم 390 میلیون پوند از دولت انگلیس دریافت کنیم. این پول کاملا از مسیر رسمی بانکی در شرایط تحریم‌های سخت به دست ما رسید. توافق کردیم برای هر مصرفی که نیاز داریم از این پول استفاده کنیم و در نهایت در توافق ما ذکر شد کالاهای غیرتحریمی را ایران می‌تواند وارد کند. این پول به دست ما رسید و پس از دریافت آن توانستیم اعلام کنیم این اتفاق رخ داده است.
وی خاطرنشان کرد: در مسئله اخیر شاهدیم در پنج‌شنبه گذشته اموال و دارایی‌های ما نزد بانک‌های کره جنوبی به یک بانک اروپایی منتقل شد. در توافق اولیه که وجود داشت به دلیل اینکه حجم حدود ۶ میلیارد دلار دارایی انتقال آن توسط کره‌جنوبی شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد قرار شد چند مرحله منتقل شد ولی توافق شد این دارایی‌ها جز مبلغ محدودی برای باز بودن حساب باقی خواهد ماند بقیه به بانک اروپایی منتقل شد. تبدیل این مبلغ به یورو شدن یک روزه نخواهد بود یک روند چند روزه و حداکثر چند هفته را پیش‌بینی کردیم و بعد از انتقال به بانکی در یکی از کشورهای منطقه منتقل می‌شود. توافق ما این است که هر کالای غیرتحریمی که مایل هستیم و نیاز داریم از مسیر دارایی‌های خود دریافت کنیم.
 وزیر امور خارجه درباره اعلام خبر آزاد‌سازی اموال ایران توسط رسانه‌های غربی گفت: ما در زمانی می‌توانستیم خبر را اعلام کنیم که مطمئن باشیم نقل و انتقال وجه انجام شده است. وقتی عازم سفر پاکستان بودم از طرف ثالثی پیام دریافت کردم که آمریکا گفته در توافق جدی هستیم و اگر تاخیری ایجاد شده مسئله فنی است و ملاحظه سیاسی نیست. ما باید کاری که انجام شده را اطلاع‌رسانی کنیم. این موضوع حساسیت‌های زیادی دارد. ما در مرحله‌ای از مذاکرات به توافق خیلی نزدیک شدیم. ملاحظات ما به نتیجه رسیدن کاری است که انجام می‌شود.
ما حتی برای کمک به عربستان در مبارزه با تروریسم هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم 
وزیر امور خارجه همچنین در خصوص حضور نیروهای خارجی در منطقه نیز گفت: شاخص‌ها تغییر کرده و حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج ‌فارس تهدیدات امنیتی را بیشتر می‌کند. 
امیرعبداللهیان در ادامه سخنان خود گفت: هیچ طرفی دلسوزتر و متعهدتر از ایران در تامین امنیت منطقه نیست. 
وی گفت: این هیاهوها کمکی به امنیت خلیج‌ فارس نمی‌کند و من در سفرم به کشورهای خلیج ‌فارس متوجه شدم که همه کشورها خواهانند که نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام ما به کشورهای منطقه جز صلح و دوستی نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما از امنیت همه در منطقه دفاع می‌کنیم؛ مجاهدت حاج قاسم گواه این مهم است که هیچ طرفی دلسوزتر از ایران در کمک به امنیت منطقه نیست.
امیرعبداللهیان بیان کرد: زمانی داعش در منطقه در حال قدرت‌گیری بود و بیش از ۶۰ درصد خاک سوریه در کنترل داعش بود. داعش عملیات‌هایی را در داخل عربستان انجام می‌داد. ما حتی برای کمک به عربستان در مبارزه با تروریسم هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. 
وی در خصوص عملیات تروریستی در شاهچراغ هم گفت: تردید نکنید طرف‌هایی پشت این قضیه بودند، دستگاهای امنیتی در کشف عاملان و امران در قوی‌ترین حالت اقدام خواهند کرد.
بحث انتقال اموال کار بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام شده و از طرف‌های واسطه قدردانیم
وی ادامه داد: بحث انتقال اموال کار بزرگی است که در دولت آقای رئیسی انجام شده و از طرف‌های واسطه قدردانیم. آمریکا هیچ طلبکاری نمی‌‌تواند بکند ما مطالبه داریم که دارایی‌های ملت ایران با نظر یک طرف و رفتار یک‌جانبه‌گرایانه بلوکه شود. اگر امروز مبلغی آزاد و به حساب ما واریز می‌شود حق ماست. اینکه آمریکا بگوید ایران، عراق را اذیت می‌کرد تصمیم گرفتیم بخشی از پول‌ها آزاد شود نادرست است. روابط ایران و عراق راهبردی است. اما وقتی نفت و گاز و برق به کشور همسایه صادر می‌کنیم و وجوه آن به حساب ما واریز می‌شود حق مسلم ماست که از دارایی‌های خود بهره‌برداری کنیم. این ادعای آمریکا را برنمی‌تابیم.
او همچنین گفت: اینکه ایران در مسیر دیپلماسی گام برمی‌دارد و بازگشت همه طرف‌ها به برجام  است بله هست و این مسیر را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در زمانی به نقطه نهایی کار برسیم اعلام کنیم.
مناسبات تهران و باکو
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره مناسبات مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گفت:  درباره اتفاق رخ داده در سفارت جمهوری آذربایجان یک اقدام شخصی بود و کوتاهی در این مسیر رخ نداده ولی اتفاقی رخ داده است. من به آقای الهام علی‌اف گفتم از این اتفاق‌ها رخ داده و خیلی عجیب نیست که بخواهد باعث بسته شدن سفارت شود. در روزهای اخیر تیم قضائی ما به باکو سفر کرد و بخشی از تحقیقات تیم قضایی ما باید در تهران تکمیل می‌شد. این مرحله ۴۰ روز پیش باید تکمیل می‌شد و بخش دوم نیازمند تحقیقات از عوامل در باکو بود که هیئت قضایی ما در سفر به آذربایجان داشت این مرحله از کار را انجام داد و امیدواریم به زودی شاهد صدور حکم قضایی باشیم. قوه قضائیه ما نهاد مستقلی است ولی مقامات قضائی  گفتند نسبت به امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها با قدرت عمل می‌کنند و هر طرف خاطی به مجازات خواهد رسید. بعد از صدور این حکم در موضوع توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو کشور این مانع که در مناسبات وجود دارد نسبت به رفع آن در گام‌های بعدی اقدام شود.
سفیر جدید همراه با سفر وزیر امور خارجه به عربستان در ریاض مستقر می‌شود
وزیر خارجه درباره طولانی شدن استقرار سفرای ایران و عربستان در پایتخت‌ها گفت: طی روزهای آینده سفرا مستقر می‌شوند و سفیر ما در سفر من در روزهای آینده به محل ماموریت می‌رود و سفیر عربستان هم به زودی به ایران می‌آید. 
از بازگشت و برقراری روابط ایران و مصر استقبال می‌کنیم
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی درباره مناسبات ایران و مصر و سفر سلطان عمان به تهران و پیامی که منتقل کرد نیز اظهار داشت: ایران از بازگشت روابط ایران و مصر به بالاترین سطح استقبال کرد این موضوع را در مسیر دیپلماسی در دستورکار داریم.
وزیر خارجه همچنین گفت: مقاومت امروز در بهترین وضعیت قرار دارد و آینده متعلق به مردم منطقه است و رژیم صهیونیستی با بحران‌های پیچیده رو‌به‌رو است. سالگرد پیروزی مقاومت را به مردم لبنان تبریک می‌گویم.
منتظر گزارش تیم فنی درباره حق‌آبه هیرمند هستیم
امیرعبداللهیان درباره حق‌آبه هیرمند افزود: تیم ما از وضعیت آب در سد کجکی با همراهی هیئت حاکمه افغانستان بازدید کند منتظریم گزارش فنی تیم را دریافت کنیم و به پیگیری‌ها برای تامین حق‌آبه از هیرمند ادامه می‌دهیم. گزارش‌ها حاکی از خشکسالی در افغانستان و مسیر است. به طرف مقابل گفته‌ایم باید تیم ما از سرچشمه بازدید کند.
میدان گازی آرش
وزیر خارجه درباره میدان گازی آرش نیز گفت: در این رابطه دو بار با وزیر خارجه کویت گفت‌وگو کردم و با هم توافق داریم که موضوع حقوقی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها کسی بخواهد درباره آن جنجال ایجاد کند. از مسیر فنی و حقوقی باید اقدامات صورت بگیرد. این موضوع از مسیر دیپلماسی و مذاکره حقوقی و نه از مسیر جنجال رسانه‌ای باید پیگیری شود. برای ما مهم است سر سوزنی از منابع ما از دست نرود.
وی گفت: حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج ‌فارس و در نزدیکی ایران آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهد. این پیام قدرت نیست. این هیاهوها و جنجال‌ها کمکی به منطقه نمی‌کند. در سایه اعتماد و همکاری و تعاون رهبران منطقه همه مایلند نقش اصلی را در تامین امنیت داشته باشند. پیام نیروهای مسلح ما به کشورهای همسایه جز دوستی و برادری نیست. ما با قدرت از امنیت منطقه دفاع می‌کنیم.
به گزارش فارس، رئیس ‌دستگاه دیپلماسی در پایان شهادت هموطن عزیزمان و مجروح شدن تعدادی از هموطنان در عملیات تروریستی دژخیمانی که این جنایت را آفریدند گرامی داشت و افزود: طرف یا طرف‌هایی که پشت این اقدام تروریستی بودند دستگاه‌های امنیتی ایران در کشف ماجرا و به مجازات رساندن عاملان، آمران و مسببان این جنایت در قوی‌ترین حالت اقدام خواهند کرد.
دیدار امیرعبداللهیان با خانواده دیپلمات ربوده شده کشورمان در لبنان
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر روز یک‌شنبه نیز در دیدار با همسر و فرزند سیدمحسن موسوی کاردار ربوده شده جمهوری اسلامی ایران در لبنان در خصوص راهکارهای پیگیری سیاسی، حقوقی و بین‌المللی پرونده چهار دیپلمات ربوده شده کشورمان در لبنان بحث و تبادل‌نظر داشت.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟