loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. رئیسی رفت اما خدماتش ادامه دارد: افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی جهان و 41 طرح زیربنایی در سیستان و بلوچستان  ۱۴۰۳/۰۳/۱۸ به گزارش کیهان، خدمات دولت سیزدهم

طاهر مهدوی بازدید : 3 شنبه 19 خرداد 1403 نظرات (0)
.
رئیسی رفت اما خدماتش ادامه دارد:
افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی جهان
و 41 طرح زیربنایی در سیستان و بلوچستان 
۱۴۰۳/۰۳/۱۸

‫Magiran | روزنامه کیهان (1403/03/19): افتتاح بزرگ ترین آب شیرین کن غیرساحلی  جهان و 41 طرح زیربنایی در سیستان و بلوچستان‬‎

به گزارش کیهان، خدمات دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان و افتتاح طرح‌های زیرساختی و عمرانی، نشان می‌دهد شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با رویکردی انقلابی تمام توان خود را برای رفع محرومیت در این استان به کار بسته بود و اقدامات گسترده اقتصادی و محرومیت‌زدایی در پهناورترین استان کشور، با هدف زدودن غبار محرومیت، طی دوره خدمت ۳۰ ماهه شهید جمهور عملیاتی شد. دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم پس از شهادت آیت‌الله رئیسی هم ادامه دارد و در این راستا بزرگ‌ترین پروژه آب شیرین‌کن غیرساحلی ایران برای تامین آب پایدار یک میلیون نفر از جمعیت سیستان و بلوچستان، در کنار 41 طرح مختلف زیربنایی، روز پنجشنبه در این استان افتتاح شد.
محمد مخبر؛ سرپرست ریاست جمهوری در مراسم افتتاح 42 طرح‌ عمرانی و زیربنایی در استان سیستان و بلوچستان به ارزش حدود ۸۶ هزار میلیارد تومان که به‌صورت ویدئو کنفرانس و البته با حضور وزیران نفت و نیرو در استان سیستان و بلوچستان انجام شد، گفت: رئیس‌جمهور شهید، سفر‌های استانی خود را از استان‌های کم‌برخوردار آغاز کرد تا مشکلات آب، بهداشت، راه‌ها و گاز این استان‌ها به‌خصوص سیستان و بلوچستان، برطرف شود. شهید رئیسی فقط سه سال رئیس‌جمهور بود ولی خدمات و محبوبیتش با آنهائی که هشت سال رئیس‌جمهور بودند اصلاً قابل مقایسه نیست.
 تامین آب پایدار یک میلیون سیستانی
بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی (خشکی) ایران در استان سیستان‌وبلوچستان روز پنجشنبه به ‌بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن غیرساحلی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در شبانه‌روز، آب آشامیدنی بخشی از شهر زاهدان و شهرها و روستاهای شمال استان سیستان‌وبلوچستان تأمین شد، به‌طوری که جمعیتی بالغ بر یک‌میلیون نفر از برکات این پروژه بهره‌مند شدند. علی‌ اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو در سفر به سیستان و بلوچستان بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خاورمیانه در خشکی را با هدف تامین آب زاهدان و سیستان وارد مدار کرد.
طرح تأمین آب سیستان و زاهدان از سه راهی دشتک با برداشت آب از منابع آب زیرزمینی‌هامون هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب از ابتدای آذر ماه سال گذشته در دستورکار شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان قرار گرفته بود و به دلیل شرایط خاص آب موجود در منطقه از لحاظ کیفیت، برای ارائه خدمات مطلوب به مردم سیستان و زاهدان، شیرین‌سازی آب با نصب دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن به طرح اضطراری آبرسانی، اضافه شد. 
بنابراین، روز پنجشنبه، طرح جامع تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک با بهره‌برداری از بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز و بهره‌برداری از ۷۳ حلقه چاه ۹۵ کیلومتر خطوط انتقال آب ۱۱۰ کیلومتر خط برق بابت رفع مشکل کمبود آب زاهدان و سیستان با اعتبار 5500 میلیارد تومان افتتاح شد.
 نگاه ویژه شهید رئیسی به سیستان و بلوچستان
تأمین آب برای اقصی ‌نقاط سیستان و بلوچستان در حالی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی است که از همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، مسئله تأمین آب برای همه استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی و دچار تنش آبی مورد تأکید قرار گرفت. رئیس‌جمهور شهید با نگاه رفع محرومیت پس از سفر به سیستان و بلوچستان که شهریورماه 1400 انجام شد و همچنین دو سفر پس از آن اجرای پروژه‌های صنعت آب را برای سیراب کردن سیستان تشنه رقم زد.
محمد کرمی؛ استاندار سیستان و بلوچستان درباره نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید به سیستان و بلوچستان گفت: نگاه ویژه رئیس‌جمهور شهید به‌ویژه به منطقه شمال این استان باعث شد تا با اجرای طرح‌های آبرسانی حدود ۱۵ سال موضوع تامین آب این منطقه تضمین شود.
علی‌اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو پس از افتتاح طرح جامع تامین آب زاهدان و سیستان گفت: ۲۸ طرح آب و برق با اعتباری بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان افتتاح شد که مهم‌ترین آنها آب‌شیرین‌کن غیرساحلی است که هیچ‌گونه وابستگی به رودخانه هیرمند ندارد.
بر این اساس چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب آشامیدنی این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره‌برداری رسید.
از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» برای مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین دست و طرح آبرسانی به شهر هیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله برای آبرسانی از آب‌شیرین‌کن‌ هامون هیرمند به منطقه سیستان بود.
«محمدامین بارانی»؛ مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: عملیات آبگیری سد «شهری کور» سراوان که با حضور وزیر نیرو آغاز شد برای بیش از 1800 نفر ایجاد اشتغال کرده است.
 پایان نیم قرن وابستگی
«علیرضا قاسمی»؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان هم اعلام کرد: برای نخستین‌بار در تاریخ سیستان، وابستگی آب آشامیدنی ساکنان این منطقه به آب‌های خارج از حوزه سرزمینی ایران کاهش خواهد یافت و این موضوع التیام‌بخش نگرانی‌های ۵۰ ساله مردم سیستان برای تأمین آب آشامیدنی خواهد بود.
او افزود: همزمان با افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن غیرساحلی کشور، آبرسانی و رفع تنش آبی ۷۵ روستای این استان با جمعیت ۳۳ هزار نفر انجام و ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم چابهار و کنارک از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند شدند. ضمن اینکه در مجموع 2351 روستا در برنامه جهاد آبرسانی در استان در قالب سه طرح در حال اجراست که آبرسانی به 1751 روستا در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی‌(ع)، ۲۵۰ روستا توسط مجمع خیرین وزارت نیرو و ۳۵۰ روستا از محل طرح ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی در برنامه اجرائی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای دولت تاکنون ۴۰۱ روستا با جمعیت ۱۴۸ هزار نفر آبرسانی و همچنین ۵۳۶ روستا با اقداماتی از جمله حفر و تجهیز، ارتقا سیستم پمپاژ و اصلاح خطوط اضطراری رفع تنش آبی شد. همچنین تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب به بهره‌برداری رسید.
افتتاح پروژه‌های برق و گاز
همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان از جمله احداث خطوط اسپکه-  نیکشهر (قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح شد. نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان به ظرفیت ۱۲۶ مگاوات و با حجم سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال احداث شده است.
همچنین طی سفر وزیر نیرو به استان سیستان و بلوچستان، بزرگ‌ترین نیروگاه بادی شرق کشور به ارزش روز بالغ بر 3850 میلیارد تومان هم به بهره‌برداری رسید.  نیروگاه بادی «میل نادر» به ظرفیت 50 مگاوات شامل 20 واحد توربین بادی دوونیم مگاواتی تیپ دو است. کار ساخت این نیروگاه در سال 1399 آغاز و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، روز پنجشنبه با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی یکهزار هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است. بنابراین گزارش با احداث این نیروگاه به ازای هر 100 مگاوات تولید انرژی تجدید‌پذیر سالانه بیش از 250 میلیون لیتر آب و 30 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی می‌شود. 
دستاورد دیگر اینکه، طرح‌های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم جان تازه‌ای گرفت و وعده رئیس‌جمهور شهید به مردم در راستای تحقق یک آرزوی دیرینه محقق شد و هم اکنون مردم این استان پس از سال‌ها از گازشهری برخوردار هستند.
جواد اوجی؛ وزیر نفت در افتتاح طرح‌های گازی سیستان و بلوچستان با اشاره به خدمات ماندگار شهید جمهور در این استان گفت: سه طرح بزرگ در حوزه گازرسانی به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان به بهره‌برداری رسید. آیت‌الله رئیسی تاکید داشت که در این دوره انقلابی در حوزه گازرسانی در این استان رقم بخورد؛ در واقع بارها در جلساتی که خدمت رئیس‌جمهور شهید بودیم ایشان پیگیر طرح‌های این منطقه بودند.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان هم گفت: ۹ شهر و ۱۳۰ روستای استان با نگاه ویژه دولت سیزدهم و پیگیری‌های وزارت نفت روز پنجشنبه از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.
 بهره‌برداری از چند طرح دیگر
خدمات دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان به آب و برق و گاز محدود نمی‌شود. بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی۱۶۴ تختخوابی پارس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های بخش خصوصی با مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا در جنوب شرق کشور روز پنجشنبه با حضور وزیر نیرو در شهر زاهدان به بهره‌برداری رسید. همچنین حدود ۱۸۰۰ روستای سیستان و بلوچستان از خدمات ارتباطاتی بهره‌مند شدند. سه طرح بزرگ و شاخص درمانی و صنایع معدنی هم با سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در این استان افتتاح شد.
گفتنی است، در طول سال‌های اخیر نسخه‌های فراوانی توسط مسئولان و کارشناسان امر برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی در پهناورترین استان کشور؛ یعنی سیستان و بلوچستان پیچیده شد که برخی از آنها در همان ابتدای امر به شکست انجامید، اما در بین تمامی این طرح‌ها حدود دو سالی است که عزم‌ها جزم شده تا کورسوی امید در دل مردم سیستان و بلوچستان به‌ویژه در منطقه سیستان که با خشکسالی‌های بیش از دو دهه، قهر طبیعت و بدعهدی کشور همسایه در پرداخت حقابه رودخانه هیرمند که سالانه 820 میلیون متر مکعب است، دست و پنجه نرم می‌کند، روشن شود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟