loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. لاوروف:   روسیه به انعقاد توافقنامه جامع همکاری با ایران متعهد است ۱۴۰۳/۰۳/۲۲  وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به روند آماده‌سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میا

طاهر مهدوی بازدید : 16 چهارشنبه 23 خرداد 1403 نظرات (0)
.
لاوروف: 
 روسیه به انعقاد توافقنامه جامع همکاری با ایران متعهد است
۱۴۰۳/۰۳/۲۲

‫لاوروف: روسیه به انعقاد توافقنامه جامع همکاری با ایران متعهد است - ایرنا‬‎

 وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به روند آماده‌سازی توافقنامه جامع همکاری بلندمدت میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران گفت: مسکو به انعقاد این تفاهمنامه با تهران متعهد است.
سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه در نشست خبری در پایان اجلاس شورای وزیران امور خارجه گروه بریکس در نیژنی نووگورود روسیه عنوان داشت: مسکو به انعقاد این تفاهمنامه با تهران متعهد است.
بنا بر گزارش دیگر منابع خبری، وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: در مورد کار بر روی قرارداد دولتی همکاری میان ایران و روسیه باید گفت، با وجود اینکه متن پیش‌نویس به صورت کامل به توافق رسیده است، اما هنوز نمی‌توان آن را امضا کرد.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری ریانووستی، وی خاطرنشان کرد: برای آنکه این قرارداد باید به تایید رؤسای جمهور دو کشور برسد. امضای آن در طرف ایرانی نیازمند اجرای برخی روال (مراحل تشریفاتی) قانونی در مورد آن موضوعاتی است که در متن قرارداد نوشته شده است.
لاوروف در ادامه افزود: این اقدامات و روال فعلا انجام نشده‌اند، اما در ملاقات با سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ما پایبندی خود را به این سند تایید کردیم.
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه امضای این سند روابط تهران و مسکو را به مرحله بسیار جدیدی ارتقا می‌دهد، تاکید کرد: به محض اینکه در ایران مراحلی که یادآور شدم، اجرا شود، ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با حضور علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های ارشد دیگر کشورهای عضو برگزار شد. در روز دوم این نشست، وزیران امور خارجه کشورهای علاقه‌مند به همکاری با گروه بریکس به همتایان خود پیوستند.
ساعتی قبل، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز در نشستی خبری گفته بود: کار بر روی توافقنامه جامع راهبردی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و برگزاری انتخابات و فرآیندهای داخلی دولت ایران ممکن است این فرآیند را دچار تأخیر کند اما تغییری در اصل داستان ایجاد نخواهد کرد.
پیش از این، مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه گفت: انعقاد توافقنامه همکاری همه‌جانبه بین مسکو و تهران، تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است که هرگز موضوعیت خود را از دست نداده است.
ضمیر کابلوف با اشاره تلویحی به شهادت رئیس‌جمهور ایران در سانحه هوائی گفت: توافقنامه راهبردی ایران و روسیه با رویدادهای اخیر مرتبط نیست، چرا که تصمیم راهبردی رهبران دو کشور است.
این دیپلمات روس افزود روند کار بر روی توافق به دلیل مشکلات شرکای ایرانی به حالت تعلیق درآمده است اما تردید ندارم که این کار نهائی خواهد شد. کابلوف اضافه کرد که پس از نهائی شدن متن، رهبران دو کشور درخصوص زمان و مکان امضای توافقنامه تصمیم خواهند گرفت.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟