loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امروز، آخرین مهلت اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها آیت‌الله جنتی: در بررسی صلاحیت‌ها تحت تأثیر هیچ فشاری قرار نمی‌گیریم ۱۴۰۳/۰۳/۱۸ شورای نگهبان از صبح سه&z

طاهر مهدوی بازدید : 4 شنبه 19 خرداد 1403 نظرات (0)
.
امروز، آخرین مهلت اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها
آیت‌الله جنتی: در بررسی صلاحیت‌ها
تحت تأثیر هیچ فشاری قرار نمی‌گیریم
۱۴۰۳/۰۳/۱۸

شورای نگهبان از صبح سه‌شنبه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را آغاز کرده است. طبق قانون، این شورا مهلت ۵ روزه برای بررسی صلاحیت‌ها دارد که 5 روز دیگر نیز می‌تواند تمدید شود. امروز، آخرین مهلت اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها است. آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان تأکید کرده است که در بررسی صلاحیت‌ها تحت تأثیر هیچ فشاری قرار نمی‌گیریم.
خبر دیگر از عرصه انتخابات اینکه محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیاست‌های انتخاباتی این دانشگاه را به رؤسای استانها و واحدهای ویژه ابلاغ و تأکید کرده است که حضور محکومین فتنه 1388 و اغتشاشات 1401 در دانشگاه به جهت سخنرانی و تبیین مواضع، پرسش و پاسخ و... مجاز نیست.
از سوی دیگر، پس از انتشار خبری درباره کناره‌گیری محمد شریعتمداری به نفع اسحاق جهانگیری، رئیس ستاد شریعتمداری این موضوع را دروغ و بی‌پایه و اساس دانسته و گفته است: با احترام به همه نامزدها، محمد شریعتمداری تا آخر در گردونه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خواهد ماند.
یک مقام آگاه نیز از پیگیری قضائی موضوع انتشار شهادت شرعی برخی اعضای هیئت دولت به شورای نگهبان خبر داده است.
محسن‌ هاشمی ‌رفسنجانی، رئیس‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی هم از نحوه حضور اصلاح‌طلبان و معتدلین در انتخابات ۱۴۰۳ انتقاد کرده و با اشاره به عدم موفقیت در ساماندهی اولیه هنگام ثبت‌نام نامزدها، گفته است: اگر تا آخر چنین باشد، می‌تواند به سمت باخت هم پیش برود.
در ادامه گزارش، مشروح خبرهای انتخاباتی را پی می‌گیریم.
در سومین روز بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، گزارشی از حضور اعضای این شورا در جلسات در صداوسیما منتشر شد. طی این گزارش، آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به شورا فشار نمی‌آورند که چه کسی را تأیید و عدم تایید کنید؟ عنوان کرد: اصلاً چنین چیزهایی نیست و جرات نمی‌کنند و می‌دانند که این حرف‌ها در گوش ما نمی‌رود. از ابتدا تاکنون یک خط مستقیم را انتخاب کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.
آیت‌الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان نیز بیان داشت: مباحث ما مثل همه مباحث جدی است و البته دوستانه.
همچنین آیت‌الله خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در این‌باره گفت: آنچه نظر عزیزان است، به‌صورت کتبی می‌نویسند و نظرات عزیزان به‌صورت کاملاً محرمانه جمع‌آوری می‌شود.
به گزارش تسنیم، مولابیگی عضو حقوقدان این شورا نیز در پاسخ به سؤالی پیرامون میزان بی‌تعارف بودن نظرات شورای نگهبان اظهار داشت: شورا همیشه بر مبنای قانون عمل می‌کند و مبنای اصلی بررسی صلاحیت‌ها قانون اساسی و سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات است.
پروین دیگر عضو حقوقدان شورا هم بیان داشت: آنچه برای شورا مهم است، منافع و عزت ملی و حکمت است.
آیت‌الله حسینی‌خراسانی، دیگر عضو فقهای شورا در خصوص بررسی‌های صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: جریان‌ها و جناح‌بندی‌ها در این قصه هیچ دخالتی ندارند و معیار نیز شرع و قانون اساسی است.
آیت‌الله شب زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه که آیا طیف و جناح‌ها در بررسی‌ها فرق دارند؟ تصریح کرد: قانون ملاک ماست.
صادقی‌مقدم عضو حقوقدان شورا هم در پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه‌ بررسی‌ها مشخص است؟ گفت: هیچ‌کس نمی‌داند که نتیجه چیست؛ چون هنوز بحث‌ها به ‌اندازه‌ کافی صورت نگرفته. هر پرونده مستقلاً بحث و رسیدگی می‌شود.
ره‌پیک عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورا نیز گفت: هر تعدادی که شرایط را احراز کردند و احراز صلاحیت شدند، اعلام می‌شود.
آیت‌الله مدرسی‌یزدی، عضو فقهای شورا هم تصریح کرد: امیدواریم مردم هم راضی باشند و با انتخابات پرشور و پرشکوه، قدرت و صلابت ملت نشان داده شود.
همچنین، کدخدایی عضو حقوقدان شورا در پاسخ به این مطلب که پیش‌بینی می‌شود نتایج در پنچ روز اولیه‌ مهلت قانونی شورای نگهبان مشخص شود، بیان داشت: هیچ‌وقت در طول این بیست و چندسالی که بنده در شورا بودم، این مسئله قابل پیش‌بینی نبوده و البته تلاش اعضا این بوده که در اولین فرصت اعلام کنند ولی منوط به بررسی‌ها و تحقیقات است.
  انتشار غیرقانونی شهادت‌نامه برخی اعضای دولت به شورای نگهبان، پیگیری قضائی می‌شود
یک مقام آگاه در گفت‌وگو با ایرنا از پیگیری قضائی موضوع انتشار شهادت شرعی برخی اعضای هیئت دولت به شورای نگهبان خبر داد.
این مقام‌ آگاه گفت: نگارش این نامه طبق رویه‌ای مرسوم و با هدف توثیق یکی اعضای هیئت دولت به صورت غیرعلنی و صرفاً جهت استحضار اعضای محترم شورای نگهبان نگاشته شده است.
وی تاکید کرد: باید مراجع مسئول بررسی نمایند این نامه چگونه در اختیار برخی چهره‌های رسانه‌ای دارای سابقه در نهادهای امنیتی و همچنین دارای سابقه قضائی قرار گرفته و منتشر شده است.
این مقام مسئول با اشاره به محتوای شهادت نامه مذکور افزود: این نامه یک شهادت‌نامه شرعی برای اعضای محترم شورای نگهبان مبنی بر تایید صلاحیت‌های یکی از نامزدهای انتخاباتی است و صرفا برای ارائه به اعضا تنظیم شده و بنایی بر انتشار رسانه‌ای آن وجود نداشته است.
وی از پیگیری قضائی انتشار غیرقانونی این نامه خبر داد و با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در نفی لجن‌پراکنی در فضای انتخاباتی گفت: اخیرا دستگاه قضا با برخی چهره‌ها که به دنبال آلوده کردن فضا بوده‌اند برخورد داشته و انتظار این است که تحرکات چهره‌های سابقه‌دار و پرونده‌دار امنیتی و قضائی که این روزها در تخریب نامزدها فعال شده‌اند نیز در دستور کار قرار بگیرد.
  حدادعادل: مشارکت در انتخابات طبق نظرسنجی‌ها بالاتر از دور قبل است
غلامعلی حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: اولین ویژگی انتخابات این است که آزاد باشد، یعنی مردم بتوانند به آنکه می‌خواهند رای بدهند و این دستاورد ملت ایران در انقلاب است.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب افزود: قبل از انقلاب کسی در انتخابات شرکت نمی‌کرد و یک نمایشی از انتخابات وجود داشت، پس انتخابات در تراز انقلاب اسلامی انتخاباتی است که می‌بینید عده‌ای در چارچوب قانون اساسی داوطلب می‌شوند و در چارچوب قانون صلاحیت آنها بررسی می‌شود و آزادانه گفت‌وگو و مناظره می‌کنند و مردم هم می‌بینند و رای می‌دهند.
حداد عادل اظهار داشت: این انقلاب از آغاز یک انقلاب مردمی بوده و با حضور مردم به پیروزی رسیده و با حضور مردم هم حفظ شده،‌ جنگ را هم با حضور مردم سپری کردیم و هیچ چیزی به اندازه حضور مردم دشمنان را مایوس و ناکام نمی‌کند.
وی گفت: خیلی از دشمنان وحشت دارند از اینکه مردم در صحنه حاضر شوند برای همین با روش‌های مختلف سعی می‌کنند مردم را دلسرد کنند.
به گزارش فارس، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بیان داشت: در این انتخابات ما فرصت پیدا کردیم برخی دوستان که مدت‌ها آنها را ندیده بودیم را زیارت کنیم. به هر حال آزادی است و آنها هم محاسبه کردند و دیدند که شرایط ثبت‌نام را دارند و برای ثبت‌نام حضور پیدا کردند و این نگران‌کننده نیست و شورای نگهبان هم با ضوابطی صلاحیت‌ها را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند و افرادی را به مردم معرفی می‌کند که به عنوان رجل سیاسی شرایط رئیس‌جمهور شدن را داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درست است که در ایران انتخاب حزبی نداریم اما جریانات سیاسی داریم و مشخص است که کسانی که انتخاب می‌شوند متعلق به کدام جریانات هستند. مردم هم حافظه دارند و به جریانات سیاسی نگاه می‌کنند و به راه‌حل‌هایی که جریانات سیاسی می‌دهند توجه می‌کنند و می‌بینند که کدام جواب می‌دهد. مثلا راه‌حل شهید رئیسی این بود که در کنار مذاکرات باید به توان داخلی هم توجه داشت. مردم باید بر اساس تجربه‌های سیاسی ببینند چه کسی با چه تفکری می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور مناسب باشد.
حدادعادل اظهار داشت: من به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به یکی، دو انتخابات اخیر امیدوارم. یکی از دلایل این امیدواری حضور مردم در بدرقه شهدا است که رهبر معظم انقلاب از این حضور تعبیر به حماسه کردند. ایشان تاکید کردند مردم در انتخابات این حماسه بدرقه را تکمیل کنند، بنابراین ما امیدواریم.
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: برخی از نظرسنجی‌ها هم حکایت می‌کند که سطح مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بالاتر از انتخابات دور قبل است.
وی تصریح کرد: حضور مردم با مشارکت بالا یک پیام دلگرم‌کننده برای دوستان انقلاب چه در داخل و چه در دنیا دارد و یک پیام هم برای دشمنان دارد که این است که ملت ایران همچنان در صحنه است. اینها در مقیاس کلان از فواید انتخابات است که البته فواید بسیار دیگری هم دارد.
حداد عادل گفت: تبلیغات انتخاباتی، یک میدانی است که گوهر و عیار نامزدها را مشخص می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مناظرات و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گذشته، اظهار داشت: یادمان است در انتخابات ۱۴۰۰، شهید رئیسی اخلاق را نشان داد. یعنی وقتی تهمت می‌زدند، تهمت را با تهمت جواب نمی‌داد. حتی عصبانی هم نمی‌شد و خیلی وقت‌ها حتی از خودش دفاع هم نمی‌کرد.
وی یادآور شد: مردم صداقت را در شهید رئیسی دیدند و به صداقت ایشان هم رای دادند. نامزدهای انتخابات باید این را مراعات کنند و بدانند هر کسی به تعبیر رهبر انقلاب لجن پراکنی کند منفور می‌شود.
  طهرانچی: حضور محکومین فتنه 1388 و اغتشاشات 1401 در دانشگاه آزاد اسلامی مجاز نیست
خبر دیگر اینکه، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، سیاست‌های انتخاباتی دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای استانها و واحدهای ویژه این دانشگاه ابلاغ کرد.
به گزارش تسنیم، در بخش‌هایی از این ابلاغیه آمده است:
ـ دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ نحو اجازه نخواهد داد منابع و امکانات این دانشگاه چه به لحاظ سخت‌افزاری و چه به لحاظ نرم‌افزاری، له یا علیه شخصی خاص به کار گرفته شود.
ـ حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری یا دیگران با تأیید هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی در قالب‌های سخنرانی و تبیین مواضع، پرسش و پاسخ و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مجاز است. بدیهی است حضور محکومین فتنه 1388 و اغتشاشات 1401 در دانشگاه به جهت سخنرانی و تبیین مواضع، پرسش و پاسخ و... مجاز نیست.
ـ قبل از ایام رسمی تبلیغات انتخاباتی، تبلیغ مستقیم ممنوع است. حضور افراد بدون تبلیغ مستقیم و در قالب سخنرانی، پرسش و پاسخ، مناظره و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و با تأیید هیئت نظارت مجاز است.
  نشست برخی داوطلبان ریاست‌جمهوری
نشست هم‌اندیشی برخی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به همت جبهه مردمی ایران قوی و با حضور جمعی از داوطلبان برگزار شد.
در این نشست علیرضا افشار، محمدمهدی زاهدی، فداحسین مالکی، محمد ناظمی اردکانی، مسعود زریبافان، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، وحید جلال‌زاده، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، محمد اسکندری و حبیب‌الله دهمرده و سید صولت مرتضوی حضور داشتند.
علیرضا افشار در این نشست طی سخنانی بیان داشت: امروزه در مقطع حساسی از انقلاب قرار داریم و ان‌شاءالله بتوانیم راه شهید رئیسی را ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه این جبهه شامل 6 حزب است، اضافه کرد: امیدواریم در انتخابات، مشارکت بالای مردم را شاهد باشیم. مسئله مشارکت، موضوعی است که هم مطالبه مقام معظم رهبری است و هم مورد نیاز امروز کشور جامعه قرار دارد.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به شهادت آیت‌الله رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام، برخی از عزیزان ثبت‌نام کردند و ما می‌توانیم کمک کنیم که مطالبات مقام معظم رهبری درباره راهبردهای چهارگانه انتخاباتی عملی شود.
افشار گفت: بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی باید مذمت شود و نیاز است همه به این صحنه وارد شوند تا بداخلاقی را نهی کنند.
بر اساس این گزارش، ناظمی اردکانی نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت: امیدواریم در این نشست‌ها از کثرت نامزدها به وحدت برسیم. در ادوار گذشته به یاد داریم که در جناح اصولگرایی فرصت بود تا به همگرایی برسند.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: شرایط امروز حساس است و می‌تواند رقابت دوقطبی شکل بگیرد. اگر بتوانیم انسجام را ایجاد کنیم، می‌تواند منجر به پیروزی جریان انقلاب باشد.
ناظمی اردکانی عنوان کرد: امیدواریم بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها، با یک سازوکار به گزینه واحدی برسیم.
قاضی‌زاده‌ هاشمی دیگر داوطلبی بود که در این برنامه حضور داشت و گفت: با اینکه شهادت آقای رئیسی ثلمه بزرگی بود ولی رهبر معظم انقلاب نشان دادند که خللی بر کشور وارد نمی‌شود.
وی افزود: امروزه جمع زیادی از افراد احساس تکلیف کردند تا وارد صحنه شوند. نیاز است که نامزدهای جبهه انقلاب طوری رفتار کنند تا این جبهه تقویت شود و لازم است وحدت شکل بگیرد.
اعضای حاضر در این نشست، آخرین تحولات عرصه انتخابات و همچنین راه‌های افزایش مشارکت مردم را به بررسی و گفت‌وگو گذاشتند.
  محمد شریعتمداری به نفع هیچ یک از نامزدها کناره‌گیری نکرده است
به دنبال انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر کناره‌گیری محمد شریعتمداری به نفع اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه نهائی مورد اتفاق جبهه اصلاحات، علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد وی، به این خبر واکنش نشان داد.
به گزارش ایسنا، وی با ابراز تعجب از محتوای منتشر شده، کناره‌گیری شریعتمداری را تکذیب کرد و گفت: این موضوع دروغ و بی‌پایه و اساس است.
 رئیس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری، انتشار این دست اخبار را شیطنت رسانه‌ای و فضاسازی جهت انحراف اذهان عمومی دانست و تاکید کرد: با احترام به همه نامزدها، محمد شریعتمداری تا آخر در گردونه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خواهد ماند.
 انتقاد صریح محسن‌ هاشمی از جبهه اصلاحات؛ افتراق فعلی می‌تواند به سمت باخت هم پیش برود
محسن‌ هاشمی ‌رفسنجانی، رئیس‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز از نحوه حضور اصلاح‌طلبان و معتدلین در انتخابات ۱۴۰۳ انتقاد کرد و آن را نسبت به انتخابات سال ۹۲ و ۹۶، حاکی از افتراق اولیه دانست.
محسن‌ هاشمی تاکید کرد: اگر تا آخر چنین باشد، می‌تواند به سمت باخت هم پیش برود. لذا اولین حرکت، تلاش برای ایجاد وفاق در این مورد است که طبیعتاً بعد از لیست نهائی تایید شده، مدنظر قرار گرفته و به بحث و تصمیم‌گیری گذاشته می‌شود.
به گزارش مشرق، ‌هاشمی افزود: آنچه به جبهه اصلاحات برمی‌گردد به نظر می‌آید که در ساماندهی اولیه هنگام ثبت‌نام نامزدها تا به حال موفق عمل نکرده‌اند و بر اساس اخبار از جبهه اصلاحات نتوانستند حتی مصوبات درونی خود را به اجرا درآورند، ازجمله راهبرد شرکت مشروط قبل از ثبت‌نام که فعلاً به شرکت مشروط بعد از ثبت‌نام و قبل از تایید، تبدیل شده است و به نظر در نهایت به سمت شرکت مشروط بعد از تایید صلاحیت‌ها خواهد رسید.
  بیانیه 151 فعال سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب درباره انتخابات ریاست‌جمهوری
به گزارش فارس، ۱۵۱ فعال سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب بیانیه‌ای تحلیلی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه بیانیه روزنه‌گشایی منتشر کردند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است:
ـ اجماع‌سازی نهائی و ضابطه‌مند بین نامزدهای اصلاحگر و تجمیع رای‌شان لازمه پیشگیری از خطای پرهزینه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ است و نقش‌آفرینی شهروندان و فعالان مطالبه‌گرِ اجماع و مسئولیت‌شناسیِ رهبران و نهادهای اجماع‌ساز را می‌طلبد.
ـ دولت اهمیت دارد و از جهات پرشمار بر زندگی یکایک ایرانیان تاثیر می‌گذارد؛ از کیفیت آموزش فرزندان‌مان و خدمات درمانی تا میزان بیکاری و تورم و رشد و نابرابری، جایگاه ایران در جهان، میزان گشایش در فضای آنلاین، رسانه‌ها، ظرفیت و کیفیت بوروکراسی و میزان رضایت و امید به آینده و اعتماد و همبستگی و نظم و امنیت. تفاوت محسوس و معنادارِ دولت‌های دهه‌
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟