loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره علامه طباطبایی: نیازمند پایگاه فکری تهاجمی برای پاسخ به شبهات هستیم  ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این

طاهر مهدوی بازدید : 12 جمعه 26 آبان 1402 نظرات (0)
.
رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره علامه طباطبایی:
نیازمند پایگاه فکری تهاجمی برای پاسخ به شبهات هستیم 
۱۴۰۲/۰۸/۲۴

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - دیدار دست‌اندرکاران  کنگره علامه طباطبایی با رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار، مرحوم علامه را پدیده‌ای کم نظیر در حوزه‌های علمیه در قرن‌های اخیر خواندند و گفتند: یکی از کارهای مهم آیت‌الله سید محمد حسین طباطبایی در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه، جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی بود، کاری که امروز به آن نیاز داریم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی‌های برجسته و ممتاز مرحوم علامه طباطبایی همچون «علم»، «پارسایی و پرهیزگاری»، «مَلَکات اخلاقی»، «ذوق هنری و شعر و ادبیات» و «صفا و رفاقت و وفاداری»، افزودند: در بُعد علمی ایشان جنبه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها تنوع علمی کم نظیر آن مرحوم است.
علامه طباطبایی یک اصولی صاحب مبنا و یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز بود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به تسلط علامه طباطبایی در علومی همچون «فقه»، «اصول»، «هیئت و ریاضیات»، «تفسیر»، «علوم قرآنی»، «شعر و ادبیات» و «اَنساب» خاطرنشان کردند: در کنار این تنوع علمی عجیب، عمق علمی و فکری ایشان در علوم مختلف نیز بسیار قابل توجه است به گونه‌ای که یک اصولی صاحب مبنا و یک فیلسوف نوآور و یک مفسر شگفتی‌ساز بود.
انتشار اکثر آثار علمی علامه طباطبایی در دوران حیات و شاگرد پروری ایشان از دیگر جنبه‌های علمی مرحوم علامه طباطبایی بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند و افزودند: تربیت شاگردان عالِم و اندیشمند و تاثیرگذار همچون شهید مطهری و شهید بهشتی و مرحوم مصباح یزدی در هیچ عالِم دیگری تا به این حد دیده نشده است و اکثر شاگردان مرحوم علامه نیز جزو نقش‌آفرینان انقلاب اسلامی بودند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دو ویژگی برجسته علامه طباطبایی را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: یکی از این ویژگی‌ها، جهاد علمی کم نظیر و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم با رویکرد تهاجمی، در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه و شبهه افکنی‌ها بود که دو اثر «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «تفسیر المیزان» نمونه‌هایی از این جهاد علمی هستند.
تفسیر المیزان؛ دریایی از معارف اجتماعی و سیاسیِ روز در کنار مبانی فکری و حِکَمی و جنبه‌های خاص تفسیری
ایشان تفسیر المیزان را دریایی از معارف اجتماعی و سیاسیِ روز در کنار مبانی فکری و حِکَمی و جنبه‌های خاص تفسیری برشمردند و گفتند: امروز نیز ما نیازمند پایگاه فکری تهاجمی هستیم که پاسخگوی نیازهای روز و شبهات باشد و این کار را باید از مرحوم علامه طباطبایی یاد بگیریم.
به برکت اخلاص علامه، روز به روز شخصیت و آثار ایشان در سطح کشور و دنیا، بیشتر شناخته خواهد شد
رهبر انقلاب اسلامی، عمل به معارف اخلاقی و سلوکی و بسنده نکردن به ارائه صِرف مطالب اخلاقی را دومین ویژگی برجسته علامه دانستند و خاطرنشان کردند: مرحوم علامه طباطبایی با آن همه وجوه علمی، هیچ هویتی برای خود قائل نبود و در برخوردهای رفاقتی و عمومی یک انسان نرم‌خو، صاحب حِلم و متواضع و گرم و گیرا و دلچسب و خوش بیان بود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تاکید کردند: علامه طباطبایی آن‌قدر که اکنون شناخته شده است در زمان حیات، شناخته شده نبود و به برکت اخلاص ایشان، روز به روز شخصیت و آثار علامه در سطح کشور و دنیا، بیشتر شناخته خواهد شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟