loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. مقامات وزارت خارجه:    آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد  از جیب ملت ایران چیزهایی که برداشته، باید بازگرداند     ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ سعید خط

طاهر مهدوی بازدید : 32 سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 نظرات (0)
.
مقامات وزارت خارجه: 
  آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد
 از جیب ملت ایران چیزهایی که برداشته، باید بازگرداند 
   ۱۴۰۱/۰۲/۱۹

خطیب‌زاده: اگر آمریکا حقوق ایران را برگرداند همین فردا توافق می‌کنیم / متن  بین ایران و ۱+۴ توافق شده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
دستورکار گفت‌وگوهای مورا  در تهران تقریباً روشن است
وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین به تهران گفت:‌ مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ از یک‌ طرف و آمریکا در وین، تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده، ولی ردوبدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر مورا بعد از تماس تلفنی امیرعبداللهیان و بورل انجام می‌شود. به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به‌صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا در حال ردوبدل شدن است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: البته لازم بود با توجه به پیشنهاد بورل و استقبال امیرعبداللهیان دیدار حضوری انجام و رایزنی‌هایی در تهران انجام شود. مورا با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ملاقاتی خواهد داشت. البته دستورکار گفت‌وگوها در تهران تقریباً روشن است. امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها، نتیجه را بهتر اعلام کنیم.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره بدعهدی‌های آمریکا نیز گفت: حضور مورا نشان می‌دهد ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، همچنان پیگیری کردیم و به‌رغم اقدامات ضد دیپلماسی که توسط سنا و کنگره انجام شده، ایران و ۱+۴ به مسیر دیپلماسی و دستیابی به توافق خوب و قابل‌اتکا و پایدار متعهد بوده‌اند. اگر همین امروز آمریکا تصمیم خودش را بگیرد و آنچه از حقوق ملت ایران و جیب ملت ایران برداشته برگرداند و حقوق ضایع‌شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از برگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را امضا کنیم. سفر مورا این گفت‌وگوها را در مسیر درستی جلو می‌برد.
خطیب‌زاده بیان کرد: امیدواریم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط راهبردی در ابعاد مدنی اقتصادی و مردمی خودش ایجاد کند.
آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن‌بست در مذاکرات وین و اینکه سفر انریکه مورا برای از بین بردن این بن‌بست است و اینکه آیا ایران معتقد است بن‌بستی در مذاکرات ایجاد شده؟ گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده متوقف است در بُعد تصمیمات واشنگتن. اما بین ایران و ۱+۴ جمع‌بندی انجام و متن بین ما توافق شده و معدود نکات باقیمانده را آمریکا باید پاسخ دهد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد یا رضایتی برای انجام چیزی فراتر از تعهداتش بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی را برداشته باید سرجایش بازگرداند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد. اگر چنین شود می‌توان گفت که مذاکرات در دسترس است. من نمی‌گویم بن‌بست چون کلمه‌ای است حاکی از رسیدن به یک مانع اصلی باشد. تصمیم واشنگتن به‌راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.
خطوط تعیین‌شده نظام  تا به امروز رعایت شده
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که عنوان می‌شود رایزنی‌های جدید به خاطر این است که ایران از خواسته خود برای رفع تحریم سپاه بگذرد تا توافق شکل بگیرد نیز اظهار داشت: آنچه در میز مذاکرات و اتاق مذاکرات در حال انجام است را اجازه دهید در همان مسیر پیگیری شود. به‌صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین‌شده توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات، تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار دهیم.
وی خطاب به اهالی رسانه و اصحاب خرد گفت: اجازه ندهید در این بازی طراحی‌شده برخی در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیرید. اولاً آنچه بین ایران و آمریکا درباره اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی شده آمریکا به برجام است به یک موضوع خاص یعنی سپاه فرو نکاهید. ثانیاً اجازه ندهید با ساده‌سازی بیش ‌از حد شما را وارد بازی مقصرنمایی و بازنشر این سیاست‌ها کنند که توسط برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌شود. آنچه بین ایران و ۱+۴ از یک ‌طرف و آمریکا از طرف دیگر هست این است که آمریکا باید تمام حقوقی که از ملت ایران ضایع کرده منطبق بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تأمین و به آن پایبند باشد.
این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: همین‌که مورا به ایران می‌آید و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و بورل تماس می‌گیرد نشان می‌دهد مسیر گفت‌وگوها در مسیر درست خود در حال انجام است.
ملاقات مورا با باقری کار ویژه مورا انتقال پیام است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر انریکه مورا به تهران نیز بیان کرد: فعلاً کارویژه آقای مورا و اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام انتقال پیام است و قرار نیست اتفاق جدیدی رخ دهد. بارها این اتفاق افتاده است و به ایران آمدند و به واشنگتن رفتند و بدون حضور فیزیکی نیز پیام‌ها ردوبدل شده است. نقش ایشان هماهنگ کردن گفت‌وگوهاست و باید منتظر باشیم ایشان با چه موضوعاتی در تهران حاضر خواهد بود. وی درباره ملاقات‌های مورا در تهران افزود: اجازه دهید وارد تهران شود بعداً اعلام خواهد شد و فعلاً تنها ملاقات قطعی با آقای باقری به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد است. ایشان درخواست‌های ملاقات‌های دیگری را داخل و بیرون وزارت خارجه داشته است.
اجازه نمی‌دهیم مؤلفه‌های فشار حداکثری ترامپ باقی بماند
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بحث تحریم‌های سپاه و اینکه آیا اگر بخش‌هایی از سپاه کماکان ذیل تحریم قرار بگیرد ایران به توافق رضایت می‌دهد؟ اظهار داشت: مذاکره تا زمانی به نتیجه نرسد در آن بده‌وبستان است و ذات مذاکرات این است تا زمانی به نتیجه نرسد بسیاری از ابعاد آن را نمی‌توان در فضای عمومی مطرح کرد چون مخل مذاکرات است.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه برای مردم مهم است این است که در پایان مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران رعایت و حقوق ملت ایران پاس داده شود. آمریکا به‌اندازه کافی ضربه زده و از جیب ملت ایران برداشته و حقوق ملت ایران را ضایع کرده است. ما بتوانیم تأیید کنیم که به ‌اندازه قابل‌توجهی و تا جایی که ممکن بوده، درباره تضمین‌ها و راستی‌آزمایی صحبت کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: چرخه انتفاع کامل اقتصادی ایران باید رعایت شود. حقوق ملت ایران براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ باید حفظ شود. اجازه نمی‌دهیم مؤلفه‌های فشار حداکثری که ترامپ برای از بین بردن هرگونه انتفاع اقتصادی ایران از برجام اعمال کرده و یا برای از بین بردن فرصت دیپلماسی باقی بماند.
رویترز: مذاکرات هسته‌ای، محور اصلی سفر امیر قطر به ایران است
رویترز به نقل از «یک منبع مطلع» که نام او را فاش نکرده نوشته است: شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر از ایران بازدید خواهد کرد و سپس سفری به انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد داشت.
به گفته این منبع که «نمی‌خواست نامش فاش شود»، محور اصلی گفت‌وگوها «پر کردن حفره» مذاکرات هسته‌ای خواهد بود که از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است. رویترز نوشته است: هدف این سفر این است که طرفین توافق هسته‌ای با ایران را «به حد وسط جدیدی» برسانند. حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر پیش‌تر اخبار منتشرشده در مورد سفر امیر قطر به تهران در آینده نزدیک را تأیید کرده و با انتشار عکسی از یک هواپیما قطری و استفاده از هشتگ سفر امیر قطر به تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «و اینک دیدار در تهران».
گروه ۷ خواستار احیای برجام شد «گروه مدیران منع اشاعه‌ای گروه ۷» 
در بیانیه‌ای ضمن حمایت از احیای کامل برجام، راهکار دیپلماتیک را بهترین روش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران عنوان کردند.
به گزارش فارس، سه بند از این بیانیه که دیروز دوشنبه (۹ مه/ ۱۹ فروردین‌ماه) منتشر شده به موضوع ایران اختصاص دارد. در بند ۲۱ از این بیانیه آمده است: «ما بار دیگر بر حمایت خودمان از احیای برنامه جامع اقدام مشترک و اجرای کامل آن تأکید می‌کنیم. راهکار دیپلماتیک همچنان بهترین روش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات وین و همچنین هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا بابت تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آنها تقدیر می‌کنیم. از ایران می‌خواهیم پیشنهاد موجود در روی میز برای خاتمه دادن موفقیت‌آمیز به مذاکرات را مغتنم شمرده و از تشدید بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای خود خودداری کند.» کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به‌جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.
این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
در بند ۲۲ بیانیه مدیران گروه ۷ آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم به همه تعهداتش برای اجرای توافقنامه پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از ملزومات NPT است عمل کند. ما مضاف بر این از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر بیشتر، همه اطلاعاتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی به آنها نیاز دارد را در اختیار این سازمان قرار دهد.»
پایگاه آمریکایی: بایدن جسارت داشته باشد توافق خوب روی میز است
پایگاه تحلیلی آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در مطلبی تحت عنوان «بایدن در دام ترامپ در مسئله ایران افتاده»، نوشت: در صورتی ‌که دولت بایدن و ایران نتوانند آخرین مانع در مذاکرات هسته‌ای را برطرف کنند که درواقع قرص سمی دوران ترامپ است که برای عقب راندن ایران از پایبندی به توافق و جلوگیری از احیای آن به دست یک دولت دموکرات طراحی شده بود؛ بحران می‌تواند از هر جهت جرقه بزند؛ ایران می‌تواند خط قرمز برنامه هسته‌ای خود را نقض کند، یا یک (نیروی) نیابتی وابسته به ایران می‌تواند به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کند، یا ممکن است درگیری دریایی در خلیج‌فارس رخ دهد.
با این‌ وجود، در حال حاضر، دولت بایدن در ازای حذف نامگذاری «سازمان تروریستی خارجی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خواستار امتیازات غیرهسته‌ای از ایران است. ایران امتناع می‌کند و بر موضع خود مبنی بر حذف این نام به‌عنوان بخشی از بازگشت متقابل به پایبندی به توافق هسته‌ای مصر است. نشانه‌های کمی وجود دارد که گزینه‌های مصالحه‌ای هم که دنبال می‌شوند، مورد توجه قرار بگیرند.
به اذعان این رسانه آمریکایی، این یک وضعیت ناامیدکننده برای رئیس‌جمهوری است که مبارزات انتخاباتی خود را با وعده بازگرداندن پایبندی ایالات‌متحده و ایران به توافق هسته‌ای انجام داد و همچنین از کاهش تأثیر تحریم‌ها بر مردم عادی ایران که در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اعلام حمایت کرد.
در انتهای این گزارش آمده است: ترامپ آتش‌افروزی بود که تلاش کرد توافق هسته‌ای را به آتش بکشد، اما بایدن به‌جای خاموش کردن آتش، در صحنه جنایت مانده است. نتیجه هر روز محتمل‌تر این است که او هزینه‌های آتش‌سوزی را به شکل جنگ فاجعه‌بار یا دستیابی ایران به سلاح اتمی بپردازد. برای جمهوری‌خواهان هر دو حالت که یا بایدن آن‌قدر ضعیف است که نمی‌تواند مانع اتمی شدن ایران شود یا آن‌قدر بی‌ملاحظه است که جنگی که ترامپ از آن خودداری کرد را دنبال می‌کند، خوشایند خواهد بود؛ این در حالی است که بایدن فقط خودش را می‌تواند مقصر بداند. همه این بلایا قابل ‌اجتناب است. توافق خوبی روی میز وجود دارد اگر بایدن بتواند جرأت نجات آن را پیدا کند.
بورل: اتحادیه اروپا به دنبال نجات مذاکرات هسته‌ای با ایران است
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد.
جوزپ بورل در این ‌ارتباط به فایننشال‌تایمز گفت: «این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات برجام را که به دلیل بی‌میلی آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است، نجات دهد.»
این اظهارات بورل همزمان با آن اعلام شده که منابع خبری گزارش کرده‌اند که «انریکه مورا»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سه‌شنبه هفته جاری برای گفت‌وگو درباره توقف مذاکرات هسته‌ای، به تهران سفر خواهد کرد.
 

 آزادسازی منابع ارزی ایران معطل آمریکا نیست و بخشی از آن دریافت شده است
 
 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران | ایران اینترنشنال

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور و ارتباط سفر امیر قطر به تهران در این زمینه نیز بیان کرد: به خاطر روشن شدن ابعاد این قضیه از بانک مرکزی هم بپرسید. ما معطل هیچ طرف ثالثی برای آزادسازی منابع خودمان نبودیم. اتفاقاً طرف‌های ثالث و از جمله آمریکا مایل‌اند جنگ روانی کرده و همه‌چیز را منوط به گفت‌وگوها در وین کنند.
وی ادامه داد: تاکنون منابعی را که آزاد کردیم به‌صورت کاملاً مستقل بوده و این مسیر همچنان در حال پیگیری است.
سفر امیر قطر به تهران به‌زودی
خطیب‌زاده سفر امیر قطر به تهران را تأیید کرد و درباره مباحث مطرح‌شده مبنی بر وساطت امیر قطر بین ایران و آمریکا گفت: این سفر در دستورکار است و به‌زودی انجام می‌شود و در پاسخ به سفر دکتر رئیسی انجام می‌شود و حاکی از روابط بسیار نزدیک ایران و همسایگان است و بعد از این سفر هم رئیس‌جمهور به یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همسایه سفر می‌کند و این رفت‌وآمدها حاکی از سیاست حسن همسایگی ایران است.
وی همچنین گفت: دستورکار سفر امیر قطر قطعاً دستورکار دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات بین‌المللی است. ایران و ۱+۴ در یک‌طرف جوی قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر جوی و احتیاج به وساطت بین ایران و ۱+۴ نباشد. ضمن اینکه قطر همواره همراه جمهوری اسلامی ایران در راستای احقاق حقوقش بوده است.
دولت سوئد فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود
وی درباره پیگیری پرونده حمید نوری و ارتباط آن با پرونده احمدرضا جلالی و درخواست وزارت خارجه سوئد از عدم سفر شهروندان سوئدی به ایران بیان کرد: آقای جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست که در جمهوری اسلامی ایران دستگیر و حکمش صادر و حکمش بازنگری شده و دوباره درخواست بازنگری خورده و سال‌هاست این موضوع پیگیری می‌شود و خسارات عمده‌ای هم زده و گزارش‌های دوستان ما در مراکز اطلاعاتی و امنیتی حاکی از این است که برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر قدس در خصوص این عملیات به او کمک کردند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این‌که درباره آقای نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست‌خورده منافقین دامی را پهن می‌کند و بعد هم شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و همه را به بازی می‌گیرد و دولت سوئد اجازه می‌دهد و بعد هم سیاسی می‌کند، شک ما را برمی‌انگیزد که چگونه این اتفاقات بعد از آن رخ می‌دهد.
خطیب‌زاده تصریح کرد: یک سیاستی در برخی از این مراکز رسانه‌ای وجود دارد که اتفاقاتی که می‌افتد با فراموش کردن تقدم و تأخر آن تلاش می‌کنند آنها را به هم مرتبط کنند. اینها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر ارتباطی هست حتماً طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند و بیشتر ما را به شک می‌اندازد که تا چه حد دادگاه را نمایشی و سیاسی کردند.
وی بیان کرد: متأسفانه حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده و دادگاه هم صلاحیت نداشته و مقدمه، مؤخره و روندها و روال‌های قضایی همه نادیده گرفته شده است. از رسانه‌ها درخواست می‌کنم با نگاه منصفانه نسبت به اتفاقاتی که در مورد ایشان رخ داده توجه کنید. متأسفانه دولت سوئد توجه نکرده و باید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد و فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع آقای جلالی فراموش می‌شود. موضوع احمدرضا جلالی یک حکم تروریستی و جاسوسی است که در مسیر خودش پیگیری می‌شود.
مذاکرات ایران و عربستان
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که درخصوص مذاکرات ایران و عربستان از دور قبلی در بغداد تحول خاصی رخ نداده است و اگر تحولی رخ دهد اطلاع‌رسانی می‌شود. توافقاتی انجام شده و امیدوارم بتوانیم اجرایی کنیم.
موضوعات منطقه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو با سعودی‌ها
خبرنگاری از خطیب‌زاده پرسید که آیا در مذاکرات با عربستان به بحث یمن هم پرداخته شده که وی گفت: یکی از موضوعاتی که همواره با سعودی‌ها بحث شده موضوعات منطقه‌ای است. طبیعی است در منطقه ما موضوعات چندی هستند که شایسته توجه هستند. هرچند پرونده‌های اختلافی داشتیم ضروری بوده که به سرانجام برسد و طبیعی است تمام موضوعات منطقه گفت‌وگو شود.
آمادگی داریم از همه مساعی جمیله خود برای توقف جنگ در اوکراین استفاده کنیم
خبرنگاری با اشاره به اظهارات امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای لهستانی درباره اوکراین و دو پیامی که از سوی وزیر خارجه اوکراین به لاوروف منتقل کرده از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا آمریکا اجازه میانجیگری بین اوکراین و روسیه را به ایران می‌دهد و اگر صلحی با میانجیگری بین این دو انجام شود آمریکا سنگ‌اندازی نمی‌کند؟ که خطیب‌زاده اظهار داشت: زمان این‌که آمریکا درباره همه‌چیز در نظام بین‌الملل تصمیم بگیرد، خیلی وقت است گذشته و دولت‌ها اگر براساس اراده خود به توانمندی‌شان برگردند، می‌توانند تصمیمات درست و عاقلانه بگیرند.
وی ادامه داد: چندین بار پیام‌هایی را آقای امیرعبداللهیان از طرف اوکراین به روسیه منتقل کرده و در سفرش به مسکو پیام وزیر خارجه اوکراین به لاوروف منتقل شد و طبیعی است همچنان فکر می‌کنیم گفت‌وگوها باید به پایان جنگ بینجامد آن‌هم به‌عنوان یکی از قربانیان جنگ خانمان‌سوز تحریمی بر این ملت. همه تلاش خود را کرده و بازهم خواهیم کرد که هر چه زودتر گفت‌وگوها بین روسیه و اوکراین به پایان جنگ بینجامد.
این دیپلمات ارشد ایران بیان کرد: نباید اجازه دهیم این جنگ ادامه یابد چون اولین و مهم‌ترین صدمه‌دیدگان آن مردم بی‌دفاع هستند و نباید اجازه دهیم این بحران با طراحی‌های سیاسی از دست خارج شود. نگرانیم و این نگرانی را هم به اوکراین و هم روسیه اعلام کرده و آمادگی داریم از همه مساعی جمیله خود استفاده و به راه مرضی‌الطرفینی رسیده و این جنگ را حداقل به آتش‌بس فوری برسانیم.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟