loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها در ۳ روز گذشته پیام دادند که به دنبال آتش‌بس هستند  ۱۴۰۲/۰۸/۱۵ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۵

طاهر مهدوی بازدید : 3 سه شنبه 16 آبان 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
آمریکایی‌ها در ۳ روز گذشته پیام دادند که به دنبال آتش‌بس هستند 
۱۴۰۲/۰۸/۱۵

روایت امیرعبداللهیان از پیام آمریکایی‌ها به ایران در ۳ روز اخیر - ایسنا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه در اظهاراتی در واکنش به پوشیدن جلیقه ضد‌گلوله توسط آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفرش به عراق اظهار داشت: این واقعیت نقش آمریکاست. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان یادآور شد: متاسفانه در ۳ روز گذشته از طرفی آمریکایی‌ها به ما پیام دادند که ما به دنبال ‌آتش‌بس هستیم و اقداماتی را انجام دادند، اما در عمل فقط از کشتار جمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت کردند. وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم آمریکا هر چه زودتر سیاست خودش را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.
امیرعبداللهیان: اعضای بریکس اوضاع وخیم غزه را در دستورکار فوری قرار دهند
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در نامه‌های جداگانه به وزرای امور خارجه پنج کشور عضو بریکس (برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی)،
ضمن ابراز نگرانی و تأثر عمیق نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، خواستار مداخله فعال، سازنده و مسئولانه کشورهای عضو این مجموعه در راستای توقف حملات در نوار غزه، توقف جنایت علیه بشریت و پاسخگو‌کردن متجاوزان اشغالگر شد.
در این نامه تأکید شده است که غصب اراضی ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، کشتارهای دسته‌جمعی، تخریب خانه‌ها و مزارع مردم، حمله به مراکز درمانی، دستگیری و شکنجه مردان و زنان و حتی کودکان، تحقیر و توهین به کرامت ملت فلسطین، تنها بخشی از جنایات و اعمال خلافی است که رژیم اشغالگر در حق مردم مظلوم فلسطین مرتکب شده است.
امیرعبداللهیان با مهم توصیف کردن نقش مجموعه بریکس در کنار سایر ائتلاف‌ها و ساختارهای مهم پسا‌غربی، همچون سازمان همکاری‌شانگهای، اتحادیه اوراسیا، سیکا، آسه‌آن و...، خواستار آن شد تا این سازمان‌ها اوضاع وخیم غزه را با هدف جبران برخی از مهم‌ترین اشکالات نظم فعلی، در دستور کار فوری خود قرار دهند تا زمینه عدالت‌خواهی مظلومان در برابر سلطه‌جویان، مسئولیت بین‌المللی در قبال جنایات انسانی و تحقق یک نظم جهانی عادلانه و مطلوب را بیش از پیش فراهم سازند.
امیرعبداللهیان در دومین نامه به گوترش:جلوی جنایات صهیونیست‌ها را بگیرید
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنیه ۱۴ آبان ماه و برای دومین بار در پی اوضاع جاری در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.
امیرعبداللهیان در دومین مکاتبه رسمی با دبیرکل سازمان ملل متحد، تخریب و نابودی عامدانه زیرساخت‌های شهری و اداری، بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی را چشم اندازی وحشتناک برای جامعه بین‌المللی در قرن اخیر برشمرد که با تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی و بی‌عملی جامعه جهانی برای توقف آن، زمینه‌ساز وقوع یک نسل‌کشی خواهد بود.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان در ابتدای تحولات اخیر فلسطین نیز به گوترش نامه نوشت و نسبت به بروز فاجعه انسانی بزرگ در فلسطین اشغالی هشدار داد و از وی خواست تدابیر لازم را برای جلوگیری از تداوم جنایات شنیع صهیونیست‌ها به عمل آورد. 
این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفته بود: انتظار داریم سازمان ملل برای ارسال آب و غذا و اقلام انسانی به غزه اقدامات فوری را بدون وقفه انجام دهد. وزیر امور خارجه در دومین نامه خود به دبیرکل سازمان ملل بر بسیج جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از وقوع فاجعه و نکبت دیگری تأکید کرد. 
رئیس دستگاه دیپلماسی که در این مدت یک بار هم با گوترش تلفنی و یک بار هم در پنجم آبان ماه سال‌جاری در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت جاری در غزه ملاقات کرده بود، در دومین نامه خود اقدامات رژیم صهیونیستی در جریان حملات اخیر به نوار غزه را «جنایت جنگی» توصیف کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و در راستای توقف این جنایات و تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم فلسطین با تعدادی از همتایان خود تلفنی گفت‌وگو کرد.
 او همچنین سفرهایی هم به منطقه داشت و ضمن شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده به نیویورک هم  رفت و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.
امیرعبداللهیان در دومین نامه به گوترش با اشاره به این که رژیم صهیونیستی تاکنون متجاوز 
از ۳۰ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده یا موضوع آن بوده است، توجه دبیرکل سازمان ملل متحد را به برخی از موارد بارز نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در ۷۵ سال اشغالگری این رژیم در اراضی فلسطین جلب کرد. 
وی همچنین از آنتونیو گوترش خواست تا ضمن محکوم کردن اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی، تدابیر لازم را برای خاتمه فوری و بدون قید و شرط تجاوز، رفع محاصره غزه و دسترسی آزاد مردم این منطقه به کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی اتخاذ کند. 
امیرعبداللهیان همچنین روز یک‌شنبه14 آبان درباره اوضاع جاری در غزه به دبیرکل سازمان همکاری ‌شانگهای نامه نوشت. وی در این نامه از این سازمان خواست ضمن محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها، تدابیر لازم و فوری را برای توقف جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه اتخاذ کند.
نامه امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان ‌شانگهای درباره اوضاع غزه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، در نامه‌ای به «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری‌شانگهای، ضمن ابراز نگرانی و تأثر عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تداوم جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی، خواستار واکنش سازمان همکاری ‌شانگهای در جهت توقف حملات در نوار غزه، توقف جنایت علیه بشریت و پاسخگو کردن رژیم متجاوز اشغالگر شد. وزیر امور خارجه در این نامه، حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی را زمینه‌ساز تداوم جنایات این رژیم و نقض فاحش و مکرر حقوق بین‌الملل عنوان کرد و ضمن ارجاع به سوابق سیاه و طولانی رژیم صهیونیستی در ارتکاب شنیع‌ترین جنایات بین‌المللی علیه فلسطینی‌ها، نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ در نوار غزه، در صورت بی‌عملی جامعه بین‌المللی هشدار داد.
امیرعبداللهیان در این نامه از دبیرکل سازمان همکاری‌شانگهای خواست تا اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین را محکوم کرده و تدابیر لازم و فوری را برای جلوگیری از ادامه نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل و توقف ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی در فلسطین اشغالی اتخاذ کند.
نامه امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به «گریس نالدی ماندیسا پاندور» وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی (وزیر خارجه) از اقدام شایسته دولت آفریقای جنوبی در صدور بیانیه در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تشکر و قدردانی کرد. وزیر امور خارجه در این نامه، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و روند کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌دفاع فلسطین، پیشنهادات ارزشمند درج شده در بیانیه وزارت روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی از جمله در زمینه آغاز رسیدگی فوری دیوان کیفری بین‌المللی به مسئله قتل عامدانه کودکان در غزه و ایده شکل‌گیری یک نیروی حفاظت سریع برای حمایت از جمعیت غیرنظامی در برابر بمباران رژیم اشغالگر، را مورد تقدیر دانست و شایسته الگوگیری و توجه بیشتر از سوی دیگر کشورهای مستقل توصیف کرد. امیرعبداللهیان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تداوم رایزنی‌ها و تشریک مساعی در این زمینه با جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد.
رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای هندی درباره غزه
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۴ آیان ماه در تماس تلفنی با «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند، درخصوص وضعیت منطقه و اقدامات جنایتکارانه نظامیان رژیم صهیونیستی در حمله به غیرنظامیان در مناطق اشغالی فلسطین رایزنی کرد.
وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، کشور هند همراه با دیگر کشورهای منطقه و جهان ابتکاراتی را در چارچوب برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه گسترده به مردم مظلوم فلسطین در غزه، جلوگیری از اقدامات ضد انسانی نیروهای اشغالگر در نسل‌کشی گسترده، ارتکاب جنایات جنگی و کوچ اجباری ساکنین این منطقه ارائه دهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی هشدار داد: ادامه حملات رژیم صهیونیستی باعث پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه و گشایش جبهه‌های جدیدی از سوی نیروهای مقاومت شده و در نتیجه منجر به افزایش و گسترده شدن درگیری‌ها در منطقه خواهد شد.
 امیرعبداللهیان همچنین همتای هندی خود را از آخرین وضعیت  همکاری‌های مشترک در راه‌اندازی پروژه بندر چابهار مطلع و بر رایزنی‌های بیشتر دو کشور در این رابطه و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین تأکید کرد. وزیر امور خارجه هند نیز با غم‌انگیز توصیف کردن شرایط غزه، گفت که این کشور به دقت شرایط منطقه را زیر نظر دارد و معتقد است که گذشته از تمامی اختلاف سلایق، باید اقدامات و تلاش‌های مشترکی را برای بهبود شرایط انسانی در منطقه غزه صورت داد و هند آماده است تا در چارچوب ابتکاراتی که جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهد در روند توقف عملیات نظامی و جلوگیری از تشدید و گسترده شدن بحران نقش‌آفرینی کند.
وزیر خارجه هند برخی موضوعات دوجانبه را نیز مطرح کرد.
رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای عربستانی درباره نشست سران در ریاض
در ادامه رایزنی‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص اوضاع جاری در غزه، حسین امیرعبداللهیان روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی خود تلفنی درباره این تحولات به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش فارس، امیرعبداللهیان و همتای سعودی هفتم آبان ماه نیز درباره وضعیت غزه و جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در این منطقه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.
 
کنعانی:
 آمریکا بخشی از جنگ است نه راه‌حل و باید تکلیف خودش را روشن کند
 
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- ابراز نگرانی سخنگوی وزارت امور خارجه  از تشدید تنش و درگیریهای مرزی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص تحولات سرزمین‌های اشغالی به واسطه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: تنوع اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین قابل شمارش نیست و این نسل‌کشی عصر جدید به طور روزانه در مقابل دید همه جهانیان و با حمایت چند رژیم غربی و به ویژه آمریکا در جریان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جای تاسف است که آمریکا با استفاده از قدرت خود شورای امنیت و صلح بین‌المللی را به گروگان در آورده است.
وی درخصوص تهدید یکی از وزرای رژیم صهیونیستی نسبت به استفاده از بمب اتم افزود: تهدید به استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه باتوجه به رفتار وحشیانه صهیونیست‌ها حتما باید از سوی جامعه جهانی با جدیت مورد توجه قرار گیرد و این تهدید را تضعیف‌کننده سیستم منع سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانیم و امیدواریم که این موضوع به صورت جدی و فوری مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل به عنوان تهدیدی علیه صلح بین‌المللی قرار گیرد.
کنعانی بیان داشت: سکوت حامیان و مدافعان به اصطلاح حقوق بشری غربی را هم رصد می‌کنیم، کسانی که سال‌هاست علیه تهدیدات موهوم و غیر واقعی سرو صداها ایجاد می‌کنند ولی در مقابل این تهدید واقعی سکوت اختیار کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این تهدید نشان‌دهنده اوج استیصال رژیم صهیونیستی در قبال مقاومت فلسطین است و علاوه‌بر این نیز نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی حد و مرزی برای جنایات جنگی خود قائل نیست و از هیچ قانون و حقوق بین‌المللی نیز تبعیت نمی‌کند.
آمریکا و چند کشور غربی زنجیر این رژیم ‌صهیونیستی را باز گذاشتند
وی ادامه داد: جای تاسف دارد که آمریکا و چند رژیم غربی زنجیر این رژیم را باز گذاشتند و باید پاسخگوی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص در سفر سودانی نخست‌وزیر عراق به ایران تصریح کرد: اینکه ایشان در این سفر حامل پیامی هستند یا خیر مطلع نیستم، اما درخصوص امکان دامنه جنگ در منطقه‌ این احتمال وجود دارد. با سطح و حجم جنایات رژیم صهیونیستی و سابقه‌ای که از وحشی‌گری این رژیم در ۷۵ سال گذشته وجود دارد، اینکه این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را در اختیار دارد و پشتوانه بسیاری از تحرکات تروریستی در منطقه بوده، قابل پیش‌بینی است که همه کشورهای منطقه‌این رژیم را تهدیدی علیه امنیت منطقه می‌دانند.
وی افزود: در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی امکان گسترش جنگ وجود دارد. دولت آمریکا نمی‌تواند از یک‌سوی پیام دهد که ما خواهان گسترش جنگ نیستیم و از طرفی دست رژیم صهیونیستی را برای استمرار جنایات جنگی باز بگذارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سیاست پاکستان در قبال مهاجران افعانستانی تصریح کرد: این موضوع در چارجوب مناسبات پاکستان و افغانستان است و مقامات اسلام آباد باید نظر دهند، اما آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که این موضوع نتیجه سال‌ها اقدامات متجاوزانه خارجی و بیست سال اشغالگری آمریکا علیه مردم این کشور است.
وی ادامه داد: میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان مجبور شدند تحت شرایط سخت ایجاد شده برای زندگی بهتر ولو به‌ صورت موقت سرزمین خود را ترک کنند. ما این موضوع را یک مسئله انسانی می‌بینیم و البته این موضوع یک مسئولیت بین‌المللی است و ایران همیشه در رایزنی‌های چندجانبه این موضوع را مطرح کرده است.
کنعانی بیان داشت: دولت آمریکا باید غرامت آسیب‌های وارد شده به زیر ساخت‌های کشور آنها و زندگی مردم آن کشور را بپردازد. در جلسه با هیئت افغانستانی این موضوع مطرح شد و قرار شد اقداماتی انجام شود که مشکلات مهاجران به حداقل ممکن کاهش یابد.
مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان در جریان است
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: سفر آقای باقری در چارچوب گفت‌وگوهای ایران‌ با اتحادیه اروپا و مسئولین سیاسی اروپا با تمرکز بر تحولات فلسطین صورت گرفت و باتوجه به دیدگاه‌هایی که اروپایی‌ها در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند باید نسبت به تحولات غزه هم مسئولیت‌پذیر باشند و برای توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه مردم غزه به وظیفه خود عمل کنند و مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان در جریان است و از فرصت‌هایی این چنینی استفاده می‌کنیم.
کنعانی درخصوص برنامه هفتم توسعه و عدم همکاری برخی نهادها با وزارت خارجه تصریح کرد: بر اساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیاست خارجی و تنظیم‌کننده روابط خارجی است و تردیدی وجود ندارد. در ارتباط با برنامه هفتم اینها جزئیات برنامه است و دیدگاه‌هایی مطرح شده است. هیچ‌گونه قصدی برای شرح وظایف دستگاه خارجی وجود ندارد.
ایران هیچ گاه امر و نهی به دوستان خود نداشته و ندارد
وی درخصوص سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه آمریکا و طرح اتهاماتی علیه ایران بیان کرد: اتهام‌زنی به ایران در مسیر تلاش‌های آمریکا برای انحراف افکار عمومی است و ما معتقدیم که آمریکا نه یک راه‌حل بلکه یک طرف جنگ است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران هیچ گاه امر و نهی به دوستان خود نداشته و ندارد و همان‌طور که حماس و دیگران اعلام کردند، عملیات اخیر آنها تصمیمی کاملا فلسطینی بود و این قبیل اتهام زنی‌های آمریکا مسئولیت مقامات کاخ سفید در قبال جنایات صورت گرفته در غزه را کم نمی‌کند.
وی درخصوص سفر اخیر هیئتی از افغانستان به ایران نیز بیان کرد: آنچه برای ما مهم است تحکیم ثبات و امنیت در افغانستان و حل و فصل مشکلات آن کشور است. تعامل و همکاری‌های ما با این کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی در حال انجام است. موضوع مهاجران و امنیت مرزهای دو طرف را در دستورکار داریم و همکاری‌های خوبی را با یکدیگر داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سرنوشت دو کشور همسایه از یکدیگر قابل تفکیک نیست و باید تلاش کنیم و با هم همکاری‌های بهتری داشته باشیم و به شرایط بهتر سیاسی و اقتصادی آن کشورها کمک کنیم.
کنعانی ادامه داد: موضوع گفت‌وگوها با هیئت افغانستانی عمدتاً متمرکز بر موضوعات اقتصادی با توجه به ترکیب هیئت افغانستانی بود.
وی بیان کرد: روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دیرپاست. ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده و آمدوشدهای مقامات اقتصادی در راستای تحکیم این روابط دیرپاست.
آمریکا عملاً بخشی از جنگ است نه بخشی از راه‌حل
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه درخصوص کریدورهای ترانزیتی برای اهداف و مقاصد صادراتی و وارداتی تبادل نظر انجام شد، افزود: در گفت‌وگوهای تهران هم این موضوعات مورد توجه خواهد بود.
کنعانی با بیان اینکه آمریکا در موضوع بحران فلسطین یک دولت بیطرف نیست، آمریکا نشان داده که یک طرف بحران است، اظهار داشت: در طول تحولات جاری هم آمریکا نشان داده که با تمام قوا در کنار رژیم ایستاده است. آمریکا عملاً بخشی از جنگ است نه بخشی از راه‌حل.
آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند
وی بیان داشت: اگر آمریکا به دنبال حل بحران است، باید رفتار عملی خودش را آغاز کند. آمریکا مانع استفاده از ظرفیت شورای امنیت برای پایان دادن جنایات رژیم شده است. آمریکا باید تکلیف خودش را روشن کند. آمریکا از منظر ملت‌ها یک طرف مسئول است و باید به افکار عمومی پاسخ دهد. ما دیدگاهای خودمان را به طور رسانه‌ای بارها اعلام کردیم.
وی افزود: دولت آمریکا درک می‌کند که رژیم صهیونیستی یک شکست بزرگ دریافت کرده و تلاش می‌کند با حمایت‌های گسترده از آن رژیم به زعم خود با ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم مظلوم غزه برای رژیم شکست خورده صهیونیستی امتیاز گیری و کسب آبرو کند.
کمیته حقیقت‌یاب برای مستند‌سازی جنایات رژیم‌صهیونیستی تشکیل شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مورد پیگیری بین‌المللی قرار گیرد، گفت: متاسفانه برخی کشورها مصونیت برای رژیم ایجاد کردند. حتماً باید کمیته تخصصی حقیقت یابی برای مستند‌سازی جنایات تشکیل شود و حتماً باید مقامات این رژیم به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع شوند و مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سفر هنیه به تهران و گفت‌وگوها برای تبادل اسرا بیان کرد: ما به عنوان کشور طرف گفت‌وگو از سوی برخی کشورها که شهروندانشان در سرزمین اشغالی حضور داشتند، درخواست‌هایی برای آزادی این شهروندان دریافت کردیم، قطر هم درخواست‌هایی را دریافت کرده است.
وی افزود: ما در این رابطه درخواست‌ها را به حماس و آقای هنیه منتقل کردیم. طرف حماس هم آماده کمک و همکاری است. این مشورت‌ها درخصوص نحوه اجرا وجود دارد.
کنعانی گفت: بر اساس اظهارات مقامات حماس تاکنون ۶۰ نفر از اسرای رژیم صهیونیستی در نتیجه بمباران رژیم صهیونیستی کشته شدند. رژیمی که از کشتن اسرای خود ابایی ندارد، از کشتن شهروندان دیگر هم ابایی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حماس اعلام کرده که در شرایط کنونی امکان بررسی و انتقال اسرا به دلیل تهدیدات موجود فراهم نیست و اگر وقفه در عملیات نظامی صورت گیرد چنین امکانی برای تبادل ایجاد خواهد شد.
کشورهای اسلامی باید اقدامات جدی برای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه اظهارداشت: دو کشور ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند که در موضوعات مرتبط با منطقه نقش اثرگذاری ایفا کردند. سفر آقای امیرعبداللهیان با توجه به شرایط فلسطین بود و دو کشور گفت‌وگوی خوبی داشتند. اتفاق نظر داشتند آنچه در غزه در حال انجام است، به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و اینکه کشورهای اسلامی باید اقدامات جدی برای پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهند.
به گزارش ایرنا، کنعانی در پایان خاطرنشان کرد: بحث توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی مورد توجه بوده است و در بحث کمیسیون‌های مشترک به طور جدی این موضوع در دستورکار قرار دارد، ایران اهتمامش را به رغم تحولات پیچیده مصروف توجه به موضوعات دیگر نخواهد کرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟