loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در دو فاز ساحلی و دریایی در بندر گوا کشور هند   رزمایش مرکب دریایی آیونز با حضور یگان‌هایی   از نیروی دریایی ارتش ایران برگزار شد   ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ رزمایش مر

طاهر مهدوی بازدید : 39 یکشنبه 14 فروردین 1401 نظرات (0)
.
در دو فاز ساحلی و دریایی در بندر گوا کشور هند
 
رزمایش مرکب دریایی آیونز با حضور یگان‌هایی
 
از نیروی دریایی ارتش ایران برگزار شد
 
۱۴۰۱/۰۱/۱۳

اجرای عملیات جستجو و نجات قایق غرق شده در رزمایش مرکب دریایی آیونز 2022 -  ایسنا

رزمایش مرکب دریایی آیونز (آیمکس ۲۰۲۲) با حضور نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هندوستان، بنگلادش و کشور‌های حاشیه اقیانوس هند و نظارت ۱۴ کشور عضو آیونز، پس از برگزاری نشست‌های توجیهی، کارگاه‌های آموزشی و بازدید از ناوگروه‌های طرفین، از بامداد روز 9 فروردین در بندر گوا کشور هند آغاز شد.
این رزمایش مرکب دریایی آیونز ۲۰۲۲ در ۴۰ مایلی شهر گوا و به عمق ۱۰۰ مایل انجام ‌شد. اجلاس کشورهای حاشیه‌ اقیانوس هند، اقدامی داوطلبانه جهت افزایش همکاری‌های دریایی مابین نیروهای دریایی کشورهای ساحلی اطراف منطقه اقیانوس هند با استفاده از ایجاد مجمعی آزاد و جامع برای بحث و تبادل اطلاعات مرتبط منطقه‌ای می‌باشد. در این مهم، این اجلاس تلاش می‌کند تا جریانی از اطلاعات را مابین خبرگان نیروی دریایی برقرار کند که سبب ایجاد درک مشترک و راهکارهای چند جانبه در طی مسیر پیش رو شود. 
ناخدایکم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در حال حاضر کشور جمهوری اسلامی ایران ریاست کمیته امنیت دریایی آیونز را بر عهده دارد، گفت: رزمایش آیمکس ۲۰۲۲ در دو فاز ساحلی و دریایی برگزار می‌شود که فاز ساحلی آن شامل نشست‌های توجیهی، کارگاه‌های آموزشی و بازدید از ناوگروه‌های طرفین است و در فاز دریایی نیز عملیات‌های تخصصی دریایی شامل تمرین صورت‌بندی، مانور افسر نگهبان، عملیات تبادل کمک‌های پزشکی، عملیات امداد و نجات و آزمون و ارزیابی اجرا خواهد شد.
کشور‌های استرالیا، موزامبیک، عمان، قطر، سنگاپور، سریلانکا، امارات متحده عربی، انگلستان، موریس، بنگلادش، مالدیو، فرانسه، تایلند و اندونزی از کشور‌های ناظر شرکت‌کننده در این رزمایش هستند.
کمک پزشکی
انجام تمرین عملیات کمک پزشکی و نجات نفرات مضطر در دریا در دومین روز از رزمایش مرکب دریایی آیونز(آیمکس 2022)، یگان‌های شرکت‌کننده، عملیات امداد و کمک پزشکی و نجات فرد مضطر در دریا (آدم به دریا) را تمرین کردند.
به گزارش روابط عمومی ارتش، در  ادامه برگزاری رزمایش مرکب دریایی آیونز(آیمکس 2022)، شب گذشته، عملیات مخابره با چراغ در شرایط اضطرار ارتباطی در دریا، در سکوت مطلق رادیویی و در حالت قطع ارتباطات الکترونیکی بین ناوشکن‌های نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هند، فرانسه و بنگلادش با موفقیت انجام و در ادامه ناوهای شرکت‌کننده در رزمایش، به فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی دنا به گشت‌زنی دریایی شبانه در پهنه آبهای اقیانوس هند پرداختند.
ناخدایکم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه نیروی دریایی ارتش در رزمایش آیونز 2022 با اعلام خبر فوق گفت: در این مرحله از رزمایش و در راستای تمرین عملیات امداد و کمک پزشکی، درخواست کمک پزشکی از سوی ناوبالگردبر میسترال نیروی دریایی فرانسه، به ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا ارسال شد که سریعا تیم پزشکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط یک فروند قایق تندرو بومی به‌سوی ناو بالگردبر فرانسوی اعزام و فرد مصدوم مورد معاینه و مداوای تیم پزشکی قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه عملیات نجات فرد مضطر در دریا (آدم به دریا) انجام شد که در این مرحله نیز پس از درخواست ناو نیروی دریایی فرانسه، فردی که به دریا سقوط کرده بود توسط تیم غریق نجات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دریا نجات یافته و پس از انتقال به ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» و انجام معاینات پزشکی به ناو فرانسوی تحویل شد.
امداد و نجات
در سومین روز از رزمایش مرکب دریایی آیونز(آیمکس 2022)، یگان‌های شرکت‌کننده، عملیات جستجو و نجات قایق غرق شده را با موفقیت اجرا کردند.
در ادامه برگزاری رزمایش مرکب دریایی آیونز(آیمکس 2022)، عملیات جستجو و نجات قایق ماهیگیری سانحه دیده انجام شد؛ در این مرحله که به فرماندهی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» صورت پذیرفت، بالگرد نیروی دریایی هند پس از دریافت پیام و مجوز پرواز از ناوشکن دنا اقدام به انجام عملیات گشت هوایی و شناسایی مکان کشتی ماهیگیری غرق شده کرد و پس از مشخص شدن مکان مورد نظر، ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا، ناو بالگردبر میسترال نیروی دریایی فرانسه و ناو آبی‌خاکی نیروی دریایی هند با عزیمت به نقطه مکانی قایق ماهیگیری سانحه‌دیده، به انجام عملیات امداد و نجات ماهیگیران حادثه‌دیده در راستای کمک‌های بشر‌دوستانه پرداختند.
همچنین در مرحله بعد تمرین «PHOTOEX» شامل صورت‌بندی و آرایش یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش جهت آمادگی برای هرگونه عملیات انجام شد.
بنابراین گزارش، پس از پایان فاز عملیاتی  رزمایش مرکب آیونز 2022، جلسه پایانی این رزمایش با حضور فرمانده نیروی دریایی فرانسه و فرمانده نیروی دریایی هند، ناظرین کشورهای عضو اجلاس آیونز و هیئت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ناو بالگردبر میسترال نیروی دریایی فرانسه برگزار شد و مراحل و سناریوهای صورت گرفته در رزمایش مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و راهکارهای مورد نظر در راستای تعاملات سازنده و گسترده برای انجام کمک‌های بشر‌دوستانه مورد بحث قرار گرفت.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟