loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. به منظور انجام سفری دو روزه آیت‌الله رئیسی تهران را به مقصد جاکارتا ترک کرد  ۱۴۰۲/۰۳/۰۱   آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که عصر دوشنبه به دعوت «جوکو ویدودو&raq

طاهر مهدوی بازدید : 19 سه شنبه 02 خرداد 1402 نظرات (0)
.
به منظور انجام سفری دو روزه
آیت‌الله رئیسی تهران را به مقصد جاکارتا ترک کرد 
۱۴۰۲/۰۳/۰۱

رئیسی تهران را به مقصد جاکارتا ترک کرد - خبرگزاری حوزه

 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که عصر دوشنبه به دعوت «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور ‌اندونزی و به ‌منظور سفری سه روزه راهی این کشور شد، پیش از ترک تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد درباره اهداف و برنامه‌های این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور محترم کشور دوست و برادر ‌اندونزی انجام‌ می‌شود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیوند تمدنی و معنوی دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است، گفت: این سطح روابط دو کشور قابل قبول نیست و باید به دنبال ارتقای آن باشیم.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: در این سفر تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گمرکی و بهداشتی به امضا می‌رسد و هر دو کشور اسلامی موافق صلح پایدار در منطقه هستیم.
رئیس‌جمهور گفت: ‌اندونزی کشوری مهم در جنوب شرق آسیا است و جایگاه مهمی در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. این کشور عضو آ س آن، کشورهای غیر متعهد، دی ٨ و سازمان‌های همکاری اسلامی است.
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: ‌اندونزی کشوری پرجمعیت، مومن و مسلمان است که روابط عمیق و دیرینه‌ای با ایران دارد و روابط دیپلماتیک دو کشور به ٧٠ سال پیش بر می‌گردد اما مهم‌تر از این، روابط عمیق تمدنی و تاریخی دو ملت است که به اعتقادهای دو ملت مسلمان باز می‌گردد.
وی گفت: نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو کشور نگاه مشترکی وجود دارد. هر دو کشور مخالف یک‌جانبه‌گرایی و موافق صلح پایدار در منطقه هستند و این نگاه‌های مشترک باعث می‌شود بیشتر کنار یکدیگر قرار بگیریم و با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنیم.
آیت‌الله رئیسی بیان داشت: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست‌ همسایگی دولت است و سیاست ارتباط با کشورهای مسلمان که اندونزی به عنوان کشوری پرجمعیت دارای جایگاه ممتاز است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری بزرگ و همچنین کشوری همسو با‌ اندونزی ارتباطات خوبی خواهد داشت و این سفر هم نقطه عطفی برای توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت است.
گفتنی است، آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای جمهور ایران و‌ اندونزی ۱۷ سال پیش انجام شده بود.
تمرکز دولت بر چندجانبه‌گرایی اقتصادی با نگاه به آسیا
دولت سیزدهم به ریاست «آیت‌الله سیدابراهیم‌ رئیسی» در سطوح مختلف و با رویکرد همسایه‌محوری و اولویت‌های منطقه‌ای در روابط اقتصادی پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت و با تمرکز بر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و با نگاه به آسیا، تعامل با کشورهای این منطقه را در اولویت نخست عرصه سیاست خارجی قرار داده که به گفته وزیر امور خارجه یکی از ویژگی‌های سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم ضمن توجه به اولویت‌ها، استفاده از هر فرصتی در سایر حوزه‌های جهان برای تامین حداکثری منافع ملی‌ است.
سفر به ۱۱ کشور از همسایگان دور و نزدیک در ۲۱ ماه اخیر به گفته آیت‌الله‌ رئیسی سطح تعامل ایران با کشورهای منطقه را تا چند برابر افزایش داده که این همان رویکرد تداوم سیاست همسایگی و منطقه‌ای است.
رئیسی همچنین پیش از سفر به ‌اندونزی در مرز پیشین در استان سیستان و بلوچستان میزبان شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان بود که طی این دیدار بازارچه مرزی مشترک و همچنین ‌خط جدید تبادل انرژی برق میان دو کشور افتتاح شد.
چند روز قبل از این رویداد نیز، پس از 23 سال معطلی و با دغدغه‌مندی آیت‌الله ‌رئیسی توافقنامه اجرای خط آهن رشت- آستارا به امضا رسید. مسیری که تکمیل‌کننده کریدور شمال-جنوب به طول 7200 کیلومتر است و ایران را به چهارراه ترانزیتی دنیا تبدیل و خط بطلانی بر تحریم‌های آمریکا خواهد کشید.
رئیسی در ادامه سفرهای دیپلماتیک، خود دیروز دوشنبه یکم خرداد در دوازدهمین سفر خارجی‌اش به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور ‌اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، در صدر هیئتی بلندپایه به جاکارتا رفت که امضای اسناد همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف، از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به ‌اندونزی است.
به گفته سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه وزارت صمت تجارت غیرنفتی ایران و ‌اندونزی در سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید که حدود ۸۴۷ میلیون دلار سهم صادرات و ۱۱۹ میلیون دلار سهم واردات کشورمان بوده است.
ابوالفضل ظهره ‌سفیر پیشین ایران در ایتالیا نیز درخصوص مهم‌ترین اهداف سفر «آیت‌الله ابراهیم رئیسی» به جاکارتا پایتخت ‌اندونزی، اظهار داشت: کشور ‌اندونزی جزو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» به حساب می‌آید و همان‌طور که می‌دانید این اتحادیه آسیایی در حوزه جنوب شرق این قاره، از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه ‌اندونزی بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان هم است، گفت: این کشور جمعیت بسیار یک دستی را دارد و از «جنبه فرهنگی» به طور خاص برای جمهوری اسلامی ایران قابل اهمیت است.
سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: این کشور منابع خوبی را دارد که بازار ایران به آنها نیاز دارد، در واقع «مواد اولیه» خوبی که در آن کشور هست که برای واردات ما اهمیت دارد و از جمله آنها می‌توان به چوب و مواد اولیه برای تولید لاستیک ‌اشاره کرد.
ظهره‌وند بیان داشت: از سوی دیگر، ‌اندونزی جمعیت خوبی که دارد، بازار مناسبی برای «صادرات کالاها و محصولات ایرانی» به حساب می‌آید و از این منظر هم این سفر دارای اهمیت است.
وی افزود: همان‌طور که مطرح شد «آ سه آن» یک اتحادیه مهم اقتصادی به حساب می‌آید و توسعه روابط ایران با هر یک از اعضای این اتحادیه می‌تواند روابط ما را با تمام کشورهای آن حوزه تقویت کند.
سفیر پیشین ایران در ایتالیا با بیان اینکه سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی به ‌اندونزی سفری مهم در ابعاد مختلف به حساب می‌آید، تصریح کرد: در واقع این سفر به نوعی هم گسترش و تعمیق روابط با یک «کشور آسیایی» به حساب می‌آید و هم یک «کشور مسلمان تاثیرگذار» که این هم موضوع مهمی است که باید بدان توجه داشت.
ظهره‌وند ادامه داد: در بسیاری از اتحادیه‌ها و ائتلاف‌ها کشور ‌اندونزی عضو است و به همین دلیل هم هست که آرایی که ‌اندونزی به نفع ایران در طی سال‌ها داده همواره به درد ما خورده است که از جمله آن می‌توان به «حمایت‌های‌اندونزی در شورای حکام» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی ایران‌ اشاره کرد.
وی گفت: ما باید ببینیم که تا چه‌ اندازه موفق خواهیم شد که با کشور ‌اندونزی توسعه روابط تجاری خود را خارج از «مبادلات با دلار» محقق
کنیم.
سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان داشت: در واقع اگر هیئت ایرانی موفق شود که تبادلات با‌ اندونزی را بر پایه ارزهای رایج دو کشور برنامه‌ریزی کنند و فروش نفت را در این قالب داشته باشیم، طبیعتاً به عنوان یک «دستاورد در دولت سیزدهم» به حساب می‌آید.
ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند و دید که نتایج این سفر چه خواهد شد و تا چه میزان موفق به عملیاتی کردن دستاوردهای سفر به ‌اندونزی خواهیم شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟