loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

دکتر حسن مرهج، استاد دانشگاه فلسطینی:    راهبرد صبر استراتژیک ایران اکنون ثمر داده است   ۱۳۹۹/۱۲/۰۳   دکتر حسن مرهج، استاد دانشگاه فلسطینی در یادداشتی در روزنامه ال

طاهر مهدوی بازدید : 237 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)
دکتر حسن مرهج، استاد دانشگاه فلسطینی:
 
 راهبرد صبر استراتژیک ایران اکنون ثمر داده است
 
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

  دکتر حسن مرهج، استاد دانشگاه فلسطینی در یادداشتی در روزنامه الکترونیکی رأی‌الیوم، به موضوع هسته‌ای ایران و تحرکات دیپلماتیک و سیاسی حول آن پرداخت و نوشت که این امر، در پایان، نشان از قدرت و پیروزی ایران دارد.
مرهج نوشت: ایران خواهان بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای بدون هیچ پیش‌شرط و مذاکره و همراه با لغو تمامی تحریم‌هاست. همچنین نباید هیچ بحثی درباره موشک‌ها و نفوذ منطقه‌ای به میان بیاید. بنابراین طرف مقابل تلاش دارد ایران را به کنترل خود در‌آورد. موضع اروپایی‌ها نزدیک به موضع آمریکا شده و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که مذاکرات با ایران بسیار دشوار خواهد بود. سه کشور اروپایی و آمریکایی ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کنند و برخی از آن‌ها آشکارا خواستار حضور کشورهایی همچون عربستان سعودی در روند مذاکرات هستند.
به گزارش فارس، این استاد دانشگاه فلسطینی سپس تاکید کرد: «ایران توانسته با راهبرد «صبر استراتژیک» بر شرایط مسلط باشد. خاصه اینکه تمامی تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه تهران نتوانسته و از این پس هم نمی‌تواند ایران را از پیگیری برنامه هسته‌ای خود باز دارد. این پیامی است که غربی‌ها به خوبی دریافت کرده‌اند. در این چارچوب صرف نظر از شدت یافتن لحن آمریکا و کشورهای اروپایی، آن‌ها به خوبی می‌دانند که ایران در موضع قدرت است و یک بازیگر قوی و مهم در منطقه به شمار می‌رود. آن‌ها در دو بخش به  ایران نیاز دارند، یکی جهت‌گیری و موضع قوی هسته‌ای ایران و دومی موقعیت جغرافیایی ایران که بر آبراه‌های حیاتی اقتصاد جهانی اشراف دارد و همه اینها به ایران قدرت ژئوسیاسی اهدا کرده است. همچنین منافع حیاتی آمریکا و اروپا و عمده کشورهای خاورمیانه، به طور مستقیم و غیر مستقیم به ایران مربوط می‌شود و این ریشه چرایی قدرت این کشور است.»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟