loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رؤسای پارک‌های علم و فناوری با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور و وزیر علوم    ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این نشست، از نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها

طاهر مهدوی بازدید : 29 سه شنبه 23 فروردین 1401 نظرات (0)

.

رؤسای پارک‌های علم و فناوری

با حضور معاون علمی رئیس‌جمهور و وزیر علوم 

  ۱۴۰۱/۰۱/۲۲

دانشگاه‌ بستری برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به کسب و کارهای دانش‌بنیان و  خلاق است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در این نشست، از نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در زیست‌بوم نوآوری و ضرورت پررنگ شدن نقش آن گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاری با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در زیست بوم نوآوری افزود: باید برای دانش‌بنیان‌ها، زیست‌بومی ایجاد شود که به تسهیل تبدیل ایده به کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق کمک کند. هر چند این اقدام زمان‌بر است اما باید این موضوع نهادینه شود. قرار نیست دولت مانند پمپ‌های آکواریوم‌، به پارک‌های علم و فناوری غذا و اکسیژن بدهد بلکه این بخش‌های مختلف این زنجیره در کنار یکدیگر شکل بگیرد.
ستاری،  سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین را سال ویژه‌ای برای دانش‌بنیان‌ها و پارک‌های علم و فناوری دانست و گفت: رؤسای پارک‌های علم و فناوری به دلیل این نگاه ویژه باید ارتباط خود را با استانداری‌ها و نهادهای حاکمیتی افزایش دهند.
نقش‌آفرینی دولت در توسعه زیرساخت پارک‌های علم و فناوری
وی با اشاره به نقش دولت در تسهیل‌گری و ایجاد زیرساخت، ادامه داد: نقش دولت در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، زیرساختی و حمایتی بوده و به طور مستقیم نباید وارد پژوهش شود؛ چرا که این موضوع در حیطه بخش خصوصی است و دولت صرفاً باید زمینه‌های لازم را برای فعالیت این بخش فراهم کند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: وقتی شتاب دهنده کسب و کار را حمایت می‌کنیم و ریسک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را پایین می‌آوریم، می‌توانیم کارآفرین را تحویل جامعه بدهیم. سرمایه‌گذار بخش خصوصی در استان‌ها باید به جای سرمایه‌گذاری در بخش سکه و دلار روی پژوهش سرمایه‌گذاری کند. در پارک‌ها نسبت سرمایه‌گذاری خصوصی به دولتی مهم است و می‌باید نسبتی بین هشت تا ۱۰ به یک داشته باشد. 
تجاری ‌‌سازی ایده‌های نوآورانه هدف پارک‌های علم و فناوری است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، با اشاره به تعامل این وزارتخانه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفت: وزارت علوم با سایر بازیگران و ذی‌نفعان نظام علم و فناوری مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال یک تعامل هم‌افزا و تکاملی است و خود را عضوی از یک تیم واحد می‌داند.
 زلفی گل با اشاره به پررنگ شدن نقش پارک‌های علم و فناوری، افزود: هم‌اکنون جایگاه پارک‌های علم و فناوری در جامعه ارتقا یافته است و انتظارات از پارک‌های علم و فناوری نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. برای نمونه ما پارک علم و فناوری پردیس را به عنوان یک پارک نمونه در کشور داریم که افتخار نظام است و سایر پارک‌های علم و فناوری باید از تجربیات این پارک استفاده کنند. در همین راستا بهتر است معاونت علمی و فناوری وزارت، تورهای یک روزه آشنایی با فعالیت این پارک را برای رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم برگزار کند.
 نقش پارک‌های علم و فناوری در دیپلماسی فناورانه
وی با اشاره به هم‌افزایی پارک‌های علم و فناوری با سایر کشورها برای انتقال تجربیات فناورانه گفت: در کنار دیپلماسی علم و فناوری و ‌اندیشیدن به راهکارهای انتقال فناوری از خارج به داخل و همچنین تبادل فناوری با کشورهای دیگر، باید درخصوص استفاده از تجربیات موفق داخل کشور از جمله پارک‌های علم و فناوری موفق مانند پارک علم و فناوری پردیس برنامه‌ریزی کنیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟