loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. گزارش‌ها و اخبار سیاسی از ایران و جهان       ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ هاآرتص: تحولات خاورمیانه آمریکا را وادار به تغییر سیاست‌های خود خواهد کرد یک روزنامه صهیونیستی

طاهر مهدوی بازدید : 9 سه شنبه 03 مرداد 1402 نظرات (0)

.

گزارش‌ها و اخبار سیاسی از ایران و جهان   

   ۱۴۰۲/۰۵/۰۲

گزیده خبرهای ایران و جهان – اخترنیوز

هاآرتص: تحولات خاورمیانه آمریکا را وادار به تغییر سیاست‌های خود خواهد کرد
یک روزنامه صهیونیستی با ‌اشاره به بهبود روابط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مصر با ایران که موجب از بین رفتن تاثیر تحریم‌ها علیه این کشور نیز خواهد شد، تصریح کرد: این تحولات سرانجام واشنگتن را وادار می‌کند تا سیاست خود را درقبال ایران و منطقه تغییر دهد. 
روزنامه ‌هاآرتص در گزارشی تحلیلی درباره نزدیکی روابط کشورهای عربی، به‌ویژه مصر با ایران تاکید کرد که این بهبودی روابط می‌تواند تحریم‌های آمریکا و کل سیاست خارجی این کشور در قبال ایران را نابود کند.
این روزنامه به انتشار بخشی از سخنرانی هرتزوگ، رئیس ‌رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا پرداخت که بخش‌های زیادی از آن را به صحبت کردن درباره برنامه هسته‌ای ایران اختصاص داد و مدعی شد که جمهوری اسلامی تنها به دنبال اهداف صلح‌آمیز نیست و در حال ایجاد ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است که تهدیدی برای خاورمیانه و فراتر از آن به شمار می‌آید.
هرتزوگ‌ در ادامه ادعاهای خود گفت که هر کشور یا منطقه‌ای که تحت نفوذ ایران است، ویرانی کامل را تجربه کرده و در این‌جا با تشویق حضار مواجه شد تا آن‌جا که ادامه داد ما در یمن، نوار غزه، سوریه، لبنان و عراق شاهد این مسائل بودیم.
هاآرتص نوشت: اما دقت تاریخی او مناسب نیست. یمن پس از بهار عربی که ایران هیچ ارتباطی با آن نداشت، دچار مشکلات شد. حتی پس از اینکه حوثی‌ها حملات خود را علیه شمال و مرکز یمن آغاز کردند، ایران به آنها توصیه کرد که از رویارویی با دولت جدید یمن که مورد حمایت عربستان سعودی بود، صرف نظر کنند.
این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: این جنگ بزرگ که توسط سعودی‌ها و امارات متحده عربی آغاز شد، هشت سال به طول انجامیده است. تنها در سال گذشته و به دنبال فشار شدید آمریکایی‌ها بر ریاض، دیپلماسی به‌عنوان یک راه‌حل دنبال شد.
هاآرتص همچنین نوشت: عراق تا زمانی که در سال ۱۹۹۰ به کویت حمله کرد توسط صدام حسین، متحد نزدیک ایالات متحده اداره می‌شد. برای بیش از یک دهه، عراق تحت تحریم‌های شدید آمریکا و بین‌المللی بود که با جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ پایان یافت و این زمانی بود که ویرانی عظیم عراق آغاز شد. اساساً حضور ایران نیز بعد از شکل‌گیری نظام جدیدی بود که ایالات متحده در عراق بنا نهاد و ساختاری را به وجود آورد که میلیاردها دلار را در اختیار نهادی قرار داد که در زمینه فساد رکورد زد.
بدون برق و گاز ایران وضعیت بغداد بسیار بدتر بود
این روزنامه در گزارش خود ادامه داد: ایران، اکنون بزرگ‌ترین شریک تجاری عراق به شمار می‌آید و حجم آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال است. بدون برق و گاز طبیعی که ایران به عراق می‌فروشد، وضعیت بغداد بسیار بدتر از شرایط کنونی می‌شد. همچنین واقعیت این است که ایران و شبه‌نظامیان شیعه عراق نقش مهمی در جنگ علیه داعش داشتند، بسیار بیشتر از ارتش متزلزل عراق که پس از آموزش توسط نیروهای آمریکایی از میدان نبرد فرار کردند.
هاآرتص همچنین نوشت: در لبنان نیز نباید فراموش کرد که زمینه رشد و تسلط حزب‌الله بر لبنان، حضور ۱۸ ساله اسرائیل در آنجا بود و این سازمان را به تنها نیرویی تبدیل کرد که می‌توانست تعادل بازدارندگی با رژیم صهیونیستی ایجاد کند.
به نوشته ‌هاآرتص، در روز سخنرانی هرتزوگ در کنگره، احمد ابو زید، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اعلامیه مهمی منتشر کرد و در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ایران کشوری بزرگ با منافع منطقه‌ای است. مصر تلاش می‌کند که فعالیت‌های ایران را مثبت ببیند. من معتقدم که این روابط به وضوح و علنی توسعه خواهد یافت.
در حین  سخنان ابو زید، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز بیانیه مشابهی را منتشر کرد و گفت: مذاکرات با مصر در مورد مسائل امنیتی آغاز شده است که تحولات اخیر از طریق پیامی که هیثم بن طارق،
سلطان عمان در سفرهای خود به مصر و ایران داشت رد و بدل شد.
این روزنامه با‌اشاره به سوابق تاریخی که موجب برهم خوردن روابط تهران و قاهره در طول سال‌های گذشته است، نوشت: اتحاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مصر در بهبود روابطشان با ایران، اتحادی است که موجب می‌شود خصومت خود را با جمهوری اسلامی کاهش دهند. 
به نوشته ‌هاآرتص، امارات متحده عربی در اوت گذشته روابط خود را با ایران از سر گرفت و سفیر خود را به تهران فرستاد. بعدها امارات با ایران قراردادهای اقتصادی نیز امضا کرد و سیاست روادید خود را کاهش داد. 
تحولات منطقه آمریکا را وادار به تغییر سیاست‌ها می‌کند
این روزنامه پرنفوذ صهیونیستی همچنین نوشت: قاهره همچنین اعلام کرده است که پروازهای مستقیم بین مصر و ایران را از سر می‌گیرد و امکان بازدید گردشگران ایرانی را فراهم می‌کند. کارشناسان مصری پیش‌بینی کرده‌اند که سیسی و رئیسی، رؤسای جمهور مصر و ایران ممکن است تا پایان سال با یکدیگر دیدار کنند.
هاآرتص ادامه داد: مصر به ‌طور ناگهانی این نور را ندید و سوءظن و خصومتش نسبت به ایران ناگهان از بین نرفت. سیسی یک خواننده ماهر نقشه راهبردی است و نمی‌خواهد خارج از دایره عرب باقی بماند که از تقسیم منطقه به مخالفان ایرانِ طرفدار آمریکا و حامیان ایرانِ مخالف آمریکا دست برداشته است.
به نوشته این روزنامه صهیونیست، فروپاشی این دسته‌بندی‌ها در دو سال گذشته اتفاق افتاده است و به ‌ویژه در روابط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با چین و روسیه که روابط خود را با واشنگتن حفظ می‌کنند، مشهود است. عربستان سعودی و امارات قراردادهای سرمایه‌گذاری و تجاری با چین به ارزش میلیاردها دلار امضا کرده‌اند، در حالی که چین برای احیای روابط عربستان سعودی و ایران میانجی‌گری کرده است.
روزنامه ‌هاآرتص همچنین نوشت: تاثیرات این تحولات هم اکنون احساس می‌شود؛ خروج امارات از ائتلاف نظامی ضدایرانی که توسط واشنگتن ایجاد شد، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و مشروعیت بخشیدن به بشار اسد توسط جهان عرب با وجود مخالفت آمریکایی‌ها از جمله آنهاست. این امر در اقدامات تحکیم محور روسیه-خلیج‌فارس از طریق ایران نیز مشهود بود و شورای همکاری خلیج‌فارس قصد خود را برای تعمیق همکاری با تهران اعلام کرد.
به نوشته ‌هاآرتص، همه اینها نشان‌دهنده استراتژی جدیدی است که تحت آن روابط نزدیک با ایالات متحده ادامه خواهد یافت، اما بدون انحصار آمریکا.
این رسانه صهیونیستی با‌اشاره به کاهش اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران با بهبود روابط تهران و پایتخت‌های عربی و به‌علاوه عدم پیروی چین و روسیه از این تحریم‌ها تاکید کرد که این شرایط باعث می‌شود واشنگتن از فروپاشی رژیم تحریم‌های خود بیم داشته باشد. این ترس به ‌ویژه زمانی افزایش می‌یابد که رژیم تحریم‌ها از نظر دیپلماتیک موثر واقع نشده است.
به گزارش ایسنا‌،‌ هاآرتص همچنین نوشت: در نهایت این تحولات آمریکا را وادار می‌کند تا سیاست خود را در قبال ایران و منطقه تغییر دهد. و این اصل که به ایران اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌ای دست یابد کافی نیست.
 
تصویب طرح جنجالي در میان اعتراض‌های گسترده صهیونیست‌ها

خواب نتانياهو براي ايران در اسرائيل تعبير شد

طرحي كه بسياري نسبت به تصويب آن در رژيم صهيونيستي هشدار داده و تصويب آن را به معناي «پايان اسرائیل» عنوان كرده بودند، روز دوشنبه در ميان آشوب و اعتراضات و اعتصاب‌های بسیار گسترده در تل‌آويو به تصويب رسيد و رژيم صهيونيستي را وارد مرحله جديدي از بحران داخلي خودخواسته كرد. همزمان با تصويب طرح نتانياهو در پارلمان، «یائیر لاپید»، رهبر مخالفان خواستار آغاز اعتصاب سراسري شد. اکنون رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار گرفته است که تا همین چند ماه پیش، به دنبال ایجاد آن در ایران بود!
سه ماه پيش «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير جنجالي و تندرو رژيم صهيونيستي در گفت‌وگويي رسانه‌اي مدعي شد كه همه تمركزش روي ايران است، اما به نظر مي‌رسد نگاه نتانياهو به ايران تا آنجا او را از بحران و آشفتگي داخلي در تل‌آويو دور كرد كه روز دوشنبه بسياري از معترضاني كه ساختمان پارلمان رژيم صهيونيستي موسوم به كنست را به محاصره خود درآورده بودند، بدنبال فرصتي بودند تا اگر نتانياهو را از نزديك ببينند، به او بگويند: «ايران را رها كن، فكري به حال ما كن.» 
حقيقت آن است كه «نابودي رژیم مصنوعی اسرائيل» ديگر چيزي نيست كه فقط رسانه‌ها بگويند، بلكه اين خود صهيونيست‌ها هستند كه در كف خيابان‌ها با برگزاري اعتراض و تظاهرات‌هاي روزانه و شبانه فرياد مي‌زنند اگر طرح نتانياهو در پارلمان تصويب شود، نابودي تل‌آويو قطعي است. دیروز این طرح تصویب شد! تا كنون صدها نفر از چهره‌هاي مطرح سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي نسبت به سقوط رژيم صهيونيستي بدليل طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي هشدار داده‌اند. مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو روز گذشته از احتمال سقوط ساختار نظامي و ارتش به‌دليل موج استعفاها سخن گفت و همزمان ۲۰۰ سفیر و دیپلمات سابق اسرائیلی در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو نسبت به لطمه خوردن جایگاه بین‌المللی این رژیم هشدار دادند. قبل از آنها نيز بيش از 10 هزار نظامي، 1200 خلبان، 45 رئيس بانك و حداقل 20 وزير و نخست وزير سابق از جمله «بني گانتز»، «ايهود باراك» و «یائیر لاپید» كه همگي سابقه وزارت جنگ و يا نخست وزيري و يا هردو را در كارنامه سياسي خود دارند، هشدار داده بودند كه طرح نتانياهو به پايان سرنوشت اسرائيل خواهد انجاميد.
با وجود همه هشدارها، طرح نتانياهو بعدازظهر دوشنبه در ميان سيلي از اعتراضات و در حالي كه معترضان صهيونيست همه مسيرهاي ساختمان كنست را محاصره كرده بودند، با 64 راي از 120 راي به تصويب رسيد. تصويب طرح جنجالي نتانياهو پس از هفت ماه تظاهرات و اعتراضات مداوم صورت گرفت و از يك هفته قبل تل‌آويو شب و روز صحنه اعتراض و شورش شده بود. طي هفت ماه تظاهرات براي جلوگيري از تصويب طرح نتانياهو بيش از 150 نفر در مجموع دستگير شدند و حداقل 56 نفر براساس آمار تجميعي جروزالم پست زخمي شدند. حالا چنان هرج و مرجی این رژیم جعلی را فرا گرفته است که شاید کمتر کسی می‌توانست آن را پیش‌بینی کند. امروز رژیم اسرائیل دچار بحرانی است که خواب بروز آن را در ایران می‌دید و برای به‌وجود آمدنش برنامه‌ریزی‌ها کرده بود.
تصويب در اوج آشفتگي تل‌آويو
از چند روز قبل از برگزاري جلسه تصويب طرح نتانياهو براي تغييرات قضايي، هر دو شهر تل‌آويو و بيت المقدس در آشوب داخلي و آشفتگي فرو رفته بودند و آن‌گونه كه تايمز اسرائيل گزارش داده است اعتراضات دو روز گذشته در عمل باعث تعطيلي كامل شهر تل‌آويو شده بود. روز دوشنبه نيز با آتش و دود در خيابان‌ها و مسيرهاي دسترسي به ساختمان كنست آغاز شد. بيش از 5 هزار نفر از معترضان از سه روز قبل اقدام به برپايي چادرهاي اعتراضي و تحصن در اطراف كنست كرده بودند و دو شب قبل از تصويب طرح نتانياهو، نيم ميليون معترض به خيابان‌ها آمده بودند. صبح جلسه تصويب طرح نتانياهو در كنست، معترضان تلاش كردند تا مانع ورود نمايندگان به مجلس شوند و جلسه برگزار نشود. همين موضوع به شليك گاز‌اشك‌آور و بازداشت بيش از 70 نفر از معترضان منجر شد. تصاوير زيادي از خشونت پليس و حمله با باتوم به معترضان در اطراف كنست وجود دارد و در موارد متعددي نيروهاي پليس آن‌چنان دست و پاي معترضان را روي زمين كشيدند كه برخي ناظران و خبرنگاران از احتمال آسيب ديدن جدي برخي معترضان و شايد شكسته شدن دست و پاي آنان خبر دادند. حتي قبل از برگزاري جلسه، گروهي از معترضان موفق به ورود به ساختمان كنست شدند و راهروهاي كنست صحنه درگيري و زد و خورد ميان پليس و معترضان بود. همچنين در شورش‌هاي اطراف كنست، «موشه ردمان»، چهره برجسته مخالفان و رهبر تظاهرات علیه نتانیاهو توسط پليس دستگیر شد.
در جلسه كنست نيز موافقان و مخالفان طرح نتانياهو پيش از راي‌گيري وارد جدال لفظي شدند و كنست يكي از پرتنش‌ترين جلسات تاريخي خود را سپري كرد. فریاد نمايندگان موافق و مخالف بر سر یکدیگر حتي در چند نوبت باعث توقف جلسه شد و در يك مورد درگيري ميان نمايندگان موافق و مخالف با دخالت نيروهاي امنيتي متوقف شد. 
كار تمام نشده است
با وجود تصويب طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي در كنست، اما برخي گفته‌اند كه اين طرح هنوز براي اجرا نهايي نشده است و طرح مذكور براي اجرايي شدن مي‌بايست توسط ديوان عالي تایيد شود، لذا شايد ديوان عالي بتواند آن را رد كند. نتانياهو نام طرح خود را «دکترین عقلانیت» گذاشته و اگر اين طرح اجرا شود، ساختار سياسي و حاكميتي رژيم صهيونيستي دگرگون خواهد شد. در حال حاضر دادگاه عالی رژيم صهيونيستي قادر است تصمیمات مقامات را در صورتی که فراتر از حد معقول تلقی شود، لغو کند، اما طرح نتانياهو بدنبال آن است كه این حق از ديوان عالی سلب كند و نظارت ديوان عالي بر كار نمايندگان، مقامات سياسي و مصوبات كنست حذف شود. اگر نظارت ديوان عالي بر مصوبات پارلمان رژيم صهيونيستي حذف شود، در عمل نمايندگان تندرو هر طرحي را كه بخواهند مي‌توانند به قانون تبديل كنند. بسياري از طرح‌هاي فعلي نمايندگان تندرو كنست از هم اكنون غيرعقلاني به نظر مي‌رسد. طرح‌هايي مانند تعطيلي نيروگاه‌هاي برق در روزهاي شنبه به دلايل مذهبي، تغيير محتويات كتاب‌هاي درسي و گنجاندن اصول مذهبي در آن‌ها، حذف خدمت سربازي و ايجاد حقوق مادام العمر براي محصلان مدارس ديني صهيونيستي باعث خشم مخالفان نتانياهو شده است و آنها مي‌دانند كه اگر نظارت ديوان عالي حذف شود، همه اين طرح‌هاي عجيب در كنست به تصويب خواهد رسيد و اين به معناي پايان كار تل‌آويو است.
تازه شروع ماجراست....
با تصويب طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي، رژيم صهيونيستي وارد يك مرحله جديد از تحولات خود شده است. از مدت‌ها قبل بسياري از نظاميان ذخيره و افسران نيروي هوايي نسبت به استعفا و كناره‌گيري از فعاليت نظامي در ارتش در صورت تصويب طرح نتانياهو هشدار داده بودند و اكنون طرح نتانياهو فقط يك گام كوچك تا نهايي شدن فاصله دارد. انتظار مي‌‎رود، روزهاي آتي همراه با استعفاي تعداد قابل توجهي از نظاميان باشد. تا كنون بيش از ده هزار نفر از اعضاي ارتش، احتمال استعفاي خود را مطرح كرده‌اند و جدايي آنان از خدمت نظامي ضربه بزرگي به ارتش رژيم صهيونيستي خواهد زد. همچنين از آنجا كه بخش زيادي از استعفاها از ميان نيروي هوايي خواهد بود، انتظار مي‌رود كه بيشترين ضربه را نيروي هوايي ارتش رژيم صهيونيستي ببيند. «آموتس شيان»، كارشناس‌هاآرتص پيش‌بيني كرده كه استعفاي هزاران نظامي به معناي خداحافظي با ارتش تاريخي رژيم صهيونيستي خواهد بود.
همچنين همزمان با تصويب طرح جنجالي نتانياهو در پارلمان، بورس رژيم صهيونيستي يك سقوط بي‌سابقه را تجربه كرد و ارزش شکل (واحد پول رژیم صهیونیست) در برابر دلار دچار افت چشمگیر شد. احتمالا روند خروج سرمايه از بانك‌ها نيز طي روزهاي آتي شدت خواهد گرفت و اقتصاد نحيف و بحران زده تل‌آويو را با ركود بي‌سابقه رو‌به‌رو خواهد كرد. 
از سوي ديگر مهم‌ترين تغييرات آتي در رژيم صهيونيستي پس از تصويب طرح نتانياهو در خيابان‌هاي اين رژيم خواهد بود. معترضان گفته‌اند كه خيابان‌ها را خالي نخواهند كرد و از هم اكنون زمزمه نافرماني مدني و اعتصاب سراسري در مناطق‌اشغالي شنيده مي‌شود. اعتصاب ۱۵۰ شرکت اقتصادی در اراضی‌اشغالی علیه طرح نتانیاهو از روز دوشنبه آغاز شده و اين اعتصاب‌ها گسترش خواهد يافت. انتظار مي‌‎رود كه روزهاي آينده صحنه درگيري‌هاي خياباني خشونت بار ميان پليس و صدها هزار معترض نتانياهو باشد، رويدادي كه برخي مقدمه جنگ داخلي ميان‌اشغالگران توصيف كرده‌اند.
از هم اكنون نيز وضعيت امنيتي در سرزمين‌هاي‌اشغالي بي‌ثبات به نظر مي‌رسد و روز دوشنبه در حالي كه تل‌آويو در شورش و آشوب غرق شده بود، برخی منابع صهیونیستی از وقوع یک انفجار عظیم در شرکت صنایع نظامی رافائل رژیم صهیونیستی در شهر حیفا در سرزمین‌های‌اشغالی خبر دادند. پليس رژیم صهیونیستی مدعی شد كه این انفجار در پی انجام یک آزمایش در صنایع نظامی رافائل به وقوع پیوسته، اما ابعاد اين انفجار پيچيده‌تر از ادعاهاي پليس به نظر مي‌رسد، بويژه آن كه وقوع اين انفجار در همان روزي اتفاق افتاد كه تل‌آويو درگير آشوب‌هاي خياباني بود. همچنين ساعاتی پس از انفجار مشکوک در صنایع نظامی رافائل در شهر حیفا، گزارش‌ها از وقوع دومین حادثه مشکوک امنیتی در سرزمین‌های‌اشغالی همزمان با جلسه کنست رژیم صهیونیستی و اعتراضات خیابانی خبر داد.

اعتراف به ورشکستگی و انزوای شدید یکی از سران فتنه 88

جریان ورشکسته فعال در فتنه‌های نیابتی، حضور خاتمی در مراسم ختم و تشییع چهره‌ها را تنها راه خارج کردن وی از انزوای سیاسی و موضع اتهام تلقی می‌کند!
شبکه رسانه‌ای وابسته به مدعیان اصلاح‌طلبی، چندی قبل به بهانه شرکت خاتمی در مراسم سالگرد درگذشت مرحوم دعایی(ره)و حضور خاتمی در کنار برخی چهره‌های موجه، سعی کرد برای این راس فتنه 1388 اعتبار و آبرو فراهم کند. این طیف همچنین آخرین بار تصاویر حضور خاتمی در مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله حسن صانعی در حسینیه جماران (در کنار برخی شخصیت‌های موجه مانند آقایان محمدی گلپایگانی و محسنی اژه‌ای) را بهانه‌ای برای القای پایان انزوای خاتمی و رفع اتهام از او قرار داد. به نظر می‌رسد این صحنه‌ها از سوی اطرافیان خاتمی مهندسی می‌شود تا چنین القا کند که حساسیت‌ها نسبت به سوابق خیانت خاتمی از بین رفته است و حالا آن‌که به تصریح رهبر انقلاب، فتنه و جنایات واقع شده در آن خط قرمز نظام است و مرتکبان این جنایت دست کم باید ابراز توبه و روشنگری و جبران‌بخش ولو ‌اندکی از مافات کنند.
در حقیقت شورشی که سران فتنه در سال 88 به نیابت از آمریکا و انگلیس و اسرائیل علیه اسلامیت و جمهوریت و امنیت ملی به راه‌انداختند و سپس زیرساخت تحریم‌ها را فراهم کردند، جنایتی نیست که با حضور در مراسم ختم و ترحیم و سوءاستفاده از فضای خاص مراسم این‌چنینی (حفظ حرمت درگذشتگان و بازماندگان آنها) به فراموشی سپرده شود. خاتمی همچنین در جریان اغتشاشات سال گذشته و پس از آن نیز مواضع به شدت منافقانه و ضدانقلابی اتخاذ کرد که نشان می‌داد او فاقد کمترین اختیار سیاسی از مافیای اداره‌کننده‌اش هست و به یک ماشین امضای بیانیه‌ها و مواضع دیکته شده تبدیل شده است. به همین خاطر هم هست که خاتمی جرئت نکرد اعتراف در خلوت با اطرافیان سیاسی مبنی بر باور نداشتن وقوع تقلب در انتخابات 1388 را علنا بازگو کند و شهادت دهد که فتنه آن سال بر مبنای قالب کردن یک دروغ بزرگ به بخشی از مردم پدید 
آمده است.
در زمینه سوءاستفاده از مجالس تشییع و ختم، به تازگی روزنامه زنجیره‌ای آرمان در نوشته‌ای با عنوان «همنشینی تدبیرگران در جماران» و انتشار تصاویر خاتمی در کنار آقایان محمدی گلپایگانی و محسنی اژه‌ای نوشت: « یک تصویر و یک پیام همبستگى و تدبیر! هم‌نشینى محمدى گلپایگانى (رئیس دفتر مقام معظم رهبرى)، محسنى اژه‌اى (رئیس ‌قوه قضائیه) و سیدمحمدخاتمى (رئیس ‌دولت اصلاحات) در مراسم تشییع آیت ا... حسن صانعى(ره)در جماران پیام‌هاى زیادى داشت. برخى تندروها از هم‌نشینى محمدى گلپایگانى، رئیس ‌دفتر رهبرى با سیدمحمد خاتمى عصبانى شده‌اند و در شبکه‌هاى اجتماعى به محمدی گلپایگانى (و همچنین محسنى اژه‌اى)، انتقاد کرده‌اند. برخى دیگر این هم‌نشینى را ستودند. بى تردید آنچه کشور بیش از همه به آن نیاز دارد همدلى و وحدت مسئولان است تا افراد جامعه هم به تأسى از مسئولان به مشارکت در بهبود شرایط بپردازد. برخى اوقات رقابت‌هاى سیاسى سبب ایجاد چالش‌هایى مىشود که‌گریزناپذیر است و در همه کشورها وجود دارد اما اصل رفاقت پس از رقابت موضوعى است که نباید فراموش شود. برخى تندروها سال‌ها بر طبل محاکمه خاتمى کوبیدند و اتهامات زیادى به او وارد کردند اما محسنى اژه‌اى درگیر این جوسازى نیست و حضورش در جماران و نشستن در نزدیکى خاتمى پیامى به تندروها داد. محسنى اژه‌اى سعى دارد تا از تشنج و ایجاد فضاى بداخلاقى سیاسى درکشور جلوگیرى کند. پیام یک عکس حجت‌الاسلام محمدى گلپایگانى که به نمایندگى از حضرت آیت ا... خامنه‌اى در مراسم تشییع آیت ا... صانعى کنار خاتمى حضور داشت، هم پیام خوبى به تندروها داد. بسیارى از سایت‌ها این حضور را با تیتر سید محمدخاتمى کنار رئیس‌دفتر رهبر انقلاب پس از سال‌ها منتشر کردند».
روزنامه هم میهن نیز نوشته مشابهی با عنوان « همنشینی بزرگان در جماران» را کنار عکس مراسم تشییع منتشر کرد.
این رویکرد رسانه‌ای دست‌اندرکاران فتنه قبل از هر چیز نشانگر یک واقعیت مهم است و آن ورشکستی و تهیدستی سران طیف متبوع‌شان پس از ارتکاب خیانت‌های پیاپی است وگرنه دلیلی ندارد که یک جریان سیاسی حضور افراد متفاوت در مراسم تشییع یک شخصیت را حمل بر همنشینی تدبیرگران و کنار گذاشتن رقابت و درپیش گرفتن رفاقت (!!) تعبیر کنند.
این نکته هم گفتنی است که مرحوم صانعی (ره)، با حکم امام خمینی(ره) رئیس‌بنیاد پانزده خرداد، و با حکم رهبر انقلاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. ایشان تعیین جایزه برای اعدام سلمان رشدی ملعون (پس از حکم تاریخی حضرت امام)، غیرت دینی خویش را نشان داد. این در حالی است که خاتمی در ماجرای اخیر در اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک سکوت کامل اختیار کرد. او فروردین ۱۳۸۸ با فوگ راسموسن (نخست‌وزیر وقت دانمارک و دبیرکل سابق ناتو) در اسلامبول ملاقات کرد و اصرار داشت که با این عنصر پلید (حامی کاریکاتورهای توهین به پیامبر اعظم- ص- در دانمارک) دست بدهد. خاتمی همچنین از سران فتنه‌ای است که به حرمت شکنی در روز عاشورا (دی ماه ۱۳۸۸) انجامید اما حاضر نشد این اقدام رذیلانه را 
محکوم کند.
 
کدام باند پشت ترورها در سیستان و بلوچستان است؟
ناآرام‌‌سازی استان سیستان و بلوچستان تک‌عاملی نیست و چشم‌پوشی از سایر عوامل شبکه‌ای باعث خطا در محاسبه می‌شود. روزنامه جوان با ‌اشاره به شهادت مأموران گشت غیرمسلح پلیس راه در محور خاش – تفتان نوشت: پاییز سال ۱۳۸۵ همزمان با راه‌افتادن کمپین آمریکایی یک‌میلیون امضا از سوی شیرین عبادی، یکی از عناصر این شبکه فمینیستی در سفری مخفیانه به زاهدان برای برخی زنان آن شهر که اغلب بلوچ هم نبودند یک کارگاه آموزشی با رنگ و بوی براندازی نرم برگزار کرد؛ این جلسات با عنوان توانمند‌سازی زنان در مناطق محروم برگزارشده اما محتوای آن آموزش چگونگی یارگیری مویرگی و شبکه‌ای از برخی محلات حاشیه‌ای شهر بود.
در میانه برگزاری پنل‌های این کارگاه آموزشی یکی از شرکت‌کنندگان از مسئول برگزاری جلسه یک سؤال جالب پرسیده و گفته بود در استانی که گروهک‌های تروریستی و تکفیری جولان داده و اوباشی از جنس عبدالمالک ریگی معدوم در آن فعالیت تروریستی دارند، برگزاری کارگاه آموزشی برای زنان چه اهمیت و فایده‌ای دارد؟
همکار شیرین عبادی در پاسخ گفته بود زنان باید با مسائل اجتماعی همگون شوند، اگر چنین اتفاقی روی دهد از درون رادیکالیسم سیاسی و حتی جنگ مسلحانه برای خود راه‌حل رهایی‌بخش پیدا خواهند کرد. این پاسخ عجیب البته دارای یک خاستگاه تاریخی هم بود زیرا پیش‌ازاین نشریه گروهک منافقین دریکی از سرمقاله‌های خود در سال ۵۹ نوشته بود که در آینده پشت ماشین سازمان زنان خواهند نشست، آن تحلیل خاص و پاسخ‌های بعدازآن به‌خوبی رابطه کمپین عبادی با گروهک منافقین را آشکار ساخت.
اما ماجرای سفر یکی از سرشبکه‌های براندازی به زاهدان تنها به برگزاری یک کارگاه آموزشی ختم نشد، این فرد پس از پایان جلسات زیرزمینی از همکاران محلی خود درخواست کرده بود که فرصت دیدار کوتاه با عبدالحمید در مسجد مکی را فراهم کنند، این درخواست باعث تعجب میزبان شده بود، زیرا از نگاه آنان امکان نداشت عبدالحمید با یک زن آن‌هم با گرایشات تند فمینیستی دیدار کند.
ولی برخلاف تصورات اعضای آن محفل، پیغام ارسال‌شده از سوی رابطین با پاسخ مثبت روبه‌رو شده و همکارعبادی توانست یک پیام محرمانه را به دست عبدالحمید برساند، کمتر از یک‌سال پس‌ از ارسال این پیام خاص، عبدالحمید به عضویت شورای صلح (وابسته به گروهک‌های ضدانقلاب) درآمده و به دلیل خوش‌خدمتی از عبادی جایزه حقوق بشری نیز گرفت.
این همکاری‌های آشکار و گاهی مخفیانه میان متولیان مسجد مکی و گروهک‌های برانداز باعث تعجب ناظران بر وقایع شده بود، درحالی‌که عبدالحمید سعی می‌کرد با ارسال چند پیام کوتاه خود را مبرا از ترورهای خونین جنایت تاسوکی نشان دهد، در پشت‌صحنه با بازیگردان اصلی همدست شده و قمار مرگ‌ و زندگی را ادامه می‌داد؛ آن روزها صدای آمریکا عبدالمالک ریگی را یک فعال مدنی ساده و یک سیاستمدار بلوچ خوانده و همکاران شیرین عبادی در کانون وکلای حقوق بشر حمایت حقوقی از یک شرور مسلح را وظیفه حرفه‌ای خود می‌دانستند!
شگفتی آن‌که وب‌سایت روزآنلاین که روزنامه اینترنتی منافقین محسوب می‌شد در تحلیلی درباره تحولات در جنوب شرق کشور نوشته بود ترورهای زاهدان و ایرانشهر را باید در زمره ترورهای هوشمند تقسیم‌بندی کرد زیرا فقط نیروهای مسلح را هدف قرار می‌دهد، این تفکیک در ترورهای خوب و ترور بد عمق راهبردی دشمن را به‌خوبی نمایش می‌داد. نزدیک به ۱۵ سال پس از آن ماجراها گروهک تروریستی ریگی منهدم شد، با این وجود، تحلیل امنیتی تکفیری‌ها حالت تصاعدی پیدا نکرد!
اما پس از بروز اغتشاشات در برخی محلات، انجام دو عملیات تروریستی در فاصله زمانی کوتاه، یکی در زاهدان و دیگری در خاش، حقایق مهمی را درباره ریشه‌های ضدامنیتی خشونت در آن منطقه آشکار کرده است. در این دو عملیات بررسی اقدامات و سطح آن نشان می‌دهد که عاملان آن با سرویس‌های بیگانه ارتباط داشته و باهدف خرید زمان و افزایش رادیکالیسم آن را اجرایی کرده‌اند، طراحان این دو عملیات شوم تصور می‌کنند که شهر زاهدان کشش لازم برای ادامه اغتشاشات هفتگی را ازدست‌داده و با اقدامات تروریستی و مسلحانه می‌توان جذب سرمایه اجتماعی کرد.
با این وجود یک اتفاق مهم محاسبات عددی و سیاسی دشمن را برهم زده است، مواضع یکدست و همدلانه مردم و عدم همراهی با عناصر دشمن باعث شده تا این‌بار علاوه‌بر گروهک‌های تروریستی نقش ناامن‌ساز رئیس‌مسجد مکی نیز روشن‌شده و عبدالحمید نتواند با دادن یک پیام یا بیانیه کوتاه از زیر بار مسئولیت آن‌شانه خالی کند.
عبدالحمید از سوی اذهان عمومی با این پرسش رو‌به‌رو است که شهادت چند مأمور مظلوم راهور، ترور خوب و هوشمند باهدف دامن زدن به اغتشاشات محسوب می‌شود یا یک ترور کور در حوالی انتخابات آتی است؟ هر پاسخی از جانب وی معمای آشوب‌های چندماهه در شهر زاهدان را حل کرده و مشخص می‌کند چه کسی این‌بار پشت ماشین ترور نشسته است.
 
تحریف تاریخ و سفید‌سازی چهره سیاه آمریکا با کدام هدف؟!
رئیس ‌سابق سازمان انرژی اتمی، با مظلوم‌انگاری آمریکا و مقصر دانستن ایران در تشدید تنش‌ها، پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایالات متحده را به‌عنوان راه‌حلی نجات‌بخش معرفی کرد.
به گزارش رجانیوز، او در بخشی از سخنانش با تمجید از آمریکا می‌گوید: «شوروی بعد از جنگ جهانی دوم در بخشی از ایران حضور داشت. جنگ تمام شده بود، اما شوروی‌ها در بخش قابل‌توجهی از ایران در تبریز، کردستان و حتی اگر ‌اشتباه نکنم تا زنجان و قزوین هم بودند. این تهدید ترومن علیه شوروی‌ها بود که باید خاک ایران را ترک کنید... این موضوع را هم باید از حیث قضاوت تاریخی در نظر بگیریم. این خودش یک نکته مثبت است. اگر خدای‌نکرده، ما بخش دیگری از سرزمینمان را ازدست‌داده بودیم، در چه وضعیتی بودیم؟ لذا نباید فراموش کنیم که اگر تهدید ترومن، رئیس‌جمهور آمریکا علیه شوروی نبود، چه‌بسا امروز شاهد جدا بودن بخش دیگری از سرزمینمان بودیم».
این افتخار‌سازی برای آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که اولتیماتوم ترومن به استالین از نظر پژوهش تاریخی یک ادعای رد شده توسط مورخان مختلف است. ترومن درباره اولتیماتوم به شوروی می‌گوید: «برای استالین پیامی فرستادم که اگر ایران را تخلیه نکند، من سپاهیان آمریکا را وارد صحنه خواهم کرد... این پیام را برای‌آوریل هریمن (سفیر آمریکا در شوروی که مأموریتش پایان‌یافته بود) فرستادم تا شخصاً به استالین تسلیم کند.»
خبرنگاران بلافاصله با‌ آوریل هریمن تماس گرفتند و از او در این باره نظر خواستند. پاسخ هریمن این بود که «نه‌تنها چنین پیامی را به یاد نمی‌آورم، بلکه در آن هنگام (مارس ۱۹۴۶) در مسکو نبودم و از راه آسیای دور به آمریکا مراجعت می‌کردم.»
اولین کسی که در این مسئله تردید کرد و گفت سندی مبنی بر وجود اولتیماتوم پیدا نکرده، ریچارد کاتم بود. کاتم سال‌های زیادی عضو ارشد سازمان CIA  و وزارت خارجه آمریکا بود.
این تردید به حدی جدی است که مورخی مانند یرواند آبراهامیان در نیویورک معتقد است اولتیماتومی وجود نداشته است: «نه! هیچ سندی از وجود چنین اولتیماتومی وجود ندارد. اگر بود حتماً سند نوشتاری در جایی ثبت می‌شد. اگر به شکل شفاهی این اولتیماتوم داده شده هم در جایی ثبت نشده. من حتی فشار چندانی از سوی آمریکا نمی‌بینم.».
جان لیمبرت دیپلمات سابق آمریکا و یکی از گروگان‌های لانه جاسوسی هم ادعای هری ترومن را ضعیف خوانده و معتقد است هیچ سندی برای تأیید ادعای ترومن به دست مورخین نرسیده است.  تورج اتابکی تاریخ‌دان و استاد دانشگاه لیدن هلند نیز اولتیماتوم ترومن را افسانه‌ای بیش نمی‌داند.
حال باید پرسید صالحی با چه هدفی سعی در سفید‌سازی چهره سیاه آمریکا دارد؟ از مرداد 32 تا پاره کردن برجام توسط ترامپ، آنچه همیشه رقم خورده ضربه زدن آمریکا به منافع ملی ایران است و این فشارها پس از انقلاب شدت بیشتری هم پیدا کرد. پیشنهاد مذاکره با آمریکا نسخه همیشگی غرب‌زده‌هاست که در هر دوره‌ای، تجویز می‌کنند، غافل از آن‌که اگر قرار بود مذاکره با آمریکا سودمند باشد زمان مصدق یا هنگام قدم‌زدن با کری سودی به کشور می‌رساند.
صالحی پیشنهاد شکست خورده‌ای را به عنوان راه‌حل مطرح می‌کند که در آخرین جلسه رهبرانقلاب با دولت دوازدهم، مسئله اعتماد به غرب به عنوان یک درس عبرت از یک تجربه شکست خورده معرفی شد. رهبر انقلاب فرمودند: «آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هرجا بتوانند ضربه می‌زنند؛ این تجربه‌ بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می‌خورَد. هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و به مذاکره‌ با غرب و با آمریکا و مانند اینها موکول کردید، آنجا ماندید و نتوانستید پیش بروید.»
یادآور می‌شود آقای صالحی سال ۹۵ گفته بود «بی‌اعتمادی ما به آمریکا بر اساس واقعیت‌هاست». و سال ۹۹ هم پس از مشاهده خدعه‌ها و خیانت‌های آمریکا در برجام اذعان کرد: «‌آمریکایی‌ها، یک دَبه نه، بلکه دَبه‌های زیادی درآورده‌اند‌».
 
وبگاه تحلیلی آمریکایی:
 روابط نظامی ایران و روسیه  باعث نگرانی مقامات آمریکایی شده است
یک وبگاه آمریکایی نوشت؛ روابط نظامی بی‌سابقه روسیه و جمهوری اسلامی ایران موجب نگرانی مقام‌های آمریکایی شده است. 
وبگاه تحلیلی «بیزنس اینسایدر» در تحلیلی نوشت که روابط نظامی بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران و روسیه، نگرانی آمریکا را برانگیخته است.
در مقدمه این گزارش آمده است؛ کمتر از یک سال پیش، کاخ سفید در خصوص روابط نظامی «بی‌سابقه» میان روسیه و ایران هشدار داد. این گزارش در ادامه نوشت؛ اواخر سال گذشته میلادی، در حالی‌که پس از گذشت چندین ماه از جنگ اوکراین، این خطر وجود داشت که ذخایر موشکی مسکو رو به اتمام رود، ایران موافقت کرد که تسلیحاتی را در اختیار روسیه قرار دهد.
این وبگاه آمریکایی سپس به نگرانی ایالات متحده در خصوص افزایش همکاری نظامی میان روسیه و ایران ‌اشاره کرد و نوشت؛ در ماه دسامبر، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت که تهران و مسکو به دنبال برقراری «یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار هستند» که تهدیدی برای غرب آسیا و جهان محسوب می‌شود.
کربی سپس تصریح کرد: «حمایت از هر دو طرف جریان دارد» و مسکو «سطح بی‌سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی» را به تهران ارائه می‌کند. این گزارش ادامه داد که مسکو به ایران متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۳، جنگنده‌های سوخو-۳۵ را در اختیار ایران قرار دهد.
به گزارش فارس‌، بیزینس اینسایدر نوشت: در حالی‌که در ماه‌های اخیر، حجم مبادلات نظامی میان روسیه و ایران افزایش یافته است، روسیه در گذشته نیز مقادیر قابل توجهی از سخت‌افزارهای نظامی به ایران عرضه کرده است.
بر اساس این گزارش، پس از پایان جنگ ایران و عراق در آگوست ۱۹۸۸، اتحاد جماهیر شوروی به ایران مجوز داد تا هر سلاح و مهمات متعارفی را که می‌خواهد از این کشور خریداری کند. در آن زمان، جماهیر شوروی به ایران پیشنهاد ۷۲ جنگنده میگ-۲۹، ۲۴ جنگنده میگ-۳۱ و ۳۶ بمب‌افکن تاکتیکی سوخو-۲۴ ام کی را داد که البته ایران تنها تعداد ‌اندکی جنگنده میگ-۲۹ و سوخو-۲۴ ام کی و سامانه‌های پدافند هوایی اس-۲۰۰ خریداری کرد که مسکو در سال ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ این هواپیما را به ایران داد.
گفتنی است پیش از انتشار این گزارش نیز مقامات غربی در اظهارنظرهای متعدد از تقویت روابط روسیه و ایران ابراز نگرانی کرده بودند.
 
وزیر خارجه ارمنستان: ایران دوستی منحصربه‌فرد برای ما بوده و خواهد بود
آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان گفت: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصربه‌فرد بوده و خواهد بود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته در تهران میزبان «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در محل وزارت امور خارجه بود، پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.
وزیر خارجه ارمنستان که دومین بار است در دولت سیزدهم به تهران سفر می‌کند، بعد از دیدار با امیرعبداللهیان با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور هم دیدار و گفت‌وگو کرد و بعد از آن دو وزیر در نشست خبری در محل وزارت امور خارجه حضور یافتند.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست خبری به همتای ارمنستانی خیرمقدم گفت و افزود: ما برای رابطه با ارمنستان اهمیت قائل هستیم. با کشورهای واقع در قفقاز جنوبی پیوندهای ریشه‌دار تاریخی و فرهنگی و تمدنی داریم. 
استقبال از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان
وزیر خارجه در نشست خبری بیان کرد: قفقاز جنوبی در سیاست همسایگی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت مناسبات دوستانه، گسترش ارتباطات و همگرایی بین کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم و در این راستا از پیشرفت گفت‌وگوهای صلح بین ارمنستان و آذربایجان استقبال می‌کنیم.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالانه در مسیر گفت‌وگو و تمرکز بر صلح در منطقه قفقاز تمرکز دارد. سفر ماه گذشته این‌جانب به باکو و دیدار با الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و همچنین دیدار ماه‌های گذشته آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان از ایران در راستای تلاش ایران برای تمرکز منطقه قفقاز بر صلح و امنیت پایدار است.
وی تاکید کرد: باور داریم تقویت گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه و همسایگان ما نقشی مهم در درک مشترک و همچنین ترسیم چشم‌اندازی مطلوب مبتنی بر منافع مشترک یکایک کشورهای این منطقه است.
قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود
امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد: باور داریم قفقاز نباید به میدان منازعه و کشمکش بین قدرت‌ها تبدیل شود. تبدیل قفقاز به میدان رقابت بین قدرت‌ها، صلح را در منطقه ما به تاخیر خواهد ‌انداخت و چالش جدی در منطقه ‌ایجاد خواهد کرد.
وی اظهار داشت: درباره مذاکرات صلح بین آذربایجان و ارمنستان امروز با همکارم گفت‌وگو کردیم. معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و اکنون زمان آن است که نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز مستقر شود. صلحی جامع و پایدار، صلحی است که زمینه‌های بروز جنگ و درگیری را از بین برده باشد.
رئیس ‌دستگاه دیپلماسی اذعان داشت: معتقدیم که هرگونه مذاکره باید در فضایی متوازن همراه با رضایت و اختیار طرفین انجام شود و نتایجی ملموس در راستای واقعیات منطقه و منافع طرفین را در پی داشته باشد.
استقبال از فرمت موسوم به ۳+۳
وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: متاسفانه برخی از کنشگران خارجی به دنبال صف‌بندی‌ها و سوءاستفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند. ما از فرمت و سازوکار گفت‌وگوهای موسوم به ۳+۳ بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست که در آن از جمله ارمنستان و آذربایجان نیز حضور خواهند یافت، به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.
وی افزود: امروز درباره کریدورهای موجود در منطقه، ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای سنتی و تاریخی دو کشور گفت‌‌وگو کردیم. دو کشور بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تأکید ویژه‌ای دارند.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گفت‌وگوهای امروز با همتایم توضیح دادم که در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان شنیدیم که نگاه به کریدور زنگنه‌زور در راستای رفع موانع از سوی ایشان مطرح شد و آقای علی‌اف اطمینان داد که جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد کریدور و بستن مسیرهای مواصلاتی و تاریخی موجود بین ایران و ارمنستان نبوده و هرگز نخواهد بود.
وی ادامه داد: ما نیز برای مقامات جمهوری آذربایجان توضیح دادیم حتی در شرایط بحران، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه مسیر مواصلاتی آذربایجان به نخجوان را مسدود نکرده و در این رابطه توافقی بین دو کشور وجود دارد.
افزایش سقف تبادل تجاری به سه میلیارد دلار
امیرعبداللهیان با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر به‌ویژه در یک سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با کشور همسایه و دوست ارمنستان برداشته شده، یادآور شد: معتقدیم همچنان ظرفیت‌های فراوانی فراروی ما برای توسعه بیشتر همکاری‌ها وجود دارد.
وی گفت:‌ ما در جهت‌گیری اولیه خود به صورت جدی برای رسیدن به سقف تبادل تجاری یک میلیارد دلار و افزایش آن به سه میلیارد دلار در حرکت هستیم. گام‌های مهمی در این خصوص برداشته شده است. حضور امروز وزیر خارجه ارمنستان در تهران با یک هدف اصلی در موضوع مناسبات دوجانبه شکل گرفته است و آن پیگیری جدی توافقاتی است که بین آقای رئیسی و آقای پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در آخرین دیدارشان مورد توافق قرار گرفت.
به گزارش فارس‌، وزیر امور خارجه بیان کرد: دو کشور ظرفیت‌های مکمل متعددی در حوزه حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و صنعتی دارند. اتفاق نظر داریم که به همکاری‌های خود در حوزه تهاتر گاز و برق گسترش و توسعه دهیم. تکمیل پروژه خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران در دستورکار جدی ما قرار دارد. 
وی همچنین از همکاری‌های میان دو کشور در زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری خبر داد.
میرزویان: تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگو با باکو مهم است
آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و مهمان‌نوازی همتای ایرانی و گفت‌وگوی سازنده‌اش با امیرعبداللهیان گفت: برای جامعه ارمنی روابط تاریخی غنی با کشور دوست و برادر ایران از اهمیت برخوردار است. ایران برای ما همواره دوستی منحصربه‌فرد بوده و خواهد بود، به‌خصوص در غلبه با چالش‌های موجود.
وزیر خارجه ارمنستان با بیان اینکه ایران و ارمنستان به دنبال گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های تکنولوژی و انرژی هستند، افزود: می‌خواهیم حجم تجارت خارجی بین دو کشور را به سه میلیارد دلار برسانیم.
وی همکاری‌ها در حوزه‌های جاده‌ای و ترانزیتی را دارای اهمیت ویژه برای دو کشور خواند و گفت: سال گذشته شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان بودیم و ان‌شاءالله در ادامه شاهد افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خواهیم بود.
این دیپلمات عالی‌رتبه ارمنستانی به برگزاری نشست مشورتی ارمنستان، هند و ایران در ایروان‌ اشاره کرد و افزود: گسترش همکاری‌ها و تعاملات تجاری و ترانزیتی با ایران برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است.
وزیر خارجه ارمنستان اظهار داشت: روابط بدون افت و خیز دو کشور به واسطه تلاش‌های مشترک در جهت پیشرفت پویا گام برمی‌دارد که بیانگر افق جدیدی در همکاری‌های دو کشور است.
میرزویان اقدامات صورت گرفته برای تعامل بین مجالس دو کشور را مهم خواند و افزود: امروز بر ضرورت برقراری ثبات و امنیت در قفقاز جنوبی تأکید کردیم و همکارم را در جهت روند عادی‌سازی روابط آذربایجان و ارمنستان قرار دادم.
وی گفت: اعلامیه آلماتی و مفاد آن برای ما نقش محوری دارد و تضمین امنیت مرز بر پایه تمامیت ارضی برای ما مهم است. تشکیل مکانیسم بین‌المللی پایدار برای گفت‌وگوها با باکو برای ما از اهمیت برخوردار است.
میرزویان خاطرنشان کرد: آذربایجان به جای گفت‌وگو با مردم قره‌باغ سیاست پاک‌سازی قومی را در دستورکار قرار داده که نمونه آن محدود کردن کریدور لاچین است.
وزیر خارجه ارمنستان افزود: آذربایجان از ۱۵ ژوئن اقدام به توقف ارسال مواد غذایی و انتقال بیماران به ارمنستان کرده است. وضعیت بحران انسانی در قره‌باغ حاکم است و نقض فاحش ضوابط بین‌المللی بشردوستانه و خلاف اعلامیه سه‌جانبه نوامبر است.
میرزویان خاطرنشان کرد: ارمنستان تمایل شدید به رفع انسداد زیرساخت‌ها دارد و معتقد است رفع انسداد آنها باید بر پایه حق حاکمیت کشورها و اصول عمل متقابل و تساوی باشد.
وی گفت: از مواضع مشخص جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم. مایلم بر عزم سیاسی و آمادگی رهبران بلندپایه ارمنستان برای تعمیق و توسعه روابط با ایران بر پایه منافع و احترام متقابل تأکید کنم.
به گزارش مهر‌، در پایان میرزویان از امیرعبداللهیان دعوت کرد که به ایروان سفر کند و دعوت نخست‌وزیر ارمنستان از حجت‌الاسلام رئیسی برای سفر به ایروان را تکرار کرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟