loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. پیروزی بزرگ دیگر برای مقاومت   رئیس‌جمهور فراری یمن از قدرت عزل و در حصر خانگی قرار گرفت       ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ سرعت تحولات یمن بار دیگر بسیار پر سرعت شده ا

طاهر مهدوی بازدید : 41 شنبه 20 فروردین 1401 نظرات (0)
.
پیروزی بزرگ دیگر برای مقاومت
 
رئیس‌جمهور فراری یمن از قدرت عزل و در حصر خانگی قرار گرفت
 
    ۱۴۰۱/۰۱/۱۹

بازداشت «هادی» در عربستان؛ زمان جدایی رئیس مستعفی یمن از ریاض فرارسیده؟

سرعت تحولات یمن بار دیگر بسیار پر سرعت شده است. به دنبال تن دادن آل‌سعود به آتش بس دو ماهه در یمن اکنون خبر برکناری منصور‌هادی رئیس‌جمهوری مستعفی یمن منتشر شده است.
طبق اعلام رسانه‌های عربی، عبد ربه منصور‌هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن از تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری خبر داده است تا شاید از شدت این شکست در افکار عمومی کمی کاسته شود. طبق این اخبار منصور‌هادی پس از واداشته شدن به کناره‌گیری از قدرت تمامی اختیارات خود را به شورایی به نام «شورای رهبری ریاست جمهوری» محول کرده است. بر اساس این گزارش، «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. در همین حال، گفته می‌شود که رئیس‌جمهور مستعفی یمن «علی محسن الأحمر» معاون خود را از سِمتش برکنار کرده است. بر این اساس، شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی و فراری یمن را بر عهده خواهد داشت. طبق اعلام برخی منابع، شورای رهبری ریاست جمهوری
۸ عضو دارد و «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند. شورای رهبری ریاست جمهوری مسئولیت مذاکرات با جنبش انصارالله درخصوص آتش‌بس را نیز برعهده ‌دارد. این درحالی است که پیشتر برخی گزارش‌ها از برکناری عبد ربه منصور‌هادی از قدرت توسط عربستان سعودی حکایت داشت.
عزل منصور‌هادی
در همین حال پایگاه «الخبر الیمنی» در خبری فوری به نقل از منابعی در ریاض نوشته: «این عربستان بود که «منصور‌هادی» را از قدرت عزل کرد. در حال حاضر، منصور‌هادی تحت اقامت اجباری قرار دارد.» بر اساس این گزارش، پایگاه مذکور همچنین عنوان کرد که عربستان شورای رهبری ریاست جمهوری در یمن را تشکیل داده است.
واکنش انصارالله
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن به کناره‌گیری «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری سابق یمن از قدرت واکنش نشان داد. بر اساس این گزارش، عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت، «رشاد العلیمی» به عنوان رئیس‌شورای رهبری ریاست جمهوری انتخاب شده است و علت این انتخاب نیز سرسپردگی او به آمریکا است. وی افزود: «واقعیت این است که ما هیچ مشارکتی در تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری نداشته‌ایم. ایجاد این شورا در واقع مشروعیت جعلی متجاوزان را از بین بُرد. مقاومت مردم یمن، طرف مقابل را وادار به برداشتن این گام نامشروع [ایجاد شورای رهبری ریاست جمهوری] ساخت.»
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «انصارالله» یمن نیز به تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری در «ریاض» واکنش نشان داد و به شدت از آن انتقاد کرد. بر اساس این گزارش، سخنگوی جنبش انصارالله گفت:« این مردم یمن هستند که برای زمان حال و آینده خود تصمیم‌گیری می‌کنند نه دیگران. هر فعالیتی در خارج از مرزهای یمن تنها یک نمایش مضحک است.»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟