loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. امیرعبداللهیان: ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات اتفاق نظر دارند   ۱۴۰۲/۰۷/۱۴ «خلف خلف‌اف» دستیار ویژه الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربای

طاهر مهدوی بازدید : 15 شنبه 15 مهر 1402 نظرات (0)
.
امیرعبداللهیان:
ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مناسبات اتفاق نظر دارند
  ۱۴۰۲/۰۷/۱۴

تاکید آذربایجان بر تضمین آزادی، حقوق و تامین مایحتاج زندگی ارامنه قره باغ -  حیات

«خلف خلف‌اف» دستیار ویژه الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان که به تهران سفر کرد، ظهر روز چهارشنبه ۱۲ مهر ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان رئیس‌دستگاه دیپلماسی دیدار و گفت‌وگو کرد.
این نخستین سفر یک مقام سیاسی جمهوری آذربایجان بعد از حادثه حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به جمهوری اسلامی ایران است. هفتم بهمن ۱۴۰۱ در پی حمله یک فرد مسلح با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یکی از کارمندان این سفارتخانه کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. پس از آن دولت این کشور اقدام به تخلیه سفارت این کشور در تهران و بازگرداندن دیپلمات‌های خود به باکو کرد. البته سرکنسولگری این کشور در تبریز همچنان باز است.
البته در این مدت مقام‌های امنیتی و دادستانی جمهوری آذربایجان به تهران سفر کرده بودند و تیرماه نیز شاهین مصطفی‌اف معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی در رأس هیئتی اقتصادی به آستارا سفر کرد. 
حسین امیرعبداللهیان در دیدار خلف‌اف با‌اشاره به اراده ایران برای توسعه مناسبات با این کشور گفت: از این پس در این منطقه باید زبان صلح و امنیت جایگزین تنش و درگیری شود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوم مرداد ماه سال جاری نیز در تهران میزبان «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان بود و در نشست خبری مشترک با وی با بیان اینکه از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی در این دیدار با‌اشاره به ملاقات اخیرش با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در باکو که در تیر ماه و در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد صورت گرفت، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و گسترش مناسبات همه‌جانبه با جمهوری آذربایجان است. 
حسین امیرعبداللهیان تیر ماه سال جاری به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به باکو سفر و ضمن شرکت در این نشست و ایراد سخنرانی با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور و جیحون بایراموف همتای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه درباره دیدار با خلف خلف‌اف در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در دیدار با آقای خلف خلف‌اف، دستیار ویژه رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفتم: باید امنیت و استقرار آرامش در قفقاز جایگزین تنش و درگیری شود.
همچنین بر ضرورت توازن بخشیدن به جنبه‌های مختلف روابط دوجانبه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران اشاره کردم. 
تمجید سرلشکر صفوی از سیاست خارجی دولت سیزدهم در دیدار با امیرعبداللهیان
سردار سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با حضور در محل وزارت امور خارجه و در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، با مهم ارزیابی کردن عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای که در نتیجه دیپلماسی موفق دولت سیزدهم رقم خورد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائم در سازمان همکاری ‌شانگهای می‌تواند این سازمان را از مسیر ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و کریدورهای ترانزیتی جنوب به شمال و شرق به غرب متصل کند.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در این دیدار از سیاست خارجی دولت سیزدهم تمجید کرد.
رئیس ‌پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید قاسم سلیمانی، با تأکید بر اینکه اکثر کارشناسان و حتی مقامات کشورهای غربی و شرقی بر روند تغییر هندسه نظم جدید جهانی در دوره کنونی اتفاق نظر دارند، افزود: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی مؤثر هستند و وزارت امور خارجه با پیگیری سیاست همسایگی، پیوند با قدرت‌های اوراسیا بر اساس منافع مشترک و تهدیدات مشترک یکی از ارکان این تأثیرگذاری محسوب می‌شود.
وی ضرورت فعال‌سازی جایگاه ایران در کریدورهای تجاری و ترانزیتی و راهبرد اقتصاد دریا محور، با استفاده از شبکه کریدورهای جنوب- شمال و شرق به غرب و همکاری کشورهای موثر در این زمینه را مورد تأکید قرار داد.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با تبیین سیاست خارجی طراحی شده در دولت آیت‌الله رئیسی در سیاست خارجی متوازن از جمله حوزه همکاری‌های نزدیک و گسترده با همسایگان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل و ترانزیت، دستاوردهای این رویکرد را مورد ‌اشاره قرار داد.
وی با تجلیل از خدمات ارزشمند سردار سرلشکر صفوی، دیدگاه مطروحه وی در قبال ژئوپلیتیک منطقه و تحولات جهانی را ستود.
در این دیدار مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز گزارشی از اقدامات موفق این حوزه ارائه داد.
رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان
حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن‌فرحان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پنجشنبه شب ۱۳ مهر ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.
 موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این رایزنی تلفنی بود.
امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز با یکدیگر دیدار و درباره روند مناسبات دو کشور به رایزنی پرداخته بودند. وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی در تماس تلفنی بر ضرورت سرعت بخشیدن به همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری تأکید کردند.
دو وزیر خارجه در پی دیدار امیرعبداللهیان با محمد بن سلمان ولی‌عهد و نخست‌وزیر عربستان در جده، اتفاق نظر دارند گام‌های لازم در این مسیر متناسب با روند مناسب روابط سیاسی دو کشور برداشته شود. 
وزیر خارجه عربستان سعودی در این گفت‌وگوی تلفنی با توجه به اهمیت تداوم مسابقات باشگاهی فوتبال بین دو کشور در مسیر تقویت همکاری‌های همه‌جانبه، از امیرعبداللهیان برای حضور مشترک وزرای خارجه دو کشور در اولین بازی فوتبال در عربستان دعوت کرد.
محکومیت حمله تروریستی حمص و گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای سوری
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم در تماس تلفنی با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه، ضمن محکومیت قوی حادثه تروریستی در سوریه‌، این حادثه را به بشار اسد رئیس‌جمهور‌، دولت، ارتش و ملت مقاوم سوریه تسلیت گفت و با بازماندگان ابراز همدردی کرد.
‏وزیر خارجه سوریه هم ضمن قدردانی از تماس تلفنی همتای ایرانی، توضیحاتی درباره ابعاد حادثه حمله تروریستی به مراسم فارغ‌التحصیلی افسران ارتش سوریه در استان حمص، ارائه کرد. فیصل المقداد گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا را در ورای این‌گونه اقدامات برشمرد. 
به گزارش فارس، دو وزیر خارجه در این گفت‌و‌گوی تلفنی بر ضرورت عزم‌ جدی جامعه جهانی و همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه قاطع و موثر با پدیده شوم تروریسم، تأکید کردند.
وزارت خارجه سوریه هم در بیانیه‌ای خواستار محکومیت این اقدام تروریستی توسط شورای امنیت سازمان ملل شد.

 واکنش کنعانی به بیانیه مداخله‌جویانه انگلیس درباره ماهواره نور ۳ 

قدس آنلاین - کنعانی در پاسخ به بیانیه مداخله‌جویانه انگلیس: دستیابی به  پیشرفت‌های علمی حق مسلم ایران است - صاحب‌خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن بیانیه مداخله‌جویانه انگلیس درباره ماهواره نور ۳ تصریح کرد: دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوافضا، حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است.
در پی پرتاب ماهواره تصویربرداری نور ۳ وزارت امور خارجه انگلیس بیانیه‌ای مداخله‌جویانه صادر کرد. این بیانیه مداخله‌جویانه با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رو‌به‌رو شد و آن را محکوم کرد.
ماهواره «نور ۳» که یک ماهواره‌ سنجشی و شناسایی است، چهارشنبه پنجم مهرماه با موفقیت پرتاب شد. این ماهواره با سرعت ۷.۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت. این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است.
کنعانی در همین ارتباط (چهارشنبه) ۱۲ مهرماه بیانیه مداخله‌جویانه وزارت امور خارجه رژیم انگلیس را محکوم کرد و گفت: دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوافضا، حق مسلم جمهوری اسلامی ایران بوده و این‌گونه اظهارات مداخله‌جویانه که حاکی از عصبیت و نگرش‌های خودمحورانه رژیم انگلیس نسبت به پیشرفت‌های ایران اسلامی است، در عزم ملت ایران برای پیشرفت در حوزه علم و فناوری خللی ایجاد نخواهد کرد.
به گزارش فارس، در بیانیه وزارت خارجه انگلیس با بیان اینکه ایران برخلاف درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه موشکی بالستیک خود این اقدام را انجام داده، این اقدامات را تهدید جدی برای امنیت جهانی خوانده است.
مواضع خصمانه مسبوق به سابقه انگلیس علیه ملت ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این نکته که مواضع خصمانه رژیم انگلیس در قبال ملت ایران مسبوق به سوابق تاریخی بوده، خاطرنشان کرد: به رغم برخی تفاسیر برخاسته از تمایلات یک‌جانبه‌گرایانه برخی طرف‌ها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی درخصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران تحمیل چنین رویکردهای نامتعارف را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.
این دیپلمات ارشد ایرانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود به‌ویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز در مسیر توسعه علمی و تحقیقاتی را برای خود محفوظ می‌داند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر منتظر نظرات برخی کشورهایی که درصدد تحمیل آرا و اقدامات یک‌جانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود.
به گزارش فارس، سپاه پاسداران پیش از این نیز ماهواره‌های «نور ۱» و «نور ۲» را توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرده است.
در پی پرتاب این ماهواره، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: پرتاب ماهواره نور ۳ بخشی از موفقیت‌های فناوری جدید است که ایران از آن برای نشان دادن توانایی‌های خود استفاده می‌کند.
وزارت خارجه انگلیس اواخر شهریورماه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه آلمان و فرانسه، تحریم‌های موشکی ایران که قرار است مهرماه پایان یابد را همچنان باقی خواهد گذاشت. در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده بود: «به راه‌حل دیپلماتیک پایبند هستیم، اما باقی ماندن تحریم‌ها علیه ایران در واکنش به تلاش این کشور برای توسعه برنامه هسته‌ای است».
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره اعلام کرد که نامه‌ای از فرانسه، انگلیس و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را بعد از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ رفع کنند. 
توصیه کنعانی به دولتمردان آمریکایی،‌ آلمانی و انگلیسی پنج ایالت آمریکا در روز چهارشنبه
(۱۲ مهر ماه) شاهد برگزاری اعتصاب کارمندان بهداشتی و بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی بود. بر این اساس، ۷۵ هزار کارمند بهداشتی در پنج ایالت «کالیفرنیا»، «کلرادو»، «اورگان»،« ویرجینیا» و «واشنگتن دی‌سی» در اعتراض به کمبود حقوق و دستمزد خود دست به اعتصاب زدند.
پرستاران، دستیاران بهداشت و سونوگرافیست‌ها، تکنسین‌های بخش رادیولوژی، جراحی، دارو‌سازی و اورژانس در این اعتصاب‌ها شرکت کردند. 
از سوی دیگر هزاران پزشک آلمانی روز دوشنبه در اعتراض به سیاست‌های بهداشتی و اقدامات ریاضتی دولت «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور، مطب‌های خود را تعطیل کردند.
اخیرا نیز شاهد اظهارنظر مداخله‌جویانه‌ای از سوی «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان درباره وضعیت زنان و دختران در ایران بودیم. اظهارات مداخله‌جویانه‌ای که از اغتشاشات سال گذشته تاکنون گاه و بیگاه از سوی دولتمردان این کشور به خصوص وزیر خارجه آلمان مطرح می‌شود. آلمان در این مدت یکی از بانیان تحریم‌ها علیه ایران نیز بوده است.
در همین خصوص ناصر کنعانی ‏سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۱۳ مهر ماه در پیامی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مقامات این کشورها نوشت: ‏به جای اظهارات مداخله‌جویانه و مغرضانه و اظهار نگرانی دروغین درخصوص زنان و دختران ایرانی، نگران کارکنان مراقبت‌های بهداشتی،‌ پرستاران و بیماران آمریکایی، آلمانی و انگلیسی باشید و به اوضاع نگران‌کننده آنان سر و سامان دهید.
انگلیس نیز روز گذشته شاهد برگزاری اعتصاب رانندگان ۱۶ شرکت ریلی این کشور بود. 
انگلیس و چند کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه از سال ۲۰۲۲ شاهد دست به‌گریبان بحران اقتصادی و هزینه‌های معیشتی هستند که افزایش تورم و نارضایتی در بین بخش‌های مختلف این کشورها را به همراه داشته است. 
به گزارش فارس، اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه آلمان در این مدت بارها با واکنش مقامات ایرانی رو‌به‌رو شده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در پیامی توئیتری خطاب به وزیر خارجه آلمان که این مدت به کرات اظهارات مداخله‌جویانه‌ای علیه ایران مطرح کرده، نوشت: «خانم وزیر خارجه آلمان»! مواضع تحریک‌آمیز، مداخله‌جویانه و غیردیپلماتیک نشان‌دهنده پختگی و تدبیر نیست. تخریب پیوندهای قدیمی پیامدهای بلندمدت دارد. آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد. پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟