loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. روزی ، نامه های غرب گدا      ۱۴۰۲/۰۶/۲۱   الجزیره: بایدن مجبور شده تسلیم ایران هسته‌ای شود وبسایت الجزیره ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: 

طاهر مهدوی بازدید : 8 پنجشنبه 23 شهریور 1402 نظرات (0)

.

روزی ، نامه های غرب گدا    

 ۱۴۰۲/۰۶/۲۱

خبری که روزنامه‌های زنجیره‌ای سانسور کردند - مشرق نیوز

 

الجزیره: بایدن مجبور شده تسلیم ایران هسته‌ای شود
وبسایت الجزیره ضمن انتشار این ارزیابی نوشت:  اسرائیل به سرعت توافق ایران و ایالات متحده آمریکا را که با میانجیگری قطر انجام شده بود، شیطانی جلوه داد. این توافق شامل تبادل زندانیان میان دو طرف، آزاد‌سازی 10 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و کاهش غنی‌‌سازی 60 درصدی بود. حمله نتانیاهو به این توافق نشان‌دهنده سرخوردگی او از شکست راهبردش برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و ناتوانی او در تأثیرگذاری بر موضع دولت بایدن است.
این توافق نه تنها بر مخالفت واشنگتن با موضع تل‌آویو دلالت دارد که خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه تهران و تهدید به استفاده از گزینه نظامی است، بلکه حاکی از تسلیم شدن دولت بایدن در برابر واقعیت رسیدن ایران به جایگاه کشوری در آستانه هسته‌ای شدن است. علی رغم این‌که ایران به کاهش سطح غنی‌‌سازی متعهد شده، اما می‌تواند اورانیوم‌های غنی شده با غنای 20 و 60 درصد خود را نگه دارد.
آنچه مسائل را پیچیده‌تر می‌کند این واقعیت است که قاطعانه ثابت شده جنگ سایه‌ای که موساد به دستور نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران وارد آن شده و شامل بمب‌گذاری در تاسیسات اتمی ایران، حذف دانشمندان اتمی ایرانی و انجام حملات سایبری برای از کار‌انداختن زیرساخت‌های مربوط به برنامه اتمی این کشور می‌شود، شکست خورده‌ و فرماندهان معتبر اطلاعاتی اسرائیل باور دارند جنگ سایه تنها به تقویت انگیزه ایران برای ادامه توسعه برنامه هسته‌ای این کشور کمک کرده است.
برای دولت بایدن مشخص شده که تهدیدهای اسرائیل درخصوص حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران قابل اعتماد و باور کردنی نیست و تل‌آویو توانمندی و امکانات لازم برای انجام این حمله و تحمل پیامدهای آن به ویژه احتمال وقوع رویارویی با حزب‌الله را ندارد. به علاوه این‌که دو دستگی سیاسی و شکاف به وجود آمده کنونی در جامعه اسرائیل در پی طرح اصلاحات قضائی، از قدرت اسرائیل برای وارد شدن به اقدام نظامی‌ای می‌کاهد که ممکن است به رویارویی گسترده منطقه‌ای منجر شود.
از این‌رو نتانیاهو علی‌رغم عجله‌اش برای شیطانی جلوه دادن توافق جدید، خود می‌داند که هیچ ابزاری برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران ندارد. تحولات اخیر حاکی از ناتوانی اسرائیل و نداشتن قدرت و نفوذ محدودش بر روند تعاملات آمریکا و ایران است.
 
 بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل به دست آورده، نشریات زنجیره‌ای وابسته به مدیریت اشرافی، روایت کاملاً وارونه از ماجرا به دست می‌دهند.
 
 
1500 هزار میلیارد تومان بدهی به ارث گذاشته و طلبکارند!
در این زمینه روزنامه سازندگی ارکان حزب کارگزاران در تحلیلی با عنوان «بمب تورم، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی چه عواقبی دارد؟»، نوشت: افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به مناقشه‌ای جدی میان منتقدان و دولت تبدیل شده است. عبدالناصر همتی در پیامی خطاب به سیدابراهیم رئیسی نسبت به عواقب افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی هشدار داد.
به عقیده رئیس کل پیشین بانک مرکزی، کاهش خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی از شهریور 1400 تا فروردین 1402 به میزان 137 هزار میلیارد تومان به معنای کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی نیست و نه تنها بدهی دولت به بانک مرکزی کاهش نیافته بلکه در مدت یاد شده به انواع روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم و برداشت از حساب دستگاه‌های دولتی نزد بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی به میزان قابل توجهی، افزایش داشته است.
در همین حال روزنامه اعتماد در تحلیل مشابهی با عنوان دولت، بدهکار بزرگ بانک مرکزی نوشت: «آمار تازه‌اي كه ارايه شده نشان مي‌دهد رشد نقطه به نقطه پايه پولي در ماه اول امسال، نسبت به سال گذشته به ۴۵ درصد رسيده؛ عددي كه بيشترين ميزان اين شاخص در تمام ادوار است. اين اتفاق در حالي رخ داده كه در اين ماه مانده بدهي دولت به بانك مركزي ۶۵ هزار ميليارد تومان افزايش داشته كه از عوامل اصلي رشد پايه پولي است. اما تيم اقتصادي دولت در اتفاقي عجيب بالا بودن رشد پايه پولي را بي‌ارتباط با بدهي دولت به بانك مركزي، خوانده و استدلال مي‌كند كه بدهي دولت به بانك مركزي كاهش يافته است. به‌طور خاص، آماري كه در اين باره ارايه شده، ادعا مي‌كند كه خالص بدهي دولت به بانك مركزي از شهريور ۱۴۰۰ تا فروردين امسال، ۱۳۷ همت كاهش داشته است! در حالي كه اين گزاره نادرست است، زيرا بدهي دولت به بانك مركزي مستند به گزارش شماره ١١١ بانك مركزي، (مربوط به پايان اسفندماه سال 1401)
38.5 درصد نسبت به پايان سال 1400 افزايش يافته و به 183.9 هزار ميليارد تومان رسيده است. در واقع آنچه در گزارش بانك مركزي به آن استناد شده، بدهي بخش دولتي شامل شركت‌هاي دولتي است كه به دليل سپرده‌هاي آنها نزد بانك مركزي كاهش داشته است».
درباره دو تحلیل روزنامه‌های سازندگی و اعتماد و تحلیل‌های مشابه گفتنی است بالاترین رکورد‌های کسری بودجه، رشد نقدینگی، افزایش پایه پولی و چاپ پول و نهایتا تورم، در دولت مدعی اعتدال و از جمله دوره مدیریتی آقای همتی به ثبت رسیده است و عجیب این که همین متهمان با ادبیات طلبکارانه سخن می‌گویند. مجموعا 1500 هزار میلیارد تومان بدهی، از دولت روحانی به دولت رئیسی به ارث رسیده است. بدتر اینکه آن دولت، موتور تورم را از جهات مختلف روشن کرد و به تصاعد فزاینده رساند و سپس در همین وضعیت تصاعدی، دولت را با این آمار و ارقام تحویل داد، از جمله کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، انتشار ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول بی‌پشتوانه و انفجار نقدینگی، سررسید اوراق فروخته شده به میزان ۵۳۲ هزار میلیارد تومان. در مقابل، دولت رئیسی در مدت دوسال، برخی یادگاری‌های منفی دولت قبل را هم جارو کرده و ناترازی‌ها را کاهش داده است؛ از جمله: تسویه ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی سود اوراق، تسویه  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی، اختصاص ۴۰ هزار میلیارد برای رتبه‌‌بندی معلمان و ۵۴ هزار میلیارد برای تسویه بدهی بانک مرکزی.
 
یادآور می‌شود دیروز سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را تسویه کردیم. قریب ۲۹۰ هزار میلیارد تومان، مجموع استقراض‌هایی است که پیش از این دولت انجام شده و تا امروز توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است. اما باید بخش دیگری نیز به آن افزود از جمله بدهی ۵۳ هزار میلیارد تومانی استقراض پنج ماهه نخست فعالیت دولت که در همان سال تسویه شد. همچنین ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌هایی که در حوزه تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو ایجاد شده بود، از طریق تهاتر و اوراق بازپرداخت شد.
 
موفقیت بزرگ دولت در تولید بیشتر و مصرف بهتر برق
در این زمینه روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: هر سال بر تعداد مشترکان برق اضافه می‌شود و مصرف بالاتر می‌رود حال آنکه نیروگاه‌ها در اوج ساعت مصرف توان تولید مشخصی دارند و همین داستان باعث شد تا مردم نگران قطع برق در روزهای گرم تابستان باشند و صنایع هم در اضطراب خوابیدن خط تولیدشان بودند. اما این اتفاق در 2سال اخیر رخ نداد و به‌نظر می‌رسد که در دولت فعلی دیگر قرار نیست برق قطع شود. البته به شرط اینکه برنامه‌ها به دقت اجرا شود و مردم هم همراهی کنند؛ چرا که همچنان بین تولید و مصرف شکاف هست و این شکاف در تابستان بیشتر هم می‌شود.
دولت در 2سال نخست خود چگونه بر چالش ناترازی برقی فائق آمد تا مردم و اقتصاد ایران، دو تابستان بدون خاموشی را تجربه کنند آن‌هم به‌گونه‌ای که چرخ تولید و تجارت هم بچرخد. آمارها نشان از یک تغییر راهبردی در سیاست‌های عرضه و تقاضای مصرف برق در ایران طی 2سال اخیر دارد و این تازه نیمی از راهی است که وزارت نیرو طی کرده و آثار سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در 2سال بعد بهتر نمایان می‌شود.
در 2سال اخیر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 91هزارو288مگاوات رسیده و به بیان روشن‌تر دولت سیزدهم، 7هزارو 757مگاوات بر ظرفیت تولید برق افزوده است. این تغییر با بهره‌برداری از 5هزارو198مگاوات نیروگاه‌ حرارتی جدید، 225مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، 334مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده و مقیاس کوچک، اضافه کردن 1400مگاوات بر تولید نیروگاه‌های موجود و رفع محدودیت 600مگاواتی با نو‌سازی نیروگاه‌ها رخ داده است. ظرفیت تولید برق در سال1401 رشدی 185درصدی داشته و امسال هم برآورد شده 57درصد دیگر اضافه شود.
یکی دیگر از اتفاقات مهم 2سال اخیر صنعت برق کشور علاوه‌بر تلاش جهت افزایش ظرفیت تولید، به اجرای 140برنامه در سال‌جاری جهت عبور موفق از اوج مصرف در تابستان امسال برمی‌گردد که باعث شد تا ناترازی برقی فعلی بدون اعمال خاموشی و ایجاد دردسر برای شهروندان مدیریت شود. البته این نکته را هم درنظر داشته باشید که در روزهای اوج بار مشترکان خانگی یا خانوارهای ایرانی نزدیک 15هزارو600مگاوات ساعت از مصرف‌شان را کم کردند تا به دولت کمک کنند و وزارت نیرو هم پاداش نقدی برای این کار درنظر گرفت.
برخی انتقادها این بود که مدیریت مصرف برق در تابستان امسال با محدود کردن مصرف برق صنایع صورت گرفته که باعث ضربه خوردن تولید شده اما وزارت نیرو می‌گوید نه‌تنها از میزان برق تحویلی به صنایع کم نکرده بلکه نسبت به تابستان پارسال 12.6درصد برق بیشتری به واحدهای صنعتی تحویل شده و شاهد این مدعا کسب رتبه اول رشد تولید فولاد کشور به‌عنوان یک صنعت انرژی‌بر در جهان است. حتی 580هزار واحد از 630هزار واحد صنعتی در تابستان امسال بدون هیچ‌گونه محدودیت برقی به کارشان ادامه دادند و در شهرک‌های صنعتی مدیریت مصرف با تغییر تعطیلات هفتگی و در حوزه صنایع بزرگ هم با جابه‌جایی بار از ساعت اوج به کم‌باری این اتفاق رخ داده است.
 
برخلاف دوستان اصلاح‌طلبم به آینده اقتصاد بسیار امیدوارم 
سعید لیلاز که با روزنامه شرق مصاحبه کرده، در پاسخ این سؤال که «خیلی از کارشناسان معتقدند وضعیت فعلی ایران از نظر مشکلات اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاست خارجی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. شما این شرایط را چگونه تحلیل می‌کنید؟»، اظهار کرد: من گاهی وقت‌ها می‌بینم برجسته‌ترین نخبگان ایران در واکنش به حوادث یا اظهارنظرهایی که می‌شود، به چنان فرومایگی دچار می‌شوند و چنان فرومی‌غلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیش‌پاافتاده دچار می‌شوند. آن زمان است که واقعا برای ملت ایران ناراحت می‌شوم که ما داریم ادعا می‌کنیم اینها را می‌خواهیم راهبری و نمایندگی کنیم و می‌خواهیم جلو ببریم. این نشان می‌دهد که چقدر روشنفکری حداقل در ایران بیشتر به سلبریتی‌بودن شبیه است تا روشنفکربودن و نخبگی. یعنی دنبال مرید جمع‌کردن و فالوور جمع‌کردن و لایک‌خوردن و لایک‌گرفتن و این حرف‌ها هستند یا می‌خواهند دل کسی را خنک کنند یا می‌خواهند کسی را بچزانند و اصلا دنبال کشف حقیقت نیستند.
(خبرنگار: یعنی می‌خواهید بگویید در تحلیل وضعیت هم خطا وجود دارد؟) بله، من رفتم پژوهشی کردم و متوجه شدم ما شهریور 1400 از رکورد تاریخی بالاترین عدد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 96 عبور کردیم. از شهریور 1400 تا الان هرچه رشد در اقتصاد ایران دارد اتفاق می‌افتد، جدید است که الان دو سال آن دارد تمام می‌شود. ما در این دوره 21 ساله بدترین موج تلاطم در تاریخ ایران را شاید داشتیم به لحاظ اقتصادی. دو نوبت تحریم اقتصادی که دومی بدون تردید شدیدترین در تاریخ بشر است. من می‌توانم تاریخ تحریم‌ها را همین الان تدریس کنم. می‌دانم در عراق چه گذشته. ولی عراق به اندازه ما نتوانست مقاومت کند و کوبا هم همین‌طور.
وی گفت: درست است که زرق و برق عربستان بیشتر است، ولی الان میزان ساختمان‌‌سازی‌ در منطقه 22، اندازه کل دوبی است، بقیه تهران را اصلا کنار بگذارید. می‌دانید! رسیدیم به یک خودانکاری که از لج همدیگر است‌. لطفا یادتان باشد که وضعیت ایران بدتر از عربستان نیست، بدتر از امارات عربی متحده نیست، بدتر از کویت نیست و حتی بدتر از روسیه نیست. در ایران تصور این است که شما محال است بتوانید بدون کمک حکومت و دولت یک روزنامه مستقل و یک بنگاه مطبوعاتی مستقل درست کنید؛ الان من می‌توانم بگویم 10 تا مؤسسه کاملا مستقل از حاکمیت داریم؛ نگاه کنید به «دنیای اقتصاد»، به «شرق»، به روزنامه «مردم‌سالاری» و... اینها تقریبا بدون حمایت حاکمیت دارند کار خودشان را انجام می‌دهند.
لیلاز افزود: طبیعتا، بله، من خوش‌بین هستم. من مخالف ایدئولوژی ایالات متحده هستم! من اصلا نظرم را بعد از ترامپ عوض کردم. یعنی عوض شد. مگر می‌شود اتفاقی مثل ترامپ بیفتد و روی فکر تمام ماها اثر نگذارد؟ من این جمود فکری را در رفقای خودم هم می‌بینم‌. به شما بگویم؛ در اغلب دوستان سیاسی خودمان می‌بینم که اینها هیچ از تحولات پیرامونی خودشان پند نمی‌گیرند. من اتفاقا چون توافق آقای ظریف در برجام را یک توافق شرافتمندانه و درجه‌یک می‌دانم، دیگر به آن ایمان ندارم. عرض من را متوجه شدید؟ آقای ظریف اخیرا هم به‌درستی اشاره کرد که بالاتر از این غیرممکن بود. به همین علت که این حرف درست است، برگشت ایران به برجام نادرست و غیرممکن است و برنخواهد گشت.
وی در پاسخ این سؤال که ‌آینده ایران را چگونه می‌بینید؟‌، می‌گوید: آن چیزی که من برای آینده ایران دارم می‌بینم، این است که ما سمت‌گیری‌مان به سمت توازن است. یعنی چه؟ یعنی در بودجه امسال 860 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد مالیاتی توسط دولت شده است. می‌دانید که برخلاف تصور اغلب اقتصاددانان تمام بودجه پارسال در مالیات‌ستانی تحقق پیدا کرد و در ناآرامی‌های پاییز، مهم‌ترین جایی که آسیب دید بخش خدمات و درآمدهای مالیاتی دولت بود. هر چقدر تمرکز دولت‌ها از نفت کاسته شود، به ناچار بر مالیات خواهد افزود و این یعنی توازن طبقاتی، یعنی دموکراسی.
درباره آینده ایران باید تأکید کنم که من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم و امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد. امکان بروز ناآرامی‌ها هم بسیار ضعیف است به‌خاطر اینکه ما یک طبقه متوسط بسیار نیرومند در ایران داریم.
خبرنگار در ادامه می‌پرسد «ترکیه در توسعه از ایران جلوتر است. تقویت روحیه ملی‌گرایی چقدر در رشد ترکیه تأثیر داشته است؟» و لیلاز پاسخ می‌دهد: من اصلا این را قبول ندارم و چنین چیزی وجود ندارد و آن را توهم می‌دانم... چرا برخورد آقای رئیسی الان با صنعتگران ایران و با اقتصاد داخلی و با تولیدکنندگان خصوصی این‌قدر بهتر از آقای احمدی‌نژاد است؟ تفاوتش تفاوت بینش و ایدئولوژی نیست؛ بلکه تفاوت آن این است که او دلار داشت و رئیسی ندارد. چطور متوجه این واقعیت نمی‌شوید؟! من به آینده ایران بسیار بسیار خوش‌بین هستم. می‌دانید؟ فقط 40 درصد ظرفیت صنعتی ایران الان دارد استفاده می‌شود. بنابراین تا یک‌دوره‌ای بیش از 10 سال، ما بدون سرمایه‌گذاری جدی حتی می‌توانیم رشد اقتصادی دورقمی داشته باشیم.

 

آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار دارایی مسدودشده ایران آب سرد آمریکا روی سر اپوزیسیون

رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه از موافقت وزارت امور خارجه این کشور با ارائه معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به بانک‌های قطری خبر دادند.
اعلام این خبر و آغاز فرآیند اجرایی توافق اخیر بین ایران و آمریکا که در سالگرد اغتشاشات سال گذشته باعث یاس و ناامیدی و عصبانیت اپوزیسیون پوچ و بی‌مصرف شده‌، برگ دیگری از حاکمیت عقلانیت و کارآمدی سیاست خارجی دولت سیزدهم است. این در حالی است که جریان ضد انقلاب که در طی سال گذشته امید زیادی به تاثیرگذاری فشارهای ظالمانه بر ملت ایران و ایجاد موج نارضایتی و بحران‌آفرینی سرویس‌های جاسوسی غربی داشتند با موفقیت‌های پی‌در‌پی دولت سیزدهم و نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی و مسائل داخلی رو‌به‌رو شده‌اند.
 این موفقیت‌ها همچون الحاق ایران به پیمان‌های بین‌المللی و بهبود روابط و افزایش تجارت با همسایگان و شرکای منطقه‌ای‌، رشد اقتصادی 4 درصدی، افزایش چشمگیر صادرات نفت و... از سویی باعث اذعان طرف‌های غربی و سرویس‌های جاسوسی آنان به شکست ایده فشار حداکثری بر ایران شد و از طرف دیگر عقب‌نشینی کشورهای غربی در برابر ایران باعث عصبانیت جریان بی‌مصرف ضدانقلاب و اپوزیسیون احمق و نادان خارج نشین شده است.
خبرگزاری«آسوشیتدپرس» در خبری در این حوزه نوشت که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.
بر اساس این اطلاعیه که به مشاهده آسوشیتدپرس رسیده، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر، ذیل توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن صادر شده است.
آسوشیتدپرس در این‌باره گزارش داد: «دولت بایدن با صدور معافیت کلی برای بانک‌های بین‌المللی جهت انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر، بدون نگرانی از نقض کردن تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران هموار کرد. علاوه‌بر این، به عنوان بخشی از این توافق، دولت آمریکا هم با آزادی پنج شهروند ایرانی که در این کشور زندانی بودند، موافقت کرده است».
در ادامه این مطلب آمده است: «مفاد کلی توافق مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران قبلاً اعلام شده بود و انتظار می‌رفت که معافیت تحریمی برای این منظور ارائه شود. اما بر اساس این اطلاعیه، برای اولین بار است که دولت آمریکا اعلام کرد پنج زندانی ایرانی را به عنوان بخشی از این توافق آزاد می‌کند».
آسوشیتدپرس با حیاتی خواندن انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران از کره جنوبی برای موفقیت توافق مبادله زندانیان، توضیح داد: «این معافیت بدان معنی است که بانک‌های اروپایی، خاورمیانه و آسیایی با تبدیل پول‌های مسدودشده در کره جنوبی و انتقال آن به بانک مرکزی قطر، جایی که قرار است ایران برای خرید کالاهای بشردوستانه از آنها استفاده کند، تحریم‌های آمریکا را نقض نخواهند کرد». این خبرگزاری ضمن‌اشاره به اظهارات منابع مطلع مبنی بر اینکه تبادل زندانی بین آمریکا و ایران احتمالا اوایل هفته آینده انجام خواهد شد، افزود: «به دلیل تحریم‌های متعدد آمریکا بر بانک‌های خارجی جهت جلوگیری از منفعت ایران در معامله با آنها، چندین کشور اروپایی از مشارکت در انتقال پول‌های ایران از کره جنوبی خودداری کرده بودند. هدف معافیت صادره توسط بلینکن کاهش نگرانی آنها در مورد هرگونه خطر تحریم‌های آمریکا است».
به نوشته آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا در اطلاعیه خود برای کنگره، نوشت: «برای تسهیل آزادی آنها (زندانیان آمریکایی)، ایالات متحده متعهد شده است که پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در آمریکا نگهداری می‌شوند، آزاد کند و اجازه انتقال حدود ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ایران در [کره جنوبی] را به حساب‌های محدودشده در قطر، جایی که وجوه در آن نگهداری خواهد شد و فقط برای تجارت بشردوستانه در دسترس خواهد بود، صادر نماید».
بلینکن در ادامه توضیح داد: «من تصمیم می‌گیرم که به نفع امنیت ملی آمریکا است که از اعمال تحریم‌ها در رابطه با مؤسسات مالی خارجی در حوزه آلمان، ایرلند، قطر، جمهوری کره و سوئیس چشم‌پوشی شود که برای انجام معاملاتی که در تاریخ ۹ آگوست ۲۰۲۳ یا پس از آن رخ می‌دهد، توسط این مؤسسات ضروری هستند».
وی همچنین افزود: «معافیت‌های تحریمی شامل معاملات شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی ایران می‌شود که قبلاً جریمه شده‌اند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان، و سپس از آنها به حساب‌های قطر منتقل شده و از این پول‌ها برای تراکنش‌های بشردوستانه مطابق با دستورالعمل‌های کتبی دولت آمریکا استفاده شوند».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توافق مبادله زندانیان با ایران در جریان است
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه از تداوم روند توافق مبادله زندانیان بین واشنگتن و جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
میلر طی نشست خبری در وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار پیشرفت در این توافق را دارد، گفت: «من می‌گویم که این روندی است که ادامه دارد».
به نوشته وبگاه این وزارتخانه، وی توضیح داد: «ما به کار برای آزادی کامل شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند و اکنون به حبس خانگی منتقل شده‌اند، ادامه می‌دهیم. من هیچ اطلاعات دقیقی در مورد زمان‌بندی ندارم». ساعاتی بعد از این اظهارات میلر، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا با ارسال اطلاعیه‌ای رسمی به کنگره این کشور، اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از توافق مبادله زندانیان با ایران، اجازه انتقال پول‌های مسدود شده این کشور از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است.
بر این اساس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته قبل این مجوز را صادر کرده بود اما روز دوشنبه (به وقت محلی) اطلاعیه رسمی آن برای کنگره این کشور ارسال کرد.
در این اطلاعیه آمده است که دولت آمریکا برای آزادی پنج تبعه خود در ایران، اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی به قطر و همچنین آزادی پنج شهروند ایرانی از زندان‌های خود را صادر کرده است.
سفیر ایران در قطر: در مراحل نهایی اجرای توافق تبادل با آمریکا هستیم
سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه «حمیدرضا دهقانی پوده» سفیر ایران در قطر که در پایان دوره ماموریتش در دوحه است، نیز عنوان کرد: در دیدار با جناب آقای محمد الخلیفی وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر، با مرور اقدامات انجام شده و گام‌های پیش رو، از نقش ایشان در پیشبرد روابط دوجانبه و به ویژه در مورد توافق تبادل که در مراحل نهایی اجرای آن هستیم، تقدیر و تشکر کردم.
آمریکا در زمینه تبادل زندانیان واقع‌بینانه‌تر از گذشته عمل کرد
محمد مرندی‌، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران با ‌اشاره به توافق اخیر ایران و آمریکا، اظهار کرد: طبق توافق اخیر عملاً دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شد که بر اساس آن ایران می‌تواند همه کالاهای غیرتحریمی را خریداری کند.
وی ادامه داد: همچنین طبق توافق اخیر میان ایران و آمریکا، گام مهمی از اجرای این توافق برداشته شده تا زندانیان ایرانی و آمریکایی از زندان‌ها آزاد شوند. استاد افزود: در زمینه تبادل زندانیان و آزاد‌سازی دارایی‌های ایران، آمریکا واقع‌بینانه‌تر از گذشته عمل کرد. ادامه این رفتار در آینده می‌تواند نتیجه‌های مثبتی داشته باشد.
مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در پایان با ‌اشاره به امکان گفت‌وگوهای جدید با آمریکا بیان کرد: مذاکرات غیرمستقیم همواره میان ایران و آمریکا وجود دارد و موضوعی جدید نیست.
درخواست ترامپ برای استیضاح بایدن به‌دلیل انتقال پول ایران
صدور مجوز وزارت خارجه آمریکا برای انتقال ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران از کره‌جنوبی به قطر و ارسال اطلاعیه در این‌باره به کنگره، با واکنش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور نیز همراه شد.
ترامپ طی مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال»، از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل توافق مبادله زندانی با ایران و همچنین صدور مجوز برای استفاده بشردوستانه از وجوه مسدودی ایران در کره جنوبی، شدیداً انتقاد
کرد.
وی در این پست نوشت: «فقط به ملت ما و در واقع وضعیت کل جهان نگاه کنید که به دلیل تقلب و دزدیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ [از من توسط دموکرات‌ها]، به چه روزی افتاده است».
این تاجر و سیاستمدار آمریکایی اضافه کرد: «کل [آمریکا و جهان] اکنون فقط سایه‌ای از وضعیت سابقشان هستند. [جنگ] اوکراین، تورم، وضعیت بد اقتصاد، ارتش در حال آماده‌باش [آمریکا]، نداشتن جایگاهی در جهان، نداشتن احترام؛ و حالا امروز [پرداخت] ۶ میلیارد دلار برای گروگان‌ها!»
به گزارش فارس، ترامپ در ادامه خواستار متوسل ‌شدن قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره آمریکا به دستاویزهای قانونی برای استیضاح بایدن از ریاست جمهوری شد و نوشت: «چرا جمهوری‌خواهان از متمم ۲۵ قانون اساسی استفاده نمی‌کنند؟»
 
 نسبت ناروا به حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحابش توسط مدعیان اصلاحات
روزنامه اعتماد در شماره روز سه‌شنبه در یادداشتی وقیحانه به قلم وزیر ارشاد دولت موسوم به اصلاحات آورده است: «به ‌هر حال، تصور اينكه حسين سيدالشهدا(ع) به دست كساني كشته شد كه پايبند نماز و مسجد و مناسك ديني نبودند، با داده‌هاي تاريخي سازگار نيست؛ بلكه برعكس قتل حسين سيدالشهدا(ع) و اصحاب و يارانش و به ‌اسارت‌گرفتن زنان و فرزندانش و بعدها، به ‌قتل‌ رساندن پيروانش به بهانه يا انگيزه ديني و دينداري صورت گرفت... اين در حالي است كه اصحاب عاشورا به مناسك و اعمال ديني همچون نماز و پوشش و عمل طرف مقابل نمي‌پرداخت و برعكس، اگر كسي متهم به نامسلماني و بي‌ديني بود، حسين سيدالشهدا(ع) بود.»
درباره ادعای شرم‌آور و مغلطه گستاخانه فوق باید گفت؛ ما با جریانی رو‌به‌رو هستیم که به طرز آشکار قیام امام حسین(ع) را تحریف می‌کند. در حالی که هدف قیام حضرت اباعبدالله(ع) اصلاح انحرافاتی بود که در جامعه اسلامی رخ داده بود، این طیف مدعی است که ایشان و یارانشان کاری به مناسك و اعمال ديني طرف مقابل نداشته است و با این مغلطه تقلای پایمال کردن امر به معروف و نهی از منکر را دارد. اگر امام حسین(ع) و یارانشان بی‌تفاوت بودند، چرا تا آخرین قطره خون در راه اصلاح جامعه و بقای دین جنگیدند و مقاومت کردند؟
مدعیان اصلاحات وقتی می‌بینند نمی‌توانند شبیه ائمه معصومین(ع) عمل کنند و درست در مقابل سیره ائمه(ع) عمل کرده‌اند، سعی در شبیه نشان دادن ائمه هدی(ع) به خود می‌کنند. روزی درس مذاکره از قیام عاشورا می‌گیرند و روزی دیگر متدینین جامعه و کسانی را که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، اموی می‌خوانند. آنها به این دلیل که خودشان تهی و التقاطی هستند به قیام حسینی و حضرت امام حسین(ع) تهمت ناروا می‌زنند.
این وضعیت طیفی است که در سال 88 عزای امام حسین(ع) را هتک حرمت کردند، برای قدرت گرفتن و جذب هوادار هر اقدام ضد اخلاقی را مباح می‌شمردند، مدعی امکان نقد پیامبر(ص) بودند، غرق در زندگی ‌اشرافی و تجمل‌گرایی هستند، بیت‌المال مسلمین را هدر داده و نماد باندبازی و رانت‌خواری و خویشاوندسالاری هستند و افراد ناصالح و نااهل به پست‌های مدیریتی گماشتند.
افزون بر این، مدعیان اعتدال و اصلاحات پایه‌گذار بسیاری از مفاسد اقتصادی، تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، بیکاری کارگران و ضربه به معیشت مردم بودند. فساد بزرگ 15 هزار میلیاردی در «صندوق ذخیره فرهنگیان»، برادر و دستیار روحانی، برادر معاون اول روحانی (جهانگیری)، داماد و دختر و پسر چند وزیر در دولت برجام و دیگر هیچ، حیف و میل 18 میلیارد دلار ارز به همراه واگذاری نامشروع و توأم با زدوبند برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ دولتی (ماشین‌‌سازی تبریز، آلومینیوم المهدی، ‌نیشکر هفت‌تپه، کشت و صنعت مغان و...) در دولت اصلاح‌طلبان اتفاق افتاد و قوه قضائیه با وجود کارشکنی و تهدیدهای امثال روحانی و دیگران، پای مفسدان کلان را به دادگاه کشاند.
 
تحقیرکنندگان ملت ژست نگرانی برای مشارکت مردم گرفتند!
روزنامه شرق دیروز نوشت: «آقای رئیسی در سفر اخیر خود به خراسان جنوبی و در جمع‌های مختلف نیز بسـیار از «مردم» سـخن گفت؛ سـخنانی که به نظر هرچه بیشتر تکرار می‌شود، همدلی کمتری را در همین «مردم» برمی‌انگیزد. چرا؟! شـاید مشکل در نحوه ارتباط و مواجهه دولت با همین «مردم» اسـت. در همین سـفر خراسان جنوبی، آقای رئیسی در جمعی گفت: «اگر کسانی فکر می‌کنند که بنده از تریبون‌های مختلف مشـکلات را به جامعه منتقل خواهم کرد، هرگز چنین کاری نخواهم کرد. ما آماده‌ایم که مشکلات را حل کنیم...» و در جمعی دیگر عنوان کرد: «دولت مردمی قائل به این است که امور باید به مردم واگذار شده و دولت صرفا به هدایت، حمایت و نظارت بپردازد» سـؤال این است که چگونه ممکن اسـت مردمی که از مسائل و مشـکلات بی‌خبرند؛ یعنی نه دولت این موارد را با آنان در میان می‌نهد و نه امکان و فضای لازم برای طرح این مسائل و مشکلات به منتقدان و مخالفان دولت داده می‌شود و گاه با آنان برخورد هم می‌شود، توان اداره امور کشور و قدرت حل مسائل و مشکلاتی را که نمی‌دانند چیست، داشته باشند؟!»
گفتنی است، سخن رئیس‌جمهور در دیدار خود با مردم خراسان جنوبی به این دلیل مطرح شد که دولت را مسئول حل مشکلات معرفی کند. این در حالی است که طیف مدعی اصلاحات ـ اعتدال پیشبرد امور کشور و خدمت‌رسانی به مردم را به دروغ معطل و منوط به رفع تحریم در ازای واگذاری توانمندی موشکی و نقش‌آفرینی ثبات‌زای منطقه‌ای ایران و الحاق ایران به کارگروه وابسته به آمریکا یعنی FATF جا زده بود و فرصت‌های شکوفایی و رونق اقتصادی را بر باد داد. رکوردهای تورمی برجای گذاشت و با وادادگی مقابل زیاده‌خواهی و عهدشکنی غرب، تحریم‌ها را دو برابر کرد. همچنین با سوءمدیریت عمدی اثرگذاری تحریم را بیشتر کرد و این تحقیرکنندگان ملت، امروز ژست نگرانی برای مشارکت مردم گرفته‌اند اما دولت مردمی بدون برجام و FATF دولت با تفکر و مدیریت جهادی و انقلابی، موفق به واردات گسترده واکسن و مهار کرونا، گسترش چتر دیپلماسی و سیاست خارجی پویا، عضویت ایران در پیمان ‌‌شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، آغاز اجرای سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پیگیری همکاری بلندمدت با روسیه، رشد صادرات به همسایگان، افزایش صادرات نفت و رشد متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، صادرات سوخت، قراردادهای جدید با ترکیه و پاکستان و عراق، احیای کارخانه‌های تعطیل شده، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و دستور محدود کردن واردات دارای مشابه داخلی، اجرای طرح جهش تولید مسکن، مبارزه با فساد و بستن گلوگاه‌های فساد، بازگرداندن تدریجی دلارهای بلوکه شده، حل مشکل قطع پی‌در‌پی برق، فراهم آوردن مقدمات عضویت ایران در سازمان بریکس، توافق با عربستان، قرارداد همکاری با ‌اندونزی، ارسال ماهواره به فضا و رونمایی از موشک‌های خرمشهر 4، فتاح و... شده است و مدعیان اصلاحات حاضر به اعتراف به این واقعیت نیستند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟