loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. صندوق بین‌المللی پول :  رشد ۲ برابری تولید ناخالص داخلی ایران در ۳ سال اخیر ۱۴۰۳/۰۳/۲۰ آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیم

طاهر مهدوی بازدید : 2 دوشنبه 21 خرداد 1403 نظرات (0)
.
صندوق بین‌المللی پول :
 رشد ۲ برابری تولید ناخالص داخلی ایران در ۳ سال اخیر
۱۴۰۳/۰۳/۲۰
‫رشد بیش از ۲ برابری تولیدناخالص داخلی ایران در ۳ سال اخیر - ایمنا‬‎

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم بیش از دو برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری در سال پایانی دولت دوازدهم برابر با 195 میلیارد و 528 میلیون دلار بوده که در سال 2023 به 403 میلیارد و 526 میلیون دلار رسیده است. به این ترتیب، میزان تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس قیمت‌های جاری 106 درصد رشد کرده است. از طرفی، رتبه ایران از این لحاظ در سال 2020 برابر با 51 و در سال 2023 برابر با 37 بوده است که نشان از صعود 13 پله‌ای ایران را دارد.
تولید ناخالص داخلی ایران به لحاظ شاخص قدرت خرید(PPP) هم در دوره ریاست‌جمهوری شهید رئیسی با افزایش 425 میلیارد و 259 میلیون دلاری به حدود 1800 میلیارد دلار رسیده؛ به طوری که جایگاه ایران هم یک پله بهبود یافته و از جایگاه بیستم در سال 2020 به جایگاه نوزدهم در سال 2023 صعود کرده است.
 نتیجه افزایش رشد اقتصادی
گفتنی است، افزایش تولید ناخالص داخلی، نتیجه افزایش رشد اقتصادی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، تولید ناخالص داخلی در دولت شهید رئیسی نسبت به دولت روحانی، رشد قابل توجهی داشته که نتیجه استمرار رشد اقتصادی در دو سال اخیر است. بر اساس برآورد بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال 2023 به رشد پنج درصدی دست یافت و در سال جاری میلادی هم رشد سه و دو دهم درصدی را تجربه خواهد کرد.
تولید ناخالص داخلی یا GDP یک کشور میزان پولی تولیدات یک کشور در بازه زمانی مشخص است که شامل کالا‌ها و خدمات می‌شود و یک سنجه برای پی بردن به وضعیت اقتصادی کشور است. این نرخ از جهت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نیز اهمیت دارد. سرمایه‌گذاران داخلی از گزارش‌های تولید ناخالص داخلی می‌توانند به این موضوع پی ببرند که چه بخش‌هایی از اقتصاد در حال رشد و چه بخش‌هایی در حال نزول است و پس از آن تصمیم بگیرند که سرمایه‌های خود را در کدام حوزه‌ها وارد کنند. سرمایه‌گذاران خارجی نیز نرخ رشد کشور‌ها را مقایسه می‌کنند تا ببینند بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کدام کشور‌ها فراهم است؛ بنابراین از هر جهت، میزان رشد GDP بااهمیت است. 
GDP ایران، طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده، به‌طوری که از منفی چهار و هفت دهم درصد در سال ۱۳۹۷ که سال ریاست دولت یازدهم و دوازدهم بود به شش و یک دهم درصد در دولت سیزدهم رسیده است. میانگین رشد اقتصادی دولت روحانی حدود شش دهم درصد و دولت رئیسی؛ پنج و هفت دهم درصد برآورد شد. به عبارت دیگر، میانگین رشد اقتصادی دولت سه ساله سیزدهم بیش از 9 برابر دولت هشت ساله روحانی است.
ضمن اینکه در تمام فصول ریاست جمهوری دولت سیزدهم، تولید ناخالص داخلی نرخ مثبت داشته و همواره رقم آن بیش از دو درصد بوده است؛ باتوجه به این موضوع از دولت آینده، انتظار می‌رود این روند رشد را ادامه دهد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟