loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. آخرین خبرها از انتخابات طحان نظیف ، سخنگوی شورای نگهبان: 22 نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شدند    ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ دکتر‌هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست

طاهر مهدوی بازدید : 4 دوشنبه 30 بهمن 1402 نظرات (0)

.

آخرین خبرها از انتخابات
طحان نظیف ، سخنگوی شورای نگهبان:
22 نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شدند
   ۱۴۰۲/۱۱/۲۹

زندگینامه: هادی طحان نظیف (۱۳۶۱-) - همشهری آنلاین

دکتر‌هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشستی که عصر یکشنبه در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران در مصلی امام خمینی(ره) تهران با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت، خاطرنشان کرد: از میان افرادی که نسبت به اعلام نظر هیئت‌های نظارت استانی با نظر هیئت نظارت مرکزی اعتراض داشتند، حدود ۴ هزار نفر تایید شدند و نهایتاً به حدود ۱۵ هزار نفر رسید و ۱۹ بهمن‌ماه اعلام شد. فرآیند رسیدگی نسبت ‌به این اشخاص و داوطلبان عملاً به پایان رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی اضافه کرد: در مرحله فعلی نیز حدود ۲۰۰ کاندیدا که صلاحیت‌شان در ۲ مرحله‌ قبلی تایید و در مرحله شورای نگهبان تایید نشده، امکان اعتراض داشتند که در شورای نگهبان در حال رسیدگی است. در میان حدود دویست نفر، ۲ نماینده فعلی مجلس نیز حضور دارند. فردا مهلت نهائی رسیدگی به اعتراض این افراد در شورای نگهبان رسما به پایان می‌رسد که ان‌شاءالله اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برخی از افراد مشهور که قبلا تایید صلاحیت شده ردصلاحیت می‌شوند؟ گفت: شورای نگهبان چک سفید امضا به هیچ کسی نمی‌دهد. هر انتخابات شرایط خودش را دارد، اما بار‌ها عرض کرده‌ایم که در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را مجدداً بررسی می‌کنیم و بررسی صلاحیت برای همان دوره است.
داوطلبِ درجه ۱ و داوطلبِ درجه ۲ نداریم
طحان نظیف بیان داشت: ما در شورای نگهبان داوطلب ریز یا درشت، داوطلب درجه ۱ یا داوطلب درجه ۲، داوطلب عادی یا ویژه و داوطلب آقازاده یا روستازاده نداریم؛ بلکه همه داوطلبین انتخابات هستند که همه دربرابر قانون یکسان هستند و بررسی صلاحیت‌شان انجام می‌شود.
وی همچنین درخصوص بررسی صلاحیت‌ها و عدم احرازصلاحیت‌شدگان خاطرنشان کرد: در این دوره انتخابات تعداد عدم احراز‌ها کاهش جدی داشت. در سال ۹۸ بیش از ۲۵ درصد داوطلبان عدم احراز شدند که این دوره با وجود افزایش داوطلبان این تعداد به خاطر افزایش مهلت‌های رسیدگی به کمتر از ۱۰ درصد رسید.
به گزارش ایرنا، طحان نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان ادعا کردند به دلیل مصاحبه در مورد دولت رد صلاحیت شدند گفت: ۲۲ نماینده مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند، حتی یک مورد هم به دلیل انتقاد از دولت یا شورا یا دستگاه‌های مختلف نبوده است.
علت اعلام نشدن دلایل ردصلاحیت حسن روحانی
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا دلایل رد صلاحیت آقای حسن روحانی اعلام نمی‌شود؟ گفت: اولویت ما در شورای نگهبان بررسی شکایات داوطلبانی است که نسبت به صلاحیت خودشان اعتراض داشتند. کسانی که شکایت‌شان را ثبت نکردند در اولویت بعد قرار دارند.
شش برابرِ کرسی‌های مجلس کاندیدای خانم داریم
طحان نظیف درخصوص تعداد خانم‌ها در میان تأییدصلاحیت‌شدگان عنوان کرد: حدود ۶ برابر کرسی‌های فعلی مجلس شورای اسلامی ما کاندیدای خانم داریم که بانوان می‌توانند با مشارکت، تعداد بیشتری از افراد را به مجلس بفرستند که بتواند آن‌ها را نمایندگی کنند.
وی با اشاره آمار تأییدصلاحیت‌ها در استان‌ها مختلف، گفت: در استان آذربایجان شرقی برای ۱۰ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی ۷۵۰ نفر، در استان البرز برای ۳ کرسی ۴۶۵ نفر، در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر، در استان سیستان‌وبلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر و در استان مازندران برای برای ۱۲ کرسی ۴۶۲ نفر تایید صلاحیت شده‌اند؛ که بقیه استان‌ها هم به همین نحو است. فضا برای مشارکت همه جریانات سیاسی و همه افراد فراهم است که ان‌شاءالله انتخاباتی پرشور و رقابتی را شاهد باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص انصراف آیت‌الله امامی کاشانی از انتخابات مجلس خبرگان نیز خاطرنشان کرد: ایشان از بزرگان کشور و مجلس خبرگان رهبری هستند و سوابق ارزنده بسیاری داشته و منشا آثار و برکات فراوانی بوده‌اند. آیت‌الله امامی کاشانی بعد از تایید صلاحیت تصمیم گرفتند به‌دلیل شرایط جسمانی انصراف دهند.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: اعضای دولت از هیچ لیست یا حزب انتخاباتی حمایت نمی‌کنند
خبر دیگر اینکه، سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه خانه گفت وگوی انتخابات در دانشگاه تهران با بیان اینکه برخلاف دولت‌های گذشته آیت‌الله رئیسی هیچ حزبی ندارد، تأکید کرده که بر این اساس دولت در انتخابات هیچ دخالتی نخواهد کرد و حتی به اعضای دولت تاکید کردند از هیچ لیست یا حزب و فهرستی در انتخابات حمایت نکنند.
وی گفت: یازدهم اسفند سال ۱۴۰۲ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در پیش داریم، بر این اساس افرادی که احساس مسولیت می‌کنند باید بکوشند تا میزان مشارکت در این انتخابات افزایش یابد زیرا مشارکت تبعات داخلی، منطقه‌ای و جهانی دارد بنابراین افرادی که دل در گرو عظمت کشور دارند، در جهت افزایش مشارکت حداکثری تلاش کنند.
به گزارش ایرنا، حسینی اظهار داشت: با توجه به تایید حدود ۱۵ هزار داوطلب در انتخابات پیش روی مجلس، رقابت را شاهد هستیم و این رقابت می‌تواند منجر به مشارکت بالا در انتخابات شود.
۳ و نیم میلیون رای اولی در انتخابات پیش‌رو داریم
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۳ و نیم میلیون رای اولی در انتخابات پیش‌رو داریم، گفت: امیدواریم میزان مشارکت از انتخابات سال ۹۸ که حدود ۴۲ درصد و در انتخابات رئیس‌جمهوری که ۴۹ درصد بود افزایش یابد زیرا سرمایه اجتماعی و میزان حقانیت نظام طی این مدت بیشتر شده است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور:راه‌حل مشکلات کشور قهر با صندوق رای نیست
همچنین، حجت‌الاسلام‌هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در حاشیه نشست خانه گفت‌وگوی انتخابات در دانشگاه تهران خاطرنشان کرده است: ما در کشور مشکل داریم ولی راه‌حل آن قهر با صندوق رای نیست بلکه حضور در انتخابات و انتخاب بهترین افراد است. کسانی باید به مجلس راه یابند که بتوانند تحول آفرین باشند.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه باید از حق رای به خوبی استفاه کنیم، گفته است: ما در قلب و مرکزیت جبهه مقاومت هستیم و چشم رزمندگان حماس در غزه، رزمندگان عراق، لبنان و یمن به ما دوخته شده است.
حجت‌الاسلام صادقی بیان داشته است: با مشارکت خود موجب امیدواری جبهه مقاومت و ضعف بیشتر رژیم اسرائیل، آمریکا و متحدان آنان خواهیم شد. با رای خود از کودک کشته شده بی‌گناه فلسطینی حمایت می‌کنیم.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور درباره اهمیت جایگاه مجلس خبرگان رهبری گفته است: اهمیت این مجلس فقط در انتخاب رهبری نیست بلکه در نظارت و مشاورت به رهبری هم هست و این مطالبه رهبری هم است که هنوز محقق نشده است.
وی خاطرنشان می‌کند: رهبری خواسته‌اند روند کلان کشور را رصد و نقادی کرده و پیشنهاد ارائه دهند. امیدوارم مجلس خبرگان این ماموریت را انجام دهد.
شاکری: لیست جبهه تحول‌خواهان و شورای ائتلاف به زودی اعلام رسمی می‌شود
احزاب و تشکل‌‎های سیاسی این روزها در تدارک انتخاباتی و بستن لیست‌های خبرگان و مجلس هستند. در ادامه گزارش، تازه‌ترین خبرها در این زمینه را مرور می‌کنیم.
مجتبی شاکری، دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشته است: جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، رهپویان و ایثارگران که جبهه تحول‌خواهان هستند، لیستی را تهیه کردند که در روزهای آینده اعلام رسمی خواهد شد.
وی می‌افزاید: جبهه تحول‌خواهان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مجموع تلاش می‌کنند که به لیست واحد برسند تا با این لیست مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورند.
حجت‌الاسلام آقاتهرانی: درباره انتخابات به زودی به جمع‌بندی می‌رسیم
حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: اینکه من بگویم همه افرادی که جزو اعضای جبهه پایداری هستند، باید به مجلس راه پیدا کنند، دیدگاه اشتباهی است و این کار را ما نکردیم و نمی‌کنیم و هر کس هم دنبال چنین دیدگاهی باشد، اشتباه است.
عضو جبهه پایداری گفت: باید کنار هم بنشینیم و چند نفر را بر اساس شاخص‌های تعریف شده انتخاب کنیم. هر وقت در مورد شاخص‌ها به نتیجه رسیدیم وحدت شکل می‌گیرد و خوب‌ترین‌ها و کارآمدترین افراد می‌توانند به مجلس راه پیدا کنند.
وی در مورد ائتلاف این جبهه با دیگر گروه‌های اصولگرا یادآورشد: پیش از این با همه گروه‌های مختلف صحبت‌هایی انجام شده است اما باید در جلسه آخر به یک جمع‌بندی کامل برسیم. اکنون این جلسه تشکیل نشده و به زودی این جلسه جمع‌بندی برگزار می‌شود.
فهرست انتخاباتی منتشر شده به نام «اُمناء» نادرست است
خبر دیگر اینکه، روابط عمومی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) اعلام کرد: اخیرا فهرستی با عنوان لیست انتخاباتی این ائتلاف در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که فاقد اصالت، نادرست و غیر واقعی است. این ائتلاف در مهلت مقرر قانونی درخصوص نامزدهای اصلح و مورد تایید اطلاع‌رسانی لازم را صورت خواهد داد.
روابط عمومی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب همچنین افزوده است: اخبار مرتبط با ائتلاف اُمناء صرفا از طریق مبادی رسمی، سخنگو و یا سایر ارکان آن اعلام خواهد شد و سایر مطالب و اخبار متفرقه و غیررسمی مورد تایید این مجموعه نیست.
ارائه فهرست واحد از سوی شورای ائتلاف جبهه پایداری و امنا دور از دسترس نیست
رضا تقی پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا درباره اینکه آیا جبهه پایداری و شورای ائتلاف به فهرست واحدی برای انتخابات پیش رو خواهند رسید یا خیر؟ گفت: این فرآیند به روند پیشرفت بین مسئولان دو حزب سیاسی بستگی دارد و تاکنون بر اساس اخباری که دریافت شده، در جهت اتحاد و ایجاد یک ائتلاف قوی‌تر، این دو جناح سیاسی همکاری لازم را انجام می‌دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتی به نظر می‌رسد امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) نیز به جمع این ائتلاف بپیوندد و ارائه فهرست واحد از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی و ائتلاف مردمی انقلاب اسلامی(امناء) دور از دسترس نیست.
الهیان: حداقل ۷ نفر از فهرست شورای ائتلاف به زنان اختصاص دارد
زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایرنا درباره تعداد حضور بانوان در فهرست نهائی شورای ائتلاف توضیح داد: بر اساس نشست‌هایی که در شورای مرکزی با حضور آقای دکتر حداد عادل انجام شد، حداقل ۷ نفر از فهرست نهائی شورای ائتلاف به بانوان اختصاص خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: در نشست مذکور تاکید شد، اگر بر اساس شایسته‌سالاری، بانوان دیگری بودند که شایسته حضور در فهرست نهائی شورای ائتلاف قرار داشتند، اضافه بر این تعداد، بانوان دیگری در فهرست نهائی گنجانده شوند که آقای دکتر حداد عادل با این موضوع موافقت کردند.
دبیرکل حزب اراده ملت: جریان اصلاحات رئیس ندارد
احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: وجود برخی انتقادها دلیل نمی‌شود صندوق رأی و نهاد انتخابات را کنار بگذاریم چون معتقدم باید از صندوق رأی محافظت کرد.
دبیرکل حزب اراده ملت برآوردش از میزان کرسی‌هایی که در مجلس به اصلاح‌طلبان خواهد رسید را نهایتا 20 تا 25 کرسی عنوان کرد و گفت: اعتدالی‌ها هم امیدی ندارند، اگر داشتند نوبخت به گیلان نمی‌رفت.
اعتدالی‌ها امیدی ندارند، اگر داشتند نوبخت به گیلان نمی‌رفت
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص جدایی حزب اراده ملت از جبهه اصلاحات توضیح داد: ما سه سال پیش جزء جبهه اصلاحات بودیم اما به دلیل اختلاف با احزابی مانند مشارکت و سازمان مجاهدین، از این جبهه خارج شدیم.
حکیمی‌پور دلیل این اختلاف را اتخاذ تصمیم‌ها در خارج از جبهه عنوان کرد و ادامه داد: تصمیمات جبهه اصلاحات در محافلی خارج از جبهه اتخاذ می‌شد؛ حال آنکه جریان اصلاحات باید نهادمحور باشد و ما حضور اشخاص حقیقی را قبول نداشتیم و معتقدیم افراد باید با شناسنامه فعالیت سیاسی کنند.
دبیرکل حزب اراده ملت در پاسخ به سؤالی درباره لیدرهای اصلاحات اذعان داشت: جریان اصلاحات رئیس ندارد؛ دوره شخص‌محوری تمام شده و اصلاحات یک جریان جمع‌محور است و مشی فردمحوری را برنمی‌تابد.
مطهری: علاوه‌بر تهران احتمالا برای کل کشور هم لیست می‌دهیم
علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با فارس اظهار داشت: لیست صدای ملت دوشنبه شب به احتمال زیاد بسته می‌شود ولی تا زمان انتخابات و زمان تبلیغات آن را منتشر نخواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: در این لیست از همه طیف‌ها اعم از اصلاح‌طلبی، اصولگرایی میانه و اعتدالی وجود دارند و ملاک میانه‌روی عقل گرایی است و تا به امروز چهار حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی، اعتدال، ندای ایرانیان و کارگزاران حمایت خود را اعلام کرده‌اند.
مطهری خاطرنشان کرد: احتمال این که برای کل کشور و حوزه‌های انتخابیه مختلف هم لیست بدهیم وجود دارد و احتمالا دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب هم از ما حمایت خواهند کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟