loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. واکنش مقامات کشورهای مختلف به عضویت 6 کشور جدید در بریکس     ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» ر

طاهر مهدوی بازدید : 8 دوشنبه 06 شهریور 1402 نظرات (0)

.

واکنش مقامات کشورهای مختلف به عضویت 6 کشور جدید در بریکس

    ۱۴۰۲/۰۶/۰۳

فارس - عضویت ایران در بریکس و شراکتی که قرار است رقم بخورد - صاحب‌خبرآنا - پیوستن به قدرت‌های نوظهور برای پایان دادن به هژمونی دلار - صاحب‌خبر

دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌‌جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی برای شرکت در پانزدهمین نشست سران بریکس بامداد پنج‌شنبه به وقت محلی، وارد شهر پرتوریا شد.
پس از اعلام رسمی پیوستن 6 کشور جدید به بریکس توسط سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در اجلاس اخیر سران بریکس و بریکس‌پلاس، مقامات و سران جمهوری خلق چین، روسیه، مصر و برزیل در اظهاراتی به این موضوع پرداختند.
چین: آماده تقویت همکاری با ایران در قالب بریکس هستیم
«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین گفت این کشور آماده تقویت همکاری با ایران در قالب بریکس و سایر پلتفرم‌های چندجانبه در راستای تلاش برای توسعه مفید و محکم چندجانبه‌گرایی است.
به گزارش «چاینا دیلی»، او این اظهارات را در دیدار با «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران بریکس بیان کرد. رئیس‌جمهور ایران هم در دیدار با شی گفت گسترش بریکس نشان می‌دهد سیاست اقدامات یک‌جانبه رو به افول است.
پوتین: آماده همکاری با اعضای جدید بریکس هستیم رئیس‌جمهور روسیه نیز بعد از اعلام پیوستن
6 کشور جدید به بریکس، برای همکاری با اعضای جدید و علاقه‌مندان به تعامل با بریکس اعلام آمادگی کرد.
ولادیمیر پوتین گفت: مذاکره درباره بیانیه نهایی (نشست بریکس) از جمله در مورد گسترش آن آسان نبود. پذیرش اعضای جدید در بریکس اولین مرحله از روند گسترش بلوک است. رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد: به گسترش نفوذ بریکس در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.
پوتین در اظهاراتی تصریح کرد: بریکس با کسی رقابت نمی‌کند و خود را مقابل کسی قرار نمی‌دهد. این بلوک مخالفانی دارد، کشورهایی که تلاش می‌کنند سیستم قوانین بین‌الملل را بر اساس قوانین خودخواهانه خود جایگزین کنند. بریکس مظهر نظم جهانی است که باید متعادل باشد و منافع بسیاری از کشورها را در نظر بگیرد و تنوع مردمی را حفظ کند.
پوتین همچنین درباره موضوع استفاده از ارزهای ملی به‌جای دلار و تعیین واحد پولی مشترک گفت: ارز واحد (بریکس) برای پرداخت‌ها موضوع بسیار پیچیده‌ای است اما به این سمت حرکت خواهیم کرد.
لاوروف: با عضویت ایران، سعودی و امارات در بریکس موضوع انرژی می‌درخشد
همچنین لاوروف، وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه غرب تلاش می‌کند تا سلطه خود را به هر قیمتی از جمله استفاده از اوکراین علیه روسیه، تحمیل کند؛ اظهار داشت: «آمریکا هر کشوری را که دستورالعمل‌های آن را نقض کند مجازات می‌کند».
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه آمریکا در تلاش است تا بر کشورهای جنوب صحرای آفریقا فشار بیاورد، توضیح داد: آمریکا آزادی کشورهای آفریقایی در انتخاب شرکای خود را نادیده می‌گیرد و از آنها می‌خواهد که در پروژه‌های روسیه و چین شرکت نکنند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: بریکس یک گروه پیشگام است که عدالت بین‌المللی را بر اساس منشور سازمان ملل متحد ترویج می‌کند. نام گروه بریکس را پس از الحاق شش کشور جدید به آن، تغییر نمی‌دهیم.
لاوروف با بیان اینکه غرب می‌خواهد روسیه را در میدان نبرد از نظر راهبردی تحت فشار قرار دهد، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد غرب به خود بیاید، اما باید گفت‌وگو انجام شود و طرفین به حرف یکدیگر گوش دهند. ما برای امنیت خود و برای منافع طرفداران زبان و فرهنگ روسی در اوکراین می‌جنگیم.
این دیپلمات ارشد روس ضمن ‌اشاره به موافقت بریکس با عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر، از افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی با پیوستن تهران، عربستان سعودی و امارات عربی متحده خبر داد.
طبق این گزارش، لاوروف در این‌باره توضیح داد: تاکنون که بازیگران بزرگی در بازار انرژی مانند عربستان سعودی، ایران و امارات عربی متحده به ما ملحق شده‌اند، موضوع انرژی با جنبه‌های جدیدی خواهد درخشید و تقاضای زیادی خواهد داشت.
السیسی: مشتاق هماهنگی با بریکس در راستای تقویت همکاری اقتصادی میان اعضا هستیم
ریاست‌جمهوری مصر نیز پس از آن‌که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در نشست سران «بریکس» موافقت 5 عضو اصلی این گروه را با عضویت اصلی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین اعلام کرد، طی بیانیه‌ای به پیوستن این کشور و 5 عضو جدید دیگر به بریکس واکنش نشان داد.
بر اساس این بیانیه، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر از بریکس برای دعوت از این کشور برای پیوستن به این گروه قدردانی می‌کند.
به گزارش فارس در ادامه این بیانیه آمده است: مشتاق همکاری و هماهنگی با بریکس در مرحله آتی برای تحقق اهداف آن در راستای تقویت همکاری اقتصادی میان کشورهای عضو هستیم.
لولا داسیلوا: ما نمی‌توانیم اهمیت ژئوپلیتیکی ایران و سایر کشورهایی که در بریکس عضو شدند را انکار کنیم
همچنین، لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل نیز گفت که هیچ تناقضی در عضویت ایران- دشمن سرسخت تاریخی واشنگتن- در صورت پیشبرد اهداف کشورهای در حال توسعه نمی‌بیند. وی گفت ما نمی‌توانیم اهمیت ژئوپلیتیکی ایران و سایر کشورهایی که به بریکس ملحق خواهند شد را انکار کنیم. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در نشستی جداگانه، عضویت ایران در بریکس را ستود و فرصت‌هایی را برای همکاری در مبادلات علمی، فناوری، دانشگاهی و تعامل فرهنگی بین دو ملت شناسایی کرد.
داسیلوا ساختار کنونی سازمان ملل را در جلوگیری از تجاوز قدرت‌ها علیه حقوق ملت‌ها ناتوان دانست و با تأکید بر اینکه ساختارهای فعلی نیاز به بازطراحی دارد، گفت: بریکس باید بتواند منطق اقتصادی و نظمی جدید را در جهان بنا کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟