loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

* امیرعبداللهیان:     اراده غرب در پایبندی به رفع تحریم‌ها   و تعهداتشان زمان پایان مذاکره را تعیین می‌کند       ۱۴۰۰/۱۱/۲۲  

طاهر مهدوی بازدید : 19 شنبه 23 بهمن 1400 نظرات (0)
*
امیرعبداللهیان: 
 
 اراده غرب در پایبندی به رفع تحریم‌ها
 
و تعهداتشان زمان پایان مذاکره را تعیین می‌کند
 
    ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
 
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز پنجشنبه طی اظهاراتی در مراسم بزرگدشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران بیان کرد: امروز در وین، یک آزمون بزرگ در مقابل آمریکا و طرف‌های غربی قرار دارد که در مقابل جامعه جهانی باید رفتار واقعی خود را به نمایش بگذارند.
امیرعبداللهیان افزود: ما با جدیت، برنامه و ابتکار در میز مذاکره حضور داریم، برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم هستیم. زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آنها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد. 
لاوروف: راه زیادی تا اجرای کامل برجام در پیش است
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود ارزیابی جدیدی از چشم‌انداز توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارائه کرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، لاوروف بعد از گفت‌وگو با «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس در یک کنفرانس خبری گفت: «در موضوع ایران، ما هم‌نظریم که فرصت‌هایی برای اجرای کامل برجام در آینده نزدیک وجود دارد، اما هنوز سفر درازی در پیش است.»
پوتین: ادامه تلاش‌ها برای حفظ برجام ضروری است
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز چهارشنبه گذشته پس از دیدار و گفت‌وگو با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ما درخصوص وضعیت توافق هسته‌ای ایران و احیای برجام که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید و مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، بحث و گفت‌وگو کردیم.»
رئیس‌جمهور روسیه درادامه بر لزوم تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام تأکید کرد و گفت: « ما اشتراک‌نظر داریم که ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و تشویق و ترغیب به راه‌حل‌های مصالحه‌آمیز در راستای منافع حفظ این سند بزرگ ضروری است. ما به توافق رسیدیم که مواضع ما درخصوص این موضوع بسیار نزدیک است یا آن‌طور که دیپلمات‌ها می‌گویند، با یکدیگر همخوانی دارد».
دیپلمات روس: کار فشرده در وین در جریان است
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، دیروز (جمعه) از تداوم کار فشرده در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران خبر داد و نوشت: «کار فشرده روی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین در جریان است. هر سه کارگروه (لغو تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای، و اجرا و پیگیری) امروز برای رسیدگی به مسائل قابل ملاحظه باقی‌مانده نشست خواهند داشت.»
رایزنی هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا در وین
رایزنی‌ها در شهر وین پایتخت اتریش در راستای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است. در همین چارچوب نشست هیئت‌های ایران و اتحادیه اروپا به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌و‌گوها در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
پس از آن نیز علی باقری و میخائیل اولیانوف مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در نشستی دوجانبه به گفت‌وگو نشستند.
برگزاری نشست‌ کارگروه‌های ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای در وین
در ادامه دور هشتم رایزنی‌ها در وین با حضور هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) دیروز جمعه نشست‌های کارشناسی برگزار شد. در همین خصوص نشست کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
نشست کارگروه سوم (ترتیبات اجرایی) نیز با حضور کارشناسان مذکور در هتل کوبورگ برگزار شد.
تأکید اتحادیه اروپا  بر اجرای کامل برجام
هم زمان با برگزاری جلسات کارشناسی اعضای برجام در وین، نماینده اتحادیه اروپا تصریح کرد که هدف مشارکت‌کنندگان در گفت‌وگوها اطمینان از اجرای کامل توافق سال ۹۴ است.
به گزارش ایرنا، جلسات کارشناسان گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از صبح جمعه آغاز شد. طرف‌ها نخست در چارچوب کارگروه اقدامات هسته‌ای تشکیل جلسه داده و نیز نشست سایر کارگروه‌ها نیز در حوزه رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی برگزار شد. 
استفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته‌ای را برعهده داشت نوشت: با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.
اختلاف نمایندگان کنگره درباره توافق با ایران 
در حالی که مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در پایتخت اتریش در جریان است، در فاصله‌ای بسیار دور در ایالات متحده آمریکا، بین نمایندگان کنگره آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران اختلاف و دودستگی به وجود آمده است.
وبگاه خبری- تحلیلی «پولتیکو» در گزارشی درخصوص مذاکرات وین نوشت، نمایندگان کنگره آمریکا درخصوص بهترین شیوه رویارویی با مسئله هسته‌ای ایران دچار اختلاف و دودستگی شده‌اند به‌طوری که اکثر دموکرات‌ها خواستار احیای سریع توافق سال ۲۰۱۵ برجام هستند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آن را پاره کرد و این دموکرات‌ها تأکید دارند که احیای برجام به شکل اولیه‌اش، تنها راه‌حل و گزینه امکان‌پذیر است.
با این حال، جمهوری‌خواهان اصرار به بازگشت به دکترین 
«فشار حداکثری» ترامپ دارند که وضع تحریم‌های ویرانگر علیه جمهوری اسلامی ایران را شامل می‌شود. در این میان، برخی از دموکرات‌های ارشد کنگره، آشکارا ادامه حضور در میز مذاکرات وین برای رسیدن به توافق درباره برجام را زیر سؤال می‌برند.
نیکی هیلی: بازگشت به برجام حکم اعدام برای اسرائیل است
«نیکی هیلی»، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد تلاش ادعایی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام را به «حکم اعدام برای اسرائیل» تعبیر کرده و گفته «جو بایدن» باید میان ایران و اسرائیل یکی را انتخاب کند.
نیکی هیلی چهارشنبه گذشته در توییتر نوشت: «بگذارید صریح صحبت کنم. اگر دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران برگردد دنبال حکم اعدام برای اسرائیل است. او باید یک طرف بایستد، طرف ایران یا اسرائیل. انتخاب تروریست‌ها به جای متحدان قابل پذیرش نیست.»
بنت خطاب به بایدن: اگر به برجام برنگردی اتفاقی نمی‌افتد
یک رسانه آمریکایی مدعی شده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی خود با رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته به برجام برنگردد.
به گزارش فارس، یک مقام صهیونیستی مدعی شده «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان تماس تلفنی خودش با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته به برجام بازنگردد.
پایگاه آکسیوس که این خبر را منتشر کرده نوشته نفتالی بنت در تماس تلفنی خود در روز یکشنبه با جو بایدن این درخواست را از او مطرح کرده است.
مقام صهیونیستی می‌گوید نفتالی بنت به بایدن گفته است: «اگر آن توافق را امضا نکنید اتفاقی نمی‌افتد.»
وعده آلمان برای دغدغه‌های رژیم صهیونیستی  در مذاکرات وین
«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان چهارشنبه گذشته برای دیدار با مقام‌های رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی رفت و پنجشنبه در قدس اشغالی با همتای صهیونیست خود دیدار دوجانبه ترتیب داد.
«یائیر لاپید» که علاوه بر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی عهده‌دار منصب نخست‌وزیر گردشی کابینه کنونی این رژیم است، در کنفرانس خبری مشترک با این مقام ارشد آلمانی از رایزنی دو طرف درباره مذاکرات وین و برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.
به گزارش فارس، وزیر خارجه تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب‌ آسیا مدعی شد: «من و خانم بائربوک درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران که در وین در حال برگزاری است و آلمان هم بخشی از آن است، صحبت کردیم. من موضع اسرائیل را مطرح کردم مبنی بر اینکه ایران هسته‌ای نه تنها اسرائیل بلکه کل جهان را به مخاطره می‌اندازد».
این مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی با تکرار ادعای منسوخ و بی اساس این رژیم علیه مواضع منطقه‌ای ایران ادعا کرد: «سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) همچنین نمی‌توانند تهدیدات ایران فراتر از برنامه هسته‌ای‌اش را نادیده بگیرند.» به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، بائربوک هم در نشست خبری با «یائیر لاپید» همتای صهیونیست خود گفت: ما می‌خواهیم هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا مطمئن شویم که با این توافق، امنیت اسرائیل تضمین می‌شود».
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟