loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست ۱۴۰۳/۰۳/۰۷ ۱- رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئيسی تراز ریاست جمهوری را ده‌ها درجه افزایش داده است. این واقعیت را فقط با نگاهی هرچند گذر

طاهر مهدوی بازدید : 2 سه شنبه 08 خرداد 1403 نظرات (0)

.

آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

۱۴۰۳/۰۳/۰۷

‫حسین شریعتمداری‬‎

۱- رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئيسی تراز ریاست جمهوری را ده‌ها درجه افزایش داده است. این واقعیت را فقط با نگاهی هرچند گذرا به سوابق آن شهید بزرگوار و مراجعه به فهرست بلند بالای خدمات ۳ ساله ایشان در جایگاه ریاست جمهوری به وضوح می‌توان دید که شرح تک تک این موارد مصداق «‌مثنوی هفتاد من کاغذ‌» است و بیرون از موضوع این وجیزه. و اما، با توجه به خدمات برجسته و گاه معجزه‌گون شهید رئیسی به آسانی می‌توان دید که جایگزینی همانند ایشان برای ریاست جمهوری پیش روی، اگر ناممکن نباشد-که هست- دست‌کم باید اعتراف کرد یافتن جایگزینی نظیر آن شهید بزرگوار به آسانی ممکن نیست. واقعیت مورد اشاره به اندازه‌ای آشکار و خالی از ابهام است که انکار آن حتی برای دشمنان تابلودار اسلام و انقلاب نیز ناممکن است و به ناچار- نه از روی ارادت و خیرخواهی-‌ به آن اعتراف کرده و می‌کنند.
 حالا که یافتن رئیس‌جمهوری در تراز شهید رئیسی ناممکن و یا دست‌کم به آسانی ممکن نیست،  بی‌تردید ریاست قوه اجرائی را باید به دست کسی سپرد که در بینش و منش به آن شهید بزرگوار نزدیک باشد و هرچه شبیه‌تر، شایسته‌تر. 
۲- با توجه به موفقیت‌های کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر شهید رئیسی، از هم‌اکنون می‌توان حدس زد که نامزدهای ریاست جمهوری خود را همسو با شهید رئیسی و ادامه دهنده راه آن شهید بزرگوار معرفی کنند و اما، نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف سایر انتخاب‌ها و از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی، افراد ناشناخته‌ای نیستند بلکه پیش از آن مسئولیت‌های قابل توجهی را بر عهده داشته‌اند، بنابراین کارنامه‌های شناخته شده‌ای دارند و سوابق پیشین آنها در دسترس و قابل ارزیابی است. از این روی نباید و نمی‌توان در ارزیابی میزان شایستگی آنها، تنها به آنچه برخی از آنها ادعا می‌کنند و در سخنرانی‌ها بر زبان می‌آورند بسنده کرد بلکه باید و می‌توان ادعا‌ها را با سابقه‌ها به مقایسه نشست و میزان همخوانی آنچه بر زبان و قلم می‌آورند را با آنچه در عمل از خود نشان داده‌اند ارزیابی کرد. 
۳- حضرت امیر علیه‌السلام در نامه ۶۲ نهج‌البلاغه به ۴ ویژگی ناپسند اشاره می‌فرمایند که نقطه مقابل آن نشانه شایستگی است و دقت در آن نیاز حیاتی این روزهای ما بوده و هست. امیرالمؤمنین‌(ع) در بخشی از آن نامه می‌فرمایند: «‌إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اللهِ لَمُشْتَاقٌ وَ حُسْنِ ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ وَ لَكِنَّنِي آسَى أَنْ يَلِيَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَيَتَّخِذُوا مَالَ اللهِ دُوَلًا وَ عِبَادَهُ خَوَلًا وَ الصَّالِحِينَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِينَ حِزْباً ... من آرزومند ديدار خداي خویشم و پاداش نيك او را انتظار می‌کشم‌، اما نگرانم كه بيخردان و تبهكاران اين امّت حكمرانى را به دست آرند، و [در این صورت است که‌] مال خدا [‌بیت‌المال‌] را در میان خود دست به دست گردانند و بندگان او را به خدمت گمارند، با افراد مؤمن و متعهد سر جنگ و ‌ستیز داشته باشند و با افراد فاسق یار و هم حزب باشند‌».
۴- بدیهی است که شورای محترم نگهبان بنا بر وظیفه ذاتی و تعریف شده خود به افرادی با خصوصیات یاد شده اجازه نامزدی نمی‌دهد ولی همراهی و هم‌حزبی احتمالی نامزدها با آن دسته از جریانات سیاسی که خصوصیات منع‌شده در نامه حضرت امیر علیه‌السلام را داشته و دارند نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. چرا که همسوئی نامزدها با جریانات یاد شده احتمال پیروی از آنها را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال، کسانی که راه‌حل همه مشکلات را در همراهی با آمریکا می‌دانستند. آمریکایی که در جریان جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی نه فقط حمایت‌کننده مالی و تسلیحاتی است، بلکه مدیریت این جنایات را برعهده ‌دارد، چگونه می‌توانند شایسته ریاست قوه اجرائیه کشور باشند! ممکن است گفته شود امروزه دیگر هویت واقعی آمریکا و غرب را شناخته‌اند! ولی تیزبینی و هوشمندی باید یکی از ویژگی‌های بسیار ضروری رئیس‌جمهور باشد و ماهیت آمریکا پیش از این نیز به گواهی صدها دلیل مستحکم و غیر‌قابل تردید قابل‌درک بود بنابراین کسانی که از درک آن عاجز بوده‌اند حتی بر فرض که دیدگاه قبلی خود را رها کرده باشند، شایستگی و شرایط لازم برای ریاست جمهوری را ندارند و به قول حافظ؛
آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست
کز سرکشی زمانی با ما نمی‌نشستی
 
حسین شریعتمداری
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟