loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با لاوروف:   واشنگتن شدت و گستره جنگ آمریکایی - صهیونیستی را در غزه تشدید می‌کند   ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه

طاهر مهدوی بازدید : 9 سه شنبه 30 آبان 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با لاوروف: 
 واشنگتن شدت و گستره جنگ آمریکایی - صهیونیستی
را در غزه تشدید می‌کند
  ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

آخرین خبر | امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با لاوروف: بدون تردید مقاومت نتیجه  نهایی را رقم خواهد زد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یک‌شنبه 28 آبان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در خصوص تحولات نوار غزه و کرانه باختری گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
وی در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان اذعان داشت: آمریکا ادعا می‌کند به دنبال توقف جنگ است اما در عمل شدت و گستره جنگ آمریکایی- صهیونیستی را تشدید می‌کند.
وزیر امور خارجه شهادت بیش از 15 هزار غیرنظامی و زن و کودک و کشته شدن ده‌ها نفر از اسرا در غزه را نتیجه تداوم حملات و بمباران‌های کور رژیم صهیونیستی دانست.
امیرعبداللهیان با مهم خواندن ممانعت از پاکسازی قومی و کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری به ضرورت ایفای نقش فعال‌تر روسیه در تحقق صلح و امنیت در منطقه تاکید کرد و افزود: بی‌تردید مقاومت نتیجه نهائی را رقم خواهد زد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز از مخالفت رژیم صهیونیستی با توقف حملات اظهار ناامیدی کرد.
سرگئی لاوروف بر ادامه رایزنی‌ها برای توقف جنگ و آزادی اسرا تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، طرفین همچنین برخی موضوعات دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند.
آخرین ابتکارات سیاسی برای توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی محور گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و همتای قطری
در گفت‌وگوی تلفنی امروز حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر آخرین تحولات مربوط به فلسطین و تهاجم رژیم صهیونیستی علیه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این دومین تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر ظرف یک هفته اخیر است. امیرعبداللهیان و همتای قطری سه‌شنبه ۲۳ آبان نیز درباره اوضاع جاری در غزه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. در آن گفت‌وگوی تلفنی موضوع بمباران مقر کمیته قطری بازسازی غزه مورد توجه قرار گرفت و دو وزیر تداوم نسل‌کشی در غزه و وضعیت بسیار بحرانی انسانی را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی علیه غزه و  امدادرسانی فوری به مردم بی‌پناه فلسطین تأکید کردند.
رژیم صهیونیستی مسئول وضع موجود
رؤسای دستگاه‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و قطر در تماس تلفنی امروز با مسئول خواندن رژیم صهیونیستی در وضعیت جاری در سرزمین‌های اشغالی، خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای مجبور کردن رژیم اسرائیل برای توقف نقض آشکار قوانین بین‌المللی شدند و لزوم مساعی و تلاش کشورهای اسلامی و عربی برای امدادرسانی فوری به مردم بی‌پناه فلسطین را یادآور شدند.
امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن
آل ثانی در این تماس همچنین آخرین ابتکارات سیاسی درباره توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که از ابتدای این جنایات رایزنی‌های تلفنی را با برخی همتایان و مقامات تاثیرگذار بین‌المللی صورت داد، دو بار هم به قطر سفر و با همتای قطری، امیر قطر و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان: مقاومت اسلامی با تحلیل درست شرایط تصمیمات هوشمندانه‌ای را اتخاذ کرده است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز حضور یافت.
وزیر امور خارجه در این نشست رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را در جریان آخرین روندها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه در زمینه تحولات مربوط به اقدامات رژیم آپارتاید و کودک‌کش صهیونیستی در حق مردم بی‌دفاع خصوصا کودکان و زنان در غزه تحت محاصره قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: مقاومت اسلامی با تحلیل درست شرایط، تصمیمات هوشمندانه‌ای را اتخاذ کرده است.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره لزوم همگرایی و هم افزایی در جهان اسلام و منطقه برای حمایت از مردم فلسطین، برگزاری کنفرانس بین المجالس در حمایت از فلسطین و لزوم راه‌اندازی پویش تحریم کالا و سوخت رژیم صهیونیستی بیان کردند.


 

 
 
واکنش کنعانی به اتهام دخالت ایران در توقیف کشتی صهیونیستی توسط یمن:
   رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بپذیرد از یک گروه مقاومت،
شکست راهبردی خورده است

روزنامه ۱۹دی - واکنش کنعانی به اتهام دخالت ایران در توقیف کشتی صهیونیستی  توسط یمن - صاحب‌خبر

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در روز دوشنبه 29 آبان با اشاره به روز جهانی کودک، اظهار داشت: ادای احترام می‌کنم به روح بیش از ۵ هزار شهید کودک فلسطینی از سنین مختلف از نوزادان نارس در بیمارستان شفای غزه تا دیگر کودکان شهید شده توسط این رژیم و آرزوی شفای عاجل دارم برای چند ده هزار مجروح فلسطینی که تعداد زیادی از اینها هم از کودکان فلسطینی هستند.
 این روزها برای کودکان فلسطینی بسیار تلخ است و قلب ما داغدار آنها است
کنعانی بیان کرد: اساسا ورود کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های صهیونیستی یا شرکت‌هایی که به نحوی از سهام صهیونیست‌ها را دارند بر اساس قوانین ورودش به ایران ممنوع است و مردم ایران هم اساسا تمایلی به استفاده از کالاهای رژیم صهیونیستی ندارند، اما در چارچوب این احتمال که برخی شرکت‌ها بخواهند با روش‌های غیر اصولی کالاهایی که وابسته به رژیم صهیونیستی هستند را با نام یا بی‌نام وارد کشور کنند بر اساس قانون وزارت امور خارجه در کنار دیگر دستگاه‌ها موظف است که موضوع را بررسی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی بررسی‌های خودش را در سال‌های اخیر انجام داده و فهرست این‌گونه کالاها و شرکت‌هایی که مد نظر هست به وزارت صمت داده شده و این وزارتخانه در چارچوب‌ وظایف محوله این موضوع را باید بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.
وی ادامه داد: در هر صورت دستگاه‌های ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران به شرح وظایف خود در این خصوص واقف هستند و در اجرای قانون در این ارتباط مصر هستند.
واکنش به اتهام دست داشتن ایران در توقیف کشتی صهیونیستی توسط یمن
کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش ایران به اتهام زنی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در دخالت داشتن توقیف کشتی وابسته به آن رژیم در یمن، اظهار داشت: این اتهام‌زنی‌ها ناشی از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است و بارها ما اعلام کردیم که گروه‌های مقاومت نمایندگان ملت‌های خود هستند و بر اساس منافع ملت خود تصمیم می‌گیرند و بر اساس آن خودجوش اقدام می‌کنند و این اظهارات به نوعی فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که این رژیم در آن گرفتار آمده است. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکستی چند بُعدی را از یک گروه مقاومت فلسطینی در غزه پذیرا شده و به انحای مختلف به دنبال اتهام زنی به این و آن و از جمله جمهوری اسلامی ایران است، اما باید بدانند که این قبیل اتهام‌زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای رژیم ندارد. 
هشدار داده بودیم!
کنعانی گفت: پشتیبانی نامحدود آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی با واکنش‌های جدی از سوی کشورهای منطقه مواجه شده و البته شاهد صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت هم بودیم که خواهان آتش بس فوری و قطعی است و اینها از جمله اقداماتی در واکنش به وضعیت اسفبار انسانی غزه است. 
بنابراین اقدامات رژیم صهیونیستی باعث واکنش گروه‌های مقاومت منطقه می‌شود و این موضوع را بارها به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند که اگر این حملات استمرار داشته باشد، گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود.
گلایه از کشورهای اسلامی درخصوص امتناع از اقدامات عملیاتی  برای کمک به فلسطین
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تحرکات دیپلماتیک ایران در قبال کشورهای اسلامی به منظور اقدامات عملیاتی در راستای توقف جنگ غزه، گفت: ایران در چارچوب رویکرد اصولی و حمایتی خود از ملت فلسطین و در قالب بخشی از تحرکات دیپلماتیک خود در راستای توقف جنایت جنگی علیه مردم فلسطین مشورت‌های مستمری را در سطوح مختلف با کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای اسلامی انجام داده است. 
کنعانی افزود: قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی یکی از موضوعات مهمی است که همواره ما مطرح کردیم و این انتظار به حق ملت فلسطین از کشورهای اسلامی است که از تمام توان و ظرفیت‌های خود استفاده کنند. نشست‌هایی در این چارچوب برگزار شد که لازم بود، اما کافی نبود. 
طرح  شکایت برخی کشورها به دیوان کیفری بین‌المللی
وی درخصوص اقدامات حقوقی و دیپلماتیک ایران در جهت معرفی رژیم صهیونیستی به دادگاه‌های بین‌المللی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به طور متمادی در چهل روز گذشته مرتکب جنایات جنگی بی‌شماری شده است. نسل کشی، نقض حقوق بشر، کوچاندن اجباری بخشی از مردم فلسطین و اقدام به جنایات دسته جمعی مردم و شهروندان بدون هیچ‌گونه تفکیکی بین نظامیان و غیرنظامیان، بی‌توجهی به تناسب در اصل واکنش، همه نشان‌دهنده ارتکاب جنایت جنگی توسط رژیم اسرائیل در انواع مختلف است. کنعانی بیان داشت: دیوان کیفری بین‌المللی هم در رسیدگی به این جنایات مشکل صلاحیتی ندارد. از چند سال قبل هم پرونده‌هایی در دیوان علیه این رژیم باز است. خوشبختانه در ایام اخیر هم تعدادی از دولت‌ها اقدام به اقامه شکایت علیه مقامات صهیونیستی در دیوان کردند.
واکنش ایران به ادعای آژانس
کنعانی درخصوص گزارش ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص میزان ذخایر غنی شده ایران و تهدید اتمی رژیم صهیونیستی هم بیان کرد: فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس و تحت چارچوب پادمان و ان پی تی است و این همکاری ادامه دارد. همکاری‌های ما با آژانس مستمر است و طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما اینها را مواضع سازنده تلقی نمی‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: در عین حال مجامع بین‌المللی در ارتباط با توانایی‌هایی هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارند و به ویژه این رژیم نشان داده در ارتکاب جنایت علیه بشریت خط قرمزی را رعایت نمی‌کند. وی گفت: تهدید وزیر کابینه این رژیم علیه مردم غزه تردیدی را باقی نگذاشته که این رژیم دارای سلاح هسته‌ای است و هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست و باید توجه کنیم که رژیم صهیونیستی در ایام اخیر از سلاح‌های ممنوعه و غیرمتعارف هم استفاده کرده و ما همچنان امیدواریم که مجامع بین‌المللی به این موضوعات توجه داشته باشند.
آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود حرف می‌زنند
کنعانی درخصوص اظهارات آمریکایی‌ها درخصوص مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان عنوان‌ کرد: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود حرف می‌زنند چرا که آمریکا حق مداخله در مناسبات دوستانه ایران با همسایگان خود را ندارد، بهتر است آمریکا از مداخله در امور منطقه دست بردارد.
وی درخصوص انتظارات از چین درخصوص تحولات غزه نیز، گفت: چین کشور مهمی به عنوان عضو دائم شورای امنیت به‌ حساب می‌آید و تمایلی ندارم از انتظار ایران صحبت کنم، اما ملت فلسطین از چین انتظار دارد که در حمایت از آنها در مقابل تجاوز رژیم اقدام کند.
کنعانی درخصوص خروجی نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض هم بیان کرد: اینکه این نشست در سطح سران برگزار شده، نشان می‌دهد کشورهای اسلامی به مسئله فلسطین توجه دارند و اینکه توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه را متوقف کنند و باعث بازگشایی گذرگاه برای ارسال کمک‌ها شوند. 
هیئت ‌رئیسه مجلس استیضاحی برای امیرعبداللهیان ثبت نکرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص معافیت آمریکا برای عراق درخصوص واردات برق از ایران، بیان کرد: چیزی که منابع آمریکایی اعلام کردند تمدید معافیت‌های آمریکا در ارتباط با عراق است و تحول جدیدی نیست و قبلاً هم معافیت‌های دوره‌ای را داشتند. همکاری‌های تجاری ایران و عراق در زمینه‌های مختلف در حال انجام است.
کنعانی درخصوص تعامل مجلس و وزارت خارجه و بحث استیضاح وزیر خارجه در مجلس اظهار داشت: هیئت‌رئیسه مجلس ثبت چنین استیضاحی را تایید نکرده و تعامل وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی به خوبی انجام می‌شود. اهتمام مشترک میان وزرات خارجه و مجلس درخصوص تحولات فلسطین وجود دارد.
وی بیان کرد: نشست‌هایی را فراکسیون‌های مجلس با وزیر انجام می‌دهند، دیروز هم وزیر مهمان مجلس بود و مشورت‌های خوبی در ارتباط با تحولات جاری در منطقه صورت گرفته است و البته همکاری‌ها میان مجلس شورای اسلامی و دستگاه دیپلماسی مکمل و هم افزا است.
شاهد افزایش جنگ در منطقه هستیم
به گزارش ایرنا، کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص گشایش جبهه‌های جدید در منطقه و تلاش مقاومت تصریح کرد: من از طرف کسی صحبت نمی‌کنم، کما اینکه عملیات حماس مستقلانه و در چارچوب حق آنان برای دفاع مشروع بود که انجام دادند.
 ما از طرف مقاومت صحبت نمی‌کنیم. مقاومت نشان داد آنچه نیاز است انجام می‌دهد. اینکه جنگ گسترش پیدا خواهد کرد، اکنون هم شاهد افزایش جنگ در منطقه هستیم.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟