loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. در جلسه هیئت دولت مطرح شد مخبر: تلاش برای رفع مشکلات مردم تکلیف شرعی و قانونی است ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در جلسه هیئت دولت، ضمن تسلیت جانباختن تعدادی از هموط

طاهر مهدوی بازدید : 1 پنجشنبه 31 خرداد 1403 نظرات (0)
.
در جلسه هیئت دولت مطرح شد
مخبر: تلاش برای رفع مشکلات مردم تکلیف شرعی و قانونی است
۱۴۰۳/۰۳/۳۰

‫فرارو | محمد مخبر کیست؟‬‎

محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در جلسه هیئت دولت، ضمن تسلیت جانباختن تعدادی از هموطنان‌مان در زلزله کاشمر، ریزش معدن در شازند و آتش‌سوزی در بیمارستان رشت و ابراز همدردی با خانواده‌های آنان، از تشکیل تیم بازرسی برای بررسی ابعاد و میزان خسارات حوادث اخیر خبر داد و بر ضرورت آسیب شناسی و اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه از حوادث مشابه احتمالی تاکید کرد.
وی در ادامه تلاش برای رفع مشکلات مردم را تکلیفی قانونی و شرعی برای همه مدیران دستگاه‌های اداری و اجرائی کشور و همچنین انتظار به حق رهبری دانست و از مسئولان دستگاه‌های مختلف خواست ضمن تبیین دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مربوط به خود در این ایام، اجازه ندهند به هیچ عنوان کوچک‌ترین تعلل و خللی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم ایجاد شود.
سرپرست ریاست جمهوری همچنین ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش تصریح کرد: برگزاری باشکوه مراسم اربعین شهدای خدمت در حقیقت تجلیل از تلاش‌ها، خدمات و زحمات شبانه‌روزی رئیس‌جمهور شهید به عنوان مدیر انقلابی و تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
پیش از سخنان مخبر، رئیس کل بانک مرکزی ضمن ارائه گزارشی از رشد اقتصادی کشور در دولت مردمی سیزدهم گفت‌: در سال ۱۴۰۲ نرخ رشد تولید ناخالص ملی به قیمت پایه ۴.۵ درصد، به قیمت بازار ۵ درصد و بدون نفت ۳.۶ درصد بوده است که در مقایسه با سال قبل نیز شاهد افزایش بوده‌ایم و این مسئله نشان می‌دهد برخلاف برخی تحلیل‌های منفی از گزارش بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران، این رشد بدون توقف ادامه داشته است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه هیئت دولت ضمن تجلیل از زحمات شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در به ثمر نشستن بسیاری از طرح‌های نیمه تمام عمرانی و همچنین پیشرفت‌های چشمگیر در طرح‌های جاده‌ای و کریدوری، به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: آمار ترانزیتی کشور علاوه‌بر ثبت رکورد رشد ۵۸ درصدی در سال ۱۴۰۲، در ۳ ماهه امسال نیز نسبت به ۳ ماهه سال قبل ۵۵ درصد رشد را شاهد بوده است که این آمارهای ارزشمند در تاریخ کشور ثبت و ماندگارخواهد شد.
وی در ادامه به رشد کم سابقه ۷ درصدی در تولید مسکن اشاره کرد و گفت‌: برخلاف برخی اظهارنظرهای نادرست،
رشد ۷ درصدی در بخش مسکن در سال ۱۴۰۲ در تاریخ مسکن‌سازی در کشور کم‌سابقه بوده است. دولت مردمی عملیات اجرائی احداث ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار مسکن را آغاز کرده که از این میزان ۵۶۰ هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان شده که نسبت به فرصت ۲ سال و ۷ ماهه دولت مردمی آمار قابل توجهی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آماده‌سازی ۵۰ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت یک میلیون قطعه برای ساخت مسکن روستایی گفت: از این یک میلیون قطعه،‌ آماده‌سازی ۶۷۰ هزار قطعه به اتمام رسیده و تا آخر امسال به مردم تحویل می‌شود.‌ در بخش شهری هم ۴۵۰ هزار قطعه زمین تحویل مردم شده و همچنین ۷۴ هزار قطعه نیز در قالب طرح حمایت از جوانی جمعیت تحویل مردم شده است.
وی در ادامه از ساخت ۵۵۰ هزار مسکن روستایی توسط دولت خبر داد و تصریح کرد: بر خلاف برخی اظهارنظرها دولت مردمی فقط در بخش روستایی ۳۰۰ هزار مسکن احداث و به مردم تحویل داده است.
در جلسه هیئت دولت همچنین وزیر نیرو گزارشی از رشد صنعت آب و برق در دولت مردمی سیزدهم به عنوان یکی از بخش‌های بزرگ و مهم اقتصاد کشور ارائه کرد و گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۲ رشد بخش برق ۵.۸ درصد و رشد بخش آب ۴.۷ درصد بود که در صورت تجمیع آمار در تمامی فصول، قطعا رشد ما در این بخش‌ها به بالای ۶ درصد خواهد رسید. در ادامه نیز رئیس سازمان اداری و استخدامی گزارشی از صدور مجوزهای استخدامی در دولت مردمی ارائه کرد و افزود: در دولت مردمی از مجموع ۳۴۱ هزار و ۲۲۸ مجوز استخدامی صادر شده، ‌۲۳۸ هزار و ۶۳۶ مجوز مربوط به آموزش و پرورش، ۸۷ هزار و ۸۱۲ مجوز مربوط به دانشگاه فرهنگیان، ۲۹ هزار و ۷۲۷ مجوز مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ ۱۹ هزار و ۱۰۷ مجوز مربوط به قوه قضائیه، ۷ هزار و ۹۴۳ مجوز مربوط به نخبگان و ۸ هزار و ۸۲۲ مجوز نیز مربوط به استخدام اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بوده است.
کلیات سند ملی تأسیس سازمان ملی و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی تصویب شد
همچنین جلسه شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری تشکیل شد.
در این جلسه علاوه‌بر بررسی و تصویب سند ملی هوش مصنوعی، با موافقت اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی به تصویب رسید.
در سند ملی هوش مصنوعی مقرر شده است که جمهوری اسلامی ایران در افقی 10 ساله در جمع 10 کشور پیشروی جهان در این حوزه قرار گیرد.
براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به منظور راهبری، هماهنگی و نظارت بر سند ملی هوش مصنوعی، شورای راهبری، متشکل از وزرا و رؤسای دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین تعدادی از اشخاص حقیقی تشکیل خواهد شد.
همچنین سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تأسیس و اساسنامه این سازمان نیز ظرف مدت 3 ماه به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
اجرای این سند گام مهمی برای وصول به مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی، ارتقای کیفیت حکمرانی و تقویت بنیان‌های علمی و پژوهشی است که می‌تواند منشأ تغییر و تحولات بزرگی برای کشور باشد.
در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین کلیات اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد تصویب و آقای دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی از سوی این شورا به عنوان رئیس این خانه انتخاب شد.
انتخاب اعضای حقیقی هیئت امنای بنیاد ملی پویانمایی نیز از دیگر مصوبات جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟