loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

**** «نه» وکلای ملت به ایجاد دروازه­‌هایی جدید برای واردات بی‌رویه:    مجلس با ایجاد 3 منطقه آزاد تجاری جدید مخالفت کرد     ۱۴۰۰/۰۷/۱۱

طاهر مهدوی بازدید : 24 دوشنبه 12 مهر 1400 نظرات (0)
****
«نه» وکلای ملت به ایجاد دروازه­‌هایی جدید برای واردات بی‌رویه:
 
 مجلس با ایجاد 3 منطقه آزاد تجاری جدید مخالفت کرد
 
  ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
 
نمایندگان با گزارش اصلاحی کمیسیون اقتصادی درخصوص ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران، مخالفت کردند و این در حالی است که به نظر می‌رسد بهتر است مناطق آزاد موجود را سروسامان دهیم و هرگاه توانستیم این سامان را ایجاد کنیم در اندیشه اضافه کردن به این مناطق باشیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی ایراد شورای نگهبان به لایحه «ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران»، ضمن مخالفت با گزارش اصلاحی کمیسیون اقتصادی، با پیشنهاد جایگزین ارائه شده از سوی نماینده مردم قم نیز مخالفت کردند و به این ترتیب، این لایحه به سرانجام نرسید.
نمایندگان ابتدا با 111 رأی موافق، 91 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن، با گزارش اصلاحی کمیسیون اقتصادی درخصوص این لایحه مخالفت کردند و سپس، براساس آیین نامه داخلی مجلس پیشنهادات جایگزین نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم، پیشنهاد جایگزینی عبارت «مدیریت مستقل» به جای «مدیریت واحد» را مطرح کرد و در تشریح آن گفت: سرخس و دوغارون هر دو وابسته و تحت مدیریت آستان قدس رضوی هستند و از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار هستند. پیشنهاد ما تغییر عبارت «مدیریت واحد» به عبارت «مدیریت مستقل» است و با این موضوع ابهام شورای نگهبان رفع می‌شود.
در ادامه، علی نیکزاد نایب‌رئیس‌مجلس با بیان اینکه طبق آیین نامه نمی‌توان این گزارش را به کمیسیون بازگرداند، پیشنهاد امیرآبادی را به رأی گذاشت که نمایندگان با 101 رأی موافق، 104 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند و به این ترتیب، تشکیل این سه منطقه آزاد تجاری به سرانجام نرسید.
شفافیت در دستور کار مجلس
در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس گفت: باید این نوید را بدهم که مجلس یازدهم تصمیم دارد اقدام مهمی را به سرانجام برساند. در هفته‌های آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار خواهد گرفت. مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی به پایان رسیده و به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت تصویب این طرح مجلس در مقایسه با تمامی دستگاه‌های اداره کشور در عرصه شفافیت روندها و فرایندها فاصله غیرقابل مقایسه‌ای پیدا خواهد کرد.
قالیباف اظهار داشت: هدف این طرح این است که علاوه‌بر شفافیت آرای نمایندگان در حوزه‌های بسیار مهم فرایندهای تصمیم سازی مجلس را نیز شفاف کند. در صورت تصویب نهایی این طرح جلسات کمیسیون‌ها به صورت علنی برگزار می‌شوند و برای پخش این جلسات از طریق صدا و سیما بستری قانونی فراهم خواهد شد. حاضران، غایبان و آرای نمایندگان  در جلسات کمیسیون‌ها به صورت عمومی منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: از تمام دلسوزان و پیگیران بحث شفافیت درخواست می‌کنم تمام جوانب این طرح را مدنظر قرار دهند و نتایج مهم این میزان از شفافیت در فرایندهای کاری مجلس را در سطح جامعه تبیین نمایند. امیدوارم نمایندگان نیز به این طرح مهم و ضروری رای دهند و اگر نظر اصلاحی داشتند در بررسی جزییات نظرات‌شان را پیگیری کنند و با رای خود مجلس را در عرصه شفافیت پیشتاز نهادهای قانونی کشور سازند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟