loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه: هیچ شانسی برای پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ وجود ندارد    ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ حسین امیرعبداللهیان، وز

طاهر مهدوی بازدید : 10 جمعه 26 آبان 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه:
هیچ شانسی برای پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ وجود ندارد
   ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
وزیر خارجه ایران با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر دیدار کرد |  پایگاه خبری جماران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ادامه رایزنی‌هایش درباره اوضاع جاری در غزه به ژنو سفر کرده، روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با «مارتین‌گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری  دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به تحولات اسفناک انسانی در غزه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی، گفت: متأسفانه دامنه حملات رژیم صهیونیستی به غزه در حال گسترش است و لازم است برای توقف حملات رژیم صهیونیستی اقدامات فوری و مؤثر صورت گیرد. وی با اشاره به دیدارهای خود با مقامات حماس و دولت قطر در دوحه، تأکید کرد: حماس برای اقدام درخصوص اسرای غیرنظامی آمادگی دارد و چنانچه رژیم اسرائیل دست از نسل‌کشی در غزه بردارد، گروه‌های مقاومت نیز دست از حمله متقابل برخواهند داشت. امیرعبداللهیان اظهار داشت: ادامه این شرایط قابل تحمل نیست و لازم  است حملات رژیم صهیونیستی فورا متوقف شود.
وزیر امور خارجه بر ضرورت ارسال فوری کمک‌های انسان‌ دوستانه به اندازه کافی تاکید کرد و گفت: حملات رژیم صهیونیستی به مردم و شهروندان غزه انتقام‌جویانه است و هیچ شانسی برای پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ وجود ندارد و صرفا هزینه‌های دولت آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونیستی و مسئول تداوم جنگ را افزایش می‌دهد، فلذا لازم است تلاش‌ها بر آتش بس و توقف فوری جنگ متمرکز شود. امیرعبداللهیان به نشست اخیر سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض اشاره کرد و گفت: در چارچوب کارگروه ایجاد شده در اين نشست، آماده‌ایم برای تحقق اهداف نشست ریاض برای کمک به مردم غزه و کارگروه ایجاد شده، هرگونه کمک لازم را انجام دهیم.
وی گفت: برخلاف ادعای طرف آمریکایی، میزان ارسال کمک‌های انسانی به غزه بسیار ناچیز و در حد صفر است و لازم است سازمان ملل در این زمینه به‌طور فوری و جدی اقدام‌ نماید.
وزیر امور خارجه خواستار مدیریت قوی و فوری سازمان ملل برای رفع کامل انسداد مرز رفح و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه شد.
امیرعبداللهیان گفت: برای تحقق صلح و امنیت در منطقه سازمان ملل می‌تواند روی ظرفیت جمهوری اسلامی ایران حساب باز کند. مارتین‌گریفیتس نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، به تبیین تلاش‌های سازمان ملل، دبیرکل این سازمان و شخص خود در ارتباط با موضوعات انسانی، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و مسئله اسرا پرداخت. وی مسئله  اسرا  را  مهم خواند و بر ضرورت یافتن راه‌حلی برای این موضوع تاکید کرد.‌گریفیتس همچنین تامین نیازهای اساسی مردم در غزه به‌ویژه مسئله سوخت را مهم دانست. 
وی همچنین نسبت به وضعیت وحشتناک  بیمارستان شفا ابراز نگرانی کرد و آن را یک تراژدی توصیف کرد.
به گزارش فارس،‌گریفیتس افزود: نگرانی بزرگ‌تر مرتبط با افزایش دامنه جنگ در غزه است. وی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه قدردانی کرد و بر ضرورت تقویت تلاش‌ها برای توقف جنگ و پایان دادن به شرایط نگران‌کننده جاری تاکید کرد.
رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر درباره وضعیت غزه
خبر دیگر اینکه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر شامگاه سه‌شنبه ۲۳ آبان ماه در گفت‌وگوی تلفنی، درخصوص آخرین تحولات مربوط به  فلسطین و تهاجم جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت‌وگو کردند.
در این گفت‌وگوی تلفنی موضوع بمباران مقر کمیته قطری بازسازی غزه مورد توجه قرار گرفت. همچنین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر تداوم نسل‌کشی در غزه و وضعیت بسیار بحرانی انسانی را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی علیه غزه و امدادرسانی فوری به مردم بی‌پناه فلسطین تأکید کردند.
وزرای امور خارجه دو کشور علاوه ‌بر این، درخصوص آخرین وضعیت تلاش‌ها و ابتکارات دیپلماتیک برای توقف تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه تبادل‌نظر کردند.
امیرعبداللهیان:آمریکا ژست ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه گرفته است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص اهداف این سفر و ملاقات‌هایی که صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در این سفر ما پیگیر ارسال گسترده کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه و دیدارهایی با مقامات سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی هستیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در شرایطی که آمریکایی‌ها همه گونه سلاح از جمله سلاح‌های فسفری و ممنوعه را از مسیر قبرس و یا به صورت مستقیم از تمام پایگاه‌های خود در سراسر منطقه به تل‌آویو ارسال می‌کند و این بمب‌ها بر سر مردم مظلوم و مقاوم غزه ریخته می‌شود، اما برای ارسال کمک‌های بشردوستانه آمریکا بیشتر ژست اینکه ما به دنبال کمک‌های بشردوستانه هستیم را گرفته است و در عمل اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد. وی خاطرنشان کرد: ما از وزیر خارجه آمریکا نقل قول‌هایی را شنیدیم که وی گفته است ما به دنبال این هستیم که روزانه
۵۰۰ کامیون به داخل نوار غزه وارد بشود، اما با پیگیری‌هایی که به عمل آمده روزانه ۲۵ یا حداکثر ۴۰ کامیون وارد غزه می‌شود که سه چهارم آب بوده و فاقد دارو، غذا و سایر نیازهای اساسی مردم غزه است. امیرعبداللهیان گفت: همزمان با سفر بنده، وزیر خارجه رژیم جعلی اسرائیل هم خود را شتابان به ژنو رسانده و تعدادی از خانواده‌های اسرای اسرائیلی را با برای مظلوم‌نمایی به ژنو آورده است، این در حالی است که بیش از ۶ هزار اسیر فلسطینی از جمله تعداد زیادی زن و کودک در زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل قرار دارند. وزیر امور خارجه بیان داشت: ما از سه هفته پیش در دیداری که با رهبر سیاسی حماس در دوحه داشتیم اسماعیل هنیه موافقت خود را با آزادی فوری غیرنظامیانی که نزد حماس هستند، اعلام کرد، اما در گفت‌وگوها، تبادل پیام‌ها و تلاش‌هایی که برای توقف جنگ در منطقه وجود دارد، طرف اسرائیلی تاکنون شرایطی را که بتواند به آزادی این اسرا سرعت ببخشد، را نپذیرفته است. وی در پایان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی تلاش دارد که به این بهانه جنگ، کشتار و نسل‌کشی را در غزه ادامه دهد.
 
گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و روسیه در خصوص بریکس
 
جزئیات توافقات جدید ایران و روسیه | قولی که روسیه داد - همشهری آنلاین
در این مذاکرات، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و فرستاده ویژه این کشور در امور بریکس پس از تبریک عضویت کشورمان در این گروه، به آغاز ریاست دوره‌ای روسیه از ابتدای ژانویه 2024 اشاره کرد و اولویت‌های روسیه در خصوص بریکس را در دوران ریاست کشورش بر این سازمان تشریح کرد. مقام روس همچنین گزارشی مشروح از سوابق و پیشینه اقدامات بریکس ارائه نمود. صفری نیز در این دیدار حوزه فعالیت‌های بریکس را بسیار گسترده و متنوع توصیف کرد. طرف ایرانی همچنین عزم جدی کشورمان برای حضور فعال در این گروه را بیان کرد و گفت وزارت امور خارجه ایران نهایت تلاش خود را در ایفای نقشی مؤثر و سازنده در بریکس به کار خواهد بست. در این دور از مذاکرات در خصوص فعالیت‌های بریکس در زمینه‌های اقتصادی، مالی، تجارت، انرژی، حمل‌ونقل، پارلمانی، کشاورزی، فن‌آوری‌های نوین، علمی - پژوهشی، بهداشت، فن‌آوری اطلاعات، محیط زیست، هوا - فضا، ورزشی، فرهنگی، جوانان و همچنین توسعه بریکس در آینده تبادل‌نظر شد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟