loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. قانونگذار آمریکایی:  برجام در صورت عدم ارجاع به کنگره باطل و بی‌اثر می‌شود      ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ «کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه کمیته

طاهر مهدوی بازدید : 19 شنبه 27 فروردین 1401 نظرات (0)
.
قانونگذار آمریکایی:
 برجام در صورت عدم ارجاع به کنگره باطل و بی‌اثر می‌شود
     ۱۴۰۱/۰۱/۲۶

اعتراف مهم عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا درباره ایران - همشهری آنلاین

«کلاودیا تنی»، عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته چنانچه دولت «جو بایدن»، توافق حاصل‌شده بر سر برجام را برای انجام بررسی‌های لازم به کنگره ارائه ندهد، این توافق «باطل و بی‌اثر» خواهد شد.
تنی در یادداشتی که پنجشنبه در وب‌سایت مجله «نیوزویک» نوشته از امتناع «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران از حضور در جلسات استماع کنگره انتقاد کرده و مدعی شده او در حال مخفی کردن چیزی از نهاد قانونگذار آمریکا است.
او در این یادداشت نوشته است: «درحالی‌که با نزدیک شدن به دومین سال ریاست‌جمهوری بایدن به ‌احتمال حصول یک توافق هسته‌ای شکست‌خورده دیگر با ایران نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم رابرت مالی هنوز از حضور در جلسه استماع علنی در کنگره برای ارائه اطلاعات به روز به مردم درباره مذاکرات خودداری کرده است.»
کاودیا تنی مدعی شده است: «گزارش‌ها از وین این علامت را می‌دهند که توافق جدید ممکن است قریب‌الوقوع باشد و این توافق حتی ممکن است از توافق اولیه‌ای که آقای مالی مذاکره کرد هم بدتر باشد. حالا می‌فهمیم چرا رئیس‌جمهور بایدن و دولت او با مردم آمریکا شفاف و صریح صحبت نکرده‌اند. توافق پیشنهادی برای امنیت ما وحشتناک خواهد بود.»
این قانونگذار آمریکایی در ادامه ادعاهای خود نوشته است: «نخست، آن‌ها نمی‌خواهند ما بدانیم که رژیم مستقر در تهران ممکن است در ازای دادن امتیازهای جزئی از تخفیف‌های گسترده تحریمی - شاید به ‌اندازه ۹۰ میلیارد دلار- برخوردار خواهد شد.»
 
به گزارش فارس، او در بخش دیگری از این یادداشت نوشته است: «بزرگ‌ترین پنهان‌کاری دولت بایدن این است که هیچ برنامه‌ای برای دخالت دادن کنگره در روند مذاکرات ندارد. مشارکت کنگره فقط یک اصل مربوط به نزاکت حرفه‌ای نیست بلکه مسئله‌ای است که قانون حکم به آن داده است. طبق قانون «بررسی توافق هسته‌ای ایران» (اینارا) رئیس‌جمهور ملزم است هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را به کنگره ارائه دهد.»
تنی در ادامه تصریح کرده است: «چنانچه دولت از تحویل توافق مذکور به کنگره برای انجام بررسی‌های لازم خودداری کند این توافق باطل و بی‌اثر خواهد بود. حاکمان تهران می‌دانند که توافقی که از حمایت هر دو حزب در آمریکا برخوردار نباشد دوامی نخواهد داشت.»
هراس و تهدید قانونگذار آمریکایی:جمهوری‌خواهان برای لغو احیای برجام تلاش خواهند کرد
یک قانونگذار جمهوری‌خواه تندروی آمریکایی در هراس از بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام تهدید کرد که جمهوری‌خواهان در صورت قدرت گرفتن در مجلس نمایندگان آمریکا، برای لغو احیای برجام تلاش خواهند کرد. در حالی که مذاکرات وین به‌منظور تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا دچار وقفه شده است، برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه و تندروی آمریکا در هراس از بازگشت احتمالی کشورشان به برجام و رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقلا برای ارائه طرح‌های ضدایرانی و نیز اظهاراتی ازاین‌دست هستند.
«جیم بنکس» نماینده ایالت ایندیانا و عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نمایندگان مجلس ایران باید بدانند... زمانی که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را پس گرفتند، هر چه در توان داریم برای لغو احیای برجام و اعمال دوباره فشار حداکثری انجام خواهیم داد.
۴۶ فرمانده بازنشسته آمریکایی خواستار عدم بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام شدند
۴۶ فرمانده بازنشسته آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بدون اشاره‌ای به بدعهدی کشورشان و شکست سیاست فشار حداکثری، مخالفت خود را با مذاکرات وین برای بازگشت احتمالی به برجام ابراز کردند. در این نامه که با هماهنگی موسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا نوشته شده، آمده است: در اوکراین، شاهد وحشت حمله بی‌رحمانه یک کشور به همسایه خود هستیم که با تهدید سلاح‌های هسته‌ای سایر جهان را مجبور به نظاره از حاشیه کرده است.
 آنها مدعی شدند: توافق جدید با ایران که مذاکرات در مورد آن در جریان است و روسیه نقشی محوری در ایجاد آن ایفا کرده است، به دولت حامی تروریسم در جهان این امکان را می‌دهد که سایه هسته‌ای خود را بر خاورمیانه بیفکند.
مقامات بازنشسته نظامی از تصمیم دولت بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای با تهران ابراز نگرانی و ادعا کردند این اقدام می‌تواند موقعیت آمریکا را برای پاسخگو ساختن ایران تضعیف کند.
چارلز والد ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که قبلاً به‌عنوان معاون مرکز فرماندهی آمریکا در اروپا نیز خدمت کرده، گفته است که از یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای در خاورمیانه حمایت می‌کند اما استدلال کرد که هیچ توافقی بهتر از یک توافق بد نیست.
وی در گفت‌وگو با فاکس نیوز با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادعا کرد: توافق ایده خوبی است. ما با دیپلماسی و توافقی منصفانه موافقیم که به ایران اجازه نمی‌دهد سلاح هسته‌ای و سیستم‌های حمل آن‌ها را داشته باشد که پویایی در خاورمیانه به‌ویژه برای اسرائیل را تغییر دهد. جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز با استناد به نامه این فرماندهان بازنشسته در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در زمانی که روسیه به تهاجم غیرقانونی خود به اوکراین ادامه می‌دهد و دشمنان ما جسورتر شده‌اند، انجام مذاکره برای یک توافق هسته‌ای جدید ایران، کار اشتباهی است. ۴۶ فرمانده بازنشسته در این مورد توافق دارند.
اظهارنظر پرایس درباره آزادی ‌بخشی از وجوه ایران
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه (25 فروردین‌ماه) به پرسشی درباره آخرین اطلاعات درخصوص مذاکرات با ایران و این‌که آیا به‌زودی نشست جدیدی در وین برگزار خواهد شد و آیا ایالات‌متحده وجوه بلوکه‌شده ایران را آزاد کرده، یا اطلاع دارد که هیچ‌یک از متحدان خود چنین کاری کرده باشد، پاسخ داد. پرایس در پاسخ گفت: همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی می‌مانند و همه تحریم‌های ما تا زمانی که اگر نتوانیم به یک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم، به قوت خود باقی خواهند ماند.
به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، او در ادامه در خصوص موضوع آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران، مدعی شد: بسیار مایه تأسف است که شاهد برخی داستان‌ها هستیم که کذب و کاملاً نادرست است، نه‌تنها در خصوص تحریم‌ها، یا گزارش رفع تحریم‌ها، بلکه مرتبط با یا نحوه ترکیب آن با ادعاهای نادرست درباره توافق (آزادی) زندانی.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هیچ پیشرفتی در مذاکرات نداشته‌ایم
پرایس ادعا کرد: واقعیت این است که متأسفانه ما هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم که اعلام کنیم. هرگونه اطلاعات مربوط به مذاکرات ما در مورد بازداشت‌شدگان غیرقانونی، آمریکایی‌هایی که به‌طور غیرقانونی در ایران نگه داشته شده‌اند، مستقیماً از وزارت امور خارجه ارائه می‌شود. می‌دانیم که اطلاعات نادرست زیادی وجود دارد. از همه می‌خواهیم که در مورد این گزارش‌ها محتاط باشند. اما واقعیت این است که اکنون دو مسیر موازی با ایران در حال پیگیری (انجام) است؛ یکی، همان‌طور که گفته‌ایم در چارچوب وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است، و دیگری در مورد آزادی هر چهار شهروند آمریکایی که ناعادلانه در ایران نگه داشته می‌شوند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه این ادعاها، گفت: متأسفانه در این مرحله هیچ‌یک از این مذاکرات با موفقیت به نتیجه نرسیده است. هرگونه گزارش غیر این، ازجمله، همان‌طور که اشاره کردید که وجوه ایرانی که در حساب‌های محدود در کشورهای ثالث نگهداری می‌شود، منتقل می‌شود، نادرست است و شرکای ما این وجوه محدودشده را در اختیار ایران قرار نداده‌اند، و ایالات‌متحده هم هرگونه انتقال وجوه محدود به ایران را مجوز نداده یا تأیید نکرده است.
وی افزود: ما به درخواست برای هردوی این مذاکرات با نهایت فوریت ادامه می‌دهیم. از ایران می‌خواهیم که همین کار را بکند. ما از ایران می‌خواهیم به شهروندان آمریکایی باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز اجازه دهد تا به خانه بازگردند.
واشنگتن: به همکاری با روسیه درخصوص پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهیم
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا پنجشنبه 25 فروردین تصریح کرد که به ارتباط با طرف روسی در مورد چندین پرونده مانند پرونده هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند.
سالیوان در جریان سخنرانی در باشگاه اقتصادی واشنگتن که از شبکه تلویزیونی رویترز پخش می‌شد تصریح کرد که ارتباطات بین روسیه و ایالات‌متحده همچنان درخصوص طیفی از موضوعات ازجمله عملیات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پرونده هسته‌ای ایران ادامه دارد اما دیگر مثل قبل تجارت و همکاری با این کشور صورت نمی‌گیرد.
شبکه روسی «ریانووستی» گزارش کرد، سالیوان درخصوص ادامه همکاری با روسیه گفت:‌«یکی از مواردی که ما با روسیه همکاری می‌کنیم، برنامه هسته‌ای ایران است. وضعیت به‌گونه‌ای نیست که دیپلمات‌های آمریکایی اصلاً با دیپلمات‌های روسی تماس نداشته باشند. با این‌ حال، ما در هیچ زمینه‌ای طبق روال معمول همکاری نمی‌کنیم.»
وی در ادامه افزود: «ایالات‌متحده و روسیه همچنان در مورد مسائل مربوط به کار ISS در تماس هستند. ما این کار را حتی در دوران جنگ سرد انجام دادیم.»
مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و از زیر تعهدات ایالات‌متحده در قبال جمهوری اسلامی شانه خالی کرد و گفت که واشنگتن به دنبال امضای توافقی نیست که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد.
وی در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور (جو) بایدن، توافقی را که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد، امضا نخواهد کرد.»
 در وین، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم
با اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پنج‌شنبه در نشست خبری خود اعلام کرد که در مذاکرات با ایران، «هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم» اما سالیوان درعین‌حال برای رسیدن توافق نهایی در وین ابراز امیدواری کرد و گفت:‌ «برای رسیدن به نقطه‌ای که تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته‌ای بازگردند، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم».
ترامپ: توافق بایدن با ایران یعنی نابودی اسرائیل
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آمریکا روز چهارشنبه (24 فروردین) در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» با انتقاد از عملکرد دولت «جو بایدن» مدعی شد که توافق دولت بایدن با ایران بدتر از توافق دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» خواهد بود و چنین توافقی می‌تواند به معنای نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود.
رئیس‌جمهور جنجالی سابق ایالات‌متحده بار دیگر مدعی شد که دولت بایدن به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اجازه می‌دهد تا به حصول توافق با ایران کمک کند و در همان حال، کرملین را تحریم و با حمله روسیه به اوکراین مخالفت می‌کند.
ترامپ سپس با انتقاد از توافق سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام گفت که برجام «افتضاح» بود اما توافق جدید با ایران برای صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین هم‌پیمانان ایالات‌متحده بدتر خواهد بود.
وی در این خصوص گفت: «به یک توافق وحشتناک پایان دادم اما بهتر از آن چیزی است که در صورتی که امکان‌پذیر شود، آنها به‌دنبال انجام آن هستند...که این توافق حتی بدتر هم است. تنها چیزی که شما نگفتید این است که اسرائیل در معرض خطر بزرگی است؛ اگر این اتفاق بیفتد، خطر بزرگی است، زیرا این یک نقشه راه بسیار سریع برای [تهران] برای داشتن سلاح هسته‌ای است.»

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟