loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. ضرغامی در مراسم افتتاح پروژه‌های صنایع‌دستی : حل مشکل صادرات صنایع دستی به دست رئیس‌جمهور شهید  ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ همزمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، پر

طاهر مهدوی بازدید : 2 یکشنبه 20 خرداد 1403 نظرات (0)
.
ضرغامی در مراسم افتتاح پروژه‌های صنایع‌دستی :
حل مشکل صادرات صنایع دستی به دست رئیس‌جمهور شهید 
۱۴۰۳/۰۳/۱۹

‫ضرغامی: سلیقه نسل جدید به‌ویژه دهه هشتادیا را در تولید صنایع‌دستی در نظر  بگیرید‬‎

همزمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، پروژه‌های صنایع‌دستی از پنج استان کشور به صورت برخط و با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد.
به گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بزرگداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، روز شنبه با حضور سید عزت‌الله ضرغامی، مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران، فعالان حوزه صنایع‌دستی، صنعتگران، پیشکسوتان و سرمایه‌گذاران این حوزه در برگزار شد.
در این مراسم، پروژه‌های استان‌های آذربایجان‌شرقی، سمنان، یزد، تهران و قزوین به صورت برخط و با دستور وزیر میراث‌فرهنگی افتتاح شد.
برپایی نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در باغ عفیف‌آباد شیراز 
محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز در این جلسه با توجه به برگزاری مراسم ویژه روز جهانی صنایع‌دستی، گفت: مراسم ویژه روز جهانی صنایع‌دستی یکشنبه ۲۰ خردادماه در استان فارس به میزبانی شیراز و با حضور ۱۶ شهردار برگزار خواهد شد. همچنین پروژه مهمی به نام شهیدجمهور داریم که فردا به یاد رئیس‌جمهور شهید مرحوم آیت‌الله رئیسی افتتاح خواهد شد.
این در حالی است که ۱۲ خانه تاریخی نیز در مراسم یکشنبه افتتاح خواهد شد و نخستین نمایشگاه تخصصی شهرها و روستاهای جهانی در محل باغ عفیف‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد.
اهمیت شهید رئیسی به صنایع‌دستی و رفع موانع صادرات
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت اضافه کرد: در دهه‌های گذشته به ماموریت‌های این وزارتخانه نگاه دست دوم وجود داشت. اما اکنون نگاه به ماموریت‌های این وزارتخانه نگاه درجه یک است و این به خاطر نگاه ارزشمند رئیس‌جمهور دانا و توانمند ایران بود. من یک‌بار در جلسه هیئت دولت به آیت‌الله رئیسی گفتم اگر می‌خواهیم صنایع‌دستی رونق بگیرید باید زمینه صادرات را فراهم کنیم و هر فرد بتواند به راحتی محصولات صنایع‌دستی خود را از مرز عبور دهد و صادر کند.
ضرغامی ادامه داد: در این‌باره موانعی مثل پیمان‌سپاری ارزی داشتیم اما به همت رئیس‌جمهوری و حمایت آن شهید و دفاع ایشان، رفع پیمان‌سپاری ارزی انجام شد. هر کسی که دنبال صادرات صنایع‌دستی است هیچ مشکلی ندارد، رئیس‌جمهور آن را حل کرد. در حوزه گردشگری هم این کار را انجام داد. گفتم اگر می‌خواهید گردشگری ایران رونق بگیرد سختگیری که ما در حوزه صدور روادید داریم را کمتر کنیم و به صورت یکطرفه روادید را برداریم که ایشان هم قبول کرد.
وی یادآور شد: خوشبختانه زیرساخت‌ها تقویت شده و کارهای خوبی صورت گرفته است. به عنوان مثال بیمه ۱۰هزار هنرمند صنایع‌دستی انجام شده است. اما باز هم باید کار کرد و صنایع‌دستی آن‌قدر باید رونق بگیرد که صاحبان کارگاه‌ها خودشان بتوانند هنرمندان را بیمه کنند تا شاهد رونق تولید باشیم.
پرداخت ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع‌دستی و ۸۲۵میلیون دلار صادرات 
مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیز در این مراسم با اشاره به هم‌افزایی انجام‌شده در راستای رونق صنایع‌دستی گفت: تسهیل در صادرات موقت کالا، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، پوشش بیمه ۱۰هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵هزار نفر طی طرح‌های متعدد و ۸۲۵میلیون دلار صادرات از جمله اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟