loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. دیدار نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه خلیج ‌فارس با امیرعبداللهیان ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ «لوئیجی دی مایو» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه خلیج ‌فارس که به تهران سفر

طاهر مهدوی بازدید : 9 دوشنبه 20 شهریور 1402 نظرات (0)

.

دیدار نماینده ویژه اتحادیه اروپا

در منطقه خلیج ‌فارس با امیرعبداللهیان

۱۴۰۲/۰۶/۱۹

نماینده اتحادیه اروپا بر نقش اثرگذار ایران در منطقه تاکید کرد

«لوئیجی دی مایو» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه خلیج ‌فارس که به تهران سفر کرده یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
«لوئیجی دی مایو»، وزیر امور خارجه سابق ایتالیا و رهبر سابق حزب «جنبش پنج ستاره» اخیرا به عنوان اولین فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای کشورهای حوزه خلیج‌ فارس منصوب شد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اردیبهشت سال جاری با ارسال نامه‌ای به اعضای اتحادیه اروپا از انتصاب دی مایو در این سمت خبر داد.
دی مایو از اول ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد ۱۴۰۲) تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ (۱۰ اسفند ۱۴۰۳) برای یک دوره اولیه ۲۱ ماهه در این سمت مشغول به فعالیت شد. «لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه سابق ایتالیا
۱۳ مهرماه ۱۴۰۱ با امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

امیرعبداللهیان: اعلام آمادگی ایران برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان مغرب علاوه‌بر این، امیرعبداللهیان شنبه‌شب با خطاب قرار دادن (منشن کردن) حساب رسمی وزارت خارجه مراکش در فضای مجازی درباره زلزله ۷ ریشتری بخش مرکزی مراکش نوشت: در این لحظات سخت به یاد زلزله‌زدگان مراکش هستم و از درگاه خداوند برای جان‌باختگان رحمت و برای مصدومان بهبودی و سلامتی مسالت دارم. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه در ادامه با تسلیت این رخداد به ملت و دولت مسلمان به‌ویژه همتای مراکشی خود «ناصر بوریطه» گفت: اعلام آمادگی هلال احمر برای امدادرسانی را تکرار می‌کنم.
باقری: از ابتکارات اروپا برای گشایش دریچه‌های جدید تعامل و همکاری استقبال می‌کنیم
خبر دیگر اینکه، «لوئیجی دی مایو» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج ‌فارس که در رأس هیئتی به تهران سفر کرده، صبح یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این دیدار با تأکید بر زمینه‌های گسترده همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا تصریح کرد: تنوع راهبردی در سیاست خارجی دولت سیزدهم نشاط، چالاکی و بالندگی متمایزی به تحرکات دیپلماتیک ایران داده و از این‌رو ظرفیت‌های ایجابی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت‌های بی‌بدیلی را پیش روی بازیگران در سطح منطقه و جهان برای گفت‌وگو، تعامل و همکاری قرار داده است.
باقری با ‌اشاره به نقش اتحادیه اروپا در بسیج و تجمیع ظرفیت‌های مجموعه اروپایی اظهار داشت: ایران در عمل نشان داده که عزم، اراده و توانایی لازم را برای تعامل دوجانبه داشته و لذا از هرگونه ابتکار طرف اروپایی برای گشایش دریچه‌های جدید تعامل و همکاری استقبال می‌کند.
به گزارش فارس، لوئیجی
دی مایو نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج ‌فارس نیز در این دیدار با تأکید بر نقش مهم و اثربخش جمهوری اسلامی ایران در  معادلات منطقه‌ای و جهانی و برشمردن ابعاد وظایف و ماموریت خود به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا، حمایت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از باز بودن مسیر گفت‌وگو و تعامل با جمهوری اسلامی ایران را مورد ‌اشاره قرار داد.

سفیر جدید عربستان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم امیرعبداللهیان کرد

سفیر جدید عربستان رونوشت استوارنامه خود را تقدیم امیرعبداللهیان کرد |  خبرگزاری فارس

سفیر جدید عربستان سعودی در تهران ظهر روز گذشته رونوشت استوارنامه خود را تقدیم حسین امیرعبداللهیان کرد.
«عبدالله بن سعود العنزی» سفیر جدید عربستان سعودی ظهر یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه با حضور در محل وزارت امور خارجه رونوشت استوارنامه خود را تقدیم حسین امیرعبداللهیان کرد.
سفیر جدید عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه برای تصدی این سمت وارد تهران شد. همان روز هم علیرضا عنایتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان به ریاض رفت و بر این اساس، سطح هیئت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان به سطح سفیر ارتقا یافت. علیرضا عنایتی هم ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ رونوشت استوارنامه خود را به «عبدالمجید السماری» معاون تشریفات وزارت امور خارجه به نمایندگی از فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی، تسلیم کرد.
۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان سعودی بعد از پنج دور مذاکره امنیتی در عراق (از فروردین ۱۴۰۰ آغاز و آخرین دور آن اردیبهشت ۱۴۰۱) و سه دور گفت‌وگو در عمان و وساطت‌های این دو کشور در نهایت در پکن به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند. توافقی که پیش‌زمینه آن سفر آیت‌الله رئیسی به پکن در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ و هماهنگی‌های به‌عمل آمده از سوی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سفرش به پکن و رایزنی‌های انجام شده مقامات چین با عربستان بود.
پس از آن وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن دیدار و مقرر شد هیئت‌های فنی برای بررسی روند بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک دو کشور مبادله شوند و پس از تبادل هیئت‌ها در نهایت در ۱۶ و ۱۷ خردادماه سال جاری سفارت ایران و سرکنسولگری ایران در جده و همچنین دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده رسما افتتاح شد. ۲۷ خرداد ماه هم فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سفری یک روزه به تهران داشت و در مردادماه هم نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در تهران و جده به صورت موقت در دو هتل فعالیت خود را آغاز کردند تا پس از آماده شدن ساختمان‌های سفارت و سرکنسولگری به آنجا نقل مکان کنند.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان هم اخیرا سفری دو روزه به ریاض و جده داشت و اعلام شد که سفرای دو کشور به زودی در محل ماموریتشان مستقر خواهند شد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟