loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. دومین گزارش ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور منتشر شد  ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه منتشر شد. مرکز ارتباط

طاهر مهدوی بازدید : 2 پنجشنبه 10 خرداد 1403 نظرات (0)

.

دومین گزارش ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور منتشر شد 

۱۴۰۳/۰۳/۰۹

‫ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد‬‎

دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه منتشر شد.
مرکز ارتباطات ستادکل نیروهای مسلح دومین گزارش هیئت عالی بررسی ابعاد و علل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه را به شرح زیر منتشر کرد:
1-گزارش هواشناسی در 30 اردیبهشت هوای حاضر و پیش‌بینی فرودگاه تبریز (مبداء) تا مقصد اول و دوم گروه پروازی (پل آغبند و سد قیز‌قلعه‌سی) تا ساعت 08.50 صبح مساعد و متناسب با شرایط پرواز با دید بوده است. اما هوای مسیر برگشت با دریافت آخرین اسناد دریافتی و اظهارات خلبانان و سرنشینان 2 بالگرد دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد.
2- بخش اعظمی از اسناد، سوابق و مدارک مرتبط با تعمیر و نگهداری بالگرد سانحه‌دیده بررسی دقیق شد و اشکالی که به لحاظ تعمیرات و نگهداری بتواند در وقوع سانحه مؤثر باشد مشاهده نشد.
3- ظرفیت بالگرد از جهت تعداد سرنشین و تجهیزات، متناسب با حداکثر وزن استاندارد بالگرد در شروع پرواز و بهنگام برخاستن از مبداء تا مقصد و مسیر برگشت در حد مجاز رعایت شده است.
4- بر اساس پیاده‌سازی مکالمات ضبط‌شده بین خلبانان گروه پروازی، آخرین تماس با خلبانان بالگرد سانحه‌دیده تا زمان وقوع حادثه و پاسخ ‌ندادن آن‌ها 69 ثانیه طول کشیده است و هیچ‌گونه اعلامی مبنی بر وضعیت اضطراری ضبط نشده است. (زمان تقریبی اعلام شده (حدود 1.5 دقیقه) در گزارش اوّل با پیاده سازی نوار ضبط شده در بالگرد MIL-17، 69 ثانیه تأیید می‌شود.)
5- با توجه به نمونه‌برداری و آزمایش‌های صورت‌گرفته از بقایا و قطعات بالگرد و نحوه‌ پراکندگی آن‌ها و فواصل اجزای جداشده از بدنه‌ اصلی، وقوع انفجار ناشی از خرابکاری در جریان پرواز و لحظات قبل از برخورد به دامنه ارتفاعات منتفی است.
6- در طول مدت مأموریت و تا 69 ثانیه قبل از وقوع سانحه، تماس روی فرکانس‌های مشخص شده با بالگرد سانحه‌دیده برقرار بوده و آخرین تماس و پیام نیز توسط فرمانده گروه پروازی (شهید مصطفوی) صورت گرفته لذا هرگونه بروز اختلال در سامانه ارتباطی و یا تداخل فرکانسی منتفی است. (ارتباط بین 2 فروند بالگرد دیگر کماکان تا فرود در معدن مس سونگون ادامه داشته است.)
7- برابر گزارش کارشناسان تخصصی آثاری ناشی از اقدامات جنگ الکترونیک بر روی بالگرد سانحه دیده مشاهده نشده است.
تا زمان کشف علت اصلی سانحه، بررسی آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها ادامه می‌یابد و نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟