loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟  ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ حدود یک ماه است که دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، علیه «نسل‌کشی اسرائیل در غز

طاهر مهدوی بازدید : 7 چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
.
چه بر سر دانشجویان و اساتید بازداشتی در آمریکا و اروپا می‌آورند؟ 
۱۴۰۳/۰۲/۲۵

‫تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه - ایرنا‬‎‫اساتید و دانشجویان آمریکا و اروپا از پای ننشینید - معدن خبر | معدن خبر‬‎

حدود یک ماه است که دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، علیه «نسل‌کشی اسرائیل در غزه» به پا خاسته و نزدیک به 3000 استاد و دانشجوی معترض فقط در آمریکا به شکل وحشیانه‌ای دستگیر و به بازداشتگاه‌ها منتقل شده‌اند. برخی رسانه‌ها به اطلاعات محدودی راجع به سرنوشت این معترضان نخبه دست یافته‌اند!
نزدیک به یک ماه است که، دانشگاه‌های آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و حتی اقیانوسیه، علیه نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه در حال تظاهرات و اعتصاب و اعتراضند. جالب اینجاست که این اعتراض‌ها در غرب، پُررنگ‌تر و جدی‌تر از شرق است. دانشگاه‌های برتر آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، استرالیا در کنار معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا در این مدت، حتی یک روز فلسطینی‌ها را تنها نگذاشته‌اند و با زدن چادر در محوطه‌های دانشگاه، اهتزار پرچم فلسطین در جشن‌های فارغ‌التحصیلی، بر سر و صورت پیچیدن چفیه فلسطینی و حتی سر دادن شعارهای عربی و اسلامی و در برخی موارد شرکت در نمازهای جماعت طیف مسلمان همراهی و همدردی خود را با ملت مظلوم غزه نشان داده‌اند.
طبق بررسی‌های برخی رسانه‌های آمریکایی، تا قبل از آغاز این جنگ، قشر نخبه و دانشگاهی آمریکا نه علاقه خاصی به تحولات غزه و فلسطین داشت، و نه مسئله‌اش فلسطین بود، شاید حدود 10درصد این قشر تحولات فلسطین را دنبال می‌کرد. اما بعد از شروع این جنگ و به لطف فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند همراه، دستگاه عظیم تبلیغاتی صهیونیزم جهانی و غرب، نتوانستند، طبق روال همیشه، کنترل افکارعمومی را به دست بگیرند و اخبار را آن طور که می‌خواهند به گوش جهانیان برساند و امروز مهم‌ترین مسئله این قشر نخبه، مسئله فلسطین است. چند روز پیش اما برخی رسانه‌ها مثل سی‌ان‌ان اعلام کردند، بررسی‌هایشان نشان می‌دهد، چیزی نزدیک به 3000 دانشجو و استاد فقط در دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شده‌اند که 50 نفر آنها استاد دانشگاه هستند. تصاویر منتشرشده از نحوه بازداشت این اساتید و دانشجویان نیز «خشن» و «وحشی» بودن روش برخورد با معترضانی را نشان می‌داد که، نه پلیسی را کشته‌اند، نه ساختمانی را آتش زده‌اند و نه شعار براندازی داده‌اند. اما چه بلایی سر این 3000 معترض آمده است؟
اطلاعات زیادی درباره سرنوشت بازداشتی‌ها وجود ندارد. اما آنچه تاکنون قطعی و مسلم شده- آن هم به دلیل اعلام رسمی مقامات رسمی این کشورها- این است که، برخی از دانشجویان و اساتید بازداشتی تعلیق و برخی حتی برای همیشه اخراج شده‌اند. چندی پیش اما تارنمای «اینترسپت» هم که سراغ برخی از دانشجویان زندانی آزادشده رفته بود طی گزارشی نوشت، دانشجویان می‌گفتند آنها را تا 16 ساعت بدون آب و غذا در بازداشتگاه نگهداری کرده و اقدام به آزار و اذیت آنها کرده‌اند. برخی دانشجویان نیز در سکوی اینستاگرام اعلام کردند، برایشان از طرف دانشگاه پیام آمده مبنی بر اینکه دیگر اجازه بازگشت به دانشگاه را ندارند. بسیاری از این دانشجویان آمریکایی و اروپایی که در دانشگاه‌های معتبری مثل هاروارد، برکلی، دوک، پاریس، آکسفورد و... در سطوح مختلف و رشته‌های مهم حوزه علوم انسانی و طبیعی مشغول تحصیل بودند، برای همیشه اخراج یا تعلیق شده‌اند. معروف است که، اداره‌کنندگان فعلی این کشورها معمولا در همین دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند. به عبارتی یکی از وظایف اصلی دانشگاه‌ها تربیت نخبه برای اداره همین کشورهاست. این بدان معناست که، در صورت ادامه این برخوردهای قهری و اخراج، این کشورها در آینده دچار مشکلاتی در این حوزه خواهند شد. آسوشیتدپرس هم دیروز گزارشی از نحوه برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان و معترضان آمریکا منتشر کرد. طبق تصاویر بی‌کیفیتی که به دست این خبرگزاری معروف آمریکایی رسیده است، پلیس ضد شورش این کشور حین برخورد با معترضان، برخی از اصول حرفه‌ای را که به آنها آموزش داده شده رعایت نمی‌کنند. برخی از این اصول می‌گویند، حین دستگیری نباید طوری رفتار کرد که جان فرد به خطر افتد اما بر اساس این تصاویر، پلیس ضد شورش- به عمد- طوری برخورد می‌کند که نفس معترض حین بازداشت به شمارش افتاده و امکان نفس کشیدن برایشان سخت شده و جان آنها به خطر می‌افتد. طبق این گزارش، پلیس آمریکا حتی بعضا، پس از تسلیم شدن فرد، خشونت علیه آنها را ادامه می‌دهد. پیش از این، تصاویر استقرار تک‌تیراندازان آمریکایی روی پشت‌بام برخی دانشگاه‌های آمریکا مثل اوهایو منتشر و باعث افزایش نگرانی‌ها درباره معترضان شد. خبرهایی هم از وقوع تیراندازی حین این اعتراض‌ها منتشر شد اما هرگز معلوم نشد نتیجه این تیراندازی‌ها چه شد. به نظر می‌رسد به دلیل این که هیچ‌یک از روش‌های خشن پلیس آمریکا و اروپا- لااقل تاکنون- در توقف اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها تاثیری نداشته است، فشارها علیه معترضان دانشگاهی و غیردانشگاهی تشدید شود. مثلا محاکمه معترضان بازداشتی آغاز شود تا حساب کار دست بقیه معترضان بیاید!
دانشگاه ممتاز دوک شلوغ شد
دیروز تصاویری از حرکت جمعی از دانشجویان دانشگاه ممتاز «دوک» آمریکا در حالی که پرچم‌های فلسطین را حمل می‌کردند، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منتشر شد. دانشجویانی شعارهایی در طرفداری از فلسطینی‌ها سر می‌دادند، از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاه دوک خارج شدند. تصاویر مشابهی نیز از دانشگاه تگزاس منتشر شده است. سرکوب دانشجویانی که در سالن دانشگاه روی زمین افتاده‌اند و با دست جلوی برخورد باطوم پلیس به سر و صورت‌شان را می‌گیرند هم، مربوط به اعتراض‌های دانشگاه آمستردام هلند است که تصاویر آن دیروز در فضای مجازی دست به دست می‌شد. همین‌طور تصاویری از محوطه بیرونی دانشگاه صنعتی «آیندهوون» هلند منتشر شده است که نشان می‌دهد دانشجویان و اساتید با برگزاری تجمع و تظاهرات در حمایت از فلسطین و محکومیت جنگ‌افروزی رژیم اسرائیل در نوار غزه، به «جنبش جهانی دانشجویی» پیوسته‌اند. دانشجویان دانشکده «راشل کوری» در واشنگتن و دانشجویان دانشگاه بزرگ «لوون» بلژیک نیز دیروز خواستار قطع همکاری‌های دانشگاه‌شان با رژیم صهیونیستی شدند. دانشجویان در محوطه دانشگاه «کوئین مری» شهر لندن نیز با برپایی چادر‌های همبستگی و سر دادن شعار از مردم فلسطین حمایت کردند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه نیومکزیکو نیز با پوشیدن پیراهن‌هایی زیر لباس فارغ‌التحصیلی خود، حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده و از دانشگاه خواستند که ارتباط خود را با رژیم تروریستی اسرائیل قطع نماید.
اعتراض‌ها مهم نیست، باز هم به اسرائیل سلاح می‌دهیم
شاید یکی از دلایلی اصلی این که، چرا دانشجویان آمریکایی بیش از سایر کشورها پای کار فلسطین ایستاده و به قیمت نابودشدن زندگی آینده‌شان، مقابل صهیونیست‌ها ایستاده‌اند، حمایت‌های عجیب دولتمردان‌شان از رژیم صهیونیستی باشد. دیگر هیچ تردیدی وجود ندارد که بدون حمایت‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی قادر به کشتار نزدیک به 40هزار فلسطینی طی 221 روز نبود. صهیونیست‌ها با پشتگرمی و حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و سلاح‌های آمریکاست که بی‌محابا آدم می‌کشند و تمام قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. دیروز اما خبری به نقل از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید منتشر شد که نشان می‌داد، آمریکایی‌ها قصد دارند باز هم به رژیم صهیونیستی سلاح بدهند! او روز دوشنبه تاکید کرد که کشورش به ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. سالیوان که در یک کنفرانسی خبری حاضر شده بود، ضمن این جملات مدعی شد: «ما ارسال 2000 پوند بمب را متوقف کرده‌ایم چراکه باور داریم آنها نباید بر روی مناطق پرجمعیت انداخته شوند.»(!) سالیوان این را هم گفت که دولت بایدن در حال رایزنی با صهیونیست‌هاست و همچنان تاکید کرد که از نظر واشنگتن یک عملیات نظامی گسترده در رفح اشتباه است چراکه تهدیدی علیه جمعیت غیرنظامی عظیم در این منطقه محسوب می‌شود! همین جملات نشان می‌دهد چرا به آمریکا می‌گویند «شیطان بزرگ»!
سایر رویدادها
* شهرک‌نشینان«سدیروت» که با برگزاری یک راهپیمایی خواستار شهرک‌سازی در مناطق اشغال‌شده غزه شده بودند، با حمله راکتی حماس پا به فرار گذاشته و یا از ترس به روی زمین دراز کشیدند. 
* روزنامه عبری هاآرتص ضمن اشاره به انتشار اخبار مربوط به کشته‌شدن افسران صهیونیست از سوی خود ارتش، آن را نوعی علنی شدن مناقشه میان ارتش و کابینه دانست. این رسانه عبری نوشت: ارتش این رژیم بدون استراتژی مشخص یا تعیین‌شده از سوی کابینه به جنگ در غزه ادامه می‌‌دهد و نداشتن استراتژی تا بدانجا پیش رفته است که نظامیان برای فردای پس از جنگ هم برنامه مشخصی ندارد!
* دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد: به درخواست آفریقای جنوبی، جلسات استماع درباره اقدامات «فوق‌العاده» علیه رژیم صهیونیستی را در روزهای ۱۶ و ۱۷ می‌(۲۷ و ۲۸ اردیبهشت) برگزار می‌کند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟