loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. کنعانی: دولت آمریکا پاسخ دهد چه نسبتی با شارمهد، تروریست شناخته‌شده دارد   ۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ششم شهریور ماه د

طاهر مهدوی بازدید : 44 سه شنبه 07 شهریور 1402 نظرات (0)
.
کنعانی:
دولت آمریکا پاسخ دهد چه نسبتی با شارمهد،
تروریست شناخته‌شده دارد  
۱۴۰۲/۰۶/۰۶

دولت آمریکا پاسخ دهد چه نسبتی با شارمهد تروریسم شناخته شده دارد | خبر24

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ششم شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران که در حاشیه نمایشگاه «روایت خدمت» در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
موعد ۲۸ شهریور بین ایران و عراق تمدید نخواهد شد
وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توافق ایران و منطقه کردستان عراق درباره خارج کردن تروریست‌ها از منطقه اظهار داشت: توافقی بین ایران و دولت عراق شکل گرفت که براساس آن دولت عراق متعهد شد تا ۲۸ شهریور جاری براساس تفاهم و توافق، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه‌طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان را خلع سلاح کنند و علاوه‌بر این، اینها را از پادگان‌های نظامی که در آنجا ایجاد کرده‌اند، خالی و این پادگان‌ها را تعطیل کنند و آنها را براساس توافق به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته، منتقل کنند. این تعهد دولت عراق است.
کنعانی افزود: براساس اطلاعات ما دولت عراق مفاد این تفاهم را برای اجرا به مقامات اقلیم کردستان ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود. موعد ۲۸ شهریورماه همان‌طور که مقامات ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
وی گفت: حضور نیروهای مسلح تروریستی و تجزیه‌طلب در منطقه اقلیم کردستان با فعالیت‌های مسلحانه علیه امنیت ایران، نقطه سیاهی در مناسبات دوجانبه است. 
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: پس از پایان موعد مذکور، دولت ایران در صورت عدم اجرای توافق به مسئولیت‌های خود در چارچوب تامین امنیت ملی ایران عمل خواهد کرد.
دولت آمریکا پاسخ دهد چه نسبتی با شارمهد تروریست شناخته شده دارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار نماینده ویژه آمریکا با خانواده جمشید شارمهد گفت: دولت آمریکا باید به دولت و ملت ایران پاسخ دهد که چه نسبتی با تروریست شناخته شده و محکوم در دادگاه دارد. تروریستی که مسئول یک گروهک تروریستی شناخته‌شده است و اقدامات تروریستی عدیده علیه ملت ایران انجام داده و مشخصا مسئول طراحی و اجرای عملیات بمب‌گذاری تروریستی ضدانسانی و وحشیانه در حسینیه شیراز است که طی آن ده‌ها نفر از مردم از عزاداران به خاک و خون کشیده شدند.
پیشرفت در تفاهم اخیر با آمریکا
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: رفع تحریم‌های ظالمانه و بی‌اثر کردن این تحریم‌ها دو رویکردی است که دولت سیزدهم این رویکرد را در طول دو سال اخیر پیگیری کرد. مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم و با واسطه چه از طریق اتحادیه اروپا و چه دوستان در منطقه دنبال شد و به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافق و هم مسیر بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.
مسابقات ورزشی با عربستان
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مسابقات ورزشی بین ایران و عربستان و بازی‌های جام باشگاه‌های آسیا اظهار داشت: همکاری‌های ورزشی دو کشور موضوع مهمی است. در منطقه مشترک حضور داریم و بازی‌های دو تیم همواره جزو بازی‌های پرهیجان و پرتماشاگر بوده است. در چارچوب روند جدید در مناسبات دو کشور، انتظار این است رخدادهای ورزشی دو کشور متناسب با روند خوب مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور پیش برود.
وی گفت: برگزاری بازی‌های تیم‌های دو کشور و از جمله مسابقات فوتبال در زمین کشور ثالث تصمیم فدراسیون فوتبال آسیا در زمانی بود که شاهد انقطاع در روابط سیاسی ایران و عربستان بودیم و با شرایط جدیدی که قرار گرفتیم انتظار است بازی‌های دو کشور در زمین‌های ملی دو کشور صورت بگیرد. این موضوع در گفت‌وگوها از سوی امیرعبداللهیان با همتای عربستان مطرح و مورد استقبال وی قرار گرفت.
صادرات نفت ایران با قدرت و قوت در حال انجام است
کنعانی همچنین عنوان داشت: در چارچوب سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها، اکنون صادرات نفت ما به بازارهای جهانی با قوت و قدرت ادامه دارد. شرکای نفتی ما در حوزه‌های مختلف جغرافیایی نفت ما را خریداری می‌کنند و با جدیت به احقاق حقوق ملت ایران توجه داریم و این کار را دنبال می‌کنیم.
وی بیان کرد: در مقطع اخیر شاهد یک اقدام غیرسازنده‌ای از سوی دولت آمریکا بودیم. بحث توقیف محموله نفتی ایران، یک اقدام کاملا غیرسازنده است. دولت آمریکا از یک طرف تأکید می‌کند که علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است و اینکه در چارچوب گفت‌‌وگوی مستقیم، اختلافات حل و فصل و زمینه اجرای برجام فراهم شود. از یک طرف شاهد اعمال برخی تحریم‌های جدید و از سوی دیگر شاهد توقیف محموله نفتی و تخلیه آن هستیم.
به گفته کنعانی، این اقدامات با پیام‌های ارسالی برای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم و بازگشت کامل به توافق سازوگار نیست.
نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج‌فارس در نیویورک
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در این نشست خبری اعلام کرد: نشست وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج‌فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی به ابتکار دبیرکل این سازمان برگزار خواهد شد. در چارچوب نگاه مشترکی است که در بین کشورهای منطقه شکل گرفته که در چارچوب گفت‌وگوهای مشترک به منافع مشترک در منطقه توجه کنند.
نشست با طرف‌های مذاکراتی در نیویورک
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره مذاکرات با طرف‌های مذاکراتی ایران درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که علی باقری به آن ‌اشاره کرده بود،‌گفت: ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد.
کنعانی عنوان کرد: اکنون نمی‌توانم جزئیاتی بیش از این در اختیار شما قرار دهم. ایران از هیچ فرصت دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه غفلت نخواهد کرد. این کارویژه دستگاه دیپلماسی است.
ملاحظات و انتظارات ایران از بحرین
کنعانی درباره روابط با بحرین با توجه به نشستی که قرار است با حضور وزرای خارجه هشت کشور ساحلی خلیج‌فارس در نیویورک برگزار شود که سؤال دیگر خبرنگار فارس بود نیز گفت: روابط با بحرین در چارچوب خواست خود مورد اهتمام و پیگیری ایران است و این مسیر را در همان سازوکار دنبال خواهیم کرد.
اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه
وی در پاسخ به سؤالی  تصریح کرد: دولت آمریکا باید اثبات کند طرف قابل اعتمادی برای گفت‌وگو و تبادل است. دولت آمریکا در برجام بزرگ‌ترین بدعهدی را مرتکب شده است. این دولت از یک توافق بین‌المللی یکطرفه خارج شد. این نشان داد که آمریکا در گفت‌وگو با ایران طرف قابل اعتمادی نیست. در طرف آمریکایی چنین ویژگی را نمی‌بینیم. در بازه اخیر درخصوص تبادل زندانیان شاهد اقدامات تحریک‌آمیز از سوی آمریکا بودیم.
 همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه اظهار داشت: موضوع همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه در چارچوب مناسبات دوجانبه و منافع مشترک مبتنی بر قوانین و مقررات شناخته شده بین‌المللی از سال‌های گذشته در حال انجام است و ارتباطی با موضوع ثانویه دیگری از جمله برجام و اوکراین ندارد. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: درخصوص پهپادها شاهد استمرار فضا‌سازی رسانه‌ای از سوی غربی‌ها از جمله آمریکا هستیم. بارها گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران در موضوع اوکراین طرف منازعه نیست. در مورد اوکراین همواره تأکید کردیم راهکار بحران اوکراین سیاسی است و اینکه ایران را متهم به ارسال سلاح به روسیه می‌کنند باید به گسیل حجم انبوه سلاح‌های خود به یک طرف جنگ خاتمه ببخشند. کنعانی افزود: همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه قبل از آغاز جنگ اوکراین است و در چارچوب مناسبات دوجانبه ادامه می‌یابد و علیه هیچ طرف ثالثی نیست و به هیچ موضوع دیگری هم ارتباط ندارد.
عضویت در بریکس
به گزارش فارس، کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره عضویت در بریکس و ‌شانگهای اظهار داشت: در حوزه بریکس با توجه به ساختار این گروه هدف‌گذاری دولت برای استفاده از این سازوکار چندجانبه برای تحقق اهداف و برنامه‌های تجاری و اقتصادی دولت با ظرفیت‌های بسیار برجسته‌ای که بریکس در حوزه تجاری و اقتصادی دارد.
 روند عضویت در بریکس
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند عضویت ایران در بریکس گفت: تا جایی که می‌دانم عضویت در بریکس به عنوان یک گروه پیوستن به یک معاهده و موافقتنامه نیست و احتمالا نیاز به مصوبه مجلس ندارد. این اطلاعات من دقیق نیست و بر مبنای اطلاعات شخصی است. عضویت در بریکس جزو اهداف دولت ایران بوده و مورد حمایت نمایندگان مجلس است و به عنوان مورد اهتمام و استقبال همه در داخل قرار دارد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟