loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد   ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق عصر دیروز چهارشنبه 24 فروردین در رأس یک هیئت بلندپایه وارد تهران شد. به گزار

طاهر مهدوی بازدید : 21 پنجشنبه 25 فروردین 1401 نظرات (0)

.

وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد

  ۱۴۰۱/۰۱/۲۴

امیرعبداللهیان با «فؤاد حسین» دیدار و گفتگو کرد
فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق عصر دیروز چهارشنبه 24 فروردین در رأس یک هیئت بلندپایه وارد تهران شد.
به گزارش العالم، احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت که این هیئت شامل قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی و برخی از مسئولین امنیتی عراق است.
وی ادامه داد که این سفر در چارچوب بررسی روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان بغداد و تهران است.
فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در جریان سفر خود به تهران، عصر روز چهارشنبه با حضور در وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.
بر اساس این گزارش فؤاد حسین، در رأس هیئتی بنا به دعوت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است.
همچنین میدل ایست هم در گزارشی نوشت: فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق به همراه قاسم الاعرجی، مشاور عالی امنیت ملی این کشور و احمد ابورغیف، سرپرست دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق به همراه هیئتی عالی‌رتبه به تهران سفر کرده است.
این نخستین سفر هیئتی از عراق به ایران بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به اربیل است.
در این سفر درباره مسائل دوجانبه، اختلافات پیش‌آمده میان دو طرف و برخی موضوعات دیگر بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
روز دوشنبه نیز سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود با خبرنگاران گفته بود که در گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فؤاد حسین، همتای عراقی او، از وزیر امور خارجه عراق دعوت کرده بود که به ایران سفر کند و او پذیرفت که در این هفته به تهران بیاید.
گفتنی است، فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق ۱۹ فروردین‌ماه سال جاری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو و ضمن تبریک متقابل سال جدید و نوروز و همچنین فرارسیدن ماه مبارک رمضان، درخصوص برخی موضوعات موردعلاقه فی‌مابین از جمله روابط دوجانبه، تحولات منطقه و مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
دو طرف همچنین ضمن بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در چارچوب روابط دوجانبه، بر تسریع اجرایی شدن همه توافقات قبلی تأکید کردند. در همین چارچوب، امیرعبداللهیان از همتای عراقی خود برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال فؤاد حسین قرار گرفت.
گفتنی است وزرای خارجه ایران و عراق ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در دیدار همتای عراقی در مونیخ ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرده بود که این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.
فؤاد حسین دوم دی‌ماه سال گذشته نیز سفری به تهران داشت و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
تماس تلفنی وزیر خارجه اوکراین با امیرعبداللهیان
در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با همتای اوکراینی چه گذشت؟
 
«دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین دیروز (چهارشنبه) در توئیتی از گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خبر داد.
وی در این خصوص نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه (جمهوری اسلامی ایران) گفت‌وگوی تلفنی داشتم. ایران در مقابل جنگ روسیه علیه اوکراین ایستاده و از راه‌حل دیپلماتیک حمایت می‌کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان به دلیل رد ادعاهای مربوط به انتقال تسلیحات به روسیه با کمک شرکت‌های ایرانی و همچنین تیم پزشکی اعزامی به اوکراین سپاسگزاریم».
از آغاز بحران اوکراین، این دومین گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و کولبا بوده و دو وزیر خارجه پیش‌تر در تاریخ ۲۳ اسفندماه هم گفت‌وگو کرده بودند. دو طرف در گفت‌وگوی قبل در مورد بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و موضوعات دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن گفت‌وگو به تبیین موضع ایران مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توجه به راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی دیپلماتیک پرداخت. امیرعبداللهیان با اشاره به ریشه بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سیاسی برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کند. ما بدون اتخاذ رویکرد دوگانه مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان، یمن و ... هستیم.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟