loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

اعتراف رسمی آمریکا به قتل کودکان افغان «اشتباه کردیم»!    ۱۴۰۰/۰۶/۲۷ روز 29 اوت (هفتم شهریور ماه) و در بحبوحه انتقادها از آمریکا به خاطر افتضاحی که در فرودگاه کابل کاشت

طاهر مهدوی بازدید : 28 یکشنبه 28 شهریور 1400 نظرات (0)

اعتراف رسمی آمریکا به قتل کودکان افغان «اشتباه کردیم»!

   ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
اعتراف آمریکا به قتل ۷ کودک در کابل - فرداقتل پسر بچه ۲ساله به دست نامزد مادرش +عکس | اقتصاد آنلاین

روز 29 اوت (هفتم شهریور ماه) و در بحبوحه انتقادها از آمریکا به خاطر افتضاحی که در فرودگاه کابل کاشته و با انفجار و تیر‌اندازی، جان 13 نظامی این کشور گرفته شده بود، پنتاگون اعلام کرد یک پهپاد آمریکایی نیروهای داعش را که قصد داشتند حمله‌ای دیگر انجام دهند، با موفقیت هدف قرار‌داده است. شبکه خبری «فاکس نیوز» درباره این حمله گفته بود «این حمله در فاصله 3 کیلومتری فرودگاه کابل انجام شده و طی آن دو عضو گروه تروریستی داعش کشته شدند»!
اما مدت زیادی نگذشت که اعلام شد، خودرویی که پنتاگون مدعی بوده حامل اعضای داعش است، حامل 10 غیر نظامی از جمله 7 کودک افغان بوده که هدف قرار گرفته شده است! نیویورک تایمز در گزارش دیگری فاش کرد در این حمله «هیچ تروریستی کشته نشده و تمام 10 قربانی آن افراد بیگناه و کودک بوده‌اند». حالا پس از گذشت حدود 20 روز از این جنایت و در حالی که مقامات آمریکایی کشتار غیر نظامیان را انکار می‌کردند؛ مسئولیت این جنایت را پذیرفته و صرفاً به یک عذرخواهی ساده اکتفا کرده‌اند. مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده‌اند قرار نیست در ارتش آمریکا کسی به خاطر این جنایت محاکمه شود!
به گزارش فارس، بعد از اعتراف «کنث مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) به کشتار غیرنظامیان در حمله پهپادی آمریکا به فرودگاه کابل به‌رغم ادعاهای اولیه آمریکایی‌ها،
«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا هم در بیانیه‌ای بابت این حمله پهپادی عذرخواهی و اذعان کرد که تحقیقات درباره این حادثه به این نتیجه رسیده و معلوم شد این حمله منجر به کشته شدن ده نفر از جمله 7 کودک شده است!
وزیر دفاع آمریکا این را هم گفته که: «ما عذرخواهی و تلاش می‌کنیم از این اشتباه وحشتناک درس بگیریم. به همین منظور، دستور داده‌ام تحقیقاتی که به تازگی توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تکمیل شد به طور کامل بررسی شود». به ادعای این مقام آمریکایی، این حمله برای جلوگیری از آنچه که تصور می‌شد تهدید قریب‌الوقوع علیه فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی بود، انجام شد. به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، در بین کسانی که کشته شدند‌، «زمری احمدی» ۴۳ ساله بود که برای همین آمریکایی‌ها کار می‌کرد. یک مقام نظامی آمریکا نیز گفته که «قرار نیست هیچ اقدام تنبیهی صورت بگیرد چون ارتش آمریکا بر اساس اطلاعات امنیتی این حمله را انجام داده است»!
عفو بین‌الملل: آمریکا به جنایات دیگرش هم اعتراف کند
همزمان، سازمان عفو بین‌الملل با استقبال از اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در حمله هوایی به کابل از واشنگتن خواست به جنایت‌هایش در دیگر کشور‌ها هم اعتراف کند. عفو بین‌الملل اعلام کرد اعتراف آمریکا به کشتن غیرنظامیان در پایتخت افغانستان، گام مهمی در مسیر بازخواست برای عملیات قتل در کابل است، اما همچنان اقدامات زیادی باید صورت گیرد. در بیانیه «عفو بین‌الملل» آمده: «ارتش آمریکا فقط به علت تمرکز جهانی فعلی بر افغانستان مجبور شد به اشتباه خودش در این حمله اعتراف کند، اما بسیاری از حملات مشابه در سوریه، عراق و سومالی به دور از نگاه‌ها صورت گرفته و آمریکا به تکذیب مسئولیت داشتن خودش در این حملات ادامه می‌دهد، در حالی که خانواده‌های مصیبت زده در سکوت رنج می‌برند».
آغاز سال تحصیلی در افغانستان
خبر دیگر از افغانستان اینکه زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان دیروز در حالی نواخته شد که دانش‌آموزان دختر و معلمان زن از حضور در مدارس این کشور محروم هستند. در بیانیه وزارت آموزش دولت موقت طالبان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان آمده: «معلمان و دانش‌آموزان مرد و پسر باید به تحصیل و کار خود بازگردند». این بیانیه در مورد تحصیل دختران یا آموزش معلمان زن اظهار نظری نکرده است. همچنین، طالبان نام «مدارس امارتی» را برای مدارس دولتی ذکر کرده‌اند که از سوی برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده‌است. در حالی که جامعه بین‌المللی هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته و هیچ کشوری در جهان تحصیل دختران را ممنوع نکرده، ممکن است این اقدام طالبان با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شود. از سوی دیگر طالبان روز شنبه تابلوی ساختمان وزارت زنان را به نام جدید آنکه ترکیبی از دری و عربی است به «وزارتخانه‌ ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد. ساکنان کابل با ارسال فیلم‌هایی به رسانه‌های مختلف این تغییر نام را تایید کردند. این فیلم‌ها کارمندان زنی را نشان می‌دهد که می‌گویند چند هفته است که سعی می‌کنند سر کارشان برگردند، ولی به آنها گفته می‌شود که به خانه‌شان بازگردند.
درگیری بین طالبان
خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اما به جزئیاتی از درگیری و تیراندازی ادعایی در جریان نشست مقام‌های طالبان در کاخ ریاست جمهوری اشاره کرده که طی آن، «ملا عبدالغنی برادر» به حاشیه رانده شد. در بخشی از گزارش بلومبرگ آمده: «مردی که آمریکا و متحدانش امیدوار بودند اعتدال را در کابینه طالبان در افغانستان رهبری کند، طی تیراندازی و درگیری‌های اخیر در کاخ ریاست جمهوری در کابل به حاشیه رانده شد». بر اساس گفته یک منبع مطلع از این حادثه که خواست نامش فاش نشود، «عبدالغنی برادر»، بر تشکیل کابینه‌ای فراگیر که شامل سران غیرطالبان و دیگر قومیت‌ها، اصرار داشته است تا این کابینه برای جامعه جهانی مورد پذیرش قرار بگیرد اما در این دیدار، «خلیل الرحمن حقانی» از صندلی خود برخواسته و شروع به کتک زدن این مقام طالبان کرده است. بر اساس گفته این منابع مطلع، پس از این حادثه، محافظان وارد این نزاع شده و اقدام به تیراندازی به سوی یکدیگر می‌کنند که طی آن تعدادی از آنها کشته و مجروح می‌شوند. «برادر» در این حادثه آسیب نمی‌بیند اما از کابل خارج شده و راهی قندهار (مقر طالبان) می‌شود تا با «هیبت‌الله اخوندزاده» رهبر معنوی طالبان گفت‌وگو کند. افراد مطلع گفته‌اند که رئیس‌سازمان اطلاعات پاکستان که در جریان تشکیل کابینه در کابل حضور داشته از حقانی‌ها در برابر ملا عبدالغنی برادر که هشت سال در زندان پاکستان بوده، حمایت کرده است.
انفجارهای پی‌در‌پی
دیروز همچنین رسانه‌ها از وقوع چند انفجار در کابل و جلال آباد خبر دادند. صبح دیروز در کابل یک دستگاه خودرو هدف حمله قرار گرفت که در این حادثه 2 تن زخمی شدند.  این حمله در منطقه شیعه‌نشین کابل روی داده است. ساعاتی پس از این حمله سه انفجار دیگر در جلال آباد افغانستان به‌وقوع پیوست. به گزارش فارس، وقوع 3 انفجار پیاپی در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار 2 کشته و
19 زخمی برجای گذاشته است. شاهدان عینی گفته‌اند که این انفجارها در حوزه پنجم رخ داده و چندین زن و کودک نیز در این حادثه زخمی شده‌اند. مسئولان بیمارستان ننگرهار نیز اعلام کرده‌اند که 21 زخمی این حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند. منابع بیمارستان هرات می‌گویند اکثر زخمی‌های این حادثه از اعضای طالبان هستند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟