loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رئیس‌جمهور قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد     ۱۴۰۲/۰۵/۰۷   به گزارش فارس، در متن نامه آیت‌الله رئیسی آمده است: «در اجرای اصل ۱۲۳

طاهر مهدوی بازدید : 27 یکشنبه 08 مرداد 1402 نظرات (0)

.

رئیس‌جمهور

قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد  

  ۱۴۰۲/۰۵/۰۷

رئیس‌جمهور قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی را ابلاغ کرد
 
به گزارش فارس، در متن نامه آیت‌الله رئیسی آمده است: «در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یکم مردادماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 3/05/1402 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه‌ای به مجلس واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌شود.»
محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی پنجم مردادماه در نامه‌ای به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را ارسال کرده بود.
با این ابلاغ، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور بر مبنای قانون جدید مصوب مجلس برگزار خواهد شد.
لایحه مهارت‌ورزی و ‌اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح تقدیم مجلس شد
خبر دیگر اینکه، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس از تقدیم لایحه مهارت‌ورزی و ‌اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
وی درباره ضرورت تقدیم این لایحه گفت: در راستای تحقق سیاست‌های کلی ‌اشتغال (ابلاغی 1390) مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان و سیاست‌های دولت مردمی مبنی بر تربیت نیروهای انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار از طریق ترویج مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در دوران خدمت وظیفه عمومی و تسهیل کارآفرینی و فرصت‌های شغلی پایدار آنها پس از دوره مذکور، لایحه یاد شده تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
حسینی افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به منظور اجرایی شدن تدابیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر اینکه «همه سربازان بایستی تحت پوشش برنامه قرار بگیرند، آموزش فنی و حرفه‌ای را توسعه دهند، مدرک هم بدهند» و در راستای مفاد بندهای (3) و (5) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بند (2) سیاست‌های کلی و همچنین بند (ت) ماده (4) قانون برنامه ششم توسعه، به منظور کیفی‌سازی بهره خدمتی کارکنان وظیفه و استفاده بهینه از ظرفیت خدمت وظیفه عمومی برای کمک به توسعه و آبادانی کشور، متناسب با آمایش و لحاظ نیازهای مهارتی و شغلی جامعه، نظامات آموزشی مهارتی، پشتیبانی‌ها و حمایت‌های شغلی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح در خدمت مهارت‌آموزی، مهارت‌ورزی، به‌کارگیری و ‌اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه، لایحه مذکور را در 6 ماده تدوین کرد و جهت طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بر اساس این لایحه، به مشمولانی که قبل از اعزام به خدمت نسبت به دریافت آموزش در خصوص مهارت تخصصی مورد نیاز نیروهای مسلح و بازار کار کشور اقدام کنند و گواهینامه معتبر دریافت کنند، از مشوق‌های دوران خدمت از جمله حداکثر دوماه کسر خدمت برخوردار می‌شوند.
وی تاکید کرد: همچنین در صورت تصویب مفاد لایحه تقدیمی، صندوقی تحت عنوان«صندوق مهارت تا ‌اشتغال کارکنان وظیفه و سربازان ماهر منقضی خدمت» به منظور حمایت‌های مالی از مهارت‌آموزی و‌ اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه و سربازان ماهر تاسیس می‌شود.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: از دیگر نکات مثبت این لایحه الزام دستگاه‌های اجرایی نسبت به اولویت در به‌کارگیری نیروی انسانی مورد نیاز (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) از میان سربازان منقضی خدمت دارای مهارت در حوزه تخصص مرتبط در شرایط برابر نسبت به سایر داوطلبان مرد می‌باشد.
مراسم عزاداری شام غریبان شهدای کربلا با حضور دکتر رئیسی
مراسم عزاداری شب شام غریبان شهادت اباعبدالله الحسین‌(ع) و اصحاب باوفایش، با حضور تعدادی از مردم، جمعی از کارکنان و مدیران نهاد ریاست جمهوری، تعدادی از مقامات لشکری و کشوری و به میزبانی دکتر رئیسی در مسجد سلمان فارسی برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسینعلی سعدی در این مراسم وقایع منتج به عاشورای سال 61 هجری را تشریح کرد و حاج منصور ارضی نیز به مداحی و اقامه سوگواری برای شهدای کربلا پرداخت.
رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت پدر حجت‌الاسلام رحیمیان را تسلیت گفت
رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت حضرت آیت‌الله حاج یدالله رحیمیان،‌ پدر حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران را به وی، خانواده، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدحسن رحیمیان (دامت برکاته)
تولیت محترم مسجد مقدس جمکران
درگذشت پدر بزرگوارتان، مرحوم حضرت آیت‌الله حاج شیخ یدالله رحیمیان، موجب تاثر خاطر شد. این‌جانب فقدان این عالم وارسته و پرهیزگار که عمری را در مجاهدت، ترویج معارف اسلامی و خدمت به مردم سپری کرد، به جنابعالی، خانواده گرامی، شاگردان و ارادتمندان آن مرحوم تسلیت می‌گویم و در این ایام سوگواری سرور شهیدان، از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علو درجات و هم‌نشینی با ائمه اطهار‌(ع) و برای شما سلامتی و مزید توفیق خدمت مسألت دارم.
جزئیات مصوبات دولت برای رفع موانع فرزندآوری از تعیین وظایف تا ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها
در پنجمین جلسه ستاد ملی جمعیت که دوشنبه ۲ مرداد برگزار شد ۸ مصوبه در زمینه تسهیل و رفع موانع فرزندآوری به تصویب هیئت دولت رسید.
سید کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت در گفت‌وگو با فارس، در مورد جزئیات مصوبات این جلسه گفت: مصوبه اول راجع به ماده (۵۳) و ماده (۵۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مورد تعیین جنسیت جنین و اهدای سلول‌های جنسی در مراکز ناباروری بود که مقرر شد ظرف مدت دو ماه آئین‌نامه مذکور با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم و به تصویب هیئت وزیران برسد.
به گزارش فارس، ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرده است حداکثر سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، کلیه دستورالعمل‌های صادره مرتبط با بارداری و سلامت مادر و جنین که پزشکان و کارکنان بهداشتی- درمانی یا مادران را به سقط جنین توصیه کرده یا سوق می‌دهد، حذف کرده مگر مواردی که جان مادر در خطر باشد و سایر مواردی را که ممکن است عوارضی برای مادر یا جنین ایجاد کند، با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس شاخص‌‌ها و مفاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور، به نحوی که ذیل همین بند اعلام شده مورد بازنگری قرار داده، به اجرا درآورد و بر آن نظارت کند.
ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرده طی شش‌ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، ضمن استقرار سامانه جامع نسبت به ثبت اطلاعات کلیه مراجعین باروری، بارداری، سقط و دلایل آن و زایمان و نحوه آن در کلیه مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه‌ها، مراکز درمان ناباروری و مراکز تصویربرداری پزشکی اعم از دولتی و غیردولتی با رعایت اصول محرمانگی اقدام کند.
تهیه آیین‌نامه استفاده از توانمندی‌های علمی مادران فرهیخته فرزندپرور
دبیر ستاد ملی جمعیت با ‌اشاره به مصوبه دوم افزود: این مصوبه بر اساس بند (۳) سیاست‌های کلی جمعیت، در مورد تسهیلات مناسب برای مادران نخبه و تحصیلکرده بوده است. با توجه به تاکید رئیس‌جمهور بر موضوع استفاده از توانمندی‌های علمی مادران فرهیخته فرزندپرور که به دلیل اولویت قرار دادن نقش مادری در زندگی خود، از محیط‌های علمی دور مانده‌اند، این مصوبه به تصویب رسید که بر اساس آن، مقرر شد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ظرف مدت دو ماه آیین‌نامه آن را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسانند.
در بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، آمده است: اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.
فرهنگ‌‌سازی پیرامون جلوگیری از سقط جنین و تبعات تک فرزندی
فروتن تصریح کرد: مصوبه سوم در مورد فرهنگ‌‌سازی پیرامون جلوگیری از سقط جنین و تبعات تک فرزندی بود که دستگاه‌هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی باید وظایفی را در راستای فرهنگ‌‌سازی در تقبیح و ناپسندی سقط جنین و تشویق و ارزشمندی افزایش فرزندآوری و تبیین تبعات تک فرزندی، انجام دهند.
تعیین وظایف کارگروه‌های اساسی ستاد ملی جمعیت
دبیر ستاد ملی جمعیت با ‌اشاره به مصوبه چهارم این جلسه گفت: مصوبه بعدی در مورد تشکیل کارگروه فرهنگی به عنوان یکی از کارگروه‌های اساسی ستاد ملی جمعیت بود که شرح وظایف و اعضای کارگروه به تصویب ستاد رسید.
وی افزود: مصوبه پنجم مطابق ماده (۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر تایید دستورالعمل تهیه شده مرتبط با موضوع ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها نسبت به اجرای قانون در محورهای وظایف عام و اختصاصی هر دستگاه بود.
دستورالعمل چگونگی ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها
فروتن در مورد مصوبه ششم جلسه ستاد ملی جمعیت تصریح کرد: این مصوبه بر اساس تکلیف ماده (۳۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود که ‌اشاره به دستورالعمل چگونگی ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در مورد کاهش سن ازدواج، تسهیل ازدواج، تشویق به فرزندآوری و استحکام خانواده داشت.
دبیر ستاد ملی جمعیت گفت: مصوبات هفتم و هشتم در مورد نحوه بررسی و اجرای بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی برای اجرای تکالیف دستگاه‌ها در برابر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بودجه دبیرخانه ستاد ملی جمعیت بود که با اصلاحاتی به تصویب اعضا رسید و مقرر گردید سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد.
تشکیل کارگروهی برای بررسی سقط غیرقانونی جنین 
وی افزود: البته باید در نظر داشت که همه این مصوبات باید به توشیح رئیس‌جمهور محترم برسد و پس از آن بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جنبه اجرایی پیدا خواهد کرد.
فروتن تصریح کرد: در این جلسه با تاکید جناب آقای رئیسی مقرر گردید کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مسئول به منظور بررسی ابعاد مختلف موضوع سقط غیر قانونی جنین و راه‌های جلوگیری از آن در دبیرخانه ستاد ملی جمعیت تشکیل گردد و گزارش اقدامات انجام شده نیز در جلسه بعدی ستاد ارائه گردد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟