loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. معاون قضائی قوه قضائیه : عفو یک زندانی محکوم به اعدام پس از حفظ ۹ جزء قرآن   ۱۴۰۲/۱۲/۰۱  معاون قضائی قوه قضائیه گفت: در دوره فعلی قوه قضائیه ۱۱۰هزار و ۵۴۱ محکوم از عفو

طاهر مهدوی بازدید : 5 چهارشنبه 02 اسفند 1402 نظرات (0)
.
معاون قضائی قوه قضائیه :
عفو یک زندانی محکوم به اعدام پس از حفظ ۹ جزء قرآن  
۱۴۰۲/۱۲/۰۱

 معاون قضائی قوه قضائیه گفت: در دوره فعلی قوه قضائیه ۱۱۰هزار و ۵۴۱ محکوم از عفو و تخفیف مجازات استفاده کرده‌اند و به ۶۳۲ نفر از محکومان به اعدام یک درجه تخفیف داده شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اهمیت عفو و شرایط اعمال آن بیان داشت: منظور ما از عفو و بخشش و تخفیف مجازات در این مرحله شامل عفو‌هایی می‌شود که از حقوق‌الناس محسوب نمی‌شوند چرا که رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه و کمیسیون مرکزی عفو در معاونت قضائی به چنین مواردی ورود نمی‌کنند و منحصراً در این موارد قضات و دستگاه قضائی چنانچه مجرم استحقاق کمک و عفو را داشته باشد به شکات و صاحبان حق توصیه به گذشت می‌کنند.
رحیمی خاطرنشان کرد: مراد ما از عفو، شامل عفو‌هایی است که در زمره اختیارات حاکم اسلامی است و کمیسیون مرکزی عفو آنها را بررسی و به رئیس قوه قضائیه اعلام دارد و اگر وی پذیرفت، به رهبر انقلاب پیشنهاد می‌دهند، البته اختیار برخی عفو‌ها در مجازات حدّی موضوع ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی نیز توسط مقام معظم رهبری به رئیس قوه قضائیه داده شده است.
وی افزود: سیاست دستگاه قضائی کشور این است که مجرمان را در زمانی که با اقدامات اصلاحی و تربیتی متنبه شدند و آنها نیز خساراتی را که وارد کرده‌اند، جبران کنند تا در نهایت با آموزش‌های فرهنگی و دینی که در زندان‌ها، می‌بینند تبدیل به افرادی صالح و بی‌خطر برای جامعه شوند و چنانچه مجرم حالت خطرناک وی رفع شد و ضرر و زیان ناشی از جرم را جبران کرد و واجد شرایط کمک و عفو شد فرآیند کمک به وی و برگرداندن او به جامعه در قوه قضائیه شروع می‌شود.
معاون قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه شاید برای برخی این سؤال پیش بیاید که چرا از یک طرف در آیات و روایات به عفو تأکید شده و از طرف دیگر به اعمال مجازات تأکید شده است، افزود: اصل بر این است که فرد مجرم را متنبه و اصلاح کنیم. محکوم و مجرم باید در ندامتگاه، نادم و متنبه شود؛ در نگاه اسلام نیز اصل بر حذف مجرم از جامعه نیست بلکه تأکید بر اصلاح و بازگرداندن او به خانواده‌اش است لکن در مواردی که مجرم شرایط تخفیف و عفو را نداشته باشد، مجازات و در بعضی موارد تسریع در عقوبت مورد تأکید شرع و قانونگذار است و سیاست جنائی اسلام نیز بر آن تأکید دارد.
رحیمی ادامه داد: اگر مجرم در زندان اصلاح نشده و داخل زندان یا در زمان مرخصی هم مرتکب جرم شود، برای او عفوی در نظر نمی‌گیریم. در ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی و جا‌های دیگر به مسئله توبه اشاره شده است؛ لذا مجرم در زندان باید نادم شده و توبه کند تا در مقام عفو او وارد شویم.
وی اظهار داشت: از زمان ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در قوه قضائیه ۱۱۰هزار و ۵۴۱ محکوم از عفو و تخفیف مجازات استفاده کرده‌اند و ۶۳۲ نفر از آنها محکوم به اعدام بوده‌اند که به آنان یک درجه تخفیف داده شده است و امسال نیز مجموع مشمولان عفو که تخفیف مجازات ۸هزار و ۱۲۶ نفر هستند که از بین آنها ۳۵۴ نفر اعدامی بودند و مشمول تخفیف مجازات قرار گرفتند.
معاون قضائی قوه قضائیه با بیان اینکه تأکید رئیس قوه قضائیه این است اگر کسی در داخل زندان نادم شده و قرآن حفظ کرد و متنبه شد مورد کمک قرار گیرد، گفت: اخیراً یک مجرم در زندان همدان که قرآن حفظ کرده و به افراد زیادی نیز آموزش داده بود و حکم اعدام او هم آماده اجرا بود، با توجه به روند اخلاقی او در زندان و حفظ قرآن و آموزش وی به دیگران با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مورد عفو و تخفیف مجازات رهبری قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه نهاد‌های ارفاقی و مجازات‌های جایگزین بسیار سودمند هستند، ولی در جای خود باید استفاده شوند، گفت: به اصحاب دعوی، توصیه می‌کنم نسبت به افرادی که ذاتاً انسان بدی نیستند و اشتباهاً در یک شرایط خاص مرتکب جرم شدند، رحم کنند و آنها را مورد بخشش قرار دهند و آنها را از خانواده‌شان جدا نکنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟