loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. وزارت امور خارجه: تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام غیرسازنده است   ۱۴۰۳/۰۳/۱۸ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین&

طاهر مهدوی بازدید : 1 شنبه 19 خرداد 1403 نظرات (0)
.
وزارت امور خارجه:
تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام غیرسازنده است
  ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

‫وزارت امور خارجه: تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام غیرسازنده است -  ایرنا‬‎

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌شدت محکوم کرد و آن را غیرسازنده و تلاش برخی کشورهای غربی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه‌شب ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ در بیانیه‌ای، اقدام تعدادی از کشورها در تصویب یک قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌شدت محکوم می‌کند.
در این بیانیه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.
به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود بر اساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان است.
در این بیانیه آمده است: صدور این قطعنامه، هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذی‌ربط بین‌المللی ندارد.
نامه ایران به شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به مواضع سه کشور اروپایی علیه تهران
 در نامه امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «تروئیکای اروپا همچنان جمهوری اسلامی ایران را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم می‌کنند در حالی که به عمد منشأ اصلی وضعیت کنونی را نادیده می‌گیرند.»
در نامه سفیر ایران در سازمان ملل آمده است که تصمیم تهران برای اتخاذ اقدامات اصلاحی کاملاً مطابق با حق ذاتی‌اش طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام در واکنش به خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق صورت گرفته است.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه خود آورده است: هدف این تصمیم ایران که یک سال کامل پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده و شکست سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات لغو تحریم‌ها اتخاذ شد، کاملاً واضح بود؛ بازگرداندن تعادل در تعهدات متقابل و منافع تحت برجام.
در نامه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین آمده است: این ادعا که تروئیکای اروپایی به طور مداوم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، نادرست است. برعکس، سه کشور اروپایی مکررا به تعهدات خود طبق بند ۲۰ ضمیمه V برجام عمل نکرده‌اند. این عدم انطباق قابل توجه هنوز ادامه دارد.
ایروانی در این نامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور مداوم به تعهدات خود ذیل موافقتنامه‌های پادمان جامع (CSA) از جمله از طریق حداکثر همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در ایران عمل کرده است، تصریح کرد: تا به امروز، ایران تحت قوی‌ترین راستی‌آزمایی‌ها و فعالیت‌های نظارتی آژانس بوده است.
در نامه سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک همچنین آمده است: پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود ذیل معاهده NPT پابرجاست. کشورهای طرف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نباید از اعمال حقوق مسلم خود بر اساس این معاهده برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز منع شوند.
ایروانی افزود: هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس و قاطعانه مردود است. این ادعا که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بحرانی و غیرقابل برگشت رسیده است، همراه با ادعاهایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است، کاملاً نادرست و بی‌اساس است.
شمخانی: اقدامات شورای حکام آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسد
دریابان علی شمخانی، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و مشاور سیاسی رهبری انقلاب در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: ‏از مذاکرات برجام تا اجلاس اخیر شورای حکام آژانس، ‎آمریکا و ‎تروئیکای اروپایی متناسب با ایفای نقش پلیس خوب و پلیس بد، سعی داشتند با ایجاد امیدواری دروغین در ‎ایران، واکنش‌های کشورمان را در برابر سوء رفتارشان مدیریت کنند. هیچ‌گاه موفق نشدند و نخواهند شد.
کمالوندی: ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام جمهوری اسلامی ایران در مقابل صدور قطعنامه در شورای حکام توسط کشورهای غربی گفت: قبلا گفته بودیم که صدور قطعنامه اقدامی غیرسازنده است.
وی همچنین افزود: از امروز اقداماتی را که در چارچوب پادمان است آغاز کردیم. انتظار این است که کشورهای غربی به‌ جای سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و رویکرد فشار، راه تعامل و همکاری را در پیش گیرند. باید تجربه به آنها ثابت کرده باشد که ایران مقابل فشارهای سیاسی از حقوق مسلم خود کوتاه نمی‌آید.
 
تأکید باقری بر ضرورت تداوم گفت‌وگوی ایران و مصر
در راستای سیاست‌های دولت شهید رئیسی
 
‫تاکید باقری بر ضرورت تداوم گفت وگوی ایران و مصر - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency‬‎
 
سرپرست وزارت امور خارجه در رایزنی با وزیر امور خارجه مصر، بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها بین ایران و مصر در راستای سیاست‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی و تلاش‌های شهید دکتر امیرعبداللهیان برای پیشبرد روند از سرگیری روابط دوجانبه بر اساس اصل احترام متقابل و منافع دو ملت تاکید کرد.
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه چهارشنبه‌شب ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ در تماس تلفنی با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه بحث و تبادل‌نظر کرد.
باقری در این گفت‌وگوی تلفنی از ارسال پیام‌های تسلیت مقامات ارشد مصر به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان به دولت و مردم ایران و همچنین حضور وزیر امور خارجه مصر در مراسم ادای احترام به شهدای پرواز اردیبهشت قدردانی کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها میان دو کشور در راستای سیاست‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی و تلاش‌های شهید دکتر امیرعبداللهیان برای پیشبرد روند ازسرگیری روابط دوجانبه بر اساس اصل احترام متقابل و منافع دو ملت تاکید کرد.
وی همچنین با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و گسترش آن به رفح افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدام جمعی کشورهای اسلامی با استفاده از همه‌ ظرفیت‌های موجود از جمله ظرفیت سازمان همکاری اسلامی برای توقف نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه و تسریع در ارسال کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی به این منطقه است. باقری با اشاره ظرفیت‌های متنوع کشورهای اسلامی تصریح کرد: دولت‌های اسلامی باید همه امکانات متنوع خود را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انساندوستانه بسیج کنند.
وزیر خارجه مصر نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر شهادت آیت‌الله رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان را تسلیت گفت و با دولت و مردم ایران ابراز همدردی کرد.
گفت‌وگوهای ایران و مصر برای از سرگیری روابط سازنده است
سامح شکری گفت‌وگوهای مقامات دو کشور برای از سرگیری روابط و گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف را سازنده توصیف کرد.
وی یادآور شد: اهتمام دولت مصر در ماه‌های گذشته توقف جنگ علیه غزه و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه بوده است.
دو طرف همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی در خصوص استمرار رایزنی‌ها در خصوص ارتقای روابط دوجانبه و رایزنی برای توقف نسل‌کشی در غزه و کاهش آلام مردم فلسطین توافق کردند.
باقری از آخرین وضعیت شهروند ایرانی بازداشت‌شده در فرانسه مطلع شد
 علی باقری همچنین در یک گفت‌وگوی تلفنی پس از شنیدن گزارش سفیر کشورمان در خصوص آخرین وضعیت شهروند ایرانی بازداشت‌شده در کشور فرانسه و نیز وضعیت خانواده او، از تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت کشورمان در پاریس تشکر کرد و در ادامه توصیه‌های لازم برای اهتمام ویژه به حقوق شهروندان ایرانی در فرانسه را ارائه نمود.
باقری بر اهمیت تداوم پیگیری همه‌جانبه سفارت کشورمان از مراجع ذی‌ربط دولت فرانسه و ارائه حمایت حقوقی و کنسولی لازم به منظور آزادی هر چه سریع‌تر این شهروند و بازگشت وی به کانون خانواده‌اش تاکید کرد.
سرپرست وزارت امور خارجه حمایت از حقوق شهروندان ایرانی خارج از کشور را از وظایف ذاتی و دارای اولویت دستگاه دیپلماسی دانست و گفت؛ وزارت امور خارجه در انجام حمایت‌های کنسولی، حقوقی و سیاسی از شهروندان ایرانی در هر جای جهان که نیازمند چنین حمایت‌هایی باشند، دریغ نخواهد کرد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟