loading...

تـــو لَـــــی ( دوست شــنـاســی )

. جداسازی موفق دوقلوهای به هم چسبیده اهوازی در بیمارستان نمازی شیراز   ۱۴۰۳/۰۳/۲۶   در قالب انجام سومین جراحی، دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز، به نام رق

طاهر مهدوی بازدید : 2 دوشنبه 28 خرداد 1403 نظرات (0)
.
جداسازی موفق دوقلوهای به هم چسبیده اهوازی
در بیمارستان نمازی شیراز
  ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
‫‌ جداسازی دوقلوهای به‌هم چسبیده در شیراز - ایسنا‬‎
دوقلوهای جدا شده لامردی،از بیمارستان مرخص می شوند - ایرنا
 
در قالب انجام سومین جراحی، دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز، به نام رقیه و ام‌البنین از یکدیگر جدا شدند.
به گزارش ایرنا، رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز گفت: رقیه و ام‌البنین دوقلوی دختر اصالتاً اهوازی هستند که ۱۰ ماه پیش به‌هم‌چسبیده به دنیا آمدند، این دوقلو از قسمت روده کوچک، لوزالمعده و اثنی‌عشر به‌هم‌چسبیده بودند و از همین‌رو خطر جراحی را افزایش می‌داد.
علی بهادری افزود: تیم جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی تصمیم گرفت که 3.5 ماهگی این دوقلو تصمیم به جراحی بگیرد، تیم پزشکی حین جراحی متوجه اشتراکات دیگر به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها شد و همین امر موجب شد تنها در مرحله اول کبد دوقلوها جدا شود.
بهادری با بیان اینکه کبد این دوقلوی دختر در سه‌ماهگی از هم جدا شد، ادامه داد: متوجه شدیم مجرای مشترک دو کبد به یک سوراخ ریخته می‌شد و جداسازی کامل در سه‌ماهگی امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل مرحله دوم جراحی به ۱۰ماهگی موکول شد. با گذشت زمان و ۱۰ماهه شدن دوقلوها مرحله دوم جراحی برای جداسازی کامل طی سه روز در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شد و از هم جدا شدند.
وی اظهار داشت: معمولاً از هر ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار نفر دوقلو که به دنیا می‌آیند، یک دوقلو به‌هم‌چسبیده هستند. موفقیت عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به میزان اعضای مشترک برمی‌گردد و هرچه اعضای مشترک بیشتر باشد، خطر جداسازی بیشتر است.
رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز بیان داشت: اکثر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و تعدادی زنده می‌مانند و آنهائی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند، گاهی اوقات هم ممکن است یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هم هر دو کامل، اما اعضا مشترک هستند.
بهادری گفت: از نظر اخلاق پزشکی نمی‌توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و دلیل دومرحله‌ای شدن این جداسازی نیز همین مورد بود. تیم جراحی متشکل از چهار جراح اطفال کار جداسازی این دوقلوها را به‌عهده داشتند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟