loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی:  تا پایان فصل برداشت رکورد جدیدی در تولید گندم ثبت خواهیم کرد  ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ صبح روز دوشنبه 2 مرداد جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر

طاهر مهدوی بازدید : 82 سه شنبه 03 مرداد 1402 نظرات (0)
.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی:
 تا پایان فصل برداشت رکورد جدیدی در تولید گندم ثبت خواهیم کرد 
۱۴۰۲/۰۵/۰۲
علی نیکبخت دومین وزیر جهاد کشاورزی ایران در کابینه رئیسی شد - BBC News فارسیخبر مهم درباره افزایش قیمت گندم | قیمت خرید گندم از گندمکاران کی اعلام می  شود؟
صبح روز دوشنبه 2 مرداد جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد و مواردی از قبیل سؤال نماینده آبادان از وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی و بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره ذخایر استراتژیک کالاهای گندم و برنج در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
سؤال سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان پیرامون علت بی‌برنامگی در شرکت شستا و تاپیکو بود. سیدصولت مرتضوی وزیر کار در پاسخ به این نماینده اظهار داشت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سایر اوراق بهادار فعالیت می‌کند. راهبرد صیانت از سبد سرمایه‌گذاری‌ها، شفافیت و پاسخگویی، توانمند‌سازی نیروی انسانی، حرکت از بنگاه‌داری به سمت سرمایه‌داری، صیانت از ثروت ذی‌نفعان با بعد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی، بهره‌مندی از فرصت‌های بهینه بین‌المللی، نوآوری، چابک‌‌سازی، مولد‌سازی دارایی‌ها و مبارزه با فساد از جمله برنامه‌هایی است که در شستا پیگیری می‌شود.
وی تصریح کرد: از دستاوردهای این راهبردها تحقق ۱۱۰ درصدی بودجه فروش و تحقق ۱۰۷ درصدی بودجه سود خالص در سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها، رشد ۴۳ درصدی فروش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و رشد ۵۰ درصدی سود در سال ۱۴۰۱ را داشتیم و بر اساس بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی می‌شود که رشد ۳۰ درصدی فروش و رشد ۲۲ درصدی سود را داشته باشیم.
مرتضوی با بیان اینکه روند رشد خالص شرکت سرمایه‌گذاری و تاپیکو کاملاً رشد صعودی دارد، بیان کرد: رشد ۱۹ درصدی سود تاپیکو و رشد ۲۶ درصدی سود شستا را شاهد هستیم. در این مدتی که توفیق خدمت داشتم، ۱۶ واحد تعطیل شده و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است.
نمایندگان از پاسخ‌های وزیر کار قانع شدند
وزیر کار در تشریح برنامه‌های خود برای رونق این مجموعه‌ها و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی‌، از تقدیم سند تحول و استراتژی یک، دو و پنج ساله به همراه سند اصلاح سرمایه‌گذاری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های متعدد، فعال‌سازی پروژه‌های پتروشیمی در ۷ مورد، بهره‌برداری در پروژه‌های متنوع و متعدد، آغاز عملیات اجرایی طرح اتانول در پتروشیمی فارابی و پذیرش عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس در بازار سرمایه سخن گفت.
وی بیان کرد: سؤال کلی پیرامون بی‌برنامگی مطرح شده است، گفته نشده که در کجا و به چه دلیل بی‌برنامگی وجود دارد. بی‌برنامگی زمانی است که ما گفته باشیم چه میزان قرار است تولید و سود داشته باشیم اما تحقق پیدا نکرده است اما مجموعه‌ای که دارای برنامه یک ساله، دو ساله و پنج ساله بوده و روند رشد را طی می‌کند، نباید متهم به بی‌برنامگی شود.
پس از توضیحات وزیر‌، نماینده آبادان در مجلس پاسخ‌های وی را قانع‌کننده ندانست و بر این اساس پاسخ‌های وزیر درباره سؤال مذکور به رأی نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت با ۱۳۳ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع شدند.
افزایش 82 درصدی تولید گندم نسبت به سال1400
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی پیرامون ذخایر استراتژیک کالاهای گندم و برنج اظهار داشت: با توجه به شرایط آبی که داشتیم، امروز میزان خرید گندم از مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشت و مطابق با آمار سال قبل در این تاریخ، نزدیک به ۳۰ درصد افزایش خرید گندم داشتیم. امسال نسبت به سال ۱۴۰۰، ۸۲ درصد افزایش تولید گندم داشتیم. پیش‌بینی ما این است که تا پایان فصل برداشت و زمان خرید از ۸ میلیون تن بگذریم و رکوردی جدید در چند سال گذشته ثبت کنیم.
نیکبخت تاکید کرد: امسال نسبت به سال‌های قبل قطعاً گندم کمتری وارد خواهیم کرد و این کار برای ما صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت. برنامه ما آن است که با کشاورزی دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و هوشمند‌سازی، افزایش عملکرد در تولید گندم داشته باشیم و مسئولیت این کار را نیز به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دادیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا امروز برای خرید سال جاری نزدیک به ۱۱۲ همت ارزش ریالی خرید گندم بوده که ۶۶ همت آن پرداخت شده است و نسبت به سال گذشته شرایط بهتری داشتیم. پیگیری‌هایی را انجام دادیم تا ظرف یک تا دو هفته آینده بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان را پرداخت کنیم.
افزایش قیمت کالاهای اساسی نباید بیش از افزایش حقوق‌ها باشد
در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی‌، رئیس ‌مجلس نیز به اظهارنظر پرداخت. قالیباف بیان کرد: چند قلم کالای اساسی در مواد غذایی و جهیزیه وجود دارد و با توجه به قانون خانواده و جوانی جمعیت باید در برنامه هفتم توسعه تدبیری صورت گیرد که قیمت‌گذاری این کالاها به گونه‌ای باشد که افزایش قیمت آنها بیش از میزان افزایش حقوق‌ها نباشد، چرا که این کالاهای اساسی به صورت مستقیم بر معیشت مردم تأثیرگذار است. در شروع دولت سیزدهم و سال دوم مجلس شورای اسلامی این موضوع با همین نگاه مورد پیگیری قرار گرفت و در بودجه‌های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز مورد توجه قرار گرفت. وی همچنین گفت: پیش‌بینی ما برای امسال تولید حدود ۱۲ میلیون تن گندم است و مصرف حدود هشت میلیون تن و به روایتی ۱۲ میلیون تن است، اما خرید امسال حداکثر به هشت میلیون تن رسیده که تولید ۱۲ میلیون تن است. این اتفاق به دلیل قیمت‌گذاری دقیق صورت گرفته که اولویت را توجه به کشاورزان گذاشتیم. البته باید حواسمان به افزایش عملکرد در واحد سطح هم باشد.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۰ همت کسری بودجه برای واگذاری به ردیف گندم وجود دارد، از عدم حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس انتقاد کرد و گفت: درست نیست که وی بگوید جلسه دارد و نمی‌تواند در مجلس حضور پیدا کند، وقتی موضوع به این مهمی در مجلس مطرح است چه چیز دیگری مهم‌تر از نشست امروز مجلس شورای اسلامی است؟!
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی با یک ماه تأخیر، ۵۰ درصد در سرجمع از دیون گندم پرداخت نشده، این در حالی است که کشاورزان به نقدینگی احتیاج دارند تا ضمن برداشت کشت محصول سال قبل، خرید برای اول مهر ماه انجام دهند.
قالیباف ادامه داد: چند ماه است که برداشت در نیمه جنوبی کشور شروع شده و برداشت در نیمه شمالی در حال انجام است. یعنی ممکن است پول با تأخیر به کشاورزان برسد، لذا هم کسری ۳۰ همت داریم و هم در زمان مقرر پرداختی صورت نمی‌گیرد. ما در زمان بررسی بودجه این موضوع را گوشزد کردیم که پیش‌بینی بودجه برای گندم با کسری مواجه می‌شود که اکنون با این مشکل روبه‌رو هستیم.
بروجردی: پلیس راهور در مناطق مرزی باید مسلح باشد
علاءالدین بروجردی، رئیس ‌سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس طی گفت‌وگویی با ‌اشاره به حمله تروریستی اخیر به خودروی پلیس راهور و به شهادت رسیدن ۴ مأمور، اظهار داشت: باید پلیس راهور در کشور ما به‌ویژه در مناطق مرزی مسلح باشد و این مناطق در این چارچوب قابل تعریف است.
به گزارش مهر‌، بروجردی تصریح کرد: معمولاً پلیس راهنمایی و رانندگی فاقد سلاح گرم است درحالی‌که باید به امکانات کافی و لازم جهت نیاز و مقابله با تروریست‌ها تجهیز باشد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه معمولاً این تروریست‌ها از کشورهای همسایه عبور می‌کنند و پایگاه‌های آنها در آن سوی مرزهاست لذا مرزداران ما و مسئولین امنیتی و بین‌المللی باید این افراد را در خاک کشورهای همسایه مورد تعقیب قرار دهند، تا آنها احساس امنیت نکنند.
به گزارش مهر‌، رئیس‌ سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایگاه تروریست‌ها در آن سوی مرزها باید مورد هدف قرار گیرد، گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقلیم کردستان کاری منطقی و اصولی است، بنابراین پهپادها و جنگنده‌های ما باید بتوانند در یک تعقیب سریع، پایگاه‌های تروریست‌ها در آن سوی مرزها را مورد هدف قرار دهند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟