loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. شهید مطهری و مسئله‌ای به نام روز تعطیل مسلمانان  ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ متن زیر عین کلام استاد است و با برخی از آنچه در فضای مجازی منتشر شده است از جهت جابه‌جا شدن ترتیب مطالب متفاوت ا

طاهر مهدوی بازدید : 7 پنجشنبه 10 خرداد 1403 نظرات (0)

.

شهید مطهری و مسئله‌ای به نام روز تعطیل مسلمانان 

۱۴۰۳/۰۳/۰۹

مرتضی مطهری - دانشنامه‌ی اسلامی

متن زیر عین کلام استاد است و با برخی از آنچه در فضای مجازی منتشر شده است از جهت جابه‌جا شدن ترتیب مطالب متفاوت است.
***
مسئله‌ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد، اين را معمول كرده كه هنوز هم هست، در پاکستان هنوز اين جوری است.  از وقتی انگلیسی‌ها آمدند به هند و همه سنت‌های آنها را تبديل به سنت‌های خودشان كردند، از آن جمله اینکه تعطیل را از جمعه تبديل كردند به یکشنبه. 
چنين چيزی همين‌قدر برگشت، ديگر باز عود دادن به حالت اول خيلی مشکل است. هنوز در پاکستانی كه به نام اسلام اساساً مستقل شد؛ پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهت نداشت برای اینکه یک واحد مستقلی باشد الا جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی، که ما مسلمانیم شما هندو هستید و بعد هم از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم. خب، با هم نمی‌خواهیم زندگي بكنيم مستقل می‌خواهيم باشيم. در عین حال هنوز اینها که در مقابل هندی‌ها آن مقدار مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کرده‌‌اند؛ يعنی مبدأ سالشان مبدأ مسیحی است و تعطیل هفتگی‌شان هم یکشنبه است.
این را عرض می‌کنم برای اینکه ما باید توجه داشته باشیم اين نغمه‌ها کم و بیش گاهی وقتها در مجلات مخصوصاً در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه‌علمی می‏‌نویسند: آقا خب اين برای ایران سبب رکود کارهاست که ما بياييم تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم. اکثریت مردم دنیا آنهائی که ما با آنها سر و کار داریم آنها یکشنبه تعطيل دارند. آن‏وقت نتيجه‌اش اين است ما دو روز در هفته تعطیلی داشته باشیم، يك روز جمعه به خاطر خودمان، يك روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد.
پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، ما هم بیاییم جمعه را تبدیل بكنيم به یکشنبه. [همچنین می‌گویند] اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردند، ما آمديم هجری را انتخاب کرديم. این اسباب زحمت است هميشه که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم آنها تاريخشان را به مسیحی می‌نويسند، پس ما بیاییم اين را تبديل بكنيم به تاریخ مسیحی. 
اینها همه مقدمه جذب‏ شدن و مقدمه هضم ‏شدن فرهنگی در‌ هاضمه دیگران است.  این یک مطلب که راجع به جمعه خواستم عرض کنم.
* استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، صص۸۷-۸۵

 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟