loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. بیانیه وزارت خارجه ایران درخصوص حوادث اخیر در مرز پاکستان: پاکستان به تعهدات خود در ممانعت از استقرار گروه‌های تروریستی پایبند باشد    ۱۴۰۲/۱۰/۲۹ در بیانیه

طاهر مهدوی بازدید : 7 شنبه 30 دی 1402 نظرات (0)
.
بیانیه وزارت خارجه ایران درخصوص حوادث اخیر در مرز پاکستان:
پاکستان به تعهدات خود در ممانعت
از استقرار گروه‌های تروریستی پایبند باشد 
  ۱۴۰۲/۱۰/۲۹

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث اخیر در مرز  پاکستان

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص حوادث اخیر در مرز پاکستان آمده است: جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به سیاست حسن همجواری و برادری بین دو ملت و دو دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد، دشمنان روابط خوب و برادرانه دو کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد.
در حادثه‌ سه‌شنبه 26/10/1402، قرارگاه مرزی نیروی زمینی سپاه مستقر در استان سیستان و بلوچستان، با مشاهده‌ آمادگی یک گروه تروریستی برای عزیمت به سمت خاک جمهوری اسلامی ایران جهت انجام عملیات تروریستی دیگری مانند اقدام جنایتکارانه راسک، اقدام به عملیات پیشگیرانه علیه این گروه تروریستی در پادگان و مقر استقراری آنان در ارتفاعات منطقه و کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی نمود، که این رویه بخشی از وظایف ذاتی نیروهای مرزی ایران برای مقابله «متناسب با هرگونه تهدید تروریستی قریب‌الوقوع علیه مردم و شهروندان کشور است.
تاکید می‌نماید که حساب دولت دوست و برادر پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست و ایران همواره به سیاست همسایگی خود پایبند است و اجازه نمی‌دهد که دشمنان و ایادی تروریست آنها این روابط را به ویژه در زمانی که نسل‌کشی و جنایات رژیم صهیونیستی مسئله‌ اول جهان اسلام است، تیره نمایند.
کاردار پاکستان به وزارت خارجه فرا خوانده شد
در پی حمله بامداد پنج‌شنبه از سمت پاکستان به روستایی مرزی در استان سیستان و بلوچستان کاردار پاکستان در تهران برای ادای توضیح درباره این حادثه توسط مدیرکل آسیای جنوبی به وزارت خارجه فراخوانده شد.
مدیرکل آسیای جنوبی با محکوم کردن اقدام نظامی انجام شده علیه مناطق مسکونی مرزی که منجر به کشته شدن ۶ کودک، ٢ زن و یک مرد پاکستانی مرزنشین شد، اظهار داشت، آنچه در عملیات ضدتروریستی قرارگاه مرزی استان سیستان و بلوچستان انجام شد، دقیقا علیه تروریست‌های مسلحی بود که آماده عبور از مرز جهت اقدامات جنایتکارانه خود علیه شهروندان بودند.
مدیرکل آسیای جنوبی با اشاره به سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و رابطه خوب دو کشور تاکید کرد، انتظار داریم دولت پاکستان به تعهدات بین‌المللی و دو جانبه خود درخصوص مبارزه با تروریسم عمل نماید.
کاردار پاکستان اظهار داشت، مطالب مطروحه را به وزارت خارجه پاکستان منتقل خواهد کرد.
وزیر خارجه پاکستان در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط اجازه سوءاستفاده داد
 وزرای خارجه ایران و پاکستان برای دومین بار ظرف روزهای گذشته تلفنی گفت‌وگو کردند.
در پاسخ به تماس تلفنی‌ جلیل عباس جیلانی، وزیر امور‌خارجه پاکستان، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ضمن با اهمیت خواندن جایگاه پاکستان در سیاست خارجی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران گفت: مناسب است محور همکاری‌های امنیتی و نظامی که در گذشته مورد توافق و تاکید مقامات دو کشور قرار گرفته است، با جدیت دنبال شود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه نیروهای امنیتی ایران در قرارگاه‌های عملیاتی خود با هرگونه‌ عملیات تروریستی در همان ابتدا مقابله می‌کنند، گفت که این نیروها اجازه تحرک عملیاتی به تروریست‌ها را نمی‌دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به عملیات ضد تروریستی اخیر قرارگاه محلی ایران علیه گروهک جیش‌الظلم که مسئولیت بسیاری از عملیات تروریستی از جمله حمله اخیر به پاسگاه انتظامی راسک را بر عهده گرفته تاکید کرد: این اقدام عملیاتی در راستای وظایف آنی قرارگاه عملیاتی منطقه سیستان و بلوچستان و در جهت خنثی سازی تهدید تروریستی فوری بود که با توجه به شواهد و مستندات بیش از پنجاه تروریست در این مکان در حال آماده‌سازی برای انجام اقدام تروریستی علیه ایران بودند که با اقدام بموقع نیروهای ایرانی ناکام ماندند.
امیرعبداللهیان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ما هست و همکاری‌های دو کشور برای خنثی و نابود کردن اردوگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است.
وی افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی به کشتار زنان و کودکان در فلسطین مبادرت می‌ورزد، لزوم اتحاد جهان اسلام و کشورهای بزرگ و موثر، بیش از پیش احساس می‌شود.
جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره بر آرمان‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم گفت: نگرش مشترک در مبارزه با تروریسم هسته اصلی همکاری دو کشور است و پاکستان همواره بر روابط برادرانه و سازنده با ایران تاکید داشته و حق حاکمیت و تمامیت ارضی همواره مورد توجه جدی پاکستان است.
وی با تاکید بر علاقه و احترام ویژه ملت و دولت پاکستان به جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه مناسبات برادرانه در تمامی ابعاد بین دو کشور تاکید کرد و افزود: ما دو همسایه دیرینه و مسلمان هستیم، تروریسم دشمن مشترک ماست و نباید به تروریست‌ها و دشمنان روابط، اجازه سوءاستفاده داد.
وزیر خارجه پاکستان گفت که همکاری و برادری محور اصلی کار ماست. وزیر خارجه پاکستان همچنین از امیرعبداللهیان برای دیدار رسمی از اسلام آباد دعوت کرد.
جزئیات جدید از عملیات ضدتروریستی در خاک پاکستان
یک مقام آگاه در گفت‌وگو با ایرنا، جزئیاتی جدید از وقایع مرتبط با عملیات ضدتروریستی جمهوری اسلامی در شرق کشور ارائه کرد.
وی با اشاره به عملیات ضدتروریستی چهارشنبه شب سپاه پاسداران علیه مواضعی از جیش‌العدل گفت: این گروه تروریستی در مناطق غیرمسکونی کوه‌های عمق پاکستان اقدام به تاسیس پادگان نظامی و آموزشی کرده که اطلاعات دریافتی حاکی از طراحی یک عملیات بزرگ تروریستی قریب‌الوقوع توسط این گروه در مناطق شرقی ایران بود.
این مقام مسئول افزود: سطح اشراف بر این گروه تروریستی و قدرت عملیاتی نیروهای مسئول به میزانی بود که به محض آغاز حرکت تروریستی خود، زیر ضربه عملیاتی رفته و بخش قابل توجهی از تاسیسات، تجهیزات و نیروهای این گروه نابود شد.
این مقام آگاه با اشاره به اقدام تقابلی پاکستان در واکنش به این عملیات، از تشکیل جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی در صبح پنج‌شنبه خبر داد و افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که بر خلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌ها این واکنش در جدار مرزی ایران و توسط چند پهپاد کوچک انفجاری صورت گرفته و بر خلاف عملیات ایران، بخشی از اتباع عادی پاکستانی ساکن در جدارمرزی در این حادثه مورد هدف قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به برگزاری دو جلسه شورای عالی امنیت ملی در صبح و بعد از ظهر روز پنج‌شنبه به ریاست رئیس‌جمهور افزود: سیاست قطعی جمهوری اسلامی صیانت از چارچوب امنیت ملی کشور با همه ابزارهای موجود است و بر این اساس در آینده نیز هرگونه تحرکات و تدارک عملیات تروریستی از این دست، تحمل نخواهد شد.
این مقام مسئول در پایان گفت: هر چند که اولویت برای ما همکاری امنیتی با همسایگان برای حل مسئله تروریسم است اما این سیاست قطعی مورد اشاره، در مراودات امنیتی با کشورهای همسایه به صورت رسمی به آنها منتقل شده و مبنای عمل خواهد بود.
عارف علوی: ایران و پاکستان دو کشور برادر هستند
در همین راستا، رئیس‌جمهور پاکستان عارف علوی پنج‌شنبه در بیانیه‌ای ایران و پاکستان را کشورهای برادر خواند و افزود دو کشور باید مسائلشان را از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل و فصل کنند.
او در این بیانیه گفت «پاکستان در حفظ امنیت ملی و تمامیت ارضی خود مصالحه نخواهد کرد و همه اقدامات لازم را برای دفاع از آن انجام خواهد داد». 
 علوی در این بیانیه افزود «پاکستان به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و همین رفتار را از سایر کشورها انتظار دارد». او همچنین تروریسم را چالش مشترک خواند که از بین بردن آن نیازمند تلاش‌های جهانی است.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: به دنبال تنش با ایران نیستیم
به همین ترتیب بعد از حمله انجام شده توسط پاکستان به نقطه‌ای در منطقه مرزی ایران، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ممتاز زهرا بلوچ در کنفرانس خبری روز پنج‌شنبه 28 دی ماه در اسلام‌آباد گفت «پاکستان مردم ایران را دوست و برادر خود می‌داند و علاقه‌ای به تشدید اوضاع نداریم». 
وی تاکید کرد «معتقدیم گفت‌وگو و همکاری برای رویارویی با چالش‌های مشترک از جمله تهدید تروریسم ضروری است و مایل به ادامه تعامل با همه همسایگان از جمله ایران هستیم». 
 این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به هر گونه میانجیگری از سوی چین بین ایران و پاکستان گفت «دو کشور چند کانال ارتباطی دارند. و در حال حاضر از اقدام هیچ طرف ثالثی در این زمینه اطلاعی ندارم». 
سرکنسول چین در کراچی یانگ یوندونگ روز پنج‌شنبه گفت پکن مایل است نقشی سازنده در حل و فصل اختلافات بین اسلام‌آباد و تهران ایفا کند. 
در بیانیه‌ای که روی وبسایت وزارت خارجه پاکستان درخصوص این حمله قرار گرفت، این وزارتخانه ادعا کرد: «صبح امروز پاکستان مجموعه‌ای از حملات نظامی دقیق و کاملاً هماهنگ و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد».

 

هشدار امیرعبداللهیان به وزیر خارجه انگلیس: 
آمریکا و انگلیس امنیت منطقه را به نفع نتانیاهو گروگان نگیرند

پیشنهاد امیرعبداللهیان به آمریکا برای برقراری امنیت در منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدارش با همتای انگلیسی گفت که آمریکا و انگلیس حق ندارند امنیت منطقه را به نفع نتانیاهو به «گروگان» بگیرند.
حسین امیرعبداللهیان که روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه با وزیر خارجه انگلیس برای نخستین‌ بار و در حاشیه اجلاس داووس دیدار کرد، افزود: تصریح کردم که آمریکا و انگلیس باید فورا حمایت و پشتیبانی از جنایات جنگی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را متوقف کنند.
وزارت خارجه انگلیس در این باره در بیانیه‌ای اعلام کرد که کامرون از همتای ایرانی خود خواسته که ایران از نفوذش بر انصارالله یمن استفاده کند تا حملات بیشتری در دریای سرخ انجام ندهند.
امیرعبداللهیان و کامرون دهم دی‌ماه هم برای نخستین بار تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و امیرعبداللهیان گفته بود که نمی‌شود به رژیم اسرائیل اجازه داد که در غزه مرتکب قتل‌عام زنان و کودکان و‌ نسل‌کشی شود و منطقه را به آتش بکشد، اما توقف یک کشتی صهیونیستی در دریای سرخ را به مخاطره انداختن امنیت این آبراه اقتصادی قلمداد کرد.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین عنوان کرد که در گفت‌وگو با دیوید کامرون در داووس در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه و تحولات منطقه تبادل‌نظر کرده است. 
تأکید تهران و آنکارا بر ضرورت تقویت مناسبات برادرانه در منطقه
هاکان فیدان در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی حوادث روزهای اخیر، حفظ و تقویت مناسبات برادرانه میان کشورهای منطقه را ضروری دانست.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز با تاکید بر رویکرد تغییرناپذیر دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش مناسبات با کشورهای همسایه با هدف تامین منافع مردم منطقه اظهار داشت: امنیت کشورهای منطقه به هم پیوند خورده است و مبارزه مشترک و قاطع با گروه‌های تروریستی مسئولیت مشترک همه کشورهای منطقه است.
در این گفت‌وگو وزیر خارجه ترکیه آمادگی کشورش برای میزبانی از رئیس‌جمهور ایران در آینده نزدیک با هدف برگزاری هشتمین نشست شورای عالی روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد.
امیرعبداللهیان نیز با یادآوری عزم راسخ دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد مناسبات با ترکیه ابراز امیدواری کرد سفر دکتر رئیسی به آنکارا در آینده نزدیک نقش مؤثری در افزایش روابط به‌ویژه در بعد اقتصادی و تجاری و ارتقای امنیت منطقه‌ای داشته باشد.
رایزنی‌های دوجانبه با رئیس‌جمهور ارمنستان رئیس مجمع جهانی اقتصاد و وزرای خارجه عربستان‌، گرجستان و اسلوونی
دکتر امیرعبداللهیان در حاشیه نشست داووس با «واهان خاچاطوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان دیدار و در‌باره موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.
وی همچنین در ادامه دیدارهای دیپلماتیک و گفت‌وگوهای دوجانبه خود در داووس سوئیس در دیدار‌های جداگانه، با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی‌،  ایلیا دارچیاشویلی وزیر خارجه گرجستان و خانم ‌تانیا فایون وزیر خارجه اسلوونی دیدار و گفت‌وگو  کرد.
امیرعبداللهیان همچنین در دیدار دیگری با «بورگه برنده» رئیس مجمع جهانی اقتصاد، ملاقات و در خصوص تحولات جهانی و منطقه‌ای و نیز تعاملات فیمابین تبادل‌نظر 
کردند.
امیرعبداللهیان در این ملاقات ضمن تشکر از آقای برنده به جهت دعوت به‌عمل آمده برای شرکت در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، برخی ابتکارات و زمینه‌های مشترک همکاری را در حوزه‌های اقتصادی و امنیت انرژی مورد اشاره قرار داد.
ایشان همچنین به تشریح تحولات غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از آن پرداخت و حمایت ایران از تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و بازگشت ثبات و آرامش به منطقه را مورد تاکید قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین به تلاش‌های کشورمان برای رفع برخی نگرانی‌ها در منطقه و جهان از جمله به اهتمام ایران برای ایجاد سازوکارهای ناظر بر تضمین امنیت انرژی پرداخت.
وی از مجمع جهانی اقتصاد دعوت کرد در این تلاش‌ها مشارکت نماید. 
آقای برنده نیز با تشکر از حضور وزیر امور خارجه کشورمان در نشست داووس، تاکید کرد همه تلاش‌ها باید متوجه جلوگیری از گسترش بحران غزه باشد.
وی ضمن اشاره به اهمیت ایران به عنوان یک بازیگر مهم در ترتیبات منطقه‌ای و جهانی، آمادگی خود و همکارانش را برای بررسی راه‌های همکاری در حوزه امنیت انرژی اعلام کرد.

کنعانی در واکنش به بیانیه اتحادیه عرب: 

در برخورد با منابع تهدید‌کننده امنیت ملی تردید نمی‌کنیم

روزنامه ۱۹دی - کنعانی: در تنبیه جنایتکاران تردید نخواهیم کرد - صاحب‌خبر

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۹ دی‌ماه با ابراز تأسف از صدور بیانیه اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب و مردود دانستن مفاد آن گفت که اقدام جمهوری اسلامی بر مبنای حق مشروع در مقابله با عناصر تروریستی و وابسته به رژیم صهیونیستی در اربیل عراق که امنیت ملی ایران و شهروندانش را در معرض تهدید و خطر قرار داده بودند، صورت گرفت. وی عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در برخورد بازدارنده با منابع تهدید‌کننده امنیت ملی و نیز دفاع از امنیت شهروندان خود و تنبیه جنایتکاران تردید نخواهد کرد.
به گزارش فارس، شامگاه دوشنبه ۲۵ دی‌ماه سپاه پاسداران در پی حمله تروریستی اخیر در کرمان، اقدام به شلیک ۲۴ فروند انواع موشک بالستیک به مرکز وابسته به موساد در اربیل و مقر وابسته به تروریست‌ها (داعش) در ادلب کرد. در این عملیات‌ها ۴ نفر از مسئولان ارشد موساد و چند فرمانده ارشد داعش به هلاکت رسیدند. سخنگوی وزارت امور خارجه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حسن همجواری با آن را از اصول ثابت و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق خواند و افزود: در همین راستا در سال‌های گذشته خاصه از آغازین روزهای حمله داعش و گروه‌های تکفیری به عراق، جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مسئولانه خود برای حفظ امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، با تمام توان در کنار دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق قرار گرفت.
کنعانی در عین حال خاطرنشان کرد؛ از دولت عراق انتظار می‌رود به توافقنامه امنیتی که بین دو کشور در سال گذشته امضا شده متعهد باشد و مفاد آن را به صورت کامل اجرا کند.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه رابطه ایران و عراق را مستحکم، همه‌جانبه و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک و نیز پیوندهای ناگسستنی بین دو ملت خواند و گفت: انتظار می‌رود اتحادیه عرب تلاش‌ها و توان سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را مصروف توقف حملات وحشیانه و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و رفع اشغال ۷۵ ساله از سرزمین فلسطین و حمایت از ملت مظلوم آن کند.
گزافه‌گویی اتحادیه عرب علیه ایران
به گزارش مشرق، به نقل از تارنمای اینترنتی وزارت امورخارجه عراق، اتحادیه عرب این بیانیه را در نشست فوق‌العاده خود که چهارشنبه‌شب و به ریاست و درخواست بغداد و به دنبال حمله موشکی ایران به مقر موساد در کردستان عراق صورت گرفت، بیان کرده است. در این بیانیه بر لزوم احترام به حاکمیت عراق و همچنین حمایت از تلاش‌های بین‌المللی عراق برای حفظ حاکمیت و امنیت سرزمین و مردمش تاکید کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات اخیر تروریستی کرمان و راسک در سوریه و همچنین مقر جاسوسی رژیم اسرائیل در اقلیم کردستان با موشک‌های بالستیک در بخشی از عملیات موشکی بامداد سه‌شنبه خبر داد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟